اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود که بعد از تهران و مشهد سومین شهر پر جمعیت ایران نیز به حساب می آید. زمانی که با تور اصفهان یا با وسیله شخصی تان به این شهر زیبا و جذاب سفر می کنید باید با موارد متعددی آشنا باشید تا بتوانید از تمام جاذبه هایی که در این شهر خود نمایی می کنند بیشترین استفاده را ببرید.

اصفهان میزبان اماکن تاریخی و باستانی متعددی است که بازدید از هر کدام از آن ها می تواند برای افرادی که عاشق تاریخ هستند بسیار جذاب باشد. بی شک این شهر به جز جاهای تاریخی، جاذبه های تفریحی و فرهنگی مختلفی را هم در خود جای داده است.

به جرات می توان گفت که اصفهان با تمام جاذبه ها و امکاناتی که در خود دارد بهترین ناحیه توریستی ایران است و می توان روزها در آن به گشت و گذار پرداخت و خسته نشد.

غرق شدن در زیبایی های مسجد شیخ لطف الله، بازدید از سی و سه پل و قدم زدن کنار پل خواجو خاطراتی را در ذهن تان حک می کند که بسیار ارزشمند و ناب خواهند بود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره اصفهان و جاذبه هایش صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری درباره نصف جهان را در اختیار شما قرار دهیم از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی کامل شهر اصفهان

معرفی شهر اصفهان

زمانی که به مرکز ایران سفر می کنید شهری در دل آن جلوه گری می کند که در فرهنگ ما ایرانی ها با عنوان نصف جهان شناخته می شود. اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود و سومین شهر بزرگ ایران و بعد از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت آن نیز به حساب می آید.

در سده شانزدهم میلادی و به هنگام فرمانروایی صفویان این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و به همین دلیل تجارت و گشت و گذار در آن به شدت رونق یافت. بناهای تاریخی و فرهنگی مختلفی در این شهر خود نمایی می کند که بیشتر آن ها به ثبت یونسکو رسیده اند.

در کنار همه این ویژگی های مثبت، موضوعی به چشم می خورد که متمایز کننده اصفهان از سایر شهرهای ایران است. این موضوع چیزی جز لهجه و گویش اصفهانی ها نیست. کمتر کسی را در ایران پیدا می کنید که عاشق لهجه اصفهانی ها و شیرین زبانی هایشان نباشد.

مردم این دیار با لهجه اصفهانی صحبت می کنند که یکی از ویژگی های آن اضافه کردن حرف س به آخر واژه هاست. مردمی که به این شهر مهاجرت کرده اند دارای گویش های متفاوتی هستند و به همین دلیل طیف وسیعی از گویش ها را در اصفهان شاهد هستیم.

مسافت تهران تا اصفهان

فاصله تهران تا اصفهان

 اگر تا به حال به اصفهان سفر کرده باشید خیلی خوب می دانید که روش های زیادی برای رسیدن به این شهر زیبا و شگفت انگیز وجود دارد. اگر تصمیم گرفته اید با خودروی شخصی خودتان را به اصفهان برسانید و از جاذبه های طبیعی و تاریخی اش بهره مند شوید باید بدانید که فاصله این شهر تا تهران 450 کیلومتر است.

از آنجایی که فاصله تهران تا اصفهان به نسبت طولانی است باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و خودتان را برای شرایط مختلفی آماده کنید. به دلیل بیابانی بودن این مسیر ممکن است در ابتدا کمی خسته شوید. اما حوصله داشته باشید تا بعدا از دیدن شهرهای منحصر به فردی که طبیعت بکرشان همه را به وجد می آورد، شگفت زده شوید.

در فاصله بین تهران تا اصفهان با شهرهای مختلفی رو به رو خواهید شد که از جمله آن ها می توان به قم و کاشان اشاره کرد. با توجه به این که فاصله تهران تا اصفهان زیاد است پیشنهاد می کنیم در صورتی که با خودرو شخصی به این شهر سفر می کنید حتما تجهیزات مناسب را به همراه داشته باشید تا بتوانید بیشترین لذت را از سفرتان ببرید.


جاذبه های تاریخی اصفهان

حالا نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی جاذبه های تاریخی شهر اصفهان می رسد. به هر جای ایران که سفر کنید و با هر کسی که حرف بزنید شهر اصفهان را با جاذبه های تاریخی که سال هاست میزبان آن هاست برایتان معرفی می کنند.

کافی است قلم به دست شوید و از دوستان و آشنایانتان بخواهید چند مورد از جاذبه های اصفهان را برایتان نام ببرند. بی شک در میان جملات شان نام جاذبه های تاریخی بیشتر از سایر  اماکنی که در این شهر جا خوش کرده اند، شنیده می شود.

حالا که این شهر به دلیل جاذبه های تاریخی خود سالانه میزبان مسافران مختلفی از سرتاسر ایران و جهان است خالی از لطف نیست که ما هم به بررسی این جاذبه ها بپردازیم و ببینیم قرار است در این شهر قدیمی با چه جاذبه هایی سر ذوق بیاییم.

عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو در اصفهان

 شاید اولین و مهم ترین بنای تاریخی که در اصفهان خود نمایی می کند و در میان گردشگران نیز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است کاخ عالی قاپو باشد. این کاخ یا عمارت در زمان سلطنت صفویان و با نام قصر دولت خانه ساخته شد و در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده است.

این کاخ در سه طبقه ساخته شده است و در هر طبقه دو اتاق به چشم می خورد. بر روی این طبقات یک پشت بام نیز گنجانده شده است که منظره بسیار جذابی از اصفهان را می توان با حضور بر روی این پشت بام مشاهده کرد. کافی است خودتان را به بالای پشت بام برسانید و ساعت ها به مناظری که جلو چشم تان قرار می گیرد خیره شوید.

میدان نقش جهان اصفهان

 میدان نقش جهان اصفهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میدان نقش جهان اصفهان میدان مرکزی این شهر محسوب می شود و امروزه خیلی ها آن را با نام میدان امام می شناسند. این میدان یکی از مجموعه های تاریخی این شهر به حساب می آید و شکل مستطیلی آن باعث شده است از سایر میدان هایی که می شناسیم متفاوت و متمایز باشد.

این میدان مستطیلی شکل پس از تيان آنمن در پکن دومین میدان بزرگ جهان شناخته می شود و در اطراف آن بناهای تاریخی متعددی خودنمایی می کند. علاوه بر همه این موارد، فروشگاه های صنایع دستی و امکاناتی همچون کالسکه سواری باعث شده است این میدان به یکی از جاذبه های گردشگری محبوب مسافران تبدیل شود.

بازار سنتی اصفهان

بازار اصفهان

 در هر شهری که قدم بزنید ردپایی از تجارت در دنیای قدیم را در آن خواهید دید. شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و میزبان بازاری تاریخی در خود است. این بازار یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه محسوب می شود و همهمه و شلوغی مغازه هایش نشان از اهمیت و جذابیت آن برای مسافران دارد.

این بازار بین میدان نقش جهان تا میدان عتیق واقع شده است و بخش های مختلفی همچون تیمچه، سرا، راسته ،کاروانسرا، مسجد، مدرسه و حمام را در خود دارد. معماری و ساخت بخش های داخلی آن بی نظیر است و همین امر موجب می شود این بازار از سایر بازارهای ایران متمایز گردد.

به گفته اهالی این شهر، بازار اصفهان حدود 1.5 کیلومتر طول دارد و بلندی سقف آن به 7.5 متر هم می رسد. نورگیر هایی که در سقف این بازار تعبیه شده است فضای داخلی را روشن تر می کند و به گردش هوا در داخل آن منجر می شود. به همین دلیل است که با پیاده روی در داخل بازار خسته نمی شوید و احساس خنکی نیز تمام وجودتان را فرا می گیرد.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام در اصفهان

به جنوب میدان نقش جهان که سر می زنید یک مسجد زیبا و البته شگفت انگیز نظرتان را به سمت خود جلب می کند. انگار دوست دارید ساعت ها رو به روی این مسجد بایستید و معماری بی نظیرش را تحسین کنید.

بنایی با گنبد فیروزه ای رنگ که با سر در آبی رنگش در میان سایر بخش های اصفهان خودنمایی می کند. شاید باورتان نشود اما دلیل ساخت این مسجد نذری بود که شاه طهماسب صفوی برای سالم ماندن در جنگ بیان کرده بود.

اگرچه شاه طهماسب نتوانست در طول زندگی خود نذری که داشت را ادا کند اما سال ها بعد نوه او یعنی شاه عباس صفوی دست به کار شد و تصمیم گرفت به جای جد خود این بنا را بسازد. این مسجد در  سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد تا در کنار سایر بناهای مشهور اصفهان همچون عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله به میزبانی از مسافران بپردازد.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

 حالا که صحبت از مساجد اصفهان داغ است باید به مسجد جامع اصفهان نیز اشاره کنیم. این مسجد در انتهای بازار بزرگ قرار گرفته است و خیلی ها آن را با نام هایی همچون مسجد عتیق و مسجد جمعه اصفهان می شناسند.

نکته جالبی که درباره این مسجد وجود دارد تکمیل شدنش در طول چند قرن است. به همین دلیل است که بافت بی نظیر و منحصر به فرد آن نشانه ای از قرن های متمادی است و به خوبی معماری قدیمی ایران را به تصویر می کشد.

در کتاب های تاریخی این مسجد را قدیمی ترین بنای اصفهان می نامند که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. خیلی ها بر این باورند که تاریخ ساخت این مسجد با تاریخ ایجاد شهر اصفهان یکی است و به همین دلیل آن را جزو قدیمی ترین های شهر به حساب می آورند.

کتیبه های ارزشمند، وجود محرابی که متعلق به دوره ایلخانی است و قرار گرفتن در دل بافت قدیمی شهر باعث شده است این مسجد یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان باشد.

پل خواجو اصفهان

پل خواجو در اصفهان

 مگر می شود به اصفهان سفر کرد و سری به پل خواجو نزد؟ این پل یکی از دیدنی ترین پل های ایران محسوب می شود و ساختار هوشمندانه آن هر بازدیدکننده ای را جذب خود می کند.

این پل یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان محسوب می شود که در شرق سی و سه پل واقع شده است. چیزی که پل خواجو را از سایر پل های مشابه متمایز می کند وجود معماری بی نظیر و شگفت انگیز آن است.

این پل به دستور شاه عباس دوم صفوی ساخته شد و در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. قدم زدن بر روی پلی که قدمتی تاریخی دارد می تواند لذت بخش ترین کار دنیا باشد.


منارجنبان در اصفهان

تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا به این بنا منارجنبان می گویند؟ این بنا دو مناره 17 متری دارد که با تکان دادن یکی از مناره ها، مناره دیگر هم شروع به لرزیدن می کند. مناره های این بنا بسیار نازک و سبک ساخته شده اند و در طول تاریخ لرزش های زیادی به خود دیده اند.

منارجنبان در غرب شهر اصفهان واقع شده است و ساخت آن به قرن هشتم هجری باز می گردد. سقف این بنا گنبدی شکل است و کاشی های فیروزه ای آن مثل نگینی زیر نور آفتاب می درخشند. این بنا جزو منحصر به فردترین معماری های ایرانی – اسلامی به حساب می آید و بازدید از آن می تواند تجربه بسیار جذابی برایتان باشد.

کلیسا وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

زمانی که خودتان را به محله جلفای اصفهان می رسانید با دیدن بناهای تاریخی که در آن قرار گرفته است شگفت زده می شوید. یکی از همین بناها، کلیسای وانک اصفهان است که تاریخ شناسان قدمت آن را به دوران شاه عباس دوم صفوی نسبت می دهند. این کلیسا به عنوان مهم ترین و قدیمی ترین کلیسا در اصفهان مکانی برای تربیت کشیش ها بوده است.

این مجموعه دربرگیرنده دیر، کلیسای اصلی، ناقوس خانه، کتابخانه، برج ساعت، موزه و اتاق هایی برای اقامت است که همه این ها در کنار هم مساحتی بالغ بر 8000 مترمربع را به خود اختصاص می دهند.

چهلستون اصفهان

کاخ چهل ستون در اصفهان

معماری ایرانی پر از رنگ های شاد و جذاب است و هر کدام از معماران قدیمی به خوبی توانسته اند با بازی رنگ ها بنایی جذاب و به یادماندنی از خود به جای بگذارند. به هر جای ایران که سفر کنید با دیدن رنگ و لعاب های بناهای تاریخی به وجد می آیید و دلتان می خواهد ساعت ها به تماشای این رنگ های شاد بنشینید و از جای خود تکان نخورید.

در این میان اصفهان میزبان بناهای خوش رنگ و لعاب متعددی است که از جمله آن ها می توان به کاخ چهلستون اشاره کرد. این کاخ با آینه کاری ها و نقاشی های بی نظیرش جایگاه ویژه ای در دل مسافران دارد و ساخت آن به زمان صفوی ها باز می گردد. اگر به نقاشی ها، آینه کاری و نگارگری علاقه دارید بازدید از کاخ چهل ستون می تواند همه نیازهایتان را برطرف کند.


حمام علیقلی آقا در اصفهان

شاید دیدن نام یک حمام آن هم در فهرست آثار تاریخی اصفهان کمی عجیب به نظر برسد اما این حمام هم پیشینه ای تاریخی دارد. علیقلی آقا یکی از درباریان شاه سلیمان و شاه حسین صفوی، مجموعه ای از بناهای مختلف را به پا کرد و سپس نام خود را بر روی این بناها گذاشت.

این مجموعه از موارد متعددی تشکیل شده است که از جمله آن ها می توان به بازار، مسجد و حمام اشاره کرد. حمام علیقلی آقا از دو قسمت حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده است و مساحتی 1200 مترمربعی دارد.


هتل ها و اقامتگاه های اصفهان

اصفهان نیز همانند سایر شهرهای ایران که توریست پذیر هستند و سالانه مسافران زیادی به آن سفر می کنند میزبان هتل ها و اقامت گاه های متعددی است. زمانی که به این شهر سفر می کنید با گزینه های مختلفی برای اقامت رو به رو می شوید. حتی می توانید در این شهر اقدام به اجاره ویلا در سایت رنتی جا کنید.

اگر دوست دارید امکانات خانه تان را در شهر تاریخی اصفهان داشته باشید بهترین کار این است که به سراغ سوئیت هایی که خدمات مختلفی ارائه می کنند بروید. اگر هم ترجیح می دهید یک سفر لوکس و مجلل را در اصفهان تجربه کنید بهتر است به سراغ هتل های چند ستاره اش بروید و سفرتان را با شیرینی امکانات مجلل این هتل ها تکمیل کنید. در ادامه سعی می کنیم برخی از هتل ها و اقامت گاه های اصفهان را به اختصار معرفی کنیم.

هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان یکی از بی نظیرترین و البته زیباترین هتل هایی است که می توانید در این شهر پیدا کنید. کافی است از مردمان این خطه آدرس یک هتل لوکس و مجلل را جویا شوید تا شما را به سمت این هتل هدایت کنند.

هتل عباسی یکی از هتل های 5 ستاره این شهر محسوب می شود که یکی از بزرگ ترین هتل های ایران بوده و معماری بی نظیرش چشم هر بیننده ای را می نوازد. شاید باور نکنید اما این هتل خود یکی از جاذبه های توریستی اصفهان محسوب می شود.

در سال 1128 این هتل به عنوان کاروانسرا و به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد و در سال 1336 بازسازی گردید و به مهمانسرا تغییر کاربری داد. سال 1345 بود که این مهمانسرا به هتل تبدیل شد و در زمره جاذبه های منحصر به فرد اصفهان قرار گرفت. امکانات مختلفی در این هتل گنجانده شده است که از جمله این امکانات می توان به تالار پذیرایی، رستوران، سفره خانه و چایخانه سنتی و کافه تریا اشاره کرد.

هتل آسمان اصفهان

 هتل آسمان اصفهان

این هتل جزو هتل های 4 ستاره شهر اصفهان محسوب می شود که در سال 1384 در کنار رودخانه زاینده رود افتتاح شد. به دلیل قرارگیری این هتل در کنار زاینده رود، مسافران زیادی این هتل را برای اقامت انتخاب می کنند.

این هتل نیز همانند سایر هتل های اصفهان امکانات رفاهی و خدماتی متعددی در اختیار گردشگران قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به خشکشویی، کافی شاپ، سالن اجتماعات، استخر سرپوشیده، سونا، جکوزی، رستوران، اتاق ماساژ، کافی نت و پارکینگ اشاره کرد.


هتل پیروزی اصفهان

 این هتل در میدان امام حسین اصفهان واقع شده است و به عنوان هتلی چهار ستاره فعالیت می کند. این هتل به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر به اماکن تاریخی متعددی دسترسی دارد و همین امر موجب می شود بهترین مکان برای افرادی باشد که به دنبال مسیری آسان برای بازدید از این جاذبه های تاریخی هستند. هتل پیروزی امکانات رفاهی متعددی در خود دارد که از جمله این امکانات می توان به  کافی شاپ، رستوران، پارکینگ، خشکشویی و سونا اشاره کرد.


هتل عالی قاپو

زمانی که به خیابان چهارباغ اصفهان می روید یک هتل چهار ستاره نظرتان را به سمت خود جلب می کند که معماری بی نظیر آن می تواند شگفت زده تان کند. این هتل 106 اتاق اقامتی در خود دارد و امکانات قابل توجهی در اختیار مسافرانش قرار می دهد. نزدیک بودن به جاذبه های توریستی باعث شده است خیلی ها هتل عالی قاپو را برای اقامت انتخاب کنند.


 هتل سفیر اصفهان

سال 1371 بود که هتل سفیر اصفهان مقابل هتل عباسی در خیابان آمادگاه افتتاح شد. این هتل 4 ستاره در سال 1392 مرمت و بازسازی گردید و در حال حاضر بیش از 92 فضای اقامتی دارد و به مراکز تجاری شهر هم نزدیک است.

این هتل نیز مانند سایر هتل هایی که در شهر اصفهان آماده خدمت رسانی به مسافران هستند امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی در خود دارد که از جمله آن ها می توان به رستوران، استخر، سونا، خشکشویی، حمام سنتی، پارکینگ و اینترنت اشاره کرد.


هتل پارسیان سوئیت

 این هتل سه ستاره در کنار پل تاریخی سی و سه پل واقع شده است و 50 اتاق دارد. برای افرادی که اقامت در سوئیت هتل ها را ترجیح می دهند این گزینه می تواند بهترین انتخاب باشد. به دلیل مجاورت هتل پارسیان با سی و سه پل، چشم انداز بسیار زیبایی در اختیار مسافران قرار می گیرد و امکان دسترسی به فضاهای تاریخی را به راحتی برایشان فراهم می کند.

 علاوه بر هتل هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم سوئیت ها و اقامت گاه های متعددی در شهر اصفهان فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و امکانات خاصی در اختیار مسافران قرار می دهند.

بریونی اصفهان

بریونی اصفهان را از دست ندهید

 اگر به شهر اصفهان سفر کرده باشید به طور حتم با غذاهای مختلفی که در آن سرو می شود آشنا هستید. هر شهری در ایران غذاهای محلی خاص خود را دارد که مزه کردنشان می تواند تجربه بی نظیری در اختیارتان قرار دهد.

اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حال حاضر غذاهای متنوعی در رستوران ها و هتل هایش سرو می شود. یکی از محبوب ترین و البته معروف ترین غذاهای اصفهانی، غذایی به نام بریونی است.

شهرت و آوازه این غذا به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده است و در حال حاضر در شهرهای دیگر نیز می توان آن را پیدا کرد. مطمئن باشید که سفر شما بدون خوردن بریانی کامل نخواهد شد.

روش های مختلفی برای پخت این غذای خوشمزه وجود دارد اما در اصفهان، گوشت گردن گوسفند به همراه دنبه و پیاز در آب پخته می شود و سپس چرخ می گردد. به مخلوط به دست آمده نعناع، زعفران، نمک و فلفل اضافه می شود و دوباره چرخ می گردد.

بعد از اینکه گوشت چرخ کرده آماده شد در تابه های مخصوص سرخ شده  و در مرحله آخر جگر سفید به آن اضافه می شود. اگر از اهالی اصفهان بخواهید بهترین مکان های سرو بریونی را به شما نشان دهند آدرس چند مغازه قدیمی یا حتی جدید را به شما خواهند داد. در ادامه سعی می کنیم برخی از این مکان ها را با هم بررسی کنیم.


 بریانی اعظم

 یکی از قدیمی ترین مغازه هایی که به سرو بریونی می پردازد همین مغازه است. بریانی اعظم شعبه های مختلفی در اصفهان دارد که با کمی پرس و جو می توانید آدرس آن ها را پیدا کنید.

بریانی حاج محمود شفاعت

 اگر از قدیمی های اصفهان بپرسید بهترین بریانی این شهر کجا سرو می شود، بی شک بریانی حاج محمود را نشانتان می دهند. این بریانی در میدان امام علی و بازار انقلاب واقع شده است و بهترین و خوشمزه ترین بریانی های اصفهان را سرو می کند.


سوغات اصفهان

هیچ چیز به اندازه خرید سوغاتی نمی تواند به هنگام سفر لذت بخش باشد. وقتی به شهر و دیار دیگری سفر می کنیم دوست داریم با خودمان یادگاری هایی از آن شهر به همراه بیاوریم تا هر زمان که دلمان تنگ شد به آن ها نگاه کنیم و خاطرات خوشی که داشتیم را مرور نماییم.

بی شک سوغاتی های مختلفی در اصفهان وجود دارد که آشنایی با آن ها می تواند تصمیم گیری را برایتان ساده تر کند. از جمله این سوغاتی ها می توان به گز، پولکی، نبات، عسل، برشتوک، شیرینی برنجی، جوز قندی، سوهان عسلی، میناکاری، خاتم کاری، پارچه های قلمکار، کاشی های رنگارنگ تزیینی، پارچه های ملیله دوزی شده، صنایع دستی قلم زنی شده اشاره کرد.


آب و هوای اصفهان

از آنجایی که استان اصفهان در مرکز ایران قرار گرفته است، نواحی کوهستانی و جلگه ای متفاوتی را شامل می شود. به همین دلیل است که این استان آب و هوای متنوعی دارد. این شهر زیبا دارای آب و هوای خشک و معتدل است و به دلیل موقعیت جغرافیایی اش می توان آب و هوای بیابانی، نیمه مرطوب و نیمه بیابانی را در آن مشاهده کرد.


بهترین زمان سفر به اصفهان

اگر بخواهیم بهترین زمان را برای سفر به اصفهان انتخاب کنیم بی شک فصل بهار بهترین انتخاب برایمان خواهد بود. با این حال خیلی ها ترجیح می دهند فصل پاییز و تابستان را برای سفر به این شهر تاریخی انتخاب کنند. فصل بهار به عنوان خوش آب و هوا ترین فصل سال می تواند برای سفر بهترین و معقول ترین گزینه باشد.


آداب و رسوم مردم اصفهان

شهر اصفهان نیز همانند سایر شهرهای ایران آداب و رسوم خاص خود را دارد. از جمله آداب و رسوم این منطقه می توان به مواردی همچون گلابگیری، چله بزرگ و چله کوچک، چهارشنبه سوری، شب اسفند، مراسم کلوخ اندازی و آتش افروزی اشاره کرد.


مراکز خرید و تفریحی در اصفهان

بی شک خرید یکی از تجربیات لذت بخش هر مسافری است و شناخت مراکز خرید هر شهری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر اماکن تاریخی و فرهنگی که در اصفهان جلوه گری می کنند مراکز خرید متنوعی هم در این شهر وجود دارد که هر کدام از آنها به ارائه خدمت خاصی می پردازند و نیاز خاصی را از مسافران برآورده می کنند. بیایید چند مورد از مراکز خرید و تفریحی اصفهان را به اختصار با هم بررسی کنیم:

·         بازار موبایل اصفهان: این مجتمع در هفت طبقه ساخته شده است و شامل سه بخش نمایشگاه دائمی، غرفه های فروش و بخش خدمات پس از فروش است.

·         سیتی سنتر اصفهان: اینجا یک مجتمع تجاری و تفریحی است و هفت طبقه دارد. سه طبقه از این مجتمع بزرگ به مراکز خرید و دو طبقه آخر به به امکانات تفریحی اختصاص داده شده است. دو طبقه آن نیز مخصوص پارک خودروها است

·         بازار بزرگ اصفهان: این بازار یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارها به حساب می آید و می توان اجناسی همچون کیف، کفش، مانتو و پارچه را در آن پیدا کرد.

·         بازار قیصریه: این بازار رو به روی مسجد حکیم واقع شده است و دو طبقه دارد.

·         مرکز خرید جلفا: در این بازار می توانید لباس های با کیفیتی پیدا کنید.

·         مجتمع تجاری مارتین: برای افرادی که عاشق زیورآلات و لباس های اسپرت و مجلسی هستند این مجتمع می تواند بهترین انتخاب باشد.


رستوران های معروف اصفهان

وقتی به اصفهان سفر می کنید به دنبال رستوران های معروفی خواهید بود که بهترین غذاها را با بهترین مواد اولیه در اختیارتان بگذارند. علاوه بر غذاهای سنتی مختلفی که در رستوران های این شهر سرو می شود می توان غذاهای بین المللی را هم در آن ها پیدا کرد. در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از معروف ترین رستوران های اصفهان را با هم مرور کنیم.


·         رستوران هرمس:اگر به دنبال خوردن غذاهای خارجی همچون غذاهای ایتالیایی هستید این رستوران می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. استیک های خوشمزه ای در این رستوران سرو می شود و فضای آرام بخشی در اختیارتان قرار می گیرد. ( اصفهان - خیابان حکیم نظامی - خیابان جلفا - نرسیده به میدان جلفا)


·         رستوران خوان گستر: این رستوران شعبه های مختلفی در اصفهان دارد که یکی از آن ها در سیتی سنتر و دیگری در هتل جلفا است. غذاهای مختلفی در این رستوران سرو می شود که کباب کوبیده آن از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای موجود است.( نبش خیابان کلیسای جلفا)


·         رستوران آرک: یکی دیگر از رستوران های شیک و معروف اصفهان، رستوران آرک در کوچه کلیسای وانک است. فضای سنتی و کلاسیک این رستوران باعث شده است مسافران زیادی به سمت آن روانه شوند و طعم غذاهای ایرانی اش را بچشند.


·         رستوران شهرزاد: اگر به دنبال یک رستوران قدیمی و محبوب می گردید که غذاهای با کیفیتی در اختیارتان بگذارد سری به رستوران شهرزاد بزنید. داخل این رستوران با کاشی های متنوع و خوش آب و رنگی تزیین شده است و آرامش بی نظیری در اختیار مسافران قرار می دهد.( خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد)


در اصفهان از کسی آدرس پرسیده اید؟

 زمانی که به شهر دیگری سفر می کنیم ممکن است برای یافتن جاذبه های آن شهر و قدم زدن در محله هایش دست به دامن اهالی آن شهر شویم و شروع به آدرس پرسیدن کنیم.

قدم زدن در محله های قدیمی اصفهان نیز بدون آشنایی با نام و موقعیت آن ها امکان پذیر نخواهد بود. اصفهان نیز همانند هر شهر دیگری میزبان محله های قدیمی است که هر کدام از آن ها یادگار دورانی خاص و تاریخی منحصر به فرد هستند. فهرست زیر به طور مختصر شما را با محله های قدیمی اصفهان آشنا می کند:

·         محله بیدآباد

·         محله سنبلان

·         محله فابجان

·         محله خشینان

·         محله لنبان

·         محله آب بخشان

·         محله دردشت

·         محله جوباره

·         محله جماله

·         محله طوقچی