ایران کشوری با تمدن و فرهنگ چندین هزار ساله است که شهر های تاریخی زیادی دارد. بعضی از این شهر ها چند صد سال قدمت دارند. در این مقاله ما شما را با شهر های تاریخی ایران، چگونگی شکل گیری آن ها، نحوه ی معماری خانه ها آشنا می کنیم.

1- شهر سوخته

شهر سوخته نه تنها از شهر های قدیم ایران است بلکه از شهر ها و تمدن های قدیم جهان محسوب می شود. وقتی وارد شهر سوخته می شوید خانه های قدیمی را می بیند که تخریب شده اند ولی آثار آن ها هنوز باقیست.  


شهر سوخته


تاریخچه شهر سوخته

شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که در شرق ایران است. در زمان قدیم شهر سوخته یک شهر پیشرفته محسوب می شد که راه ارتباطی با قاره ی هند و آسیای مرکزی بوده است.

شهر سوخته بخاطر وجود آثار هنری و دستی متنوع و بی مانند در عصر خودبه  "شهر هنر"  و بخاطر یافته های علمی  در زمینه پزشکی "شهر علم" می گفتند. این شهر به شهر صلح هم معروف است زیرا بر اساس یافته ی کارشناسان این شهر دروازه نداشته و هیچ سلاحی در آن یافت نشده است. پیدا کردن سفال جواهر های زیبا و بافت ها همگی نشان دهنده این است که در این شهر هنر های دستی رونق داشته و به این مسئله اهمیت می دادند.

چرا نام این شهر شهر سوخته است

شاید برایتان سوال پیش بیاید که شهر سوخته چرا به این نام شناخته شده است ؟آیا سوخته است؟

نظریه قطعی در رابطه با چگونگی از بین رفتن این شهر وجود ندارد. بعضی افراد معتقدند شهر دوبار سوخته است. ولی مهدی مرتضوی این نظریه را رد کرده و معتقد است شهر به این دلیل از بین رفت است که آب در آن زمان کم شده محصولات کشاورزی از بین رفته اند و  مردم برای امرار معاش مجبور شدند بقایای شهر را بسوزانند تا غذا درست کنند.

آدرس شهر سوخته

سیستان و بلوچستان، 50 کیلومتری جنوب شهر زابل در بالای تپه بین دو رود هامون و هیرمند. فاصله ی تهران تا شهر سوخته 1500 کیلومتر است. اگر اهل تهران هستید اول به شهرود و سپس سبزوار بروید. و بعد از گذشتن از 3 شهر گناباد، بیرجند و نهبندان به سمت زابل حرکت کنید.

اگر قصد اجاره ویلا در زابل را دارید به سایت رنتی جا مراجعه کنید.

2- شهر تاریخی هگمتانه

هگمتانه از آثار تاریخی ایران است ک در شهر همدان واقع شده است. با توجه به اشیا پیدا شده تخمین زده اند که این شهر 3000 سال قدمت داشته. این شهر جزو آثار ملی است که در تاریخ 24/6/ 1310 ثبت شده است.


هگمتانه


علت نام گذاری هگمتانه

بنا به شواهد پیدا  شده این شهر محل جمع شدن مردم بوده است به همین دلیل به آن هگمتانه می گویند. در گذشته این شهر پایتخت ماد ها بوده و اولین پایتخت ایران به شمار می رود.

آدرس هگمتانه و ساعت بازدید

آدرس: مرکز شهر همدان. بلوار اکباتان

هزینه ی ورودی: برای بازدید در سال 98 3 هزار تومان بوده است.

ساعت بازدید: در دو فصل اول سال 9 تا 8 شب و در فصل های پاییز و زمستان ساعت 9 صبح تا 6 غروب است.

3- ارگ بم قدیم

ارگ بم بزرگ تری شهر خشتی ایران در زمان قدیم بود که در راه مسیر ابریشم قرار داشت و تا سال 1850 پا برجا بود. دلایلی برای عدم استفاده از ارگ و ترک آن در دست نیست.ارگ بم در  زلزله ی سال 1382 به طور کامل نبود شد ولی رئیس جمهور دستور باز سازی آن را صادر کرد.


ارگ بم


این سازه ی خشتی در یونسکو به ثبت رسیده است.

تاریخچه ارگ

شکل گیری ارگ بم بین دوره ی اشکانی و هخامنشیان بوده است.

آدرس ارگ بم

این شهر تاریخی در شمال شرق بم واقع شده است.

آدرس :کرمان - شهر بم