به هنگام سفر روش های مختلفی برای رسیدن به مقصد موردنظر وجود خواهد داشت. خیلی ها دوست دارند از خودروی شخصی خودشان استفاده کنند و از زیبایی هایی که در جاده می بینند لذت ببرند اما برخی ها ترجیح می دهند هواپیما را برای سفر انتخاب کنند. استفاده از هواپیما برای سفر می تواند مزایای خاص خود را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال دیگر مجبور نیستید ساعت های طولانی رانندگی کنید یا اینکه برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان چند روز در راه بمانید.کافی است بلیط تان را تهیه کنید و با خیال راحت سوار هواپیمایتان شوید. با این حال استفاده از هواپیما به عنوان یک وسیله مسافرتی آداب خاص خود را دارد. قبل از اینکه به فرودگاه بروید باید یک سری موارد را از قبل آماده کنید و به یک سری نکات هم توجه داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که برای سوار شدن به هواپیما می بایست چه قواعد و قوانینی را مد نظر داشته باشیم از این رو پیشنهاد می کنیم تا در صورتی که اولین بار است که قصد سفر با هواپیما را به مقصد داخلی یا خارجی دارید تا انتها با ما همراه باشید.


نکاتی برای اولین سفر با هواپیما


حداقل چند ساعت قبل از پرواز باید به فرودگاه برویم؟

زمانی که تصمیم تان را گرفتید و بلیط هواپیما را برای رسیدن به جایی که انتخاب کرده اید، خریداری کردید باید به یک موضوع مهم توجه داشته باشید. شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که می گویند وقت طلاست. زمانی متوجه اهمیت این ضرب المثل می شوید که دیر به فرودگاه می رسید و پروازی که برایتان بسیار مهم بوده است را از دست داده اید.

موضوع زمان چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است پرواز شما به دلیل موارد متعددی همچون تغییر آب و هوا، تاخیر داشته باشد یا زمان بلند شدنش از روی زمین تغییر کند. به همین دلیل اگر چند ساعت زودتر در فرودگاه حاضر شوید استرس کمتری خواهید داشت و با خیال آسوده تری می توانید سفر کنید. برای پروازهایی که داخلی هستند بهتر است دو ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوید. اگر پروازتان خارجی است باید سه ساعت قبل خودتان را به فرودگاه برسانید. نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید بسته شدن گیشه های دریافت کارت پرواز است. این گیشه ها در پروازهای داخلی حدود 30 الی 40 دقیقه قبل از پرواز بسته می شوند و اگر دیر برسید ممکن است پروازتان را از دست بدهید. البته برای پروازهای خارجی 40 الی 45 دقیقه قبل از پرواز این اتفاق می افتد.

چه وسایلی در چمدان نگذاریم؟

چمدان بستن برای سفر یکی از مواردی است که هم می تواند بسیار لذت بخش باشد و هم مشکلات متعددی برایمان به وجود آورد. زمانی که با خودروی شخصی خودمان سفر می کنیم تصمیم گیری راحت تری خواهیم داشت. به عنوان مثال هر چیزی از مواد غذایی گرفته تا چاقوی تیز را می توانیم داخل چمدان مان بگذاریم و هر وقت به آن ها نیاز داشتیم چمدان را باز کنیم. اما سفر با هواپیما اگرچه راحتی خاص خود را دارد اما در برخی از موارد می تواند محدودیت هایی هم برایتان داشته باشد. اینکه چه وسایلی را می توانید با خودتان به داخل کابین ببرید و از بردن چه وسایلی منع شده اید به شرکت های هواپیمایی و مقصدی که به آن سفر می کنید بستگی دارد. به طور کلی بررسی نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود می تواند در بستن چمدان به شما کمک کند. وسایلی که اجازه ورود به هواپیما را دارند تمامی شرکت های هواپیمایی برای مسافرین محدودیت های خاصی را از نظر وسایلی که می توانند با خود به داخل هواپیما ببرند لحاظ نموده اند و صرفا اجازه ورود برخی وسایل را به داخل کابین هواپیما به همراه مسافر را صادر می کنند. در ادامه این قسمت به بررسی این وسایل مجاز که در همه شرکت های هواپیمایی ثابت هستند پرداخته ایم.

مایعات و خوراکی ها

اولین موردی که می توان در این فهرست گنجاند مایعات و خوراکی ها هستند. اگرچه برای بردن مایعات و خوراکی های 100 گرمی به داخل هواپیما مشکلی نخواهید داشت اما توصیه می کنیم قبل از پرواز از شرکت هواپیمایی فهرست موادی که می توانید با خودتان به داخل ببرید را جویا شوید. این کار به شما کمک می کند با خیال آسوده تری چمدان تان را ببندید.

داروها

همراه داشتن دارو یکی از موارد مهمی است که به هنگام سفر باید مدنظر داشته باشید. اگر از بیماری خاصی رنج می برید و مجبورید سر وقت دارویی را مصرف کنید قبل از پرواز از پزشک تان بخواهید یک نسخه برایتان بنویسد و آن را همراه داشته باشید. همراه داشتن برخی از داروها به خصوص آن هایی که از مواد مخدر تهیه شده اند در برخی از پروازها ممنوع است. پس، قبل از هر چیزی با شرکت هواپیمایی و پزشک تان صحبت کنید و از آن ها کمک بخواهید. اگر پروازتان خارجی است نسخه پزشک را ترجمه کنید و به تایید سفارت آن کشور در ایران برسانید.

 لپ تاپ و وسایل الکترونیکی

اگر لپ تاپ یا وسیله الکترونیکی دیگری مثل تبلت را به همراه دارید باید بدانید که ممکن است به هنگام بازرسی مجبور شوید آن را روشن کنید و از چمدان تان خارج نمایید. اگر دوست داشتید می توانید آن را به انباری هواپیما بسپارید اما به خاطر مشکلاتی که ممکن است بعداً با آن ها مواجه شوید بهترین کار این است که یک کیف قفل دار تهیه کنید و لپ تاپ را با خود به کابین ببرید.

 وسایلی که نمی توانیم با خودمان به داخل هواپیما ببریم

 فهرست بلندبالایی از این وسایل وجود دارد که بسته به کشور مدنظر و جایی که قصد سفر به آن را دارید متفاوت خواهد بود، اما به نظر می رسد موارد زیر جزو مهم ترین موارد ممنوعه ای هستند که نمی توانید با خود به داخل هواپیما ببرید:

·         وسایلی که برنده هستند همچون چاقو

·         وسایل ورزشی همچون چوب بیلیارد، چوب گلف

·         سلاح های گرم همچون اسلحه

·          وسایل سنگین مثل چکش

·         باروت

·         ترقه

·         فندک های شعله ای

·         کبریت

·         وسایل اهنربایی


نکاتی برای اولین سفر با هواپیما


کارت بلیط هواپیما خود را چگونه دریافت کنیم؟

برای خرید بلیط هواپیما مشکل چندانی نخواهید داشت. کافی ست به یکی از سایت های فروش بلیط سر بزنید و مبدا و مقصد و زمان حرکت تان را تعیین کنید. بعد از اینکه بلیط را خریداری کردید نسخه الکترونیکی آن به ایمیلی که وارد کرده اید ارسال می شود.

حالا می توانید این نسخه را چاپ کنید و به همراه خود به فرودگاه ببرید. ارائه بلیط چاپ شده در پروازهای داخلی ممکن است اجباری نباشد و با نشان دادن مدارک  شناسایی معتبر می توان کارت پرواز گرفت اما توصیه می کنیم برای اینکه خیالتان راحت تر باشد بلیطی که خریده اید را چاپ کنید و مدارک شناسایی معتبر هم در اختیار داشته باشید.

بعد از رسیدن به مقصد ترانسفر را از کجا بیابیم؟

قبل از اینکه به سراغ اصل ماجرا برویم اجازه دهید موضوع ترانسفر فرودگاهی را کمی برایتان توضیح دهیم. منظور از ترانسفر فرودگاهی خدماتی است که رفت و برگشت مسافرین از مبدا به مقصد و بالعکس را به عهده می گیرند. شرکت های مختلفی هستند که این خدمات را ارائه می دهند. هر شهر و کشوری قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. بهتر است بسته به جایی که قصد سفر به آن را دارید، خدمات ترانسفر را از شرکت های معتبر دریافت نمایید. البته باید بدانید ترانسفر فرودگاهی برای بیشتر هتل ها به صورت رفت و برگشت رایگان است و باید پیش از سفر با هتل خود هماهنگ کنید و یا اگر در مقصد برای اقامت اقدام به اجاره ویلا کرده اید خودتان باید از طریق تاکسی های فرودگاه به محل اسکان خود بروید


چه نکاتی را در هواپیما رعایت کنیم


چه نکاتی را در هواپیما رعایت کنیم؟

حالا که سوار هواپیما مدنظرتان شده اید باید به یک سری نکات مهم در هنگام سوار شدن به هواپیما توجه داشته باشید. رعایت کردن این نکات، سفر را برای شما و افرادی که در کنارتان هستند لذت بخش تر می کند.

·         موبایل تان را در حالت پرواز قرار دهید. زمانی که سوار هواپیما می شوید مهماندار از شما می خواهد گوشی تان را خاموش کنید یا در حالت پرواز قرار دهید.

·         وسایلی که دارید را در کابین بالای سرتان بگذارید. این کار به شما کمک می کند سفر راحت تری داشته باشید.

·         اگر با کودک خود سفر می کنید مطمئن شوید که می توانید رفتارهایش را کنترل کنید. برای برخی از افراد سر و صدای بچه ها می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

·         کمربند ایمنی تان را ببندید. زمانی که هواپیما از روی زمین بلند می شود یا زمانی که قرار است بر روی زمین بنشیند بستن کمربند الزامی است. بهتر است در این زمینه توصیه های مهماندار را به خوبی گوش کنید.

·         رفتار مودبانه ای با مهمانداران داشته باشید.

·         در محیط بسته کابین هواپیما از عطر و ادکلن زیادی استفاده نکنید.

·         خودتان را با وسایل مختلف سرگرم کنید. اگر سفر خارجی دارید و قرار است چند ساعت در پرواز باشید از قبل خودتان را آماده کنید.

·          اگر به هنگام پرواز دچار حالت تهوع می شوید خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید. بهترین کار این است که یک سری درمان خانگی به همراه داشته باشید یا اگر می توانید از نسخه پزشک برای گرفتن دارو استفاده کنید. در چنین شرایطی راهنمایی های صورت گرفته از جانب مهمانداران نیز می تواند کارساز باشد.

اگر کیف یا چمدان خود را در فرودگاه یا هواپیما جا گذاشته باشیم چه باید بکنیم؟

هیچ چیز نگران کننده تر از این نیست که به مقصد برسید و به ناگاه خودتان را بدون چمدان ببینید. فرض کنید برای اولین بار قرار است به یک کشور خارجی سفر کنید و بعد از رسیدن به آنجا متوجه می شوید که چمدان تان را گم کرده اید.

به نظر این شرایط جزو استرس آورترین شرایطی است که هر فردی می تواند در زندگی اش تجربه کند. اگر چنین شرایط ناگواری برایتان رخ داد قبل از هر چیزی آرامش تان را حفظ کنید. معمولاً در همه فرودگاه ها بخشی برای اشیای گمشده وجود دارد. موضوع گم شدن چمدان هایتان را به مسئول مربوطه اطلاع دهید و از آن ها کمک بخواهید.

تا به اینجا کار موضوع بحث‌ مان در رابطه با گم شدن چمدان بود. حال بیایید سناریوی دیگری را مرور کنیم. فرض کنید چمدان تان را در هواپیما یا فرودگاه جا گذاشته اید. به نظرتان در این شرایط چه کاری باید انجام دهید؟ هر ایرلاینی قوانین خاص خود را دارد و نمی توان نسخه واحدی برای همه موقعیت ها پیچید. بهترین و البته راحت ترین کار این است که مسئولین فرودگاهی را از این امر باخبر کنید و از آن ها کمک بخواهید.


نکاتی برای اولین سفر با هواپیما


برای داشتن یک سفر هوایی خوب چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشیم؟

تقریبا همه ما در طول زندگیمان برای یکبار هم که شده سفر با هواپیما را تجربه می کنیم. دانستن برخی از نکات کمک مان می کند راحت تر این سفر را بگذرانیم و از آن چیزی که می بینیم لذت ببریم. نکاتی که در انتها به آنها اشاره می کنیم می تواند سفر خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

·         بالشت مخصوص خود را به همراه داشته باشید. در سفرهای خارجی که معمولاً سفرهای طولانی هم هستند موضوع خواب بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت پیدا می کند. اگر آدم بدخوابی هستید و هر جایی نمی توانید بخوابید بهترین کار این است که بالشت مخصوص خودتان را به همراه داشته باشید.

·         مقررات هر فرودگاه را قبل از سفر بررسی کنید. هر فرودگاهی قوانین خاص خود را دارد. اگر سرتان برای دردسر درد نمی کند بهتر است قبل از اینکه بار و بندیل تان را ببندید و عازم سفر شوید مقرراتی که قرار است با آن رو به رو شوید را خوب بررسی نمایید.

·         آب کافی بنوشید. کابین هواپیما رطوبت کافی ندارد، به همین دلیل نوشیدن آب به شما کمک می کند بدن مرطوبی داشته باشید.

·         برای سفرتان لباس مناسب به همراه داشته باشید. شاید این موضوع در نگاه اول آنقدرها هم مهم به نظر نرسد اما زمانی که سوار هواپیما می شوید باید لباس راحتی به تن داشته باشید تا در حین سفر با مشکلی در این زمینه رو به رو نشوید.

·         وسایل سرگرمی به همراه داشته باشید. در سفرهای طولانی باید راهی برای سرگرم کردن خود داشته باشید. می توانید یک دفترچه یادداشت به همراه خود ببرید و هر آنچه که می بینید را در آن بنویسید. بعدها این دفترچه یادداشت می تواند خاطراتی که داشتید را برایتان زنده کند. برخی از هواپیماها تلویزیون های منحصر به فردی برای هر فرد در نظر میگیرند که می توانید با استفاده از آن ها ویدیو نیز تماشا کنید.