همه ما انسان ها یک سری نیاز و خواسته داریم. برخی از این نیازها فیزیولوژیکی و برخی روانی است. با پیشرفت علم، مشغله های زندگی مان نیز بیشتر شده است. حالا صبح ها زود از خواب بیدار می شویم و هر چقدر هم که تلاش می کنیم ممکن است آخر شب باز هم وقت کم بیاوریم و نتوانیم به همه کارهایی که در ذهنمان داشتیم برسیم. هر چند این پیشرفت ها باعث راحتی بشر بوده اما ناگزیر استرس های روحی و جسمی زیادی را به برای انسان داشته است.

در چنین شرایطی است که یکی از نیازهای اصلی انسان یعنی استراحت کردن خودش را بیشتر از قبل نشان می دهد. برخی ها ترجیح می دهند برای صیقل دادن روح و روانشان در خانه بمانند و به کارهایی مثل مطالعه بپردازند. اما هستند کسانی که عاشق سفرند و هیچ چیز مثل سفر حالشان را سر جایش نمی آورد. انتخاب مقصد مناسب برای سفر می تواند یکی از چالش های مهمی باشد که در این شرایط پیش رویمان قرار می گیرد. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید به یک شهر تاریخی، مذهبی و در عین حال پر از موقعیت های گردشگری مختلف سفر کنید پیشنهاد ما شهر مشهد است. این شهر با وجود موقعیت های گردشگری و تاریخی زیادی که در خود دارد سالانه میزبان مسافران مختلفی از ایران و نقاط مختلف دنیاست.

سفر به مشهد

جاذبه های تاریخی در مشهد

مشهد شهری تاریخی و مذهبی است. اگر یکبار هم به این شهر سفر کرده باشید حتماً خیلی خوب می دانید که ماندن در آن به هیچ عنوان خسته کننده نخواهد بود. با وجود موقعیت های تاریخی و تفریحی متعدد در مشهد می توان چندین روز در این شهر ماند و سفر خاطره انگیز و دلچسبی را تجربه نمود. برای اینکه بیشترین استفاده را از زمانتان ببرید باید با موقعیت های مختلفی که در این شهر وجود دارد آشنا باشید. شهر مشهد به یمن حضور بارگاه امام رضا از دیرباز مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و از لحاظ تاریخی نیز اهمیت زیادی داشته است.  در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از این اماکن تاریخی را با هم بررسی کنیم:

آرامگاه فردوسی

همه ما ایرانیان به گونه ای اهل شعر و ادبیات هستیم. مگر می شود ایرانی باشی و با ادبای بزرگی مثل فردوسی آشنا نباشی؟ واقعاً که نمی شود. فردوسی شاعر بزرگ ایرانی است که خیلی ها او را با شاهنامه اش می شناسند.  آرامگاه این شاعر بزرگ در 20 کیلومتری شمال شهر مشهد و در شهر طوس واقع شده است. همه ساله به خصوص در سالروز درگذشت این شاعر بزرگ بسیاری از شاعرین و علاقه مندان به شعر و ادب فارسی بر سر مزار فرودسی جمع شده و یاد او را زنده نگه میدارند.


آرامگاه نادرشاه

اگر به تاریخ علاقه مند باشید به احتمال زیاد نام نادرشاه را شنیده اید. نادر شاه از سال 1114 تا 1126 خورشیدی پادشاه ایران بود. او یکی از مشهورترین پادشاه های ایرانی محسوب می شود و توانست با سرکوب افغان ها و بیرون راندن عثمانی ها و روسی ها از کشور، استقلال از دست رفته را دوباره بازگرداند. آرامگاه نادرشاه از جمله اماکن تاریخی مشهد محسوب می شود که در مجموعه  باغ موزه نادری قرار گرفته و توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.  این مجموعه یک ساختمان مرکزی دارد که محل تدفین نادرشاه است و در کنار آن دو تالار موزه هم گنجانده شده است.

مدرسه عباسقلی خان

یکی دیگر از اماکن تاریخی در مشهد، مدرسه عباسقلی خان است.  این بنا  در سال 1048 و به فرمان  شاه سلیمان صفوی ساخته شد و تنها مدرسه ای است که  از دوران صفویان در شهر مشهد به جای مانده است. شما می توانید این بنای تاریخی را در قسمت جنوبی حرم امام رضا و در خیابان نواب صفوی پیدا کنید.

آرامگاه پیر پالاندوز

محمد عارف عباسی  یکی از عرفای بزرگی است که در قرن دهم هجری در ایران زندگی می کرد و مقبره اش در آرامگاه پیر پالاندوز در مشهد واقع شده است. این آرامگاه مربوط به دوره صفوی بوده و در خیابان نواب صفوی قرار گرفته است.

 خانه داروغه

خانه داروغه نیز یکی دیگر از اماکن تاریخی مشهد محسوب می شود و به خاطر سبک معماری ویژه ای که دارد نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در خیابان نواب صفوی و راسته مسگران واقع شده است.  اواخر دوره قاجار بود که یکی از داروغه های مشهد به اسم یوسف خان هراتی دستور ساخت این بنا را صادر کرد.

 بقعه هارونیه

بقعه هارونیه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی مشهد نیز محسوب می شود و در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است. بعد از اینکه جاذبه های آرامگاه فردوسی را به دقت کاوش کردید می توانید سری به این بقعه بزنید و از زیبایی های بی نظیرش  لذت ببرید. به جرات می توان گفت بقعه هارونیه یکی از رازآلودترین بناهای تاریخی مشهد است و افسانه های زیادی درباره کاربری و سال ساخت آن وجود دارد. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این بنا در چه تاریخی ساخته شده است اما برخی از محققین بر این باورند که ساخت بقعه هارونیه به قرن های هفتم یا هشتم هجری بر می گردد.

جاذبه های تفریحی در مشهد

کوه سنگی

کوه سنگی یکی از پارک های بزرگی است که حتی خود مشهدی ها نیز علاقه خاصی به آن دارند. این پارک پر از درختان سرسبز، حوضچه های پر از آب و رستوران های متعددی است که گردش در آن را بسیار لذت بخش می کند. اگر تصمیم گرفته اید سری به این پارک بزنید می توانید آن را در انتهای خیابان دکتر علی شریعتی بیابید.


 شاندیز مشهد

 اینجا یک منطقه کوهستانی است که باغ ها و چشمه های زیادی در آن واقع شده و آب و هوای بسیار عالی هم دارد. مراکز تفریحی همچون مجموعه توریستی و رستوران های زیادی در این بخش واقع شده و در کنار آب و هوای دلچسبش، تجربه خاطره انگیزی از مشهد برایتان می سازد.

غار تاریخی مغان

غار مغان در 35 کیلومتری مشهد قرار گرفته و یکی از جاذبه های تفریحی این شهر محسوب می شود.  یافته های زمین شناسی نشان می دهد فسیل های موجود در این غار قدمت شان به صد میلیون سال قبل بر می گردد.


 پارک ملت مشهد

 این پارک یکی از بزرگ ترین پارک هایی است که می توانید در شهر مشهد پیدا کنید. این مجموعه تفریحی در خود شهر بازی، استخر رو باز، زمین ورزشی و غیره را داراست.

هزینه اقامت در مشهد

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، هزینه اقامت در مشهد به موارد متعددی بستگی دارد. فاکتورهای زیادی هستند که هزینه های سفر را تعیین می کنند. به عنوان مثال مکانی که برای اقامت انتخاب می کنید، غذاهایی که می خورید، سوغاتی هایی که قرار است بخرید، هزینه هایی که برای تفریح در نظر می گیرید همگی در تعیین هزینه اقامت شما در مشهد اثر خواهد داشت. این شما هستید که تعیین می کنید با چه بودجه ای قرار است به مشهد سفر کنید و چه کارهایی قرار است انجام دهید.

بهترین زمان سفر به مشهد

آب و هوای مشهد  متغیر اما معتدل است. تابستان های این شهر معمولاً گرم و خشک و زمستان هایش هم آب و هوایی سرد و خشک دارد. بهترین زمان برای سفر به مشهد فصل بهار است اما برخی ها بر این باورند که فصل پاییز هم می تواند زمان مناسبی برای سفر به این شهر تاریخی و مذهبی باشد. در برخی از زمان های سال همچون وفات امام رضا، رمضان و ماه محرم نیز این شهر پذیرای مسافران زیادی است. انتخاب زمان مناسب برای سفر به مشهد به خود شما و میزان هزینه ای که برای سفر به مشهد میتوانید پرداخت کنید بستگی خواهد داشت.

اجاره سوئیت در مشهد

بعد از اینکه عزمتان را جزم کردید و تصمیم گرفتید گردشگری در مشهد را هم تجربه کنید، باید یک موضوع مهم را مدنظر بگیرید. شما که نمی توانید عزم سفر کنید و به فکر مکان اقامتتان نباشید! برای اقامت در مشهد گزینه های مختلفی وجود دارد که هر کس بر حسب نیازی که دارد می تواند یکی از این گزینه ها را انتخاب کند.

 برخی ها دوست دارند در هتل های چند ستاره اقامت داشته باشند و بعضی ها ترجیح می دهند سوئیت مشهد را برای ماندن انتخاب کنند که حال و هوای خانه را بیشتر در آن ها تداعی می کند و حس راحتی و امنیت به آنها می دهد.

علاوه بر این زمانی که به همراه خانواده تان به سفر می روید باید جایی اقامت داشته باشید که بیشترین و بهترین امکانات را در اختیارتان گذارد. سوئیت های مشهد معمولاً این ویژگی ها را دارند  و می توانند به خاطر فضای بزرگی که در اختیارتان قرار می دهند گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر زیبا باشند.

به هنگام  اجاره ویلا مسائل مختلفی را میبایست در مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر هدفتان از سفر به مشهد زیارت است باید نسبت به اجاره سوئیت در مشهد نزدیک حرم را انتخاب کنید تا فاصله کمی با حرم داشته باشید و رفت و آمدهای مکرر اذیتتان نکند.

 در چنین شرایطی باید به فکر اجاره سوئیت نزدیکی حرم باشید. علاوه بر این، تمیزی و امنیت موقعیتی که می خواهید اجاره کنید هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در کنار همه این موارد بحث بودجه نیز می تواند در انتخاب هایتان تاثیرگذار باشد. قیمت اجاره سوئیت در مشهد در بخش های مختلف آن متفاوت است. شما می توانید بر اساس نیاز و بودجه ای که در اختیار دارید گزینه های مختلفی را بررسی کنید و از میان آن ها بهترین مورد را انتخاب نمایید.