شما می توانید به راحتی در هر نقطه‌ ای از ایران، شهرهای زیبا و خاصی را پیدا کنید. شهرهایی که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و با داشتن جاذبه های گردشگری، تبدیل به مقصد فوق العاده ای برای توریست های داخلی و خارجی شده اند. یکی از مهم ترین نقاط ایران از نظر گردشگری، شمال کشور است.


سوادکوه


این منطقه به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، مقصد بسیاری از مسافرین به حساب می آید. به نسبت آب و هوای کلی ایران که عموماً گرم و خشک است، در منطقه شمال شاهد آب و هوای مرطوب تری هستیم و همین موضوع سبب شده تا شهرهای شمال کشور مقاصد خوبی برای افرادی باشد که علاقه مند هستند تا از آب و هوای گرم دیگر نقاط ایران فاصله گرفته و وارد یک منطقه آب و هوایی جدید شوند.

در بین شهرستان های شمالی کشور، یکی از زیباترین آن ها شهرستان سوادکوه است که در استان مازندران واقع شده و از آن به عنوان یکی از خاص ترین و پر جاذبه ترین شهرهای ایران یاد می شود. با ما همراه باشید تا در این مطلب نگاهی به شهرستان سوادکوه انداخته و شما را با بخش‌ های مختلف این منطقه از ایران آشنا کنیم. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید برای اقامت می توانید بر روی لینک  اجاره ویلا در شمال سایت معتبر رنتی جا کلیک کنید.

موقعیت جغرافیایی سوادکوه

همان طور که گفته شد، شهرستان سوادکوه که مرکز شهرستان پل سفید است، در استان مازندران واقع شده و از آن به عنوان یکی از شهرستان های شمال کشور یاد می شود. از نظر جغرافیایی این شهرستان در ناحیه البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان واقع شده است. شهرستان سوادکوه از سمت شمال جغرافیایی به سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به فیروزکوه و ارفه کوه، از سمت غرب به بابل و از شرق به ساری و ارتفاعات دودانگه محدود می شود.

طبق سر شماری های صورت گرفته در در سال 1395، جمعیت این شهرستان نزدیک به ۴۴ هزار نفر بوده و مساحت سوادکوه ۲۰۷۸ کیلومتر مربع اندازه گیری شده است. ویژگی بسیار مهم سوادکوه این است که به نسبت دیگر شهرستان های استان مازندران شاهد تراکم جمعیت کمتری در این منطقه هستیم.

سوادکوه در واقع در یک دره طولانی قرار گرفته است و به دلیل همجواری این ناحیه با جلگه های جنوبی و دریای خزر شاهد آب و هوای خاصی در این منطقه هستیم. عمده بارش های این منطقه در نواحی کم ارتفاع شمالی و به صورت باران بوده و به دلیل همجواری این منطقه با رشته کوه های البرز، شاهد آب و هوای سرد سیری در بخش های جنوبی سوادکوه هستیم. مراتع شهرستان سوادکوه یکی از بهترین و غنی ترین مراتع در سطح کشور به حساب می آیند. در واقع این مراتع سرسبز و خاص نتیجه آب و هوای فوق العاده منطقه سوادکوه است.

گویش مردم سوادکوه

اگر بخواهیم نگاهی به گویش مردم این شهرستان انداخته و آن ها را از نظر زبان تکلم و گویش بررسی کنیم، باید گفت که بومیان این منطقه به زبان مازندرانی صحبت کرده و شاهد آن هستیم که واژه های بسیار زیادی از زبان طبری در گویش مردم منطقه سوادکوه وجود دارد.

ویژگی بسیار مهم منطقه سوادکوه از نظر گویش، آن است که این منطقه به نسبت دیگر نقاط ایران کمتر تحت نفوذ زبان و فرهنگ بیگانه قرار گرفته است و بسیاری از مردم این منطقه همچنان با لهجه و گویش قدیمی خود صحبت می کنند.

جاذبه های گردشگری سوادکوه

منطقه سواد کوه مملو از جاذب ه های گردشگری هیجان انگیز و فوق العاده است و همین موضوع سبب شده تا گردشگران بسیار زیادی در طول سال به این منطقه سفر کرده و از آن بازدید داشته باشند. در ادامه شما را با مهم ترین جاذبه های سوادکوه آشنا خواهیم کرد.

دریاچه لفور سوادکوه

دریاچه لفور که در شیرگاه واقع شده یکی از جاذبه  های گردشگری فوق العاده شهرستان سوادکوه به حساب می آید. شما می توانید در اطراف این دریاچه طبیعت زیبا، آب و هوای متعادل و پوشش گیاهی انبوه را مشاهده کنید.

 آبی که در دریاچه لفور در طی سال جمع می شود منبع اصلی تامین آب مناطق بسیار زیادی نظیر بابل، بابلسر، قائم شهر، خزر شهر، فریدون کنار، جویبار و... است.


دریاچه لفور سوادکوه


 اگر عاشق عکاسی هستید و دوست دارید بهترین تصاویر را از طبیعت ایران ثبت کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما در ماه  های اردیبهشت تا شهریور سری به دریاچه لفور زده و از این منطقه دیدنی و جذاب بازدید داشته باشید.

برای دسترسی به این منطقه تنها کافی است به استان مازندران رفته، در شهرستان سوادکوه وارد شهر شیرگاه شده و در منطقه دهستان لفور این دریاچه زیبا و خاص را پیدا کنید.

غار زنگیان

برای افرادی که عاشق غارنوردی هستند و یا به صورت حرفه ‌ای به این فعالیت مشغول هستند، غار زنگیان در منطقه سوادکوه گزینه فوق العاده ای برای تفریح است. این غار که در روستای زنگیان در منطقه زیرآب واقع شده است، یکی از زیباترین غارهای منطقه سوادکوه به حساب می آید.

در این غار، دو مسیر با سازه های آهکی به منظور پیمایش در غار وجود دارد که می توانید آن ها را پیدا کنید. اگر علاقه مند هستید تا از یک غار زیبا و خاص آهکی در منطقه شمال کشور بازدید کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا حتماً سری به غار زنگیان در منطقه سوادکوه بزنید.

پل ورسک

بدون هیچ شک و تردیدی اگر بخواهیم یکی از مهم ترین پل های کشور را نام ببریم، باید به شمال کشور آمده و به پل زیبای ورسک اشاره کنیم. در واقع این پل نقش بسیار مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشت و نیروهای بسیار زیادی از متفقین با استفاده از خط راه آهن و عبور از پل ورسک خود را به مناطق جنگی رساندند.

فرآیند ساخت پل ورسک در سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تنها پس از گذشت دو سال در اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ ساخت این پل به پایان رسید. یکی از مهم ترین ویژگی های پل ورسک، زیبایی مهندسی و طراحی آن است که سبب شده تا این پل تبدیل به یکی از جذاب ترین و خاص ترین پل های ایران، حتی خاورمیانه لقب بگیرد.

اگر به استان مازندران سری زدید و وارد منطقه سوادکوه شدید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتماً به روستای ورسک رفته و از پل ورسک بازدید داشته باشید و تماشا کنید که چگونه یک پل با گذشته بیش از ۸۰ سال از ساخت آن، همچنان با قدرت و مقاوم به کار خود ادامه می دهد.

جنگل راش

جنگل راش نیز یکی از معروف ترین و فوق العاده ترین جاذبه های سوادکوه به حساب می آید. در واقع در این جنگل ها شاهد گونه های کمیابی از درختان راش هستیم. زیبایی این منطقه و جلوه فوق العاده آن، سبب شده تا افرادی که عاشق طبیعت و کمپینگ در دل جنگل ها هستند، به سوادکوه آمده و از این جنگل زیبا بازدید داشته باشند. بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه، در اواسط بهار تا اوایل زمستان است، ولی اگر عاشق فصل پاییز هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که در این زمان سری به جنگل راش این منطقه زده و برگ ریزان درختان این جنگل را با شروع فصل پاییز به نظاره نشینید. جنگل راش در منطقه سوادکوه، ۵۰ کیلومتری شیرگاه و در روستای سنگده واقع شده است.

 

جنگل راش


موزه مردم شناسی سوادکوه

در ۳۵ کیلومتری پلیس راه آزادمهر در منطقه کوهستانی و جنگلی به نام آلاشت، می توانید به موزه مردم شناسی سری بزنید و از آن بازدید داشته باشید. در واقع این منطقه به عنوان محله قدیمی آلاشت شناخته می شود و شما می توانید در آن کوچه و محلات قدیمی را مشاهده کنید. امروزه موزه مردم شناسی آلاشت تبدیل به یکی از مهم ترین موزه های منطقه سوادکوه شده است.

ارفه کوه

یکی از جاذبه های سرسبز سوادکوه، منطقه جنگلی بسیار خوش آب و هوا به نام ارفه کوه است که در منطقه البرز واقع شده است، اما از توابع استان مازندران و شهرستان سوادکوه به حساب می آید. ارفه کوه چشم انداز فوق العاده ای دارد و این مکان به بسیاری از قله های مشهور منظره دارد. شما می توانید به راحتی در منطقه ارفه کوه تنوع بسیار زیادی از حیوانات را مشاهده کنید. گراز، گرگ پلنگ و خرس تنها بخشی از گونه های جانوری هستند که در منطقه ارفه کوه می توان آن ها را یافت. اگر علاقه مند هستید تا یک کمپینگ فوق العاده در منطقه سوادکوه داشته باشید، به شما پیشنهاد می کنیم تا در فاصله ۹۰ کیلومتری ساری وارد منطقه ارفه کوه شده و از این جاذبه فوق العاده بازدید داشته باشید. البته حتماً تجهیزات لازم و ضروری را به همراه خود بیاورید تا در طول کمپینگ دچار مشکل نشده و بتوانید کمپ بسیار خوبی در منطقه ارفه کوه داشته باشید.

 

ارفه کوه

سوغات سوادکوه

مطمئنا زمانی که به یک شهر سفر می کنید، یکی از هیجان انگیز ترین فعالیت هایی که می توانید انجام دهید، خرید سوغاتی های آن شهر است. خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان این مزیت را دارد که به آن ها نشان می دهید که در طول سفر خود به یادشان بوده‌ اید. منطقه سوادکوه دارای سوغاتی های مختلفی است که می توانید آن ها را خریداری کرده و برای دوستان و آشنایان تان به شهرهای خود ببرید.

از مهم ترین سوغاتی های سوادکوه می توان به گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، لاری، تشی گز و سبزی های محلی اشاره کرد. از سوی دیگر اگر قصد دارید تا سوغاتی های خوشمزه منطقه سوادکوه را خریداری کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا به سراغ خوراکی هایی نظیر پشت زیک، قماق، رشته به رشته و آغوزنون رفته و این شیرینی های محلی فوق العاده را خریداری کنید. اگر هر یک از این شیرینی ها را میل کنید، متوجه می شوید که در منطقه سوادکوه چه شیرینی های خوشمزه و فوق العاده ای توسط مردم این شهرستان پخته می شود.

از دیگر سوغاتی هایی که می توانید در منطقه سوادکوه خریداری کنید، می توان به صنایع دستی اشاره کرد. صنایع چوبی دست، بافته های ابریشمی، نمدمالی، گلیم بافی، پارچه های دلیجی و جاجیم بافی از مهم ترین صنایع دستی سوادکوه به حساب می آید که می توانید آن ها را به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان تان خریداری کنید.

رستوران های معروف سوادکوه

اکثر افراد زمانی که به یک شهر سفر می کنند، غذای خود را در رستوران های آن شهر میل کرده و تلاش می کنند تا با غذاهای محلی مناطق مختلف آشنا شوند. در این بخش قصد داریم تا شما را با مهم ترین رستوران های منطقه سوادکوه آشنا کرده و به شما بگوییم که در کدام رستوران ها می توانید خوشمزه ترین غذاهای منطقه مازندران را میل کنید.

رستوران نهالستان سوادکوه

یکی از رستوران های منطقه شیرگاه، رستوران نهالستان است. شما می توانید در این رستوران، خوشمزه ترین غذاهای محلی سوادکوه را میل کنید. اگر وارد منطقه شیرگاه شدید، به دنبال یک رستوران با کیفیت و مقرون به صرفه بودید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتما سری به رستوران نهالستان زده و غذای خود را در این رستوران میل کنید. رستوران نهالستان در سوادکوه و در محور شیرگاه به زیرآب است.


رستوران های معروف سوادکوه

چلوکبابی آبشار

در کنار رستوران نهالستان، شما می توانید در محور شیرگاه به زیرآب، چلوکبابی آبشار را نیز مشاهده کنید. این چلوکبابی به عنوان یکی از خاص ترین رستوران های منطقه شیرگاه به حساب می آید. شما می توانید خوشمزه ترین کباب های منطقه سوادکوه را در چلوکبابی آبشار امتحان کنید. قیمت غذاهای این رستوران متوسط بوده و کیفیت آن ها به نسبت قیمت شان عالی هستند.

رستوران سپه سرا

بدون هیچ شک و تردیدی اگر بخواهیم بهترین رستوران منطقه سوادکوه را به شما معرفی کنیم، باید سری به زیر آب زده و از رستوران سنتی سپه سرا نام ببریم.

 شما می توانید در این رستوران سنتی انواع غذاهای ایرانی و محلی مازندران را میل کنید. باید به این موضوع اشاره داشت که رستوران سپه سرا جزء رستوران های درجه یک منطقه سوادکوه به حساب می آید و به همین دلیل قیمت غذاهای این رستوران به نسبت دیگر رستوران های منطقه بالاتر بوده ولی به همان نسبت نیز شاهد پخت غذاهای خوشمزه تر و با کیفیتی در رستوران سپه سرا هستیم.

کبابی نغمه چم چم

چلوکبابی نغمه چم چم، یکی از رستوران های درجه یک در محور پل سفید به ورسک است. اگر قصد داشتید تا از روستای زیبای ورسک بازدید کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتما سری به رستوران نغمه چم چم زده و از این رستوران فوق العاده دیدن کنید.

بهترین و خوشمزه ترین کباب های شهرستان سوادکوه در رستوران نغمه چم‌ چم پخت می شود. قیمت غذاهای رستوران نغمه چم چم همانند رستوران سپه سالار گران بوده اما به همان نسبت شاهد غذاهای با کیفیتی در چلوکبابی نغمه چم چم هستیم.

رستوران چاپارخانه

رستوران چاپارخانه نیز یکی دیگر از رستوران های ایرانی در منطقه سوادکوه است که غذاهای آن بسیار خوشمزه و ارزان قیمت است. اگر به دنبال آن هستید تا خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را در منطقه سوادکوه امتحان کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا سری به محور پل سفید به ورسک زده و در ارفع ده، به سراغ رستوران چاپارخانه بروید. چاپارخانه نیز یکی از بهترین رستوران های منطقه سوادکوه است که در بین مردم منطقه شناخته شده است.

بهترین زمان سفر به سوادکوه

گردشگران حرفه‌ ای برای آن که بتوانند یک سفر فوق‌العاده را داشته باشند، در هنگام انتخاب هر منطقه به عنوان مقصد سفر خود، به این موضوع توجه دارند که بهترین زمان برای سفر به آن منطقه در چه فصل و ماهی است.

منطقه سوادکوه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر به دنبال آن است تا در بهترین فصل ممکن به این منطقه از استان مازندران سفر کنید، بهتر است تا فصل بهار را به عنوان زمان سفر خود انتخاب کنید.

در فصل بهار می توانید جاذبه های طبیعی سوادکوه را در بهترین وضعیت خود مشاهده کرده و آب و هوای فوق ‌العاده را در این منطقه از شمال کشور تجربه کنید. برای افرادی که  آب و هوای شرجی شمال کشور اذیت شان می کند، بهترین زمان سفر به شمال ایران در فصل بهار است.


سوادکوه


در بین ماه های فصل بهار نیز اردیبهشت گزینه عالی به حساب می آید. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اگر فصل بهار را به عنوان زمان سفر خود به سوادکوه انتخاب کنید، باید به این موضوع توجه کنید که در این زمان گردشگران بسیار زیادی به منطقه سوادکوه سفر می کنند.

از سوی دیگر برخی از افراد به دنبال آن هستند تا در زمان های کم گردشگر به شهرهای مختلف سفر کنند تا سفر بدون مشکلی و ارزان قیمتی را داشته باشند. اگر در زمان های کم گردشگر به منطقه سوادکوه سفر کنید با قیمت پایین محل های اقامت، رستوران ها و بلیت جاذبه های گردشگری مواجهه می شوید. تابستان یکی از فصل های کم گردشگر منطقه به حساب می آید که علت آن گرما و شرجی بودن آب و هوای منطقه در این زمان است.

مسیرهای دسترسی به سوادکوه

در هنگام سفر به یک شهر، مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، پیدا کردن مسیرهای دسترسی به شهر مقصد و منطقه مورد نظرتان است. در همین راستا در این بخش قصد داریم تا بهترین مسیر دسترسی به سوادکوه از شهر تهران را بررسی کنیم. بهترین راهی که شما را به منطقه سوادکوه می رساند، از طریق جاده فیروزکوه است. شما می توانید از طریق جاده فیروزکوه خود را از شهر تهران به سوادکوه برسانید.

پس از رسیدن منطقه سوادکوه، می توانید به شهرهای مورد نظر خود بروید که از مهم ترین شهرهای این منطقه می توان به پل سفید، زیرآب، شیرگاه و... اشاره کرد.

در طول مسیر خود می توانید از اپلیکیشن های مسیریابی استفاده کرده تا از اتفاقات جاده آگاه شده و در صورتی که علاقه‌ مند بودید تا به یک شهر خاص بروید، با استفاده از این اپلیکیشن ‌ها مسیر راحت، در حین کوتاه و سریع را پیدا کنید.

غذاهای سنتی سوادکوه

هر شهری دارای غذاهای سنتی مخصوص به خود و منحصر به فردی است. این موضوع در شمال کشور ضریب چند برابری پیدا می کند، به نحوی که شما می توانید در هر یک از شهرهای شمال ایران غذاهای خوشمزه سنتی را پیدا کرده و آن ها را امتحان کنید. شهرستان سوادکوه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این منطقه از استان مازندران دارای غذاهای سنتی خوشمزه و لذیذی است. در این بخش قصد داریم تا شما را با این غذاها آشنا کنیم.

ارسیولی

ارسیولی یکی از نان های مخصوص منطقه سوادکوه است. در واقع این نان با استفاده از آرد برنج و در تنورهای سنتی پخت می شود. نتیجه نهایی، نانی است که کیفیت و طعم آن بی نظیر بوده و برای افرادی که به دنبال یک نان خوشمزه و خاص در منطقه سوادکوه می گردند، این نان گزینه محشری به حساب می آید.

کماج

کماج نیز نوعی شیرینی سنتی در منطقه سوادکوه است که با استفاده از آرد، زردچوبه، کره و شیر درست می شود. بی شک کماج یکی از خوش خوراک ترین شیرینی های این منطقه به حساب می آید. کماج ها عموما توسط دامداران شهرستان سوادکوه تهیه می شوند.


کماج


تیرنگ بشتی

اگر به دنبال یک غذای سنتی، بسیار لذیذ و خوشمزه هستید تا در شهرستان سوادکوه آن را امتحان کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا به سراغ تیرنگ بشتی بروید. دستور پخت و تهیه این غذا به شیوه ای است که برنج مرغوب با شیر پخته شده و سپس روغن حیوانی را تفت داده و به آن اضافه می شود. سپس شیر، ماست و سرماست نیز با این غذا مخلوط می کنند تا در نهایت شاهد تهیه تیرنگ بشتی باشیم.

پشت زیک

یکی از شیرینی های سنتی منطقه سوادکوه پشت زیک است که از ترکیب کنجد، شکر، گردو، کره و آب نارنج تهیه می شود و شیرینی بسیار خوشمزه و خوش خوراکی به حساب می آید.

فاصله تهران تا سوادکوه

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، برای دسترسی به سوادکوه از تهران، بهترین گزینه جاده فیروزکوه است. فاصله تهران تا سوادکوه از طریق جاده فیروزکوه ۲۰۳ کیلومتر و مدت زمانی که باید برای طی کردن این مسیر طی کنید در حدود دو ساعت است.

البته با توجه به این موضوع که قصد دارید تا به کدام شهر از منطقه سوادکوه بروید، ممکن است مسافت شما تغییر کرده و مدت زمانی که برای رسیدن به مقصد طی کنید نیز به همان میزان افزایش یا کاهش پیدا کند.

آداب و رسوم مردم سوادکوه

مردم سوادکوه مانند مردم دیگر مناطق جهان، دارای آداب و رسوم های منحصر به فردی هستند که خوشبختانه همچنان این آداب و رسوم ها در سوادکوه رواج داشته و شاهد از بین رفتن آن ها نیستیم. علت این پایداری، تعصب مردم سوادکوه بر روی آداب و رسوم اصیل شان است.

یکی از آداب و رسوم مردم سوادکوه، پوشیدن لباس های محلی معروف مازندرانی است. لباس های رنگارنگی که بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. بسیاری از گردشگران خارجی زمانی که به شمال کشور، به خصوص سوادکوه می آیند، از همان ابتدا جذب لباس های سنتی و محلی مردم این منطقه می شوند.

اگر بخواهیم به مراسمات مردم سوادکوه اشاره کنیم، باید به سراغ یکی از مهم ترین آیین های سنتی این منطقه یعنی مراسم ۲۶ عید ماه برویم که در واقع یک مراسم باستانی است که هر سال در پایان تیرماه برگزار می شود. در این روز افراد برای درگذشتگان خود مرثیه می خوانند، نذری داده و ورزش های سنتی و باستانی انجام می دهند.

دامداران و دامپروران ناحیه های ییلاقی و ارتفاعات سوادکوه نیز مراسم خاصی به اسم مراسم پنو دارند. یکی دیگر از مراسمات منطقه سوادکوه رویدادی است که در نزدیک بهار و پایان زمستان رخ می دهد که در آن نوروزخانان در کوچه نوید بهار داده و چوپانان نیز با تکان دادن زنگوله گوسفندان خود رسیدن بهار را به دیگران خبر می دهند.


 سوادکوه

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به شهرستان سوادکوه انداخته و تمامی اطلاعات گردشگری که پیش از سفر به این منطقه لازم است از آن ها مطلع باشید را بیان کردیم. از آداب و رسوم مردم مهمان نواز سوادکوه برایتان گفتیم تا به معرفی جاذبه های طبیعی و بهترین رستوران های این شهر رسیدیم. اطلاعاتی از شرایط آب و هوایی سواد کوه و بهترین زمان سفر به این شهر دراختیارتان گذاشتیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله به شهرستان سوادکوه علاقه ‌مند شده و برای بازدید از این منطقه برنامه ریزی کنید. اگر به دنبال آن هستید تا یکی از مناطق بی نظیر، بکر، خاص و فوق العاده ایران را مشاهده کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا سوادکوه را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید.