• خلوت ترین شهرهای ایران برای مسافرت عید

    بسیاری افراد به خاطر شلوغی راه‌ها و شهرهای ایران در عید نوروز از مسافرت رفتن در این ایام خودداری می کنند و ترجیح می‌دهند، تعطیلات‌شان را در خانه سپری کنند. اما باید به شما این نوید را داد، ایران عزیزمان شهرهای بسیار زیبایی دارد که شاید به خیلی از آن‌ها بی‌توجه بوده‌ایم و در خصوص آن‌ها اطلاعات چندانی نداشته باشیم. این شهرها با این‌که جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارند، خبری از شلوغی در آن‌ها نیست و می‌شود با خیال راحت به تفریح و گشت و گذار پرداخت.

    بنابراین ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شهرهای گردشگری مانند دو شهر زیبای چابهار و کرمان را که در تعطیلات عید نوروز نسبتا خلوت‌تر از دیگر شهرهای ایران هستند، به شما معرفی کنیم تا در این ایام بدون نگرانی از شلوغی و ترافیک‌های طویل، به این دو شهر زیبا و تاریخی در ایران سفر کنید و با کسب تجربیات جدید، لحظات خوب و خوشی را کنار خانواده و دوستانتان سپری کنید.


آشنایی با شهرهای خلوت ایران در ایام نوروز

زمانی که حرف از مسافرت به میان می‌آید، بیشتر سفر به شمال کشور یا شهرهایی چون مشهد، اصفهان یا شیراز به ذهنمان می‌رسد. اما می‌خواهیم در این‌جا از چهارچوب همیشگی‌مان خارج شده و با مکان‌های گردشگری جدیدی آشنا شویم. برای کسب تجربیات شیرین و به‌ یاد ماندنی با ما همراه شوید.

سفر به چابهار در عید نوروز


چابهار از شهرهای بندری استان سیستان و بلوچستان است که در ساحل دریای عمان قرار گرفته است. این شهر بندری که از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران هم، به‌شمار می‌آید، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز است.  زیرا در این ایام هوا بسیار مطبوع و معتدل بوده و بهترین فرصت برای گشت و گذار در این شهر دوست‌داشتنی را فراهم می‌کند.

جاذبه‌های چابهار

در چابهار جاذبه‌های ناشناخته و زیبای زیادی وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم.

·         یکی از عجیب‌ترین این جاذبه‌ها، کوه‌های مریخی با عمر ۵ میلیون ساله است. در این کوه‌ها هیچ آب و گیاهی وجود ندارد. برای سفر به این منطقه باید تجهیزات کوهنوردی و مسیریابی همراه داشته باشید و همیشه با راهنما به این کوه‌ها قدم بگذارید.

·         کوه‌های گِل افشان هم از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار است. نکته جالب این‌جاست که هر چند دقیقه یک‌بار مقداری گِل از درون زمین با صدایی خاص و شبیه به ترکیدن حباب از زمین خارج می‌شوند. این کوه‌های عجیب در بندر تنگ و در110 کیلومتری چابهار قرار گرفته‌اند.

·         تالاب صورتی رنگ لیپار از دیگر شگفتی‌های چابهار است و در واقع رنگ صورتی آن، به‌دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی آن ایجاد می‌شود. این منظره بسیار جذاب و دیدنی است و با دیدن آن سفر به چابهار تمام نمی‌شود.


·         غارهای طبیعی و مصنوعی تیس که در روستای تیس قرار گرفته‌اند، از دیگر جاذبه‌های این شهر بندری شناخته می‌شوند.

·         اگر اهل ماجراجویی در سفر هستید، پیشنهاد ما بازدید از گورستان جن با سنگ قبرهای بزرگ و عجیب است. این گورستان پر رمز و راز در روستای تیس قرار گرفته است. همچنین در ساحل این روستا می‌توانید از آلاچیق‌های تفریحی و قایق و سرسره آبی آن لذت ببرید.

·         از دیگر جاذبه‌های چابهار می‌توان به مواردی نظیر بندر گواتر، منطقه حفاظت شده گاندو، اسکله ماهیگیری رمین، مسجد جامع دزک و جاده ساحلی چابهار اشاره کرد.

سوغاتی و غذاهای محلی چابهار


با سفر به چابهار می‌توانید صنایع دستی زیبا و متنوع آن مانند سکه دوزی، سوزن دوزی، معرق و حصیر بافی را که از هنرهای دست مردم این خطه است، خریداری کنید. ادویه‌های خوش عطر سیستانی و ماهی و میگو  و گیاهان دارویی از دیگر محصولاتی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی انتخاب کنید.

هم‌چنین با خوردن غذاهای خوشمزه جنوبی و محلی چابهار مانند کراهی میگو، بت ماشی، تباهگ، تخلانو تنورچه، لذت سفر خود را تکمیل کنید.

سفری به کرمان


کرمان از دیگر شهرهای جنوبی کشور است و یکی از پنج شهر تاریخی ایران به‌شمار می‌آید. این خطه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در اوایل فصل بهار و ایام نوروز، از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. این ایام بهترین زمان است تا از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

آشنایی با جاذبه های کرمان

درست است، کرمان شهری کویری و خشک است اما جاذبه‌های تاریخی و باغ‌های بسیار زیبایی را در دل خود جای داده است که نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.

·         مجموعه گنجعلی خان متعلق به زمان صفویه، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان محسوب می‌شوند. این مجموعه تاریخی متشکل از بازار سنتی، حمام، آب انبار و مسجد است.

·         حمام وکیل هم از دیگر جاذبه‌های کرمان است که در سال‌های اخیر به چایخانه سنتی تبدیل شده است. معماری این ابنیه تاریخی، شباهت زیادی به حمام گنجعلی خان دارد. اگر قصد دارید خود را با یک چای داغ و یا انواع نوشیدنی‌های کرمانی مهمان کنید، در زمان سفر به کرمان، حتما سری به این‌جا بزنید.

·         یکی دیگر از جاذبه‌های کرمان، گنبد جبلیه متعلق به دوران ساسانیان است. این گنبد به‌عنوان تنها بنای سنگی کرمان شناخته شده است و امروزه هم، موزه جذاب و دیدنی سنگ، داخل آن قرار گرفته است.

·         ارگ بم و ارگ راین بناهای خشتی و تاریخی معروف کرمان هستند و باغ شازده ماهان و باغ فتح آباد هم از جمله باغ‌های زیبا و دیدنی این دیار هستند که با درختان سرسبز و بلند پوشش داده شده و عمارتی زیبا در دل آن قرار گرفته است.


·         از دیگر جاذبه‌های کرمان می‌توان به بناهایی چون آتشکده کرمان، قلعه دختر، باغ هرندی و روستای چند هزار ساله میمند اشاره کرد.

صنایع دستی و غذاهای محلی کرمان

با سفر به این خطه زیبا، می‌توانید سوغاتی‌هایی مانند زیره کرمان، کماچ سهن، کلمپه کرمان، ظروف مسی و قالی کرمان خریداری کنید و از طعم لذیذ غذاهای محلی آن مانند آش ماجو، آبگوشت کرمانی، زیره پلو و بزقرمه لذت ببرید.

نکاتی برای اقامت در مقاصد گردشگری نوروزی

بعد از این‌که مقصد خود را مشخص کردید، نوبت به انتخاب اقامتگاه و هتل برای اسکان در شهر مورد نظرتان است. پیشنهاد ما به شما این است که محل اقامت خود را قبل از سفر و به‌صورت آنلاین و از سایت‌های معتبر گردشگری رزرو کنید تا در زمان سفر، هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید.