بی شک یکی از زیباترین و فوق العاده ترین شهرهای ایران از نظر مناظر طبیعی و تاریخی شهر خارق العاده شیراز است. این شهر زیبا همواره به عنوان یکی از مناطق جذاب و پر گردشگر به حساب آمده و در طول تاریخ به فرهنگ و زیبایی آن شناخته می شود. امروزه نیز شهر شیراز جایگاه ویژه ‌ای در بین افراد دارد و گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیا به ایران سفر می‌ کنند تا از این شهر پر رمز و راز دیدن کنند. از سوی دیگر افرادی که در داخل کشور قصد دارند تا یک سفر هیجان انگیز را تجربه کنند، شهر شیراز را به عنوان اولویت اول خود قرار داده و به این شهر زیبا که همچون مرواریدی در دل کویر است، سفر می کنند.

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با شهر شیراز، شهر شعر و ادب صحبت کنیم و شما را با جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر آشنا کرده، بهترین زمان سفر به شیراز را به شما معرفی کنیم، مراکز خرید و تفریحی این شهر را نگاهی انداخته و رسوم مردم شیراز را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.


راهنمای گردشگری در شیراز


معرفی شهر نارنج و ترنج شیراز

شیراز به دلیل موقعیت استراتژیک خود، همواره در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است و حکومت ها همیشه سعی کرده اند تا اجازه ندهند که شهر شیراز خالی از سکنه باقی مانده و رها شود. به همین دلیل در طول تاریخ شاهد حضور مردم در این شهر باستانی و زیبا بوده ایم.

بر اساس افسانه ‌های نقل شده، شیراز توسط فرزند تهمورس که از پادشاهان سلسله پیشدادیان به حساب می ‌آید، به وجود آمده و در واقع نام شیراز نیز از نام فرزند تهمورس گرفته شده است. تاریخ شناسان با بررسی کتاب ‌های تاریخی، زمان پایه ‌گذاری این شهر را به قرن ۱ هجری نسبت داده اند.

بسیاری از افراد که از نظر تاریخی شهرها را بررسی می‌ کنند، علت نامیدن این شهر به اسم شیراز را مرتبط با قلعه اطراف این شهر می دانند. بررسی ‌های صورت گرفته نشان می دهد که پیش از اسلام شاهد قلعه ای باستانی در این منطقه به نام شیراز بوده ایم و پس از پایه گذاری و تاسیس این شهر، نام این قلعه به شهر منتقل شد و این شهر تازه تاسیس را شیراز نامیدند.

یکی از ویژگی های شهر شیراز که باعث می شود تا این شهر پر از رمز و راز شود، همین تاریخ پر بحث آن است. با وجود این که اسناد بسیار زیادی از تاسیس شیراز در سال 1 هجری خبر می دهند، اما منابع بسیاری وجود دارد که نشان می دهد این شهر پیش از ورود اسلام به ایران نیز وجود داشته و لوح هایی که در تخت جمشید پیدا شده است نشان می دهد که در این منطقه شهری وجود داشته است.

اگر بخواهیم در رابطه با ریشه نام شیراز بحث کنیم، باید گفت بر اساس بررسی های تاریخ شناسان، با استناد به نوشته های کتاب صورالاقالیم، به دلیل آن که دشت های بسیار زیادی در نزدیکی این شهر وجود داشته است، نام این منطقه شیرساز بوده و به همین دلیل با تغییر واژگان این اسم به شیراز تغییر کرده است و شاهد به وجود آمدن اسم شیراز هستیم.

نقش شیراز در دل تاریخ

شهر شیراز در طول تاریخ همیشه به عنوان مرکز استان فارس به حساب نمی آمده ولی این شهر در معادلات کشور ایران در حکومت های مختلف نقش ویژه ای ایفا می‌ کرده است. کتیبه ایلامی که در تخت‌ جمشید وجود دارد، نشان از این دارد که این شهر در واقع قلعه ای به نام تیرازیس یا شیرازیس بوده و سپس با ایجاد یک شهر در کنار آن شاهد تغییر نام آن شهر به اسم شیراز بوده ایم.

در کتاب های تاریخی پس از ورود اسلام به ایران، نام این شهر شیراز گفته شده است و بیان شده که این شهر در زمان‌ های قدیم به شکل دایره نامنظم بوده است که اطراف آن حصار و دیوارهای مختلفی وجود داشته و این حصارها و دیوارها سبب شده تا این شهر به یازده بخش تقسیم شود.


مسجد نصیرالملک شیراز


اسناد تاریخی نشان می دهند که شهر شیراز هیچگاه از بزرگان خالی نبوده است و به همین دلیل شاهد اثرگذاری بسیار زیاد این شهر بر تاریخ کشور بوده ایم. در قرن چهارم و پنجم هجری قمری سلسله آل بویه شهر شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرده و در این دوران ساخت مساجد، قصرها، کتابخانه ‌ها و... در شهر شیراز انجام شده است.

شهر شیراز چالش ‌های بسیار زیادی را از سر گذرانده است. به عنوان مثال در زمان حمله چنگیز خان مغول به ایران و در زمانی که شهرهای زیادی تخریب می شدند، شهر شیراز با قبول پرداخت مالیات به مغولان از گزند و تخریب نجات پیدا کرده و شواهد نشان می دهد که این شهر به هیچ عنوان در این دوران آسیب ندیده و مردمان آن قتل عام نشدند.

در قرن سیزدهم میلادی، شیراز پایتخت علم، هنر و فرهنگ بود و به همین دلیل به شهر شیراز، دارالعلم نیز گفته می شده است. اگر به بررسی تاریخ شهر شیراز علاقه داشته باشید و آنرا بررسی کرده باشید، متوجه می ‌شوید که تعداد بسیار زیادی از شاعران و فیلسوفان ایرانی متولد این شهر بوده و به همین دلیل این شهر از نظر علمی و فرهنگی جایگاه ویژه ای در ایران دارد. از مهم ترین این افراد می توان به حافظ، سعدی، ملاصدرا و... اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی شهر شیراز

شهر شیراز به عنوان مرکز استان فارس در نظر گرفته شده است. این شهر در جنوب غربی ایران واقع شده است و از شمال به مرودشت و اردکان، از غرب به کازرون، از جنوب به فیروز آباد، جهرم و فسا و از شرق به استهبان و ارسنجان محدود می ‌شود. مساحت شهر شیراز ۸۹۱ کیلومتر مربع می باشد.

بر اساس آخرین نتایج سرشماری کشور، شهر شیراز نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد و از آن به عنوان ششمین شهر پرجمعیت ایران، بعد از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و کرج یاد می شود. از نظر تقسیمات اداری نیز این شهر شامل ۹ منطقه مستقل شهری است.

جاذبه های تاریخی شیراز

شهر شیراز به دلیل تاریخ طولانی خود پر از جاذبه های تاریخی زیبا و چشم نواز است و مناسب افرادی است که قصد دارند تا اماکن تاریخی و باستانی را مشاهده کنند. صحبت از جاذبه های تاریخی شهر شیراز خود مطلب جداگانه نیاز دارد اما در این بخش قصد داریم تا نگاهی به برخی از اماکن تاریخی شیراز انداخته و آن ها را به شما معرفی کنیم. از مهم ترین اماکن و جاذبه های تاریخی شهر شیراز می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمام وکیل

یکی از جاذبه های تاریخی شهر شیراز حمام وکیل است که در نزدیکی بازار وکیل شیراز ساخته شده است. برای این حمام از پیشرفته ترین معماری زمان خود استفاده شده است و با گذشت سال ‌ها هنوز از این حمام به عنوان یکی از خاص ترین حمام های سنتی دنیا یاد می شود.


حمام وکیل


سعدیه

سعدی در اواخر عمر در بخشی از شهر شیراز زندگی می کرده است و پس از مرگ نیز در همان منطقه به خاک سپرده شد. حال نام این مکان تبدیل به سعدیه شده است و آرامگاه این شاعر بزرگ در آنجا قرار گرفته است. اگر علاقه مند به شعر های سعدی هستید، حتما سری به سعدیه شیراز زده و از این مکان دیدن کنید.


سعدیه


حافظیه

حافظیه در واقع آرامگاه حافظ، یکی از بزرگ ترین شاعران تاریخ ایران است. این آرامگاه 65 سال پس از درگذشت حافظ و به دست وزیر حاکم وقت شیراز ساخته شد. آرامگاه حافظ در طول تاریخ، بارها بازسازی و مرمت شده است تا به شکل امروزی خود در بیاید. بی شک بازدید از حافظیه و گرفتن فال حافظ در این مکان یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در شهر شیراز انجام دهید.


حافظیه


ارگ کریم خان

در دوران حکومت زندیه، کریم خان زند در این ارگ ساکن بوده است. این ارگ در مرکز شهر شیراز ساخته شده است. اگر قصد دارید تا یکی از زیباترین ارگ های ایران را مشاهده کنید، حتماً سری به ارگ کریم خان زند زده و از این ارگ دیدنی بازدید کنید.


ارگ کریم خان


بازار وکیل

یکی از قدیمی ترین بازارهای سنتی ایران، بازار وکیل می باشد که در دوره زندیه ساخته شده است. این بازار سنتی بسیار زیبا هنوز هم به عنوان قطب اقتصادی شهر شیراز در حال فعالیت است و شما می توانید هم از نظر تاریخی سری به این بازار زده و هم برای خرید از بازار وکیل دیدن کنید.


بازار وکیل


جاذبه های طبیعی شیراز

به همان اندازه که در شیراز می توانید جاذبه های تاریخی را مشاهده کنید، این شهر پر از جاذبه های طبیعی است که در هر فصل از سال می ‌تواند میزبان شما گردشگران عزیز باشد. شهر شیراز و جاذبه های طبیعی آن در بهار و تابستان پر از عطر بهار نارنج می شود و هر گردشگری که در این فصول به این شهر سفر کند، عاشق شیراز خواهد شد.

برای آن که بتوانید از جاذبه‌ های طبیعی شهر شیراز دیدن کنید، لازم است از شهر خارج شده و به حوالی این شهر سفر کنید تا بتوانید اماکن مختلف و جاذبه‌ های طبیعی زیبای این شهر را مشاهده کنید. اگر بخواهیم در رابطه با جاذبه ‌های طبیعی شهر شیراز صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دشت ارژن

شما می توانید در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز دشت ارژن را مشاهده کنید. این دشت یکی از زیباترین و باشکوه ترین دشت های ایران به حساب می ‌آید. این دشت به قدری زیبا و جذاب است که بسیاری از عکاسان مشهور دنیا تا کنون برای عکاسی از این دشت به ایران و شهر شیراز سفر کرده اند.


دشت ارژن


آبشار مارگون

یکی از زیباترین آبشار های شهر شیراز آبشار مارگون است. ویژگی این آبشار این است که آب آن نه از رودخانه، بلکه از قلب زمین تامین می شود. در واقع آب این آبشار از قلب زمین جوشیده و پس از رسیدن به سطح زمین سرریز می ‌شود و این آبشار زیبا را به وجود می آورد. آبشار مارگون یکی از زیباترین دیدنی های طبیعی شهر شیراز به حساب می آید که در مسیر جاده شیراز به سپیدان قرار دارد.


آبشار مارگون


بهترین زمان سفر به شیراز

هر گردشگر و توریست حرفه ‌ای می ‌داند که برای آن که بتواند از سفر به یک شهر لذت برده و از جاذبه های آن دیدن کند، لازم است تا در زمان مناسبی به شهر مقصد خود سفر کرده و از آن بازدید کند. شهر شیراز نیز در فصل بهار با بوی عطر بهار نارنج خود بهترین زمان برای سفر است.

با آمدن فصل بهار، شهر شیراز پر از رایحه خوشه بهار نارنج می شود و به همین دلیل مسافرین ترجیح می دهند در فصل بهار به این شهر زیاد سفر کنند. اگر بخواهیم بهترین زمان برای سفر به شیراز را مشخص کنیم، باید گفت که ماه اردیبهشت بهترین زمان مسافرت به این منطقه است، به خصوص در نیمه پایانی اردیبهشت ماه آب و هوای شیراز بسیار دل انگیز خواهد شد. افرادی که در این زمان به شیراز سفر کرده ‌اند همواره این نکته را گفته اند که حال و هوای شیراز در این زمان بهشتی است و شما می توانید بهترین سفر را در این زمان تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به شهر شیراز در اواخر اردیبهشت ماه است چرا که در وهله اول، خبری از شلوغی و ازدحام ایام نوروز نیست و سویی دیگر آب و هوای شیراز همچنان بهاری بوده و از گرمای خشک مرداد ماه خبری نیست.  

به همین دلیل می ‌توانید سفر لذت بخشی در این زمان داشته باشید، به این نکته نیز توجه کنید که پانزدهم اردیبهشت ماه، روز شیراز است و به همین دلیل مراسم ها و جشنواره‌ های مختلفی به مناسبت روز شیراز در این تاریخ برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می ‌کند. برنامه های فرهنگی مختلفی در این دوره به مناسبت روز شیراز برگزار می ‌شود و شما می‌ توانید نمایشگاه های مختلفی را در سرتاسر شیراز برای این منظور مشاهده کنید.


شیراز


مراکز خرید و تفریحی در شیراز

یکی از جذاب ‌ترین تفریحاتی که افراد می ‌توانند در هنگام سفر انجام دهند، بازدید از مراکز خرید است. خرید سوغاتی همیشه برای مسافران جذاب بوده است زیرا سبب می‌ شود تا آن ها سری به بازارهای شهر مقصد زده و از آن ها دیدن کنند و در کنار این بازدید سوغاتی هایی به یادگار از شهر مقصد برای آشنایان خود هدیه ببرند. شهر شیراز بازارها و مراکز خرید مختلفی دارد که برخی از آن ها تاریخی بوده و برخی دیگر تازه تاسیس می باشند.

از مهم ‌ترین بازارهای شیراز می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازار وکیل

بازار حاجی

مجتمع تجاری خلیج فارس

بازار مسگرها

سرای مشیری

مجتمع تجاری زیتون

از سوی دیگر نیز باید به این نکته اشاره کرد که شهر شیراز مراکز تفریحی بسیار زیادی دارد که مسافرین می توانند برای تفریح و خوشگذرانی به این مراکز سری زده و از آن ها بازدید کنند.

اگر پس از بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری شیراز قصد دارید تا کمی تفریح کنید، می توانید به مراکز تفریحی این شهر سر زده و از آن ها بازدید کنید. از مهم ترین مراکز تفریحی این شهر می توان از مراکز زیر نام برد:

لونا پارک

یکی از مدرن ترین و با سابقه ترین شهر بازی های شیراز، لونا پارک است. اگر قصد دارید تا کمی تفریح کنید، می توانید سری به شهر بازی لونا پارک کرده و از وسایل این شهر بازی استفاده کنید. یکی از معروف ترین وسایل لونا پارک، چرخ و فلک آن است اما علاوه بر آن در این شهر بازی وسایل بازی هیجان انگیزه دیگری نیز وجود دارد که بسته به تمایل خود می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.


لونا پارک


پارک جنگلی پالایشگاه

افراد زیادی وجود دارند که پارک های جنگلی را برای تفریح ترجیح می دهند. یکی از زیباترین و جذاب ترین پارک های تفریحی شهر شیراز پارک جنگلی پالایشگاه است. در این پارک جنگلی بسیار زیبا امکانات مختلفی برای تفریح در نظر گرفته شده است.

آداب و رسوم مردم شیراز

یکی از ویژگی های بسیار مهم کشور ما، گستره قومیت ها است. شما در سراسر ایران می توانید انواع مختلفی از قومیت ها را مشاهده کنید که هر یک از آن ها ویژگی‌ ها و آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارند. شهر شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد آن هستیم که مردم این شهر آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند.

مردم شهر شیراز بسیار خون گرم و خوش صحبت هستند و عطوفت و مهربانی از ویژگی‌ های بارز آن ها به حساب می ‌آید. مردم این شهر همواره به اعتقادات قدیمی و خاص خود پایبند هستند و به همین دلیل است که شاهد برگزاری مراسمات مختلفی در شهر شیراز در مناسبت های مختلف هستیم. از مهم ترین مراسمات شیراز می توان به آداب و رسوم عید نوروز، عروسی بهار نارنج، آب مقدس و... اشاره کرد.

رسوم ویژه خواستگاری

یکی از آداب و رسوم بسیار خاص و جذاب مردم شیراز در مراسم خواستگاری است. در صورتی که در مراسم خواستگاری خانواده عروس به وصلت رضایت دهند، در مراسم در آن مراسم خواستگاری علاوه بر چای، با شربت نیز از خانواده داماد پذیرایی می شود در غیر اینصورت با پذیرایی با چای به تنهایی مخالفت خود را با آن وصلت نشان می ‌دهند.

عروسی درخت نارنج

یکی دیگر از آداب و رسوم های مردم شیراز، عروسی درخت بهار نارنج می باشد. طبق رسم و رسوم های گذشته مردم شیراز، اگر درخت نارنجی در یک خانه نارنج کمی دهد یا اصلاً ندهد، برای آن درخت عروسی می‌ گیرند.

 این مراسم به این صورت است که زن صاحبخانه، زن های همسایه را دعوت می‌ کند و همه در یک تاریخ و زمان مشخص در خانه جمع می ‌شوند. سپس زن صاحبخانه تبر به دست می ‌گیرد تا شاخه های درخت بهار نارنج را قطع کند، در این زمان یکی از زن های همسایه جلو می ‌آید و ضامن درخت بهار نارنج می شود.

 پس از آن تور بسیار نازکی روی درخت کشیده می شود و شکر پنیر روی درخت می ریزند و از آن پس، از سال بعد درخت بار بسیار زیادی به همراه خواهد داشت و نارنج بسیار زیاد و خوش عطری می‌ دهد.

شب یلدا در شیراز

از دیگر مراسمات و آداب و رسوم مردم شیراز می توان به مراسم شب یلدا اشاره کرد که در آن زمان، دوستان و آشنایان به خانه خانواده های شیرازی دعوت می‌ شوند و در این مراسم به یاد ایام قدیم خود فال حافظ گرفته و خاطره تعریف می کنند.



وجود این آداب و رسوم ها در شهر شیراز نشان می ‌دهد که تا چه میزان مردم این شهر به این آداب و رسوم خود پایبند هستند و با گذشت سالیان سال، هنوز مردم این شهر آداب و رسوم گذشتگان خود را به جا آورده و به آن ها اهمیت می دهند.

رستوران های معروف در شیراز

زمانی که به یک شهر سفر می کنید، یکی از جذاب ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، رستوران گردی است. میل کردن غذاهای محلی هر شهر در رستوران های آن، یکی از تفریحاتی است که به هیچ عنوان نباید آن را دست کم بگیرید. در این بخش قصد داریم تا شما را با بهترین رستوران های شیراز آشنا کنیم.

رستوران هفت خوان

یکی از حرفه ای ترین رستوران های شیراز، رستوران هفت خوان است. اگر قصد دارید تا لاکچری ترین و خوشمزه ترین غذاها را در شهر شیراز میل کنید، حتما سری به این رستوران زده و از آن دیدن کنید.

از نظر قیمت، رستوران هفت خوان شیراز یکی از رستوران های گران قیمت شهر به حساب می آید. از خوشمزه ترین غذاهای این رستوران می توان به ته چین، فسنجان، هور ماهی، کباب بره و... اشاره کرد. رستوران هفت خوان در بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم واقع شده است.

رستوران صوفی

یکی از رستوران های با کیفیت شهر شیراز، رستوران ‌صوفی است که با ۲۰ سال سابقه، جزو قدیمی ترین رستوران های شهر نیز به حساب می آید. شما می توانید در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه را سفارش دهید. از بهترین غذاهای این رستوران می توان به کلم پلو شیرازی اشاره کرد.

به دلیل سابقه و موقعیت مکانی این رستوران، صوفی یکی از رستوران های گران قیمت شیراز به حساب می ‌آید. رستوران صوفی در خیابان عفیف آباد جنب بانک ملت واقع شده است.


رستوران های معروف در شیراز


رستوران شرزه

یکی دیگر از رستوران های شناخته شده شهر شیراز رستوران شرزه است که در نزدیکی هتل زندیه قرار گرفته است. اگر بخواهیم آدرس دقیق این رستوران را بیان کنیم باید گفت که رستوران شرزه در خیابان زند، خیابان مسجد وکیل واقع شده است.

از نظر قیمتی رستوران شیراز جز رستوران های گران قیمت و لوکس شهر شیراز به حساب می ‌آید اما باید به این نکته اشاره کرد که خوشمزه ترین غذاهای شیراز را با بالاترین کیفیت، می توانید در این رستوران میل کنید و با توجه به کیفیت بالای غذاهای ارائه شده قیمت بالای آن نیز قابل توجیه است.

رستوران برنتین

اگر به دنبال یک رستوران با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه می گردید، رستوران برنتین که در بلوار ستارخان مقابل بیست متری نمازی نبش کوچه ۱۲ واقع شده است گزینه خوبی برای شما به حساب می‌ آید. شما می توانید در این رستوران غذاهایی مانند آلبالو پلو، میگو پلو و... را امتحان کنید.

پیتزا ناپل

خوشمزه ترین و خاص ترین پیتزا های شهر شیراز در پیتزا ناپل سرو می شوند. شما در این رستوران می توانید انواع پیتزاها را سفارش داده و آن ها را نوش جان کنید. قیمت پیتزا های این رستوران گران نبوده و شما می توانید با قیمت مقرون به صرفه ای پیتزاهای خوشمزه ای را در این رستوران سفارش دهید. آدرس پیتزا ناپل در خیابان نارون، بین چهارراه چنچنه و خاکشناسی واقع شده است.

غذاهای شیرازی را از دست ندهید

شیرازی ها همواره به غذاهای خوشمزه خود مشهور هستند و شما می توانید غذاهای فوق العاده خاصی را در این شهر نوش جان کنید. در هنگام سفر به شیراز حتما سعی کنید تا غذاهای سنتی شیراز را امتحان کرده و از میل کردن آن ها لذت ببرید.

در ادامه قصد داریم تا چند غذای مشهور شیرازی را به شما معرفی کنیم و توضیحات هر یک از غذاها را برای شما عزیزان شرح دهیم تا بتوانید شناخت بیشتر و بهتری نسبت به غذاهای شیرازی به دست آورید.

کلم پلو شیرازی

یکی از مشهور ترین و خوشمزه ترین غذا های شیراز، کلم پلو است. در این غذا می ‌توانید اوج هنر آشپزی شیرازی ها را درک کنید. اگر به شیراز سر زدید، حتما کلم شیرازی را با سبزی، ماست و سالاد شیرازی امتحان کنید تا متوجه شوید که چرا کلم پلو را به ‌عنوان خوشمزه ترین غذای سنتی شیراز انتخاب کرده اند.


کلم پلو شیرازی


شیرازی پلو

چگونه می توان به این غذای خوش عطر و بسیار شیک و فوق العاده نگاه کرد و اشتهای تان باز نشود؟ این غذا که پلوی مجالس شیراز است، از برنج، مرغ، بادمجان و ماست تشکیل شده است. شیرازی پلو یکی لذیذ ترین پلوهایی است که می توانید تجربه میل کردن آن را در شیراز به دست آورید.

شکر پلو

اگر طرفدار طعم شیرین در غذا هستید، حتما شکر پلو را امتحان کنید. این غذا نیز یکی از پلوهای بی نظیر شیراز است که در آن از شکر، برنج ،بادام، نارنگی و زعفران استفاده شده است تا این پلو خوشمزه و خوش عطر به وجود آید.

اشکنه شیرازی

اشکنه شیرازی غذایی است که خیلی سریع پخته شده و بسیار مقوی و خوشمزه است. این غذای شیرازی با نون خشک سرو می ‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد.

یخنی نخود

یکی از غذاهای اصیل و بسیار خاص مردم شیراز یخنی نخود است که در واقع همان آبگوشتی است که بسیاری از ما در مناطق مختلف ایران آن را درست کرده و میل می کنیم. در یخنی نخود از گوشت، سیب زمینی، پیاز استفاده شده است. در واقع آبگوشت که امروز به عنوان یکی از غذاهای اصیل ایرانی شناخته می شود، از شهر شیراز به سراسر ایران راه پیدا کرده است.

شیراز و فالوده هایش

یکی از مهمترین المان های شهر شیراز، در کنار تمامی آثار تاریخی و باستانی آن، فالوده این شهر می باشد. فالوده شیرازی یکی از خاص ترین انواع فالوده است که می توانید آن را امتحان کنید. این دسر به قدری محبوبیت دارد که امروزه در تمامی کشورهای خاورمیانه می توانید فالوده های ایرانی را مشاهده کنید.


شیراز و فالوده هایش


در گرمای تابستان، میل کردن فالوده شیرازی خوشمزه و خنک بهترین فعالیتی است که می توانید در شهر شیراز انجام دهید. غیر ممکن است که به یک بستنی فروشی در شیراز سر بزنید ولی در آن فالوده شیرازی را مشاهده نکنید، زیرا این دسر خوشمزه در تمامی بستنی فروشی های شیراز با کیفیت خارق العاده و با طعم بسیار ‌لذیذ و به یاد ماندنی سرو می ‌شود.

سوغات شهر شیراز

اگر به شهر شیراز سفر کرده اید، می ‌توانید در این شهر زیبا سوغاتی های مختلفی را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید. یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با شهر شیراز آن است که در این شهر محصولات مختلفی تولید می شود و دست شما از لحاظ خرید سوغاتی در این شهر بسیار باز است.

در این بخش قصد داریم تا شما را با سوغات شیراز آشنا کرده و لیستی از بهترین سوغاتی های این شهر را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با توجه به این لیست، بهترین سوغاتی را از شهر شیراز خریداری کنید.

مسقطی

یکی از خوشمزه ترین خوراکی های شهر شیراز که می توانید آن را خریداری کنید، مسقطی شیرازی است. این شیرینی که با نشاسته، شکر و زعفران درست می شود بسیار لذیذ بوده و یکی از پر طرفدار ترین شیرینی های شهر شیراز به حساب می آید.


سوغات شهر شیراز


یوخه

یکی از سوغاتی های دیگر شهر شیراز یوخه است که در واقع یک نوع شیرینی است. یوخه با خمیر نازکی درست شده و پس از آن که چند لایه از این خمیر را دور هم می پیچند، با پودر نارگیل، دارچین و پودر پسته آن را شیرین ‌تر و لذیذ تر می کنند.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است که بسیار خاص بوده و با تمامی نان برنج هایی که پیش از این امتحان کرده اید فرق دارد. اگر به شیراز سفر کرده اید حتما کلوچه شیرازی را به عنوان سوغات همراه خود آورید.

قلم زنی

یکی از جذاب‌ ترین و ظریف ‌ترین هنرهای دستی در ایران قلم زنی بر روی فلزات مختلف است. اگر علاقه دارید تا یک سوغاتی فوق ‌العاده خاص و زیبا را از شهر شیراز خریداری کنید، حتماً سری به کارگاه‌ های قلم ‌زنی این شهر زده و محصولات آن را مشاهده کنید. آثار قلم زنی عموماً بر روی ظروف مختلف مثل گلدان و قندان صورت گرفته و فروخته می ‌شود.


سوغات شهر شیراز


منبت کاری

یکی دیگر از صنایع دستی شهر شیراز منبت کاری است. در واقع منبت کاری، حکاکی بر روی چوب با دست می ‌باشد. تابلو های منبت کاری شده یکی از زیباترین و خاص ترین سوغاتی هایی به شمار می ‌رود که می ‌توانید از شهر شیراز خریداری کنید.

خاتم کاری

یکی دیگر از صنایع دستی شهر شیراز خاتم کاری است که در واقع یک هنر بسیار ظریف به شمار می ‌رود. خاتم کاری در واقع فعالیتی است که در آن تکه های کوچک و رنگی چوب با ظرافت بسیار زیادی در کنار هم چیده شده و جعبه های کوچک، بزرگ و قلمدان های مختلفی تولید می شود. اگر به دنبال یک سوغاتی بسیار خاص هستید، به هیچ عنوان جعبه های خاتم کاری شده را از دست ندهید.

هتل ها و اقامتگاه های غیر هتلی در شیراز

شهر شیراز یکی از از شهرهای گردشگر پذیر ایران به حساب می ‌آید و به همین دلیل شاهد هتل های مختلفی در این شهر هستیم. شما می توانید با توجه به بودجه خود به یکی از هتل های شهر شیراز رفته و آن را رزرو کنید.

بیش از رزرو یک هتل، نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت کلی هتل ها جز اقامتگاه های گران قیمت هستند. اگر قصد اقامت در هتل های شیراز را داریدد باید هزینه بسیار زیادی از سفر خود را برای اقامت اختصاص دهید، اما از کم هزینه ترین کارهایی که می توانید برای اقامت در یک شهر انجام دهید، رزرو اقامتگاه غیر هتلی است.

شما می توانید در هنگام سفر به شیراز، با اجاره سوئیت در شیراز و آپارتمان مبله در این شهر هزینه ‌های خود را به طرز چشمگیری کاهش داده و به رونق اقتصادی مردم این شهر زیبا کمک کنید. در این بین نقش وب سایت های معرفی سوئیت و اقامت های غیر هتلی بیش از پیش پر رنگ تر شده و شما می توانید حتی با استفاده از این دست از وب سایت ها از روزها قبل تر از زمانی که به شیراز سفر می کنید اقامتگاه مورد نظر خود را رزو نمایید تا در روزهایی که در شیراز به سر می برید دغدغه از بابت اجاره ویلا نداشته باشید.