استان گیلان به عنوان نگین سرسبز ایران، همه ساله میزبان تعداد بسیار زیادی از مسافران نوروزی، تعطیلات تابستان و دیگر ایام سال است. در این استان، شرایط و امکانات گردشگری به بهترین شیوه ممکن در ایام مختلف سال فراهم شده و اغلب مسافران در طول سالیان متمادی، رضایت خاطر کاملی از مسافرت به استان گیلان و به خصوص شهر رشت داشته اند.

در صورتی که قصد دارید تا به همراه دوستان و یا خانواده خود به رشت سفر کرده و از زیبایی های طبیعی و گردشگری آن نهایت لذت و استفاده را ببرید، پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در زمینه گردشگری شهر رشت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.


شهر رشت


موقعیت جغرافیایی استان گیلان و شهر رشت

استان گیلان با ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع مساحت، در میان رشته کوه های البرز و تالش در شمال ایران قرار گرفته است. این استان دارای ۱۲ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۰ بخش، ۹۹ دهستان و ۲۷۶۳ روستا است. استان گیلان در بخش شمال با دریاچه خزر، در بخش غرب با استان اردبیل، در بخش شرق با استان مازندران و در بخش جنوب با استان زنجان همسایه است.

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان در ۴۹ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. شهرستان رشت با ۱۳۶ کیلومتر مربع مساحت، در بخش شمالی با دریای خزر، در بخش‌ های غربی با بندر انزلی و صومعه سرا، در بخش جنوبی با شهرستان رودبار و در بخش‌ های شرقی با آستانه اشرفیه و لاهیجان هم جوار است.

شهرستان های مهم استان گیلان

به جز رشت به عنوان مرکز این استان، آستارا، ماسال، بندر انزلی، صومعه سرا، فومن، رودبار، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه در زمره‌ مهم‌ ترین مناطق گردشگری این استان قرار دارند. اغلب مردم ایران با شهرستان های استان گیلان آشنا بوده و این امر اهمیت گردشگری این منطقه را به خوبی آشکار می سازد.

گویش مردم رشت

گویش اصلی مردم گیلان به عنوان یکی از اصیل ترین گویش های ایرانی در شمال کشور شناخته می ‌شود. با این حال، شاهد گویش‌ های دیگری نیز به صورت پراکنده در شهرستان ‌های استان گیلان هستیم؛ به عنوان مثال مردم گیلان در نواحی غربی و شمال غربی گویش تالشی دارند و در مناطق کوهستانی گویش دیلمی رایج ‌تر است. در شهرستان های نزدیک به مناطق ترک‌ نشین همچون آستارا، تالش و رودبار، زبان ترکی متداول بوده و مردم این نقاط اغلب به زبان ترکی صحبت می کنند.

آب و هوای شهر رشت

همانگونه که در مبحث پیش بیان کردیم، استان گیلان در میان ارتفاعات البرز و دریاچه خزر قرار گرفته است. تاثیر متقابل این دو پدیده جغرافیای باعث شده است که استان گیلان دارای بارندگی زیاد، دمای معتدل و پوشش گیاهی انبوه و سرسبز باشد.


شهر رشت


در این استان، اختلاف دمای شب و روز چندان چشمگیر نبوده و با وجود بارندگی بسیار زیاد، روزهای سرد و یخبندان در این استان بسیار اندک است، اما نباید از درجه بالای رطوبت در این استان نیز غافل شد. میانگین دمای سالانه استان گیلان در حدود ۸ درجه است. سواحل جنوب غربی نیز در مقایسه با سواحل جنوب شرقی سردتر هستند.

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان دارای آب و هوای گرم و شرجی در ایام تابستان و سرد و مرطوب در ایام زمستان است، با این حال در میان شهرستان های حاشیه دریای خزر به عنوان یکی از معتدل ترین مناطق شهری شناخته می شود. این آب و هوای مدیترانه ای سبب شده است که رشت به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در ایران معرفی گردد. اگر قصد سفر و اقامت به این شهر را داشته باشید می توانید اقدام به اجاره ویلا در شمال و یا اجاره ویلا لب دریا کنید.

جمعیت استان گیلان و شهر رشت

بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت استان گیلان در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد شده است و در این میان، شهرستان رشت با بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، عنوان پرجمعیت ترین شهرستان استان گیلان را به خود اختصاص داده است.

بر طبق این آمار، استان گیلان، دهمین استان پرجمعیت کشور و دومین استان پرجمعیت شمالی، پس از استان مازندران شناخته می شود. پس از رشت، می توان به بندر انزلی، تالش، لنگرود، رودسر، آستارا و صومعه سرا به عنوان پرجمعیت ترین شهرستان های استان گیلان اشاره نمود.

جاذبه های گردشگری رشت

استان گیلان به عنوان مهم ترین مقصد گردشگری ایران در شمال کشور، دارای جاذبه ‌های گردشگری متعددی است که در شهرستان های این استان پراکنده شده و بخش قابل توجهی از بناهای تاریخی، جاذبه ‌های طبیعی، موزه ها و انواع جنگل ها را در بر می گیرد.

ما در این مقاله، مهم ترین و برترین جاذبه های گردشگری رشت را به شما معرفی خواهیم نمود. سعی کنید در مسافرت به استان گیلان و به خصوص شهر رشت بازدید از تمامی این مناطق را در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی یک مبارز شمالی است که نام و آوازه گران قدری در کتب تاریخی دارد. خانه این مبارز  که در شهرستان رشت قرار داشته، امروزه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان شناخته می شود. این خانه در سالیان متمادی مورد بی اعتنایی واقع شده بود و به همین علت در تخریب کامل قرار داشت تا اینکه دو دهه قبل مورد توجه واقع گردید و بازسازی شد.

آرامگاه میرزا کوچک خان نیز در سلمانداراب قرار داشته و می توانید پس از بازدید از خانه این قهرمان ملی، از آرامگاه وی نیز بازدید کنید. اغلب گردشگران داخلی، بازدید از این دو جاذبه را در اولویت برنامه های تفریحی و توریستی خود قرار می دهند.

پل خشتی لوشان

این جاذبه گردشگری یکی از مهم ترین جاذبه های استان گیلان است. هر چند فاصله بسیار زیادی با شهر رشت داشته و در جنوبی ترین قسمت استان گیلان قرار دارد، با این حال می توانید چند ساعتی را به بازدید از این پل قدیمی اختصاص دهید. این پل چیزی در حدود صد متر طول داشته و هفت پایه خشتی، وزن کلی پل را نگه داشته اند. این پل در شهر لوشان در استان گیلان قرار دارد.


پل خشتی لوشان


موزه میراث روستایی گیلان

زندگی سنتی در استان گیلان بسیار زیبا و دل انگیز است. با اینکه برخی از مردم در روستاها همچنان به سبک زندگی سنتی پایبند هستند، اما گسترش غرب گرایی و پیروی از سبک مدرنیته در معماری و زندگی مردم گیلان نیز مشاهده می شود.

 به همین علت امروزه شاهد افزایش موزه های روستایی جهت لمس کردن زندگی سنتی مردم گیلان و آشنایی با معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی آن ها از نزدیک هستیم.

موزه میراث روستایی گیلان به عنوان موفق ترین تجربه ملی در خصوص صیانت از فرهنگ و معماری روستایی در این استان واقع شده است. ساخت این موزه پس از زلزله رودبار مطرح گردید و امروزه منحصر به فرد ترین موزه مربوط به حفظ فرهنگ و معماری روستایی در خاورمیانه است.

چشمه آب شور لاکان

این چشمه در مسیر رشت به سمت لاکان قرار داشته و به علت وجود نمک بسیار زیاد، به چشمه آب شور معروف شده است. بسیاری از مردم این منطقه آب چشمه شور را مقدس می دانند و برخی دیگر نیز معتقدند که آب آن در روزهای گرم برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی مفید است.

بازار روز رشت

بازار روز رشت با بیست و چهار هکتار مساحت، مرکز تمامی فعالیت های بازرگانی در استان گیلان شناخته می شود. این بازار در بافت قدیمی و بافت مرکزی شهر رشت قرار داشته و یک معماری کاملا سنتی و مستحکم دارد.

این بازار بسیار زیبا و نوستالوژیک است و به جرئت می توان گفت که آثار معماری مدرنیته نتواسته است در آن نفوذ کند. این بازار با عنوان بازار بزرگ رشت و در زبان محلی با عنوان بازار مج نیز خوانده می شود.


بازار روز رشت


مرداب عینک

مرداب عینک یک آبگیر طبیعی است که به استخر عینک نیز شهرت دارد. مساحت این مرداب بسیار گسترده بوده و در مسیر رشت به سمت فومن قرار گرفته است. ضمن بازدید از این مرداب، می توانید از پارک جنگلی، یخجال قدیمی شهر باران و چشمه چمار سرا نیز دیدن کنید.

جنگل گیسوم

گیسوم نام روستایی است که در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به بندر انزلی قرار داشته و یکی از توابع شهرستان تالش است. در این منطقه شما می توانید شاهد تلاقی زیبایی های دریای خزر و جنگل های شمالی کشور باشید.

دنیایی از آرامش در این منطقه قابل لمس است و به دلیل آرامش بی حد و مرزی که دارد، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری استان گیلان به شمار می رود. یکی از زیباترین بخش های جنگل گیسوم پارک جنگلی دکتر درستکار است که پیشنهاد می کنیم در بازدید از جنگل گیسوم، گشت و گذار در میان درختان سرسبز این پارک چنگلی را نیز از دست ندهید.


جنگل گیسوم


پارک جنگلی سراوان

سراوان، نزدیکترین جنگل به شهرستان رشت بوده و در یک فاصله ۱۷ کیلومتری از آن قرار دارد. این پارک با مساحت ۱۴۸۷ هکتار به علت تنوع گیاهی و وجود گونه های نادر جانوری در زمره برترین پارک های جنگلی استان گیلان قرار گرفته است.

زیبایی این منطقه به وسیله دو رودخانه معروف و خروشان سفید رود و سیاه رود کامل می شود. انواع امکانات تفریحی و رفاهی همچون آلاچیق، سکوهای برپا کردن چادر و کباب پز در این منطقه تعبیه شده است. پارک جنگلی سراوان در نزدیکی موزه میراث روستایی گیلان قرار داشته و پیشنهاد می کنیم، در صورت تفریح در پارک جنگلی سراوان بازدید از موزه میراث روستایی گیلان را از دست ندهید.

جنگل نقله بر رودبار

رودبار، فاصله بسیار زیادی با رشت نداشته و شما با خودروی شخصی خود پس از طی نمودن یک فاصله ۶۸ کیلومتری و تقریبا یک ساعته از رشت به آنجا خواهید رسید. در شهرستان رودبار، روستایی با عنوان نقله بر وجود دارد که چند سالی است به علت سرسبزی و تنوع گونه های گیاهی آن به شدت معروف شده است.

علاوه بر گونه ‌های نادر گیاهی و جانوری می توانید شاهد چشم انداز رودخانه سفید رود در پایین دره بوده و همچنین از تماشای قله درفک و ارتفاعات سرسبز آن که از جنگل نقله بر مشخص هستند لذت ببرید. رودبار شهر بسیار دیدنی ای است که جاذبه هایش کمتر شناخته شده است. در مقاله اطلاعات کامل گردشگری رودبار به معرفی جاذبه های این شهر پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم چند دقیقه برای مطاله آن وقت صرف کنید

 حاجی بکنده

حاجی بکنده، یک منطقه ساحلی است که در مسیر بندر انزلی قرار دارد و در نهایت به نواحی ساحلی در دریای خزر منتهی می شود. منطقه ساحلی حاجی بکنده، یکی از زیباترین مناطق ساحلی در ایران است و به علت بکر بودن و زیبایی چشم نواز، همه ساله میزبان تعداد بسیار زیادی از گردشگران داخلی است. امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در این منطقه تعیه شده است که قایق سواری و صید ماهی در زمره برترین  گزینه های ممکن قرار دارند.


حاجی بکنده


پارک جنگلی کیاشهر

این پارک در فاصله‌ ۴۸ کیلومتری رشت قرار داشته و به شهرستان آستانه اشرفیه نزدیک‌ تر است. پوشش جنگلی توسکا، مهم ترین علت محبوبیت این پارک‌ جنگلی است که به صورت یکنواخت در مجاورت جاده های این منطقه قد علم کرده اند.

پوشش درختان توسکا یکی از نمونه ‌های بارز جنگل های وحشی بوده و به علت قرار گرفتن در مجاورت مرداب های طبیعی، پل های چوبی و سواحل دریا زیبایی بی نظیری را خلق نموده است.

پارک جنگلی صفرابسته

پارک جنگلی صفرا بسته یک ظاهر رمانتیک داشته و شاخه های در هم تنیده درختان، تونل های زیبا و سرسبزی را در این منطقه خلق نموده است. این پارک در منطقه مربوط به روستای صفرا بسته و در مسیر جاده آستانه اشرفیه به سمت کیاشهر قرار دارد. پارک جنگلی صفرابسته به علت فضای سبز بسیار زیبایی که دارد، یکی از مهم ترین انتخاب های ممکن جهت فیلمبرداری صحنه های رمانتیک در فیلم برداری مراسمات عروسی زوج های جوان است.

سوغات رشت

رشت دارای سوغاتی های بسیار زیاد و متنوعی است. قیمت اغلب سوغات های عرضه شده در رشت و استان گیلان بسیار متناسب بوده و اغلب مسافران قادر به خرید آن ها هستند. اگر مایلید تا با اصیل ترین سوغاتی های این منطقه آشنا شوید، بهتر است با ادامه این مقاله ما را همراهی نمایید.


سوغات رشت


برنج

آب و هوای گیلان شرایط مناسب جهت شالیکاری و فعالیت بر روی شالیزارها را فراهم نموده است. در استان گیلان برنج های مختلف با عطرهای دلپذیری برداشت شده و به نقاط مختلف کشور عرضه می گردد.

اغلب مسافران رشت، برنج مصرفی خود برای چند ماه و یا حتی یک سال کامل خریداری نموده و از سلامت کالای خریداری شده مطمئن می شوند. خرید برنج در شمال آن هم در کنار شالیزارهای این منطقه بسیار مقرون به صرفه تر بوده و بسیاری از هزینه ‌های مربوط به واسطه ها را حذف می کند.

چای

چای مهم ترین و اصیل ترین سوغات شهر رشت و استان گیلان است. اگر فقط یکبار طعم چای اصیل و طبیعی گیلان را چشیده باشید، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. مزارع چای بسیار زیادی در استان گیلان وجود دارند، اما در این میان، شهر لاهیجان به شهر چای های خوش عطر و خوش رنگ معروف است. بسیاری از مسافران رشت سعی می کنند در مسافرت به استان گیلان علاوه بر برنج شمال، مقدار زیادی نیز چای لاهیجان را تهیه نموده و برای ایام مختلف سال از آن استفاده کنند.

رشته خشکار

این رشته در واقع نوعی شیرینی بوده و برای تهیه آن، باید به قنادی های شهرستان رشت و دیگر شهرهای استان گیلان مراجعه کنید. ماه رمضان مهم ترین ماه سال جهت تولید و فروش رشته خشکار در شهر رشت خواهد بود. این شیرینی، بسیار خوشمزه بوده و اصلی ترین شیرینی بومی مردم گیلان است.

زیتون

زیتون یک میوه بسیار خوشمزه و در عین حال مقوی است که به صورت جداگانه مصرف شده و یا در اغلب سفره ‌های مجلسی مشاهده می شود. رشت، یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراکز کاشت زیتون بوده و در این شهر می توانید شاهد عرضه انواع مختلف زیتون باشید. قیمت زیتون در استان گیلان و به خصوص مرکز این استان یعنی رشت، بسیار متناسب بوده و شما می توانید با پرداخت هزینه کمتر در مقایسه با اغلب استان ها مقدار بسیار زیادی زیتون خریداری کنید.

ماهی سفید

ماهی سفید تیغ های بسیار زیادی داشته و این امر اندکی از محبوبیت آن کاسته است، چرا که مصرف آن را به عنوان یک وعده غذایی دشوار می‌کند، با این وجود به علت گوشت بسیار مرغوبی که دارد به عنوان یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر رشت شناخته می شود.

کلوچه فومن

کمتر کسی را می توان یافت که با کلوچه فومن و یا همان کلوچه معروف لاهیجان آشنا نباشد. کلوچه فومن یکی از خوشمزه ترین خوراکی های استان گیلان است که از سالیان دور به دیگر نقاط کشور عرضه شده و در بسیاری از مدارس موجود در نقاط محروم به عنوان یک جیره غذایی مناسب شناخته می شد. این کلوچه یکی از مهم ترین سوغاتی های مورد علاقه توریست های خارجی در شهر رشت است.

رب انار

رب انار یکی از مهم ترین افزودنی های خورشت فسنجان است. از آنجا که خورشت فسنجان مهم ترین غذای خورشتی شمال کشور است، بنابراین جای تعجب نخواهد داشت اگر بگوییم شهرهای شمالی و به خصوص استان گیلان مهم ترین استان های عرضه کننده رب انار با بالاترین کیفیت ممکن هستند. شما می توانید در شهر رشت رب انار اصل را بدون هیچ‌گونه افزودنی تهیه نموده و در غذاهای خود استفاده کنید.

نان تیمیجان

این نان که از آرد برنج تهیه می شود، بسیار نازک بوده و طعم دلنشینی دارد. تیمیجان را معمولا در وعده صبحانه به همراه حلوا ارده استفاده می کنند. این نان در اغلب مناطق تفریحی و رفاهی نیز پخته می شود. پیشنهاد می کنیم آن را به صورت کاملاً داغ خریداری نموده و پیش از سرد شدن آن را سرو نمایید. به غیر از وعده صبحانه، می‌ توانید به عنوان غلات مورد نیاز در وعده های دیگر نیز از این نان استفاده کنید.

صنایع دستی شهر رشت

صنایع دستی همواره یکی از محبوب ترین سوغات های مقاصد گردشگری بوده اند، با این حال در مقایسه با سوغات های خوراکی پر هزینه تر و گران تر هستند. استان گیلان و به خصوص شهر رشت نیز با تولید برخی از انواع صنایع دستی سعی در ارائه فرهنگ سنتی و بومی این منطقه به مسافران دارد. در این خصوص می توان به دست بافت های پشمی، حصیر بافی، مروار بافی، چموش دوزی، رشتی دوزی و چادر شب بافی اشاره کرد.


صنایع دستی شهر رشت


رستوران های معروف رشت

توسعه رستوران ها همواره یکی از مهم ترین ارکان توسعه صنعت گردشگری در یک منطقه به حساب می آیند. مسافران و گردشگران به دنبال بهترین رستوران های ممکن از حیث کیفیت غذایی و متناسب با بودجه خود هستند.

استان گیلان به عنوان یکی از پر ترافیک ترین مقاصد گردشگری کشور، دارای رستوران های متعددی بوده و غذاهای مختلف را با قیمت های متنوع به مشتریان عرضه می کنند. در ادامه چهار مورد از برترین رستوران های استان گیلان در شهر رشت را مورد بررسی قرار می دهیم.

رستوران شکم الملوک

بی شک می توان رستوران شکم الملوک را معروف ترین رستوران شهر رشت در استان گیلان دانست که به غذاهای خوشمزه، خوش طعم، فوق العاده و با قیمت مناسب معروف است. اجرای موسیقی زنده در چشم انداز بسیار زیبای این رستوران فضای مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت مسافران را فراهم نموده است. علاوه بر غذاهای بسیار خوشمزه و منوی متنوع با قیمت های مناسب، باید به برخورد پرسنل این رستوران نیز اشاره نمود.

پرسنل رستوران شکم الملوک توانسته اند در طی سالیان گذشته رضایت مشتریان را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند. شما می توانید لحظات بسیار خوبی را به همراه دوستان و خانواده خود در رستوران شکم الملوک بگذرانید.


رستوران های معروف رشت


آدرس رستوران شکم الملوک: بلوار منظریه، جنب هتل بزرگ کادوس

رستوران محرم رشت

این رستوران یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین رستوران های شهر رشت است که سابقه فعالیت آن به بیش از ۷۰ سال می رسد و در تمام این هفتاد سال توانسته به عنوان یکی از برترین مکان های رفاهی شهر رشت انتخاب شود. غذاهای ایرانی و به خصوص غذاهای دریایی استان گیلان با بهترین کیفیت ممکن در این رستوران سرو می گردد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در بدو ورود به رستوران محرم نظر شما را به خود جلب می کند، دیزاین داخلی زرد و نارنجی رنگ آن است. اگر مایلید تا کباب و خورشت باقالی قاتق را با بهترین کیفیت ممکن سرو نمایید، پیشنهاد می کنیم به رستوران محرم مراجعه کنید.

این رستوران همه روزه از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۱ شب آماده سرویس دهی به مسافران است. قیمت غذاهای موجود در منوی این رستوران قدری بیشتر از رستوران شکم الملوک است اما در حدی نیست که بتوان آن را قابل انتقاد دانست.

آدرس رستوران محرم: بلوار امام خمینی رحمت الله علیه، روبروی دانشکده پزشکی

رستوران رازقی

اگر به دنبال یک رستوران بسیار شیک و مدرن در استان گیلان هستید، ما به شما رستوران رازقی را پیشنهاد می دهیم. برخلاف رستوران شکم الملوک و رستوران محرم، رستوران رازقی منوی صبحانه ارائه نموده و انواع صبحانه های محلی استان گیلان، صبحانه های ایرانی و صبحانه های اروپایی را سرو می کند.

رستوران رازقی یکی از شلوغ ترین رستوران های استان گیلان است و در صورت عدم رزرو میز، ممکن است مجبور به سرو غذا در فضایی غیر از فضای داخلی رستوران شوید. قیمت غذاهای موجود در منوی رستوران رازقی بالا است، با این حال کیفیت این غذاها قطعاً علت بالا بودن قیمت های موجود را توجیه خواهد کرد.

آدرس رستوران رازقی: گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳

رستوران شورکولی

این رستوران که در سال ۹۵ به عنوان یکی از محبوب ترین رستوران های شهرستان رشت انتخاب شده است، به طبخ فوق ‌العاده غذاهای گیلانی شهرت دارد. فضای طراحی شده در این رستوران بسیار دلنشین بوده و استفاده از ظرف های رنگی در یک فضای سنتی، خاطره ای به یاد ماندنی را برای شما رقم می زند اما بهتر است بدانید که قیمت منوی این رستوران بالا بوده و اگر از لحاظ مالی در زمره‌ اقشار متوسط جامعه قرار دارید می توانید صرفاً یک و یا دو وعده از غذاهای این رستوران فوق العاده را امتحان کنید.

آدرس رستوران شور کولی: بلوار گلسار، ابتدای بلوار توحید

بهترین زمان سفر به رشت

بهترین زمان سفر به یک شهر از دیدگاه مسافران متفاوت است. به عنوان مثال برخی از مسافران بهترین زمان از نظر آب و هوایی را در نظر داشته اما برخی دیگر بهترین زمان مسافرت به یک مقصد گردشگری از حیث رویدادها و مراسمات فرهنگی را مورد توجه قرار می ‌دهند.

در ادامه بهترین زمان مسافرت به رشت از نظر آب و هوایی، رویداد ها و مراسمات فرهنگی، بازدید از جاذبه های طبیعی، خلوت بودن و کاهش هزینه های مربوط به اقامت را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین زمان مسافرت به رشت از نظر آب و هوایی

گرم ترین ماه سال در رشت متعلق به مردادماه و سردترین آن متعلق به بهمن ماه است. در این میان فصل بهار و پاییز معتدل ترین شرایط آب و هوایی در استان گیلان را به دنبال دارند. اغلب مردم ایران به علت تعطیلات تابستان، شهر رشت را به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب، زیبا و دل انگیز انتخاب می کنند، اما پیش از سفر به استان گیلان در فصل تابستان بهتر است بدانید که این استان تابستان ‌هایی گرم و شرجی دارد و ممکن است رطوبت هوا کمی شما را آزار دهد.


بهترین زمان مسافرت به رشت


بهترین زمان مسافرت به رشت 

شما می ‌توانید در ماه‌ های مختلف از سال برای شرکت در آیین های سنتی استان گیلان و شهر رشت راهی این دیار شوید. این مراسمات و جشن ها عبارتند از:

-        جشن شالیزار در اسفند ماه

-        جشن خرمن یا جشن برداشت برنج در مهر ماه

-        جشنواره نوروزی موزه میراث روستایی از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین

-        آیین عروس گوله از چهارشنبه سوری تا اواسط ایام نوروز

-        آیین شال اندازی در شب چهارشنبه سوری

-        مراسم جشن یلدا در موزه میراث روستایی در اولین شب زمستان

-        مراسم علم بندان ماسوله در روز ششم محرم

فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از دشت شقایق و گل های رنگارنگ رشت است. در فصل پاییز، زیباترین تابلو های زنده را می توانید در قالب درختان زرد، سبز، قرمز و نارنجی و در اطراف جاده ها مشاهده کنید. فصل بهار و تابستان همچنین بهترین زمان سفر به استان گیلان و بازدید از تالاب انزلی به همراه جنگل های اطراف رشت است.

بهترین زمان مسافرت به شهر رشت از دید کاهش هزینه اقامت برخی از مسافران گردش و تفریح در شهرهای شلوغ را مناسب نمی دانند و از طرف دیگر با هدف کاهش هزینه های مربوط به اقامت سعی می‌کنند در ماه‌ های به خصوصی از سال راهی مناطق گردشگری کشور شوند.

در ایام نوروز و فصل تابستان هزینه های مسافرت و اقامت در رشت به شدت افزایش می یابد. میزان هزینه ها در اردیبهشت و خرداد ماه کاهش پیدا می‌کند، با این حال فصل زمستان و به خصوص از اواخر پاییز، بهترین زمان ممکن جهت مسافرت به استان گیلان و به خصوص شهر رشت با هدف کاهش هزینه های مربوط به اقامت است.

مسیرهای دسترسی به رشت

راه ها و مسیرهای متفاوتی برای دسترسی به استان گیلان و به تبع آن دسترسی به شهرستان رشت وجود دارد. این راه ها با توجه به وسیله نقلیه شما متفاوت است. در ادامه بهترین مسیرهای دسترسی باتوجه به وسیله‌ نقلیه را برای شما بیان می کنیم.



سفر به رشت با خودروی شخصی

سفر به رشت با خودروی شخصی متداول ترین شیوه مسافرت به این مقصد گردشگری زیبا و جذاب است. برای رسیدن به استان گیلان سه راه اصلی وجود دارد. این راه ها عبارتند از:

-        محور قزوین - رشت در جنوب

-        محور چابکسر - رشت در شرق

-        محور اردبیل - رشت در غرب

در بخش های شمال غرب ایران، می توانید از مسیر آسفالته آستارا - اردبیل استفاده نموده و با حرکت در هر جاده و گردنه زیبای حیران و پس از عبور از شهرهای تالش، صومعه سرا و فومن به بندر انزلی و رشت برسید.

اغلب مسافرانی که از تهران و استان‌ های غربی کشور به سمت گیلان می آیند از مسیر رشت-قزوین تردد می کنند. بخش های شرقی استان گیلان از محور چابکسر-رشت استفاده نمود و با عبور از شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود و رودسر به شهرستان رشت می روند.

سفر به رشت با اتوبوس

اتوبوس یکی از امن ترین شیوه های مسافرت به شهرستان رشت و دیگر مقاصد گردشگری کشور است. اگر در محل اقامت خود هیچگونه حرکت مستقیمی به استان گیلان وجود ندارد، می توانید از مقاصد دیگر استفاده نموده و در دو جریان مکمل از شهرستان خود به استان گیلان بروید؛ به عنوان مثال می توان به تهران اشاره نمود که مسیر های حرکت متعددی از آن به سمت رشت برقرار است و می توان از هر یک از این مسیر ها برای رسیدن به رشت استفاده نمود.

بندر انزلی یکی از مهم ترین مقاصد شغلی و مسافرتی کشور است که در اغلب ترمینال های ایران اتوبوس هایی به مقصد آن وجود داشته و به علت گذر جاده منتهی به این شهر از شهرستان رشت می‌ توانید آن را به عنوان مقصد نهایی اتوبوس خود در نظر گرفته و در میانه راه در شهرستان رشت از اتوبوس پیاده شوید.

هواپیما، قطار و کشتی

شیوه های ذکر شده در این مبحث جهت مسافرت به شهر رشت چندان متداول نبوده و بخش محدودی از تردد های صورت گرفته به این استان را در بر می گیرند. مسافرت هوایی به استان گیلان تنها از فرودگاه این استان در شهرستان رشت امکان پذیر است. تنها خطوط راه‌آهن این منطقه شامل خط آهن باکو – آستارا است. حرکت کشتی ها از باکو در جمهوری آذربایجان به سمت بندر انزلی نیز وجود دارد که شما را با واسطه به شهرستان رشت می رساند.

فاصله تهران تا رشت

فاصله تهران تا رشت ۳۲۷ کیلومتر بوده و در روزهای خلوت و بدون ترافیک در ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه می توان آن را پیمود. بهترین مسیر ممکن برای رفتن به رشت از سمت تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری و اتوبان تهران - کرج است؛ سپس می توان به اتوبان کرج - قزوین رفته و از آنجا در میان دو مسیر کرج - زنجان و کرج - رشت مسیر دوم را انتخاب نمود. بزرگراه قزوین - رشت از سمت تهران و پس از طی نمودن کمتر از ۴ ساعت شما را به شهر رشت خواهد رساند.


فاصله تهران تا رشت


غذاهای سنتی رشت

در مسافرت به استان گیلان و شهرستان رشت از غذاهای محلی و سنتی این منطقه غافل نشوید. غذاهای استان گیلان یکی از مهم ترین ارکان صنعت گردشگری در این منطقه بوده و از شهرت بسیار زیادی در میان مسافران و توریست های خارجی برخوردار است.

سعی کنید در شهرستان رشت کباب ترش و جوجه ترش، باقلاقاتوق، سیرقلیه، شوید قرمه، غوره مسما، خورش فسنجان رشتی، پلاکباب، میرزا قاسمی، اناربیج، مرغ ترش گیلانی، ترش تره، آلو مسما، واویشکا، کال کباب و شامی رودباری را امتحان کنید. در این استان از اشپل ماهی، گردو، سیرتر، باقلای خام، سیرترشی و درار به عنوان چاشنی و طعم دهنده های غذا استفاده می شود.

آداب و رسوم مردم رشت

مذهب اکثریت مردم رشت تشیع دوازده امامی بوده و تعداد اندکی اقلیت های مذهبی نیز در این شهر زندگی می کنند. تنوع قومیتی و گویش در استان گیلان زیاد است. نوروز خوانی و عروس گوله مهم ترین آیین های سنتی این منطقه هستند که همچنان پابرجا بوده و در زمان های خاص خود اجرا می شوند.

لباس های محلی مردم گیلان و استان رشت با توجه به عقاید مذهبی و دینی و توجه به زیبایی های طبیعت در مناطق شمالی کشور طراحی می شوند. چوموش، جلیقه کلاه و کت برای مردان و همچنین دامن های شلیته و پرچین و جلیقه های پولک دوزی شده برای زنان، لباس های محلی مردم استان گیلان و شهرستان رشت هستند.