شهر یزد به عنوان یکی از مهمترین نقاط گردشگری ایران، بیش از مسافران داخلی مورد توجه توریست های خارجی واقع شده است. اغلب مردم ایران با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، تعطیلات نوروز و حتی دیگر تعطیلات ایام سال، کوله بار سفر را به سمت شهرهای شمالی و برخی از شهرهای جنوبی می بندند، غافل از اینکه در مرکز ایران و در مجاورت با شهر بزرگ اصفهان نیز یک منطقه گردشگری فوق ‌العاده وجود دارد که جمعیت بسیار زیادی از توریست های خارجی را به سمت خود می کشاند.

قطعا خبرهایی که در خصوص بروز طوفان شن در یزد در چند دهه اخیر پخش می شد و همچنین قرار گیری این شهر تاریخی در کنار دشت کویر، مهمترین عوامل بی توجهی مردم داخل به این شهر توریستی هستند اما باید گفت که طوفان شن بخش بسیار ناچیزی از آب و هوای این شهر را تشکیل می‌دهد و دشت کویر نیز خود به عنوان یکی از مهم ‌ترین مناطق گردشگرپذیر ایران شناخته می‌ شود.


گردشگری در یزد


قصد داریم در این مقاله، شهر یزد را به صورت جامع معرفی کنیم و شما را از تمامی شگفتی های تاریخی و گردشگری این منطقه آگاه سازیم. قطعاً پس از مطالعه این مطلب با ذوق و علاقه بسیاری به سمت این شهر خواهید رفت. پیشنهاد می کنیم با ادامه این مطلب ما را تا انتها همراهی کنید.

بهترین زمان سفر به یزد

پیش از مسافرت به هر نقطه ‌ای از ایران و جهان باید این سوال را از خود بپرسید که بهترین زمان مسافرت به منطقه مورد نظر چه زمانی است؟ مهمترین نکته ای که در خصوص بهترین زمان مسافرت به یک منطقه گردشگری مطرح می شود شرایط آب و هوایی خواهد بود.

در این خصوص باید بگوییم که شهر یزد یکی از گرم ترین شهرهای ایران بوده و تابستان های بسیار بلندی دارد. در این میان تیر ماه گرم ترین روزهای سال در شهر یزد را رقم می زند.

در تیر ماه متوسط دمای شهر یزد تقریبا ۳۲ درجه سانتیگراد است اما در برخی دیگر از ایام سال ممکن است این دما به ۴۰ درجه و یا حتی بیشتر نیز برسد. اگر نمی‌ خواهید در جریان مسافرت، گرما و آفتاب سوزان شما را آزرده خاطر کند پیشنهاد می کنیم از اواخر زمستان تا اواسط بهار به این شهر سفر کنید. بنابراین می‌ توان تعطیلات نوروزی را بهترین زمان ممکن جهت مسافرت به شهر یزد دانست.

در این شهر همچنین در ایام نوروز امکانات گردشگری بسیار بیشتری فراهم شده و این امکانات رفاهی و اقامتی به طرز چشمگیری افزایش می یابند. البته باید گفت که هزینه استفاده از این امکانات نیز به مراتب افزایش می یابد. اگر تصور می‌ کنید گرما نمی ‌تواند به یک مسئله آزار دهنده برای شما تبدیل شود، فصل تابستان یکی از مقرون به صرفه ترین مسافرت ها به سمت شهر یزد را برای شما رقم خواهد زد.

فاصله تهران تا یزد

یکی از سوالاتی که بسیاری از علاقه مندان سفر به شهر یزد دارند در رابطه با فصله تهران تا یزد است. در ادامه قصد داریم تا راه های مختلفی که شما را به شهر یزد می رساند را به طور کلی مورد بررسی قرار داده و در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.


فاصله تهران تا یزد


سفر به یزد با ماشین شخصی

اگر می خواهید با ماشین شخصی به یزد سفر کنید دو مسیر جهت دسترسی به شهر یزد از سمت تهران وجود دارد. مسیر اول که کوتاه تر است و تقریباً ۶ تا ۷ ساعت به طول می‌ انجامد ۶۲۱ کیلومتر بوده و از مسیر شهرهای همچون قم، کاشان، اردستان و میبد می گذرد. این مسیر قدیمی ترین جاده اتصال تهران به یزد بوده و در طول مسیر جاذبه های گردشگری فراوانی را نیز مشاهده خواهید کرد.

 مسیر دوم که طولانی تر بوده و تقریباً ۹ الی ۱۰ ساعت به طول می انجامد به طول ۸۱۱ کیلومتر از استان‌های قم و اصفهان میگذرد. این مسیر که به جاده جندق معروف است یک راه کویری و نسبتاً نامتعارف است که علاوه بر شهر های اصفهان و قم از گرمسار، سمنان و جندق نیز میگذرد. هرچند این مسیر از امکانات رفاهی مناسبی در طول راه برخوردار نیست اما به علت خلوت بودن، مورد علاقه برخی از مسافران و به خصوص رانندگان است.

سفر به یزد با قطار

سفر به یزد با خرید بلیط قطار با توجه به نوع قطار مورد نظر ۶ تا ۸ ساعت به طول می انجامد. انتخاب نوع قطار رابطه مستقیمی با بودجه‌ ای که برای سفر به این منطقه در نظر گرفته اید دارد. قطارهای اتوبوسی یکی از مقرون به صرفه ترین شیوه های مسافرت به شهر یزد هستند که البته شما را با اندکی تاخیر به مقصد می رسانند اما اگر به امکانات رفاهی قطار اهمیت می دهید باید از قطارهای لوکس و درجه یک استفاده کنید. ایستگاه های مربوط به قطار های تهران-یزد در شهرهای محمدیه، کاشان، بادرود و اردکان قرار دارند.

سفر به یزد از طریق خطوط هوایی

تقریباً یک ساعت طول می کشد تا شما با پرواز تهران-یزد در فرودگاه شهید صدوقی یزد فرود آیید. فرودگاه شهید صدوقی در یک فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر یزد واقع شده و شما به راحتی می توانید با تاکسی سرویس های موجود در فرودگاه به اقامتگاه مورد نظر خود بروید.

سفر به یزد با اتوبوس

هرچند مسافرت با اتوبوس چندان متداول نیست اما هستند افرادی که همچنان امن ترین شیوه ممکن جهت مسافرت را انتخاب می کنند. در صورت خرید بلیط اتوبوس تهران-یزد، در یک مسیر هفت ساعته از بزرگراه تهران-قم، اتوبان کاشان، اتوبان امیر کبیر، شهر نایین، میبد و اردکان خواهید گذشت. پس از شهر اردکان تقریباً یک ساعت بعد به شهر یزد خواهید رسید.

آب و هوای یزد

شهر یزد دارای آب و هوای گرم و خشک با نوسان بسیار بالای دما در طول شبانه روز و در فصول سرد و گرم سال است. قرار گرفتن این شهر در کنار دشت کویر یکی از مهمترین علل نوسانات دمایی در طول شبانه روز است. میزان بارندگی در این شهر پایین بوده و از ۵۰ تا ۳۵۰ میلی متر متغیر است.


یزد


این شهر در موارد نادری دمای بالای ۴۵ درجه را نیز تجربه می کند. سردترین ساعات شبانه روز که به ساعت پس از نیمه شب اختصاص دارد دمای هوا به منفی ۲۰ درجه نیز می ‌رسد.

مراتع در این شهر بسیار ضعیف بوده و عمدتاً گیاهانی که قادر به تغذیه از آب شور هستند در این منطقه رشد می کنند. بنابراین می‌توان صرفاً در آبراه ها و مسیل ها شاهد یک پوشش گیاهی سبز رنگ باشیم. برخی از نقاط استان یزد که در ارتفاعات بیشتری از سطح دریا قرار دارند به علت بارش بیشتر پوشش گیاهی متراکم تری را دارند.

معرفی جاذبه های یزد

اغلب جاذبه های گردشگری یزد شامل بناهای تاریخی و به خصوص بناهای خشت خام می شوند. این بناها به قدری زیاد هستند که شما در یک مسافرت کوتاه فرصت بازدید از تمامی آنها را نخواهید داشت.

ما در این مقاله مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر یزد را معرفی می کنیم تا در صورت محدود بودن زمان، فرصت بازدید از بهترین و محبوب ترین بناهای تاریخی این شهر را از دست ندهید. جاذبه های گردشگری شهر یزد عبارتند از:

مسجد جامع یزد

 مسجد جامع یزد اولین و مهمترین مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی است. این مسجد در دوره حکومت ساسانیان و در طول یکصد سال ساخته شده و کاشی های بسیار زیبای آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. مسجد جامع یزد در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس مسجد جامع یزد: یزد، خیابان امام، خیابان مسجد جامع

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۹ عصر


مسجد جامع یزد


میدان وقت الساعت

این میدان که در اصطلاح عامیانه با عنوان میدان ‌ساعت شناخته می شود علاوه بر این یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و حتی جهان است اولین ساعت شهری ایران نیز نام دارد.

این برج متعلق به دوره قاجاریه بوده و ساخت آن توسط فردی به نام ابوبکر که یکی از معروف ترین ساعت سازهای شهر یزد بوده، صورت گرفته است. ثبت این ساعت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۸ صورت گرفت.

آدرس میدان ساعت: یزد، خیابان امام خمینی


میدان وقت الساعت


میدان امیر چخماق

این میدان یکی از بزرگ‌ ترین میدان های ایران و جهان است که در یک بخش از آن تکیه ای با مناره های بسیار بلند به چشم می خورد. قدمت این میدان به دوره تیموریان باز ‌می گردد و توسط فردی به نام امیر جلال الدین چخماق ساخته شده است.


میدان امیر چخماق


باغ دولت آباد یزد

این باغ یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری شهر یزد است که تاثیر بسیار زیادی در شهرت جهانی آن دارد چرا که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در زمره 9 باغ ایرانی با ثبت جهانی قرار دارد.

بادگیر باغ دولت آباد بزرگترین و بلندترین بادگیر جهان بوده و معماری بسیار ارزشمندی دارد. در این باغ به حدی گل و گیاه و درخت به چشم می‌ خورد که به محض ورود به آن تصور نخواهید کرد که در یک شهر کویری قرار دارید.

آدرس باغ دولت آباد: یزد، خیابان شهید رجایی، باغ دولت آباد

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۱ شب


باغ دولت آباد یزد


خانه لاری ها

این مکان به سکونتگاه مهاجران استان فارس در سال های دور اختصاص دارد و یک بنای کاملاً اعیانی و خاص در شهر یزد است. خانه لاری ها با اتاق های اعیانی و آینه کاری های بسیار زیبا، بالغ بر ۱۵۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس خانه لازی ها: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۱۹ و ۴۰ دقیقه عصر


خانه لاری ها


آب انبار شش بادگیر

شهر یزد به شهر بادگیرها نیز معروف است چرا که در اغلب جاذبه های گردشگری این شهر شاهد بادگیرهای بزرگ و کوچکی هستیم که برخی از آنها شهرت جهانی دارند. آب انبار شش بادگیر با ۱۸۰ سال قدمت متعلق به دوره قاجاری است. آب انبار شش بادگیر به صورت هشت وجهی ساخته شده و علت این معماری استفاده از شرایط اقلیمی و جهات مختلف باد در یک منطقه کویری بوده است.

آدرس آب انبار شش بادگیر: یزد، خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر

بازدید از این اثر تاریخی محدودیت زمانی ندارد.


آب انبار شش بادگیر


زندان اسکندر

این بنا که به عنوان مدرسه ضیائیه نیز شناخته می شود در قرن هشتم بنا شده و در حدود ۷۰۰ سال پیش به عنوان محلی برای تدریس مورد استفاده واقع شده است. مدرسه ضیائیه و یا همان زندان اسکندر مقدونی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس زندان اسکندر ( مدرسه ضیاییه): یزد، محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، مجاور بقعه دوازده امام

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۹ و ۴۰ دقیقه‌


زندان اسکندر


نخل امیرچخماق

یزد به شهر مردم دیندار معروف است. مراسمات مذهبی در این شهر به وفور انجام شده و به خصوص در ایام محرم رنگ و بوی دیگری می گیرند. نخل امیرچخماق به عنوان یکی از مهمترین نمادهای شهر باستانی یزد با استفاده از چوب تنه درختان ساخته شده و در ایام محرم جهت سوگواری در شهر چرخانده می شود. نخل امیرچخماق با ۴۵۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ ترین نخل های ایران است. این نخل در میدان امیر چخماق نگهداری می گردد.

آتشکده ورهرام

آتشکده ورهرام یک مکان تاریخی و متعلق به آیین زرتشت است که آتش آن تقریباً ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده است. این محل یکی از مهمترین مکان های عبادت زرتشتیان بوده و شما می توانید آتش ۱۵۰۰ ساله این آتشکده را از پشت شیشه های محافظ آن مشاهده کنید.

آدرس آتشکده ورهرام: یزد، خیابان آیت الله کاشانی

زمان بازدید: ۸:۳۰ الی ۱۲ و ۱۶ و ۳۰ الی ۲۰ و ۳۰ در نیمه اول سال؛ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و ساعت ۱۵ تا غروب آفتاب در زمستان


آتشکده ورهرام


برج خاموشان

این محل گورستان زرتشتیان بوده و آنها اجساد مردگان خود را در این محل قرار می دادند تا توسط جانداران دیگر خورده شوند. این جاذبه گردشگری بر روی یک کوه رسوبی به نام کوه دخمه قرار دارد و یکی دیگر از عبادتگاه های زرتشتیان است.

آدرس برج خاموشان: ۱۵ کیلومتری شهر یزد، حوالی منطقه صفاییه

بازدید از این منطقه محدودیت زمانی ندارد.


برج خاموشان


عمارت بوستان ناجی

این عمارت به عنوان یکی از بناهای تاریخی دوره قاجاریه، دارای یک تالار با بادگیر، دو اتاق و قسمت های مختلف دیگری است که در مسیر قنات نجف آباد قرار داشته و یکی از مهم‌ ترین مکان‌ های گردشگری شهر یزد است.

آدرس عمارت بوستان ناجی: یزد، بلوار شهید حسن دشتی

زمان بازدید: از ساعت شش صبح تا ده شب

خانه تهرانی ها

این جاذبه گردشگری یکی از زیباترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر یزد است که تا مدت ها یکی از زیباترین کنسولگری های اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی بود. در این عمارت شاهد نارنجستان ها، عمارت کلاه فرنگی، بادگیر های زیبا، تالار بزرگ، چاله های آب، سرداب ها و پشت بام های بزرگ و مشرف به بافت تاریخی شهر یزد هستیم.

 آدرس خانه تهرانی ها: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان فهادان، مقابل زندان تاریخی اسکندر مقدونی و یا همان مدرسه ضیائیه

زمان بازدید: هشت صبح تا هشت شب

بازار و حمام خان

این مجموعه شامل بازار خان، حسینیه، آب انبار و حمامی که در مجاور آن قرار دارد بوده و ساخت آن به دوره ناصرالدین شاه باز می گردد. این بازار طولانی ترین و بزرگترین بازار تاریخی شهر یزد است که با استفاده از خشت و گل ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

آدرس بازار و حمام خان: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان قیام، مجموعه خان یزد

ساعت بازدید: ده صبح تا ده شب


بازار و حمام خان


خانه ملک التجار

این خانه با قدمتی در حدود ۱۲۰ سال متعلق به یکی از تجار معروف یزد به نام حاج علی اکبر شیرازی است. این عمارت، بسیار بزرگ و چشم نواز بوده و به محض ورود به آن، محو زیبایی و گستردگی فضا خواهید شد. این عمارت هم اکنون با عنوان یکی از هتل های خشتی جهان نیز شناخته می شود.

آدرس خانه ملک التجار: یزد، خیابان قیام، جنب بازار پنجه علی

ساعات بازدید از این عمارت در روزهای مختلف هفته و همچنین فصول مختلف سال متفاوت بوده و بهتر است با هماهنگی قبلی به آن جا مراجعه کنید.


خانه ملک التجار


ساباط ها و بادگیرها

شهر یزد به شهر بادگیرها نیز معروف است. تعداد بادگیرهای این منطقه به قدری زیاد است که در نقاط مختلف شهر به چشم می خورند. اگر از گرمای هوا خسته شده اید می توانید به مکان های سکو مانندی که در گوشه و کنار ساباط ها و بادگیر ها تعبیه شده اند رفته و یک نسیم خنک در دل گرمای تابستان را لمس کنید.

غذاهای لذیذ یزد

یزد یکی از معروف ترین شهرهای ایران است که با غذاهای خوشمزه و به خصوص غذاهای فصلی شناخته می شود. کمتر کسی را می توان یافت که با قطاب و شیرینی های معروف یزد آشنایی نداشته باشد اما زمانی که از غذاهای لذیذ این استان سخن می گوییم مقصود ما غذاهایی است که برای ناهار و شام و یا حتی وعده صبحانه سرو می شود. این غذاها در منوی اغلب رستوران های سنتی یزد به چشم می خورند و معروف ترین آنها قیمه یزدی است.

خورش های معروف یزد

قیمه یزدی هرچند تفاوت بسیار زیادی با قیمه در نقاط دیگر کشور ندارد با این حال به جای لپه از نخود های دو تکه در تهیه آن استفاده می شود. خورشت به الو نیز یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه این استان است که با استفاده از الو، به، گوشت، لپه، زعفران، لیمو ترش، شکر، فلفل سیاه و زنجبیل درست می شود.


غذاهای لذیذ یزد


کوفته های معروف یزد

کوفته لپه یکی از غذاهای پیچیده و در عین حال بسیار خوشمزه یزد است که در رستوران های سنتی این استان سرو می گردد. همچنین کوفته نخودچی که نوع ساده تر و مقرون به صرفه تر کوفته لپه است نیز در اغلب رستوران های سنتی این شهر قابل سفارش هستند.

خوراک های شهر یزد

تاس کباب یزدی یکی از غذاهایی است که پیشنهاد می کنیم آن را حتما در مسافرت به شهر یزد امتحان کنید. البته بیش از آنکه یک خورش باشد یک خوراک خوشمزه و غذای نانی است که قابلیت سرو با برنج را نیز دارد. قلیه کدو یک غذای فصلی است که اغلب در فصل زمستان تهیه شده و برای درمان سرماخوردگی از آن استفاده می شود.

آش های مرسوم در شهر یزد

علاوه بر قلیه کدو می توان به آش کدو نیز اشاره نمود که با استفاده از موادی همچون لوبیا، عدس، ماش، نخود، کدو، شوید و پیاز تهیه می شود. ما با نام بسیاری از آش ها هم چون آش رشته، آش سبزی، آش دوغ، آش ماست و مواردی از این قبیل آشنا هستیم اما آش ماش یکی از غذاهای محلی استان یزد است. در کنار آش ماش می ‌توان به آش آبغوره نیز اشاره کرده که برای درمان فشار خون، کاهش قند خون و همچنین از بین رفتن کلسترول مضر خون استفاده می شود.

سوغاتی های یزد

در مسافرت به شهر یزد دست شما برای خرید سوغاتی بسیار باز است چرا که این شهر پس از آثار تاریخی با خوراکی های بسیار خوشمزه و صنایع دستی که به عنوان سوغاتی آن شناخته می ‌شوند مشهور شده است. مهم ترین سوغاتی های استان یزد عبارتند از:


سوغاتی های یزد


-           قطاب به عنوان معروف ترین و مهم ترین سوغاتی یزد

-           باقلوا، خوشمزه ترین سوغاتی این استان

-           سفال و سرامیک

-           ترمه به عنوان گرانترین سوغاتی یزد

-           زیلو به عنوان یک زیر انداز بسیار محکم و خنک

-           کیک یزدی بسیار معروف و خوشمزه با تزیین پسته و کنجد

-           دارایی بافی از جنس ابریشم

-           حلوا اردکان به عنوان یک خوراکی سنتی و مقوی

-           چادر شب

-           لوز به عنوان یکی از شیرین ترین خوراکی های ایران

-           نقل یزدی با طعم هل، مغزبادام و پودر پسته

آداب و رسوم مردم یزد

یزد به معنای شهر خدا، شهری کاملاً مذهبی در دوران مختلف تاریخ بوده است. قبل از اسلام شهر یزد یکی از مهم ‌ترین شهرهای مذهبی آیین زرتشت بوده و پس از آن به یکی از مهم‌ ترین مناطق مذهبی در دین اسلام مبدل شده است. یزد به مردمی بسیار آرام و صبور معروف شده و مردم بسیار سخت کوشی دارد.

مراسمات مذهبی در یزد

این شهر ملقب به شهر مردم دیندار است. یزد به علت قرار گرفتن در یک منطقه جغرافیایی ویژه از حملات سیاسی و فرهنگی بسیاری در امان مانده و مردم آن در طول صدها سال همچنان بسیاری از ابعاد فرهنگ و سنت خود را حفظ کرده اند.

مردم شهر یزد در مقایسه با بسیاری دیگر از مناطق ایران اهمیت بیشتری برای مذهب و آداب و رسوم دینی قائل هستند و تمامی اعیاد و سوگواری های مذهبی در این شهر رنگ و بوی دیگری دارد.

جشن نوروز در یزد

عید نوروز یکی از اعیاد باستانی ایران است که مورد توجه مردم استان یزد بوده و در آن جشن فال کوزه نیز انجام می شود. مردم این شهر در آخرین شب هر سال ( مراسم آتش رو بوم کردن ) را بر پا ساخته و برای از بین بردن چشم زخم، اسپند را در آتشی که بر روی پشت بام درست کرده‌ اند میریزند. آش رشته در این شهر نماد فرا رسیدن سال نو است. شما در ابتدای سال جدید می توانید عطر آش رشته را در محلات مختلف این شهر احساس کنید.

اقامت در یزد

در مسافرت به یزد به هیچ وجه نگران اقامت و اقامتگاه نباشید. این شهر دارای هتل های متعدد با هزینه های متفاوت و همچنین اقامتگاه های غیر هتلی مختلف است. معروف ترین هتل های شهر یزد دارای بافت سنتی بوده و اغلب مهمانان خارجی ترجیح می‌ دهند جهت اقامت در این شهر یکی از مهمانسراها و یا هتل هایی با بافت قدیمی را انتخاب کنند.


 یزد


هزینه اقامت هتلی در این شهر در مقایسه با شهرهای تاریخی دیگر همچون شیراز و اصفهان بسیار کمتر بوده و شما به راحتی می توانید یک اقامتگاه مناسب انتخاب کنید. هتل داد یزد، هتل سنتی پارس، هتل پارسیان و هتل هومان یزد از جمله مهم‌ ترین اقامتگاه های هتلی با قیمت‌ های متفاوت در این شهر هستند. در صورتی که قصد دارید با هزینه های بسیار کمتری به یزد سفر کنید می توانید از اقامتگاه های غیر هتلی همچون سوئیت ها و ویلاها استفاده کنید و اقدام به اجاره ویلا کنید.