شهر لاهیجان یکی از شهرهای شمالی کشور است که به دلیل همجواری با دریاچه خزر، زیبایی ها و صحنه های کم نظیر و بی بدیلی را در خود جای داده است. دریاچه خزر بقایای دریای بزرگی به نام تتیس است، این دریا با گذر زمان خشک شده و از آن تنها چند دریاچه باقی مانده است که خزر یکی از آن ها ست. از آنجایی که این دریاچه، از وسعت بسیار زیادی برخوردار است، معمولا با نام دریای خزر شناخته می شود.


لاهیجان


در بخش شمالی ایران شهرهای بسیار زیادی وجود دارند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد مربوط به خود هستند. یکی از این شهرها که در میان علاقه مندان به سفر به شما طرفداران بسیار زیادی نیز دارد لاهیجان است.

با توجه به این که لاهیجان در میان شهرهای شمالی کشور دارای محبوبیت و شهرت بیشتری است، از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در رابطه با این شهر شمالی ایران اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، از این رو در صورتی که به تازگی قصد دارید تا به شمال ایران سفر کنید برای اقامت  می توانید به اجاره ویلا در شمال سایت رنتی جا مراجعه کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همرا باشید تا با لاهیجان بیشتر آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی لاهیجان

قبل از اینکه در مورد شهر لاهیجان به توضیحاتی بپردازیم، لازم است اندکی در مورد استانی که این شهر در آن واقع است، توضیحاتی را به شما ارائه کنیم. معمولا توصیه می شود که قبل از مبادرت به سفر، از مقصدی که می خواهید در آن اقامت کنید، اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا با اشراف کامل از همه نقاط آن دیدن کنید.

معرفی استان گیلان

شهر لاهیجان در استان گیلان واقع است. جمعیتی که در این استان زندگی می کنند، چیزی در حدود دو و نیم میلیون نفر است. مردم گیلان به زبان گیلکی، تاتی و تالشی صحبت می کنند و عده کمی نیز گویش کردی دارند. مردم در استان گیلان، شیعی مذهب هستند، البته در برخی نقاط مسلمانان سنی نیز دیده می شوند.

گیلانی ها با انجام کارهای کشاورزی، دامداری، تهیه و فروش عسل، فروش کرم ابریشم و صید کردن ماهی، به  امرار معاش می پردازند. از جمله محصولاتی که کشاورزان گیلانی ها آن را می کارند، برنج، چای، گندم، جو، بادام زمینی، فندق و توتون است.

البته گیلانی ها تنها به تولید محصولات کشاورزی نمی پردازند. آن ها به تولید انرژی نیز مبادرت ورزیده و با استفاده از نیروگاه های بادی که در منجیل وجود دارد، توانسته اند دو دهم درصد از کل برقی که در ایران مصرف می شود را تولید کنند.

صنایع دستی مختلف و متفاوتی هم چون، چادر شب، حصیر بافی، تولیدات چوبی و سفالگری نیز توسط مردم بومی این منطقه تولید شده و به فروش می رسد و این نیز یکی از راه های درآمدی آنها به شمار می آید.

شهر های مهم استان گیلان

به هر گوشه ای در گیلان سر بزنید، می توانید منطقه ای را با زیبایی ها و جذابیت های خارق العاده پیدا کنید. تنها باید دل به راه بزنید و سفر خود را آغاز کنید. اما در استان گیلان چند شهر وجود دارد که می توانید به آن ها سفر کنید و لحظات خوب و خوشی را در آن تجربه کنید.

یکی از شهرهای استان گیلان که به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید، شهر آستارا است. این شهر به دلیل داشتن ساحل زیبا و مناطق بکر، مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد.


گیلان


علاوه بر ساحل، وجود آبشاری زیبا به نام آبشار لاتون که در 15 کیلومتری آستارا قرار دارد، تالاب استیل، چشمه های آب گرم، قلعه شیندان و جاهای دیدنی دیگر، می تواند دلیل خوبی باشد بر اینکه شما به این شهر سفر کنید.

لاهیجان، یکی دیگر از شهرهای استان گیلان است که با داشتن منظره های کم نظیر و طبیعی، به محل خوبی برای نوازش چشم ها تبدیل شده است. امکانات بسیار خوبی برای زندگی و گردشگری در این شهر فراهم شده است.

رشت، مرکز استان گیلان و از جمله شهرهای مهم این استان است. اهمیت این استان از نظر میزان برنجی است که تولید می کند. گفته می شود که ده درصد از برنج تولیدی کشور توسط شهر رشت انجام می شود. این شهر در صنعت نیز حرفی برای گفتن دارد و یکی از پنج شهر ایران است که در  این زمینه در حال فعالیت است.

گویش مردم لاهیجان

در بیشتر شهر های ایران، مردم یا دارای زبان خاص هستند و یا با لهجه خاص منطقه صحبت می کنند. لاهیجان هم گویش مخصوص خود را دارد. اغلب مردم در منطقه لاهیجان به زبان گیلکی صحبت می کنند. گیلکی نیز مانند سایر گویش های ایران، دارای قواعد مخصوص خود است.

آب و هوا لاهیجان

از آنجایی که استان گیلان در کنار دریای خزر قرار گرفته است، این منطقه دارای آب و هوایی مرطوب است. البته همیشه به همین منوال نیست. زمانی که فصل زمستان آغاز می شود، بادهای شدید و گرمی در این منطقه شروع به وزش می کند و بعد از این مرحله، معمولا بارش برف آغاز می شود. میزان رطوبت در این شهر بالا است و ممکن است به هشتاد درصد نیز برسد.

مختصات و جمعیت شهر لاهیجان

همسایه شرقی شهر لاهیجان لنگرود، همسایه جنوب غربی سیاهکل، همسایه شمالی دریای خزر و همسایه غربی نیز آستانه اشرفیه است. این شهر در 50 درجه و صفر دقیقه شرقی و 37 درجه و 11 دقیقه شمالی قرار دارد.

شهر لاهیجان مساحتی حدود 407 کیلومتر از استان گیلان را به خود اختصاص داده  است. مطابق با آمارگیری که در سال 1390 انجام شد، جمعیت این شهر 168800 برآورد شده است. در شهرستان لاهیجان دو شهر و هفت دهستان وجود دارد.


لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

در شهر لاهیجان شما می توانید هم نشینی تاریخ و طبیعت را به خوبی در کنار هم مشاهده کنید. از آنجا که این شهر قدمت بالایی دارد، اماکن تاریخی زیادی را هم در درون خود جای داده است. طبیعت، دریا و بارندگی بسیار خوبی که در این منطقه وجود دارد، دست به دست هم داده اند تا مناظر زیبا و بی بدیلی را خلق کنند.

بناهای تاریخی لاهیجان

در لاهیجان 26 بنای تاریخی وجود دارد که هر یک داستان و روایتی جدا را بیان می دارد. بقعه شیخ زاهد گیلانی، حمام گلشن، بقعه میر شمس الدین و چند نمونه بنای تاریخی از جمله مواردی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

بقعه میر شمس الدین

بقعه میر شمس الدین، یکی از بناهای مربوط به دوره صفوی است و در خیابان شهدای لاهیجان واقع شده است. این بنا توانسته با وجود گذشت زمان، بافت قدیمی و آجری خود را حفظ کند که همین نکته یکی از جذابیت های این بنا به حساب می آید. میر شمس الدین در 959 هجری قمری فوت شده و در سال 1017 نیز در این مکان برایش ضریحی ساخته شده است. با توجه به اینکه میر شمس الدین، یکی از فرزندان امام کاظم است، این مکان از نظر معنوی و مذهبی برای مردم این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بقعه چهار پادشاهان

بقعه چهار پادشاهان که به آن بقعه چهار اولیا نیز گفته می شود، یکی دیگر از بناهای تاریخی موجود در شهر لاهیجان است. مبدا و زمان ساخت این بقعه را به زمان سلسله صفویه نسبت می دهند. در حال حاضر نیز از این مکان برای انجام مراسم های مذهبی مانند برگزاری عزاداری امام حسین استفاده می شود.

از جمله موارد شاخصی که می توان در این بقعه آن را مشاهده کرد، نقاشی هایی در مورد صحنه کربلا است. در کل بنا شما می توانید نشانه هایی از معماری سنتی لاهیجان را با چشم خود ببینید. کاشی های فیروزه ای و درب های قدیمی در بعضی از قسمت های این بقعه شما را با خود به گذشته می برد و باعث شده است که این بنا، بسیار با صفا به نظر آید.

از دیگر مواردی که می توان در مورد بقعه چهار پادشاهان به آن اشاره کرد، نقاشی مذهبی است که در برخی از دیوارها هنوز باقی مانده اند. احتمال می رود که این نقاشی ها مربوط به دوران صفوی باشند. این نقاشی ها معمولا روایت گر داستان های مذهبی و اسلامی هستند.

پل خشتی در لاهیجان

یکی از بناهای موجود در لاهیجان که از قدمت زیادی برخوردار  است، پل خشتی است، این پل را به نام پل پردسر نیز می خوانند. این پل در قرن نهم هجری قمری به طول پنجاه متر، عرض چهار و نیم متر و با ارتفاع یازده متر بر روی رود سیم رود یا سیم جو ساخته شد. زمان ساخت این بنا به دوران کیاییان باز می گردد.

رنگ این پل به دلیل استفاده از آجرهای قرمز رنگ، قرمز است و برای اینکه مصالح استفاده شده غیر قابل نفوذ به آب و رطوبت باشد، در این بنا از ساروج استفاده کرده اند. این پل دو دهانه اصلی دارد و در شمال غرب شهر لاهیجان در نزدیکی بقعه حاجی دان واقع شده است.


پل خشتی در لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان

یکی دیگر از بناهای تاریخی که برای تاریخ دوستان می تواند جالب و جذاب باشد، مسجد جامع لاهیجان است. این مسجد در زمان کیاییان احداث شده است و زمان ساخت آن به قرن چهارم هجری باز می گردد.

در گذر زمان، ساختمان مسجد جامع لاهیجان با تغییرات زیادی مواجه شده است، اما بقایایی که از بقعه باقی مانده است مانند ایوان مسجد، سر در مسجد و مناره، شاهدانی هستند که بیان می دارند مسجد جامع لاهیجان قدمت زیادی دارد.

جاذبه های طبیعی شهر لاهیجان

همجواری با دریا و بارندگی بسیار خوبی که در منطقه لاهیجان وجود دارد، باعث پدیدار شدن مناظر بسیار زیبایی شده است. کوه هایی که با رنگ سبز رنگ آمیزی شده اند و زمین هایی که به وسیله بوته های چایی پوشانده شده اند، باعث شده که لاهیجان را عروس شهرهای گیلان بخوانند.

شیطان کوه

شیطان کوه در شرق شهر لاهیجان واقع شده است و آبشار مصنوعی زیبایی را می توان در آن به تماشا ایستاد. رفتن بر فراز آن و دیدن مناظری که اطرافش وجود دارد، می تواند برای شما دقایق و ساعات خوب و خوشی را ایجاد کند. بر بالای این کوه که بایستید، می توانید استخر زیبای لاهیجان را نیز به خوبی مشاهده کنید. زیبایی این استخر از بالای شیطان کوه جلوه گری بیشتری دارد.

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان یکی از پر طرفدارترین جاهایی است که می توانید برای دیدنش به لاهیجان سر بزنید. بام سبز در بالای شیطان کوه واقع شده است و این قرار گرفتن در ارتفاع، زیبایی های بی نظیری را مهمان چشمانتان خواهد کرد. از آنجایی که بام سبز لاهیجان، گردشگران بسیاری دارد، شهرداری نیز امکانات فوق العاده خوبی در این منطقه فراهم کرده است.

شما در بام سبز می توانید به شهربازی موجود در این محل بروید و علاوه بر آنکه روح خود را با دیدن مناظر زیبا تلطیف می کنید، هیجان را نیز تجربه کنید. در کنار این شهربازی، کافه و رستوران نیز وجود دارد.

اگر قصد دارید یک پیک نیک کوچک برای خودتان در بام سبز راه بیندازید، می توانید از آلاچیق هایی که در ایستگاه بالایی تله کابین ساخته شده است، استفاده کنید. نگاه کردن به مزارعی که در آن ها چایی کشت شده است، می تواند آرامشی بی نظیر برای شما فراهم کند.


بام سبز لاهیجان


تالاب بین المللی امیر کلایه

تالاب بین المللی امیر کلایه، یکی دیگر از صحنه ها و مناظر فوق العاده ای است که شما تنها در لاهیجان می توانید آن را ببینید. این تالاب وسعتی حدودی 1230 هکتار دارد و عمقی که برای آن تقریب زده اند، حدود 85 کیلومتر است.

تالاب بین المللی امیر کلایه در فاصله یک کیلومتری از دریا قرار گرفته است و آب موجود در آن، آب شیرین است. آب شیرین موجود در این تالاب محیط بسیار مناسب و  مساعدی را برای زندگی پرنده ها و گیاهان مختلف فراهم کرده است، به همین دلیل این تالاب توانسته نام خود را به عنوان یک تالاب بین المللی ثبت کند. این تالاب در روستایی به همین نام یعنی روستای امیر کلایه قرار گرفته است. روستای امیر کلایه در فاصله 46 کیلومتری از شهر لاهیجان قرار دارد.

موزه های لاهیجان

یکی از موزه های لاهیجان، موزه تاریخ چای لاهیجان است. این موزه در واقع آرامگاه کاشف السلطنه، معروف به چایکار است. این فرد اولین کسی بود که کاشت و داشت چای را در ایران مرسوم کرد و به همین دلیل به این فرد لقب پدر چای ایران را داده اند.

محمد میرزا کاشف السطنه، یک نویسنده، دیپلمات و مشروطه خواه در دوران قاجار و پهلوی بود. این فرد در سال 1244 متولد و در سال 1307 به طرز مشکوکی کشته شد.

کاشف السلطنه، وصیت کرده بود که او را در بین بوته های چایی دفن کنند و سنگی سیاه بر روی قبر او بیندازند. در ابتدا به وصیت او عمل شد اما بعدها با استفاده از دو درصد درآمدی که از چای بدست آمده بود، برایش مقبره ای ساخته شد.

در سال 1371 سالنی به شکل مستطیل به آرامگاه وی افزوده شد و موزه چای در آن افتتاح گردید. در این موزه، شما می توانید سماورهای قدیمی، چپق، جعبه چای، پیمانه چای، کاغذهایی که به دست کاشف السلطنه نوشته شده، قلیان، وسیله ای برای شکستن قند، سینی های نقره، سرویس چای، سرویس قهوه خوری و وسایل و اشیا قدیمی بسیاری را مشاهده کنید.

جنگل های اطراف لاهیجان

یکی از پارک های جنگلی زیبایی که در لاهیجان می توانید از آن دیدن کنید، پارک میر صفا است. این پارک در گذشته جنگل بوده است، اما با گذشت سالیان، افزایش جمعیت و پیشروی شهرها به داخل جنگل، شهرداری این منطقه را به یک پارک جنگلی تبدیل کرد تا خانواده ها بتوانند در محیطی زیبا و سرسبز از وجود این محیط لذت ببرند.

وجود درختانی با قدمت زیاد یکی از دلایلی است که ثابت می کند این جنگل یا پارک جنگلی از پیشینه ای طولانی برخوردار است. برای رفتن و بازدید کردن از پارک جنگلی میر صفا می توانید به خیابان شقایق مراجعه کنید.

از دیگر جنگل هایی که می توان در اطراف لاهیجان به آن اشاره کرد، جنگلی است که در سیاهکل قرار دارد. سیاهکل در 20 کیلومتری لاهیجان واقع شده است. درختان درهم پیچیده در این منطقه تا حدی توانسته اند جان را خود از دست درازی ها و آسیب های وارد شده توسط انسان ها نجات دهند و به همین دلیل در این قسمت، شما می توانید جنگل هایی بسیار زیبا و بکری را مشاهده کنید.

سوغات لاهیجان

یکی از معروف ترین سوغاتی های لاهیجان چای است که در این منطقه کشت می شود. چای لاهیجان از عطر و طعم فوق العاده بی نظیری برخوردار است. بسیاری از افرادی که از چای های تازه لایجان در این شهر میل کرده اند به کیفیت و طعم بکر و تازه این چای تاکید بسیاری داشته اند.


سوغات لاهیجان


البته تنها سوغاتی لاهیجان، چایی نیست. از دیگر سوغاتی های مشهور لاهیجان، کلوچه های لاهیجان است. طعم و کیفیت این کلوچه ها گاهی دلیل سفر افراد به این شهر می شود.

خوراکی خوشمزه دیگری که می توانید از لاهیجان تهیه کنید و به عنوان سوغات برای عزیزانتان به همراه ببرید، کوکی است. این کوکی ها حاوی گردو هستند و طعم و مزه بسیار عالی دارند. انواع مربا، انواع ترشی و انواع رب نیز می تواند از دیگر سوغاتی هایی باشد که شما می توانید از لاهیجان تهیه کنید.

اگر تمایل دارید که علاوه بر خوراکی های خوشمزه، چیزهای دیگری را با خود به عنوان هدیه برای دوستان و آشنایانتان ببرید، می توانید سوغاتی هایی مانند حصیر بافی، نمد، اجسام چوبی و سرامیکی دست ساز را خریداری کرده و با خود به شهرتان ببرید.

غذاهای سنتی لاهیجان

حتما شنیده اید که می گویند شمالی ها غذاهای بسیار خوشمزه ای درست می کنند. پس اگر به شمال کشور سفر کردید لذت امتحان کردن غذاهای خوشمزه شمالی را از دست ندهید. از جمله غذاهای لذیذی که تنها در شمال کشور می توانید مزه اصلی آن را بچشید غذاهایی مانند میزرا قاسمی، خورشت سبزی فسنجان، مرغ و آلوی لاهیجان و شیش انداز گیلکی است.

میرزا قاسمی که برای اغلب ایرانی ها آشنا است و حداقل برای یک بار طعم آن را امتحان کرده اند. این غذای بسیار خوشمزه با سیر، بادمجان، گوجه و تخم مرغ پخته می شود.

خورشت سبزی فسنجان هم غذایی مانند فسنجان خودمان است. روش تهیه این غذا مانندآماده کردن فسنجان با گوشت گوسفند است اما در خورشت سبزی فسنجان، مقداری هویج و سبزی مخصوص این منطقه نیز به غذا اضافه می شود. این غذا نیز طعم و مزه بسیار عالی و به یاد ماندنی دارد.

شیش انداز گیلکی نیز با گردو، پیاز و بادمجان درست می شود. روش پخت آن تا حدی شبیه به درست کردن فسنجان است، اما در آخر کار هیچ گونه گوشتی به غذا اضافه نمی شود و به جای گوشت بادمجان های سرخ شده با رب انار مخلوط شده و به خورش اضافه می شود.

مرغ و آلوی لاهیجان هم با مرغ، رب انار، رب نارنج و برگه زردآلوی خیس شده آماده می شود. طرز تهیه این غذا به طور خلاصه به این صورت خواهد بود که شما مرغ را به همراه تمام مواد ذکر شده مخلوط می کنید و در ظرفی می ریزید و اجازه می دهید که کاملا آرام، این غذا پخته و جا بیفتد.

رستوران های معروف لاهیجان

یکی از مواردی که می تواند در طول یک سفر بسیار به یاد ماندنی شود، خوردن غذاهای خوشمزه ای است که در هر منطقه طبخ می شود. در منطقه لاهیجان نیز شما می توانید غذاهایی که  خاص لاهیجان هستند را در بهترین رستوران هایی که در این شهر وجود دارند، میل کنید.


رستوران های معروف لاهیجان


یکی از رستوران های موجود در شهر لاهیجان، رستوران شاندیز است. این رستوران با داشتن دو سالن مدرن و سنتی، فضای بسیار خوبی برای مهمانان خود فراهم کرده است. در منوی این رستوران شما می توانید تنها غذاهای سنتی لاهیجان را مشاهده کنید و این مورد به شناخت غذاهای این شهر به شما کمک کرده و انتخاب را راحت تر می کند. رستوران شاندیز با ارائه غذاهایی با کیفیت و با قیمت های مناسب در لاهیجان، بالاتر از میدان انتظام، ابتدای حاجی آباد واقع شده است.

یکی دیگر از رستوران های موجود در شهر لاهیجان، رستوران زیبا است. این رستوران یکی از رستوران هایی است که از قدمت بالایی برخوردار است و غذاهایی بسیار با کیفیت در این رستوران سرو می شود. فضای داخلی رستوران زیبا با عکس های قدیمی از شهر لاهیجان تزیین شده است و احساس خوبی را به شما منتقل می کند. این رستوران در شهر لاهیجان، بلوار امام رضا، رو به روی استخر قرار دارد. قیمت غذا و کیفیت غذا هر دو با یکدیگر همخوانی داشته و شما می توانید با هزینه ای مناسب غذایتان را در این محل صرف کنید.

از دیگر رستوران هایی که می تواند در آن غذایی با کیفیت صرف کنید، رستوران مهتاب است. این رستوران در شهر لاهیجان، بلوار امام رضا، نبش گلستان 15 واقع است و جوجه ترش های بسیار معروف و خوشمزه ای دارد. قیمت غذاهایی که در این رستوران سرو می شود نیز مناسب و به صرفه است.

برای خوردن مرغ کنتاکی های خوشمزه نیز می توانید به رستوران خانه کنتاکی پلاس مراجعه کنید. محیط داخلی این رستوران بسیار صمیمی و با صفا است و شما می توانید لحظات خوبی را در آن سپری کنید. رستوران خانه کنتاکی پلاس رو به روی استخر لاهیجان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به لاهیجان

سفر به این شهر، زمان خاصی نمی شناسد. این بستگی به شما دارد که چه زمانی را برای دیدن از این شهر انتخاب کنید و برنامه ریزی هایتان را انجام دهید.

برای کسانی که عاشق طبیعت هستند، این شهر در هر فصلی زیبایی ها، مناظر و جلوه های خاص خود را دارد. اگر از سرمای فصل زمستان ترسی ندارید، می توانید زمستان لاهیجان را تجربه کنید. سفید پوش شدن طبیعت، می تواند برایتان بسیار جذاب باشد.

اگر دوست دارید آب و هوای معتدل و خنک به همراه میزان رطوبت بالا موجود در هوا را تجربه کنید، در پاییز و بهار حتما به لاهیجان سر بزنید. مطمئنا اتفاقات بسیار خوبی نیز در این فصل های لاهیجان در انتظار شما است.


لاهیجان

مسیرهای دسترسی به لاهیجان

چنانچه در تهران هستید و قصد دارید که به لاهیجان سفر کنید، هم می توانید به صورت زمینی به این شهر سفر کنید و هم با استفاده از هواپیما خود را به لاهیجان برسانید.

برای رفتن به شهر لاهیجان با استفاده از ماشین شخصی تان، شما ابتدا باید وارد اتوبان تهران-کرج شوید. پس از آنکه قزوین را پشت سر گذاشتید، به منجیل و سپس رودبار و در نهایت به لاهیجان خواهید رسید.

مدت زمان رسیدن به لاهیجان توسط هواپیما نیز حدود 45 دقیقه است. البته لاهیجان فرودگاه ندارد و شما باید در فرودگاه سردار جنگل رشت پیاده شوید و سپس ادامه مسیر را به صورت زمینی طی کنید تا به لاهیجان برسید.

فاصله تهران تا لاهیجان

فاصله تهران تا لاهیجان، 346 کیلومتر است که اگر با سرعت مطمئنه قدم در جاده بگذارید، بعد از طی حدود 5 یا 6 ساعت به این شهر خواهید رسید.

آداب و رسوم مردم لاهیجان

در هر شهری با توجه به دین و آیین موجود در منطقه و همچنین با توجه به فرهنگی که در یک شهر یا کشور وجود دارد، مردم منطقه برای برگزاری مراسم های مختلف، آداب و رسوم متفاوتی نیز دارند.

در شهر لاهیجان نیز شما می توانید جشن ها و آداب رسوم مختلف و متفاوتی را مشاهده کنید. یکی از کارهایی که توسط لاهیجانی ها در مراسم عروسی شان انجام می شود و در نوع خود جالب توجه است، مراسمی است که بار دادن نام دارد.

در مراسم بار دادن، خانواده داماد وسایل مورد نیاز و ضروری عروس مانند لباس و لوازم آرایش را به همراه شیرینی و میوه را تزئین می کنند و آن ها را در سینی های بزرگی قرار می دهد. سپس همراه با آینه و شمعدانی که خریداری شده است، به خانه عروس می برد.

از دیگر رسومی که در شهر لاهیجان می توان آن را مشاهده کرد، رسمی به نام یاور دهی است. در این رسم نیز، عروس به خانواده داماد و داماد به خانواده عروس به هنگام انجام کارهای کشاورزی مانند کاشت، داشت و برداشت کمک می کنند. وجود این رسم در این شهر، به نشانه اتحاد بین همه اعضای خانواده در لاهیجان است. البته لازم به ذکر است که یاور دهی همراه با مراسم شادی و زدن ساز و دهل انجام می گیرد.

مردم در این منطقه لباس های سنتی زیبایی دارند و هنوز سنت پوشیدن این لباس ها بین آن ها از بین نرفته است. لباس مردان در لاهیجان شامل کلاه، جلیقه، شلوار، چوموش و یک کت است و زنان نیز روسری های رنگارنگ، دامن، جلیقه، پیراهن، سربند، کت، الجاقبا، چادر شب، کفش، جوراب و چادر کمر به تن می کنند.

تله کابین لاهیجان

علاقه مندان به تله کابین سواری به هنگام مسافرت به لاهیجان، هیجان و شادی زیادی از خود نشان می دهند. در بام سبر لاهیجان تله کابینی نصب شده است و شما می توانید با سوار شدن بر آن، زمین زیر پای خود را با دید و افقی وسیع تر مشاهده کنید و بدین صورت درک زیبایی که شهر لاهیجان برایتان فراهم شده است. تله کابین شهر لاهیجان می تواند در هر ساعت، هزار نفر را جا به جا کند.

شما می توانید از بام سبز تا قله تاج خروس را با تله کابین طی کنید و از جلوه هایی که طبیعت در زیر پایتان برای شما فراهم کرده است، نهایت لذت را ببرید. طول این تله کابین هزار و پانصد متر است و حدودا بین ده تا بیست دقیقه طول می کشد تا شما به مقصد برسید.


تله کابین لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان، نیز یکی از دیدنی های لاهیجان به شمار می رود. شاه عباس صفوی دستور ساخته شدن این بنا را صادر کرد و از آن زمان نیز برای فراهم کردن آب مورد نیاز کشاورزی از این استخر استفاده می شده است. در حال حاضر نیز این استخر به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. استخر لاهیجان، محیط بسیار خوبی برای پیاده روی علاقه مندان به پیاده روی را نیز فراهم کرده است.

مساحت این استخر17 هکتار و عمق آن نیز چیزی حدود 4 متر است. در وسط این استخر، یک جزیره کوچک قرار دارد. اگر بخواهید به این جزیره دسترسی پیدا کنید می توانید از پل سیمانی که به این جزیره منتهی می شود، استفاده کنید و خود را به وسط این استخر زیبا برسانید.

تالاب سوستان

یکی از جذابیت های فوق العاده ای که در استان گیلان می توانید از آن دیدن کنید، تالاب ها هستند. نمونه ای از این تالاب های زیبا در لاهیجان نیز قابل مشاهده است. تالاب سوستان، یکی از تالاب های لاهیجان است که در روستای سوستان واقع است.

وجود آب شیرین در تالاب سوستان، یکی از شاخصه های این تالاب است و به همین دلیل می توان پرندگان و گیاهان مختلفی را در تالاب سوستان مشاهده کرد.


تالاب سوستان


منطقه ای که این تالاب در آن قرارگرفته است، بسیار بکر و زیبا است و چنانچه به دنبال آرامش هستید، این تالاب می تواند بهترین گزینه باشد تا روح خسته خود را از تمام روزمرگی ها رهایی دهید.

این تالاب در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. در پاییز، هزار رنگ دارد و شما را به جشنواره رنگ هایش دعوت می کند و در بهار، سبز شدن دوباره درختان، حضور گل های نیلوفر آبی در سطح آب و بارندگی های فراوان به شما نوید دوباره آغاز زندگی و امید روزهای بهتر را می دهد.

برای آنکه بتوانید خود را به این تالاب زیبا برسانید، می توانید به میدان دانشگاه آزاد و یا میدان تربیت بروید. سپس به سمت روستای سوستان حرکت کنید.