ائل گلی تبریز یکی از نواحی گردشگری بین المللی در استان تبریز است که امکان ندارد به منطقه سفر کنید و به بازدید این پارک نروید

وقتی سخن از مسافرت به شهر تبریز می شود اولین اسمی که به ذهن می آید پارک ائل گلی است که مانند مرواریدی در دل شهر میدرخشد. تفریحات فراوان بافت تاریخی و محیط تمیز، ایل گلی را به یک منطقه توریستی-گردشگری تبدیل کرده است. قطعا هنگام سفر به تبریز اولین جایی که از آن بازدید خواهید کرد پارک ایل گلی خواهد بود.


ایل گلی


ایل گلی

ایل گلی یا شاه گلی بزرگ ترین پارک در تبریز است که از برترین مناطق گردشگری ایران محسوب می شود. این جاذبه گردشگری که به ثبت جهانی نیز درآمده در طی سالیان دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعات جالبی از مجموعه ایل گلی بدهیم که تاکنون از آن بی خبر بوده اید؛ کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید و از تاریخچه این پارک از گذشته تاکنون و همینطور تفریحات، نمایشگاه ها و امکانات در حال حاضر آن مطلع شوید.

تاریخچه ساخت پارک ائل گلی

قبل از انقلاب اسلامی ایران به پارک ائل گولی، شاه گلی (سد بزرگ) می گفتند ولی بعد از انقلاب اسلامی اسم آن را "ائل گلی" یا "ائل گولی" گذاشتند.

قبل از دوره ی صفویان هدف از احداث ائل گلی آبیاری مناطق جنوب شرق کشور بوده که بزرگترین منبع ذخیره آب تبریز به شمار می رفت. در زمان پهلوی این مکان را به شهرداری تبریز دادند تا آن را به عنوان نماد تاریخی ثبت و حفظ نماید.


پارک ائل گلی


ایل گلی کجاست؟

پارک ائل گلی 7 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در جنوب شرق استان واقع شده است.

مسیر دسترسی با مترو راحت است. باید در ایستگاه ائل گلی پیاده شوید.

هتل پارس ایل گلی

هتل پارس تبریز یکی از معروف ترین و قدیمی ترین هتل های 5 ستاره تبریز است که در پارک ایل گلی واقع شده است. هتل پارس 17 طبقه  دارد که مساحت زیر بنای آن 28000 متر مربع است. با اقامت در این هتل یک اقامت راحت و لوکس را تجربه خواهید کرد. دکوراسیون داخلی هتل از جدید ترین دکوراسیون های روز دنیا تبعیت می کند.

از امکانات هتل پارس می توان به سالن vip ، استخر، آمفی تئاتر، سالن بدن سازی تالار برای برگزاری مجالس عروسی و میهمانی، سالن بیلیارد، رستوران گردان و کافی شاپ اشاره کرد.

دریاچه ایل گلی

در وسط پارک ایل گلی  دریاچه وجود دارد که در زمان قدیم برای آبیاری محصولات کشاورزی بنا شده بود. مساحت این دریاچه 5/5 هکتار است این دریاچه یک خروجی جوی  به دورتادور عمارت کلاه فرهنگی دارد که باعث خنک شدن عمارت در فصل تابستان می شود. امکان قایق سواری پدالی در دریاچه وجود دارد.

 عمارت کلاه فرهنگی در ائل گلی

عمارت کلاه فرهنگی تبریز را به اسم "کاخ ایل گلی" می شناسد. این عمارت 8 ضلع دارد. در زمان قدیم این عمارت یک طبقه بود که در زمان پادشاهی سلطان یعقوب آق‌قویونلو ساخته شده بود. اما به علت فرسایش شهرداری تبریز ان را تخریب کرد و یک عمارت جدید دو طبقه احداث کرد.


ایل گلی


زمان بازدید از پارک ایل گلی

زمان بازدید از پارک ائل گلی به صورت 24 ساعته است و در هر 4 فصل سال مناسب بازدید است.

برای رفتن به داخل پارک هزینه ورودی دریافت نمی شود.

تفریحات پارک شاه گلی

در شاه گلی تفریحات زیادی وجود دارد می توانید یک روز کامل به تفریحات مختلفی در آن بپردازید مثل قایق رانی، دوچرخه و درشکه سواری، مینی گلف، ساعت افتابی، شهربازی، پارک اوتیسم، لونا پارک،پست اسکیت و ...

 قسمتی از پارک شاه گلی بافت جنگلی دارد که در آن قسمت پیک نیک می توان کرد.

نمایشگاه های دائمی و غیر دائمی ایل گلی تبریز

هر ساله از  سرتاسر دنیا کشور های مختلف برای آشنا کردن مردم ایران با رسم  و رسوم سنت ها سبک پوشش هنر های دستی کشورشان در فصل تابستان به مدت 10 روز به ایل گلی می آیند و در غرفه ها شروع به فعالیت می کنند.


ایل گلی تبریز


در این نمایشگاه می توانید به غرفه ی کشور مورد علاقه تان رفته با راهنما آن ها صحبت کنید و سوالاتتان را بپرسید.(همراه لیدر ها مترجم وجود دارد تا راحت ارتباط برقرار کنید)

اگر مایل بودید می توانید لباس سنتی هر کشور را ار آن ها بخرید و یا بپوشید و عکاسی کنید.

نمایشگاه همایش فرهنگ های کهن

 هر سال از دوم تا هشتم مرداد ماه نمایشگاهی برای معرفی  هنر های دستی ایرانیان اعم از: قالی بافی، جواهر سازی، چرم دوزی، خیاطی، آشپزی، طراحی و ... درجاده ی سلامت برگزار می شود که به مناسبت هفته ی ملی مهارت است

هدف از برگزاری این نمایشگاه کمک به کار آفرینی و تولید داخلی و نشان دادن گوش ای از هنر های دستی ایرانیان است. اگر صاحب  کسب و کار کوچک هستید و می خواهید آن را معرفی کنید می توانید غرفه اجاره کنید و هنر دستتان را به نمایش بگذارید.امکان فروش صنایع دستی در این غرفه ها وجود دارد.

ایل گلی اولین اینترنت پارک کشور

با همکاری مدیر فناوری ارتباطات، ائل گلی توانست اولین پارک اینترنت کشور شود که نیز اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند ایران است.

کلام آخر

در این مقاله رنتی جا، پارک ایل گلی که یکی از شاهکارهای هنر معماری در استان تبریز است را به شما معرفی کردیم. از تفریحات این پارک و هتل پارس ایل گلی که یکی از بهترین هتل های ایران است را معرفی کردیم همچنین از نمایشگاه هایی که در ایل گلی (شاه گلی) برگزار میشود اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشتیم؛ امیدواریم با سفر به تبریز زیبا و بازدید از مجموعه پارک ایل گلی اوقات خوش و خاطره ای به یادماندنی برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.