یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی ایران، بدون هیچ شک و تردیدی بازار بزرگ تهران است که از آن با نام بازار ۱۵ خرداد نیز یاد می شود. از این بازار می توان به عنوان قلب تپنده اقتصادی در شهر تهران نام برد.

بازار بزرگ تهران علاوه بر آن که از نظر اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد، از نظر تاریخی و معماری نیز جز مهم ترین بناهای تاریخی ایران به حساب می آید. امروز در این مطلب قصد داریم تا سری به بازار بزرگ تهران زده و شما را با این بازار مهم آشنا کنیم، پس با رنتی جا همراه باشید تا نگاهی به این بازار انداخته و از آن بازدید کنیم.


بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران (15خرداد) کجاست؟

بازار بزرگ تهران اثری به جا مانده از دوره قاجار است که عده ‌ای آن را حاصل کار ناصرالدین شاه قاجار دانسته و عده دیگری ساخت آن را به دوران صفوی نسبت داده و شاه طهماسب صفوی را به عنوان سازنده اصلی این بازار می نامند.

در سفرنامه توماس هربرت توصیفی از بازار تهران در سال ۱۳۰۸ هجری قمری و در دوره حکومت صفویه بر ایران وجود دارد که توماس هربرت این بازار را یک بازار روباز توصیف کرده است.

این توضیحات نشان از این دارد که بازار بزرگ تهران در زمان صفویه وجود داشته و در دوره حکومت ناصرالدین شاه بخش های جدیدی به آن اضافه شد و این بازار مسقف گشت.

از نظر موقعیت مکانی بازار بزرگ تهران در بخش جنوبی پایتخت واقع شده است و از سمت جنوب به مولوی، از غرب به گلوبندک، از شمال به پامنار و از شرق به آبمنگول و کوثر محدود می شود. بازار بزرگ تهران را بی شک می توان یکی از مهم ترین بازارهای پایتخت نامید زیرا بخش بسیار زیادی از اقتصاد پایتخت ایران در این بازار در حال گردش می باشد.

مسیرهای دسترسی به بازار ۱۵ خرداد

یکی از مهم ترین ویژگی ‌های شهر تهران آن است که شما می توانید از مسیرهای مختلفی به قسمت های مختلف شهر روید و از آن بازدید کنید. بازار بزرگ تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما می توانید به طرق مختلفی از این مکان بازدید کنید. در این بخش قصد داریم تا تمامی مسیرهایی که می توانید با استفاده از آن به بازار بزرگ تهران روید و از این بازار بازدید کنید را با شما در میان گذاریم.


بازار ۱۵ خرداد


دسترسی به بازار بزرگ تهران با استفاده از مترو

برای این که بتوانید با استفاده از مترو به بازار بزرگ تهران دسترسی پیدا کنید، می توانید خود را به خط شماره ۱ مترو تهران یعنی خط تجریش به کهریزک رسانده و در این مسیر در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید و با کمی پیاده ‌روی خود را به بازار ۱۵ خرداد رسانید.

دسترسی به بازار بزرگ تهران با استفاده از تاکسی

اگر حمل و نقل درون شهری با استفاده از تاکسی را ترجیح می دهید، می توانید از صادقیه و یا آزادی سوار تاکسی های خطی شده و با استفاده از این تاکسی ها خود را به بازار بزرگ‌ تهران رسانید.

دسترسی به بازار بزرگ تهران با استفاده از اتوبوس های بی آر تی

اگر دوست دارید تا با استفاده از خطوط بی آر تی به بازار بزرگ تهران رسیده و از آن بازدید کنید، می توانید خود را به خط تجریش-راه آهن رسانده و در ایستگاه منیریه یا امام خمینی از اتوبوس های بی آر تی پیاده شوید. سپس با کمی پیاده روی یا با استفاده از تاکسی و اتوبوس به سمت خیابان پانزده خرداد حرکت کنید.

تمامی وسایل حمل و نقل عمومی شما را به بازار بزرگ تهران خواهند رساند اما نکته بسیار مهم این است که شما با کدام یک از این وسایل راحت تر هستید و دسترسی شما به کدام یک از این وسایل حمل و نقل عمومی راحت تر است

معماری بازار تهران

یکی از مهم ترین بخش های بازار تهران، معماری و ساختار آن است. به صورت کلی اگر نگاهی به معماری این بازار انداخته و آن را بررسی کنیم، باید گفت که عناصر اصلی ساختار این بازار عبارتند از:

راستی: گذرگاه اصلی و فرعی که مسیر طولانی دارند و در هر دو طرف آن دکان ها واقع شده اند.

سرا: یک حیاط میانی و حجره ‌هایی دور تا دور آن است که از نظر شکل، زمین، تعداد طبقات، رواق ها، راهروها و حتی نوعی ایوان ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

تیمچه: فضای سر پوشیده برای عرضه یک کالای خاص می باشند که شاهد تزیینات چشمگیری به نسبت دیگر بخش های بازار در آن هستیم.

چهار سوق یا چارسو: به محل تقاطع دو راسته اصلی چارسوق می گویند که در آن شاهد معماری مختلف و تزئینات داخلی بسیار زیادی هستیم.

از نظر معماری، بازار تهران مجموعه ای از راهرو های مختلف، طاق های ضربی، گنبدها و... است که هر بخش آن با دقت بسیار زیاد و معماری خاصی ساخته شده است. با گذشت زمان این بازار تغییرات زیادی کرده است اما هنوز هم می توان بخش ‌های قدیمی آن را مشاهده کرد.

 قسمت های قدیمی بازار به شکل تاریخی و گنبدی هستند و روزنه های بسیار زیادی میان گنبدها وجود دارد تا نور فضای داخلی را تامین کرده و همین طور نقش هوا کش برای بازار را داشته باشند و باعث گردش هوا در فضای داخلی بازار شود.

به دلیل این که معماری کلیه بازار تهران همواره در حال تغییر در طول تاریخ بوده است، نمی توان سبک معماری خاصی را به آن نسبت داد و به دلیل بازسازی های مختلف و اضافه شدن بخش های جدید، معماری این سازه در طول زمان تغییرات بسیار زیادی کرده است. با این حال بسیاری از افراد بازار بزرگ تهران را به معماری تهرانی نسبت می دهند و آن را نشات گرفته از این سبک می دانند.

رستوران های بازار تهران

یکی از ویژگی‌ های بازار تهران وجود کسب و کارهای مختلف در داخل آن است. شما می توانید بخش های مختلف و حرفه های گوناگونی را در بازار بزرگ تهران مشاهده کنید. یکی از بخش های این بازار، رستوران های آن است که در این قسمت قصد داریم تا شما را با بهترین رستوران های بازار بزرگ تهران آشنا کنیم.

رستوران مسلم

یکی از بهترین و شلوغ ترین رستوران های بازار تهران، رستوران مسلم است که در آن می توانید خوشمزه ‌ترین ته چین تهران را میل کنید. این رستوران همیشه شلوغ بوده اما همواره به سرویس ‌دهی فوق‌العاده خود مشهور است.

رستوران شرف الاسلامی

اگر در داخل بازار بزرگ تهران و در سمت مسجد امام خمینی هستید، می توانید در سمت راست خود رستوران چلوکبابی شرف الاسلامی را مشاهده کنید. این رستوران در سال ۱۳۱۷ توسط بازرگانان دوره قاجار و پهلوی تاسیس شد و از آن دوران تا به امروز به عنوان مهم ترین رستوران چلوکبابی در شهر تهران شناخته شده است.

شما خوشمزه ترین غذاهای اصیل ایرانی را در رستوران شرف الاسلامی میل کنید. فضای سنتی و قدیمی در کنار کیفیت بالای غذاها سبب شده تا رستوران شرف الاسلامی شهرت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کند.


رستوران شرف الاسلامی

رستوران نایب

مجموعه رستوران های زنجیره ای نایب یکی از مهم ترین رستوران های زنجیره ای ایرانی می باشند که شعبه های مختلفی در سراسر تهران دارند. یکی از مهم ترین شعبه های رستوران های زنجیره ای نایب، شعبه بازار تهران آن می باشد که شما می توانید خوشمزه ترین چلوکباب ها را در این رستوران میل کنید.

قهوه خانه معروف بازار تهران(کوچکترین قهوه خانه دنیا)

همان طور که گفته شد شما می توانید در بازار بزرگ تهران کسب و کارهای مختلفی را مشاهده کنید. یکی از بخش های بازار تهران قهوه خانه خاص آن می باشد که حس و حال خاصی داشته و شما را به قلب تاریخ خواهد برد.

در حال حاضر قهوه خانه حاج علی درویش مهم ترین قهوه خانه تهران به حساب می آید. با این حال باید گفت که این قهوه خانه کوچک ترین کافه دنیا نیز می باشد و اندازه آن تنها ۲ متر است. از سال ۱۲۹۷ تا به امروز این قهوه خانه با چای از افراد پذیرایی می کند.

حاج کاظم، صاحب کنونی این قهوه ‌خانه است و قهوه خانه حاج علی درویش، ارثیه پدری او است. دکوراسیون نوستالژی و فضای خاصی که در این قهوه ‌خانه وجود دارد سبب شده تا قهوه خانه حاج علی درویش یکی از مکان های فوق العاده خاص در بازار بزرگ تهران شود.

سبزه میدان

در شمال بازار بزرگ تهران فضایی موسوم به سبزه‌ میدان وجود دارد که مورخان تاسیس آن را به اوایل دوره صفویه نسبت می دهد. امیرکبیر در سال ۱۲۶۸ هجری قمری فردی به اسم حاج علی خان مقدم مراغه ای که به حاجب الدوله مشهور بود را مامور ایجاد تغییرات مختلفی در این فضا کرد.

پس از آن سبزه‌ میدان به شکل امروزی خود تغییر کرد. سبزه میدان در دوره های مختلف تاریخ تهران از مهم ترین مراکز مذهبی، اجتماعی و سیاسی این شهر به حساب می آمده و میزبان مراسمات مذهبی و سیاسی گوناگون بوده است. امروزه سبزه میدان از مغازه های مختلفی تشکیل شده است و علاوه بر آن، در این فضا نمایش ‌های خیابانی مختلفی برگزار می شود.

اگر نگاهی به تاریخچه نام این فضا انداخته و آن را بررسی کنیم، باید گفت در دوره زندیه و اوایل قاجار این مکان و محله های اطراف آن فضایی برای کاشتن سبزی خوردن مصرفی مردم تهران بوده و به همین دلیل نام این مکان تبدیل به سبزه میدان شده و از آن دوران به این اسم مشهور شده است.



چهار سوق

یکی از مهم ترین مکان ها در بازار بزرگ تهران، چهار سوق بازار است. این مکان فوق العاده زیبا در واقع فضایی به شکل هشت ضلعی با گنبد کوتاه و دایره شکل می باشد که در آن می توانید تزیینات زیبای قدیمی را مشاهده کنید.

 چهار سوق از قدیمی ترین بخش های بازار تهران به حساب می آید. این بخش از بازار در تقاطع مسجد جامع، بازار چهار سوق، بازار مسگر ها و کوچه هفت تن قرار دارد.

اگر نگاهی به تاریخچه این چهار سوق اندازیم باید گفت که ساخت این مکان به سال ۱۲۲۲ هجری قمری بر می گردد و در تاریخ ۲ آبان سال ۱۳۵۶ چهار سوق بزرگ بازار با شماره ۱۵۴۱ جزو فهرست آثار ملی ایران شد. اگر وارد مسجد جامع تهران شده‌ اید، حتماً پس از آن سری به چهار سوق بزرگ بازار زده و از این مکان دیدنی نیز بازدید کنید.

مسجد امام خمینی(مسجد شاه)

در بازار بزرگ ‌تهران می توانید مساجد مختلفی را مشاهده کنید. یکی از این مساجد متعلق به دوران قاجار است که در گذشته با نام های مسجد شاه و مسجد سلطانی شناخته می شد اما پس از انقلاب اسلامی نام این مسجد به مسجد امام خمینی تغییر کرد. این مکان در حدود ۱۸۰ سال قدمت داشته و از آن به عنوان یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران نام می برند.

از نظر تاریخی فتحعلی شاه قاجار را بانی ساخت این مسجد بوده است و به همین دلیل پس از اتمام ساخت آن، نام مسجد شاه بر روی آن گذاشته شد. بر اساس کتیبه های نوشته شده، زمان تقریبی شروع ساخت این مسجد در سال ۱۲۱۲ یا ۱۲۲۴ هجری قمری بوده و در سال ۱۳۰۷ هجری قمری با دستور ناصرالدین شاه قاجار مناره‌ هایی به این مکان اضافه شد تا به شکل امروزی تغییر کند.

شما می توانید در بخش های مختلفی از این مسجد تزییناتی را مشاهده کنید که به صورت واضح از مسجد وکیل شیراز الهام گرفته شده است. از مسجد امام پس از مسجد جامع بزرگ تهران به عنوان دومین مسجد بازار بزرگ یاد می شود.


مسجد شاه

پاساژ رضا

شما می توانید در داخل بازار بزرگ تهران، مراکز خرید مختلفی را نیز مشاهده کنید. یکی از مهم ترین مراکز خرید در این منطقه، پاساژ رضا است. در این پاساژ بسیار زیبا، شما می توانید انواع محصولات حوزه لباس، پوشاک و خوراکی های خارجی را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود آن ها را خریداری کنید.

از نظر موقعیت مکانی پاساژ رضا در مرکز بازار بزرگ تهران واقع شده است. این پاساژ پنج طبقه در حدود ۶۰۰ واحد تجاری دارد که عمده فعالیت آن ها در حوزه پوشاک و لباس است.

اگر قصد دارید به مکانی در شهر تهران رفته تا لباس و پوشاک خود را با قیمت بسیار پایین و کیفیت فوق ‌العاده بالایی خریداری کنید، پاساژ رضا بهترین گزینه برای شما به حساب می آید.

در بازار بزرگ تهران چه محصولاتی وجود دارد؟

بازار بزرگ تهران مکانی است که شما می توانید انواع محصولات را در آن مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود آن ها را خریداری کنید. عمده مایحتاج خانواده ها در این بازار قابل خریداری است و شما می توانید این محصولات را در رنج های قیمتی مختلفی پیدا کرده و خریداری کنید.

یکی از بخش های بازار بزرگ تهران، فعالیت اصنافی مثل خیاطان، مزون داران، آرایشگران و... می باشد که می تواند نیازهای مختلف شما را برطرف کند. از سوی دیگر شما می توانید بهترین نوع خشکبار مثل انگور خشک، کشمش شهریار، سوهان، سبزی‌ تازه و... را در بازار بزرگ تهران خریداری کنید.

لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه، خوراکی ‌های مختلف، طلا و جواهرات، لوازم خانگی، کیف و کفش، لوازم التحریر و... از مهم ترین محصولاتی است که در بازار بزرگ تهران قابل خریداری هستند و شما می توانید هر یک از این محصولات را در این بازار با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه پیدا کنید.

 به دلایل اقتصادی مختلف محصولاتی در بازار بزرگ تهران به فروش می رسد، دارای قیمت های پایین تری از مکان های دیگر هستند و اگر شما قصد خرید محصولاتی با قیمت پایین را دارید، می توانید به بازار رفته و به بخش فروش محصول مورد نظر خود روید و سپس محصولات گوناگون را با قیمت پایین تری در این بخش از بازار خریداری کنید.

مهمترین بخش ‌های بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران دارای بخش‌ های گوناگونی است که شما می توانید از آن‌ ها بازدید کنید. تمامی مکان ها دارای ارزش تاریخی فوق العاده زیادی بوده و برای افرادی که عاشق بازدید از آثار باستانی هستند، مکان های فوق العاده به حساب می آیند.

از مهم ترین بخش های بازار بزرگ تهران می توان به تیمچه مهدیه، تیمچه حاجب الدوله، خانه ملک، مسجد جامع تهران، امامزاده زید، سرای امیر، کلیسا تادئوس و بارتوقیموس مقدس، امامزاده سید اسماعیل، خانه موزه شهید چمران، بقعه امامزاده سیدولی و... اشاره کرد. بازدید از بخش های مختلف بازار تهران می تواند یک روز شما را به خود اختصاص دهد پس به هیچ عنوان بازدید از این مکان زیبا را فراموش نکنید.

راهنمای خرید در بازار تهران

در این بخش قصد داریم تا به شما کمک کنیم که برای آن که بتوانید یک کالا را از بازار بزرگ تهران خریداری کنید، لازم است تا به کدام بخش از بازار رفته و از آن بازدید کنید. در لیست زیر می توانید نوع کالا را انتخاب کرده و سپس آن بخش از بازار که این محصول در آن به فروش می رسد را به راحتی پیدا کنید.


بازار تهران


آجیل و خشکبار: برای خرید این محصول می توانید به چهار سوق بزرگ، سرای دالان دراز روید و از این مکان بهترین آجیل و خشکبار را

خریداری کنید.

پوشاک: بهترین نوع پوشاک در راسته جعفری، کوچه حمام چال، کوچه هفت تن، بازار مسگرها قابل خریداری است.

پارچه: برای خرید انواع پارچه می توانید سری به سرای امیرکبیر، بازار عباس آباد زده و از آن بازدید کنید.

لوازم التحریر: انواع لوازم التحریر در بازار بین الحرمین، اطراف مسجد جامع و شمال سرای قزوینی ها قابل خریداری است.

نایلون و پلاستیک: در انتهای شرقی بازار و نرسیده به بازار سید اسماعیل می توانید انواع نایلون و پلاستیک را خریداری کنید

طلا و جواهرات و ساعت: راسته زرگرها بخش فروش انواع طلا، جواهرات و ساعت در بازار بزرگ تهران است.

بدلیجات: برای خرید با کیفیت ترین بدلیجات می توانید به بازار سلطانی روید.

ظروف و دکوری: تیمچه حاجب الدوله بخش مخصوص فروش ظروف و دکوری در بازار بزرگ تهران است.

لوازم آرایشی و خوراکی: برای خرید انواع لوازم آرایشی و خوراکی می توانید بازار مروی روید.

لوازم خیاطی و کیف و چمدان: سرای مشیر خلوت بورس لوازم خیاطی و کیف و چمدان در تهران است.

لوازم خانگی: انواع لوازم خانگی را در بازار چهل تن، بازار سید اسماعیل می توانید خریداری کنید.

کفش و چرم: کوچه سید ولی بخش فروش کفش و چرم در بازار بزرگ تهران است.

فرش: یکی از مهم ترین مکان ها فروش فرش در تهران بازار مغازه و انتهای جنوبی بازار کفاش ها است.

تنباکو و دخانیات: کوچه احمدی در بازار حضرتی بخشی از است که به فروش تنباکو و دخانیات شهرت دارد.

جوراب و لباس زیر: کوچه مزینی و کوچه رضایه مکانی برای خرید انواع جوراب و لباس زیر است.

صندل و کفش: منوچهرخانی میزبان صندل و کفش در بازار بزرگ تهران است.

عطاری: پله نوروز خان بخش مربوط به عطاری در بازار تهران است.

عطر و ادکلن: می توانید بهترین عطر و ادکلن را بازار مسجد جامع با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه ای خریداری کنید.

لوازم تولد: پله نوروز خان مکان فوق العاده برای خرید لوازم تولد است.