دنیا همانند یک کتاب قطور است، اگر سفر نکنید تنها یک صفحه از این کتاب قطور را خواهید خواند. این جمله معروف متعلق به سنت آگوستین است. دنیا پر از اتفاقات شگفت انگیزی است که هر کدامشان می تواند کلاس درسی برایمان باشد. وقتی به شهر یا کشوری سفر می کنید قبل از هر چیزی با آداب و رسوم آن منطقه آشنا می شوید، طرز فکرشان را بررسی می کنید و با نحوه زندگی کردنشان مانوس می شوید.

گاهی از اوقات ما حتی با فرهنگ شهرهای مختلف کشورمان هم آشنا نیستیم و دقیقاً نمی دانیم مردم خطه جنوب چه آداب و رسومی دارند یا مردم خطه شمال در مناسبت های مختلف چه کارهایی انجام می دهند. همه این ها را گفتیم تا بگوییم هیچ چیز به اندازه سفر کردن نمی تواند کوله بار زندگی تان را از تجربیات ناب پر کند.

 شاید یکی از مزایای اصلی مسافرت همین آشنایی با فرهنگ ها و آداب رسوم گوشه گوشه ایران عزیزمان باشد. به عنوان مثال مردم جنوب به خونگرمی معروف اند و اگر سری به این نواحی بزنید با آغوشی باز پذیرایتان خواهند بود.


 قشم


 سفر به قشم می تواند این گفته ها را تصدیق کند. وقتی برای اولین بار قدم به جزیره قشم می گذارید با مردمانی رو به رو می شوید که در رگ هایشان به جای خون، محبت جریان دارد. به همین دلیل است که امروز و در این مقاله می خواهیم جزئیات بیشتری درباره سفر به این جزیره در اختیارتان گذاریم. پس همراه ما باشید.

جاذبه های قشم

جزیره قشم پر از جاذبه های تفریحی، فرهنگی و طبیعی متعدد است. شاید زمانی که کوله بار سفرتان را می بندید به این موضوع فکر نکنید که چند روز قرار است در این جزیره بمانید. چیزی که با اطمینان می توان گفت این است که با ورود به این منطقه گزینه های متعددی پیش رویتان قرار می گیرد و شما را تا آخر سفر سرگرم می سازد. در ادامه سعی می کنیم برخی از این جاذبه ها را به اختصار با هم بررسی کنیم. فقط مطمئن شوید یک کاغذ و قلم کنار دست تان دارید تا بتوانید همه این جاذبه ها را فهرست وار یادداشت کنید تا زمان سفر به جزیره قشم بتوانید از همه آنها بازدید نمایید.

دره ستارگان؛ دره ای بی نظیر در دل کوه های سر به فلک کشیده قشم

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خوابیدن زیر ستاره های درخشان که تلالو نورشان چشم را خیره می کند چه حس و حالی خواهد داشت؟ اگر دوست دارید این حس را تجربه کنید حتماً سری به این دره بزنید.

دره ستارگان یکی از جاذبه های بی نظیر قشم محسوب می شود و در میان مجموعه ای از کوه ها و صخره ها واقع شده است. با گذشت زمان این کوه ها به دلیل بارش باران، وزش باد و طوفان تغییر شکل داده اند و به شکلی که امروز می بینید در آمده‌اند.

اهالی این منطقه معتقدند ستاره ای به صخره های این منطقه برخورد کرده و باعث به وجود آمدن چنین اشکالی شده است. شاید دلیل نامگذاری دره ستارگان هم، همین حرف و حدیث ها باشد.


دره ستارگان


سد و روستای گوران جزیره قشم

روستای گوران یکی از مناطقی است که بازدید از آن می تواند برایتان بسیار ارزشمند باشد. این روستا در غرب جزیره قشم واقع شده و به خاطر زندگی زرتشتیان در آن، به این نام معروف شده است.

سدی که در این روستا قرار گرفته تنها جاذبه دیدنی آن نیست اما به طور قاطع می توان گفت یکی از بهترین موقعیت های گردشگری آن است. ساخت این سد از زمان هخامنشیان آغاز شد و بعدها در دوره پهلوی به پایان رسید. همین مدت زمان طولانی سد است که آن را به یک موقعیت جالب تبدیل می کند.

غار نمکدان قشم

تا به حال به غارهایی که در کشورمان هست رفته اید؟ به نظر شما وجه تمایز این غار با سایر غارهایی که در شهرهای مختلف ایران واقع شده چیست؟ زمانی که از دور، غار نمکدان یا نمکی را می بینید با ظاهری زیبا و البته شگفت انگیز مواجه می شوید.

رگه های سفید رنگ نمک بر روی بدنه این غار حتی از دور هم خودنمایی می کنند. این غار در جنوب شرقی قشم واقع شده و فاصله آن از مرکز شهر حدود 90 کیلومتر است. بازدید از جاذبه های قشم به خصوص آن هایی که در دل طبیعت جای گرفته اند می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. برای رسیدن به این غار باید اهل پیاده روی باشید پس خودتان را با کفش های مناسب مجهز کنید.


غار نمکدان قشم


غار خربس

غار خربس یکی از جاذبه های گردشگری قشم محسوب می شود و جزء پدیده های زمین شناسی معروفی است که نظر زمین شناسان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این غار در 15 کیلومتری قشم و در سمت راست جاده قشم واقع شده است.

بررسی های باستان شناسان نشان می دهد قدمت این ناحیه به دوره مادها باز می گردد. غار خربس در رشته کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است. این غارها در کنار سایر پدیده های زمین شناختی که در این ناحیه به چشم می خورند، دنباله چین خوردگی های کوه زاگرس هستند و نمایی بسیار شگفت انگیز به وجود آورده اند.

دهلیزها، تالارها و اتاق هایی که در این غارها به چشم می خورند، نشانه ای از زندگی در دوران قدیم هستند. برخی از مورخان بر این باورند که قرار گرفتن این غارها بر بلندی نشانه آتشگاه یا نیایشگاه بودن آن ها است. معماری صخره ای این غارها بر زیبایی آن افزوده است و چشم هر بیننده ای را به خوبی تسخیر می کن

دره تندیس های قشم

یکی دیگر از دره هایی که در دل قشم قرار گرفته، دره تندیس های قشم است. این دره نیز مجموعه ای از کوه ها و صخره هاست که با گذشت زمان و وزش باد و بارش باران، سنگ هایش دچار فرسایش شده اند.

تنگه چاهکوه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این تنگه با صخره ها و کوه های متعددی محصور شده است و در دل خود چاه های فراوانی دارد. عمق این چاه ها با هم متفاوت است و هر کدامشان قدمتی باستانی دارند.


تنگه چاهکوه


جزیره ناز

خیلی ها ممکن است با نشستن کنار دریا به آرامش برسند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید سفر به جزیره ناز را به هیچ وجه از دست ندهید. این جزیره از سه صخره تشکیل شده که در میان دریا قرار گرفته است. کافیست زمانی که دریا آرام است روی صخره ها بایستید و زیبایی های بی نظیر دریا و صدای گوش نواز برخورد موج با سنگ ها را با گوش جان بشنوید.

جنگل حرا قشم

 یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در قشم، جنگلی است که طرفداران زیادی دارد. جنگل حرا پر از درختانی است که در دل آب های شور رشد پیدا می کنند. زمانی که آب دریا بالا می آید درخت های این جنگل به زیر آب می روند. در این شرایط برای گشت و گذار باید از قایق استفاده کنید.


جنگل حرا قشم


آب و هوای قشم

جزیره قشم در موقعیتی گرم و مرطوب قرار گرفته است. کافیست در فصل تابستان به این جزیره سفر کنید تا متوجه شوید از چه گرمایی حرف می زنیم. به دلیل جزیره بودن، شرایط آب و هوایی این منطقه مرطوب هم هست اما در فصل های مختلف سال رطوبت و گرما متغیر خواهد بود.

زمانی که تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنید باید انتظار دمای بالای 46 درجه سانتیگراد را هم داشته باشید. در فصل بهار اما آب و هوای قشم بسیار مطلوب است و می توان به راحتی از جاذبه های گردشگری اش دیدن کرد.

چگونه از تهران به قشم برویم؟

شاید حالا که تا اینجای مطلب را مطالعه کردید به دنبال راه های سفر به قشم می گردید، در ادامه راه های مختلفی که شما را به جزیره قشم میرساند را با شما در میان خواهیم گذاشت تا در صورتی که قصد سفر به قشم را دارید بتوانید به راحتی یکی از روش های سفر را انتخاب کنید و به راحتی به این جزیره زیبا سفر کنید.

 سفر با خودروی شخصی به قشم

شما برای رسیدن به قشم چند مسیر پیش رو دارید. گزینه اول استفاده از ماشین شخصی است. برای آن هایی که اهل لذت بردن از جاده و زیبایی های طبیعت هستند و دوست دارند زمان کافی برای گشت و گذار در دنیای اطرافشان اختصاص دهند، استفاده از ماشین شخصی بهترین گزینه خواهد بود.

اگر جزو این دسته از افراد هستید باید قبل از هر کاری وسایل تان را جمع و جور کنید و مسیری که می خواهید از طریق آن به قشم برسید را تعیین نمایید. در چنین شرایطی دو گزینه برای انتخاب خواهید داشت.


آب و هوای قشم


 گزینه اول: از اصفهان و شیراز و لار عبور کنید و به بندر پل برسید. بعد از رسیدن به بندر می توانید ماشین تان را با خود به جزیره ببرید یا همان جا پارک کنید.

 گزینه دوم: در این مسیر باید از یزد و سیرجان بگذرید و خودتان را به بندر عباس برسانید.

سفر با قطار به جزیره قشم

 سفر با قطار هم لذت خاص خودش را دارد به خصوص اگر بخواهید خودتان را از دردسرهای رانندگی خلاص کنید و راحت در کوپه ای بنشینید و از زیبایی های مسیر در کنار خانواده تان لذت ببرید. کافیست با قطار خودتان را به بندرعباس برسانید و از آنجا با تاکسی به اسکله شهید حقانی بروید. بعد از رسیدن به اسکله می توانید با اتوبوس های دریایی خودتان را به جزیره زیبای قشم برسانید.

سفر به قشم با هواپیما

 برای افرادی که عجله دارند یا دنبال یک سفر آسوده و بی دردسر در مدت زمان کم می گردند هواپیما بهترین گزینه محسوب می شود. کافیست بلیط یک طرفه یا دو طرفه تان به قشم را بخرید و در فرودگاه قشم پیاده شوید. به همین سادگی!

بهترین زمان سفر به قشم؟

بهترین زمان برای سفر به قشم، فصل زمستان است، زیرا آب و هوای این جزیره در فصل زمستان بسیار معتدل است و شما این امکان را خواهید داشت تا راحت تر از فصل بهار می توانید در این جزیره به گشت و گذار بپردازید.


قشم


پاساژ گردی در قشم

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم قشم جاهای دیدنی زیادی دارد. این جاذبه ها به جاذبه های طبیعی ختم نمی شوند. شما سبد متنوعی از انتخاب ها را خواهید داشت که بر اساس سلیقه تان می توانید از میان آن ها چند مورد را انتخاب کنید.

پاساژ گردی یکی از همین انتخاب هاست. حالا که خودتان را به جزیره قشم رساندید، می توانید سری به پاساژهای قشم بزنید و اجناسی که نیاز دارید را بخرید. قشم مراکز خرید متنوعی دارد که از جمله آن ها می توان به بازار قدیم، بازار ستاره، سیتی سنتر، بازار بزرگ فردوسی، بازار خلیج فارس اشاره کرد.

اقامتگاه های قشم

نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی اقامت گاه های جزیره زیبای قشم می رسد. زمانی که صحبت از سفر به میان می آید تعیین هزینه اقامت بیشتر از هر چیزی ذهن را به خود مشغول می‌کند.

برخی ها ترجیح می دهند سفر کم هزینه ای داشته باشند و با اجاره ویلا خودشان را از دردسرهای مالی رها کنند. بعضی ها هم دوست دارند سفر لوکسی داشته باشند و هتل های چند ستاره قشم را برای ماندن تجربه نمایند.


اقامتگاه های قشم


شما جزو هر دسته ای که باشید گزینه های مدنظرتان را در قشم پیدا خواهید کرد. اگر دوست دارید در سوئیت بمانید از رنتی جا کمک بگیرید. هزینه اجاره سوئیت در قشم رنتی جا بسیار کمتر از هزینه اقامت در هتل برای شما خواهد بود و همین امر این امکان را برای شما فراهم می کند تا با هزینه بسیار کمتری به قشم سفر کنید و از سفر خود بیشترین لذت و بهره را ببرید.