کلیسا مهم ترین مرکز عبادت مسیحیان محسوب می شود که معماری متفاوتی با دیگر سازه های تاریخی و مذهبی دارد. مسیحیان به خاطر ارزش و احترام زیادی که به عیسی مسیح قائل هستند سعی بر این داشته اند که مکانی با ارزش و زیبا را برای عبادت بسازند گویی این گونه می خواهند اوج احترام خود را نشان دهند. در این مقاله با رنتی جا همراه باشید تا عجیب ترین و قدیمی ترین کلیسا های تاریخی جهان را معرفی کنیم که به دست برترین معماران و آرشیتکت های جهان ساخته شده اند.

کلیسا سن پیترو رم

این کلیسا در کشور رم در شهر واتیکان واقع شده است که از بزرگترین کلیسا جهان به شمار می رود. متراژ این کلیسا 200 هزار متر مربع می باشد که ساخت آن 120 سال طول کشیده است. در مراسم های مختلف هر سال بیش از 80000 هزار نفر در میدان سن پیترو جمع می شوند و به دعا و راز و نیاز می پردازند.


کلیسا سن پیترو رم


معماری عجیب کلیسای سن پیترو

این کلیسا در دوره رنسانس پسین ساخته شده که  معماری آن توسط رنسانس انجام شده ولی مجسمه هایی که در سقف کلیسا مشاهده می شود اثر میکل آنژ است. در این کلیسا یکی از حواریون حضرت مسیح که اولین پاپ "پیتر مقدس" می باشد دفن شده که این مقبره در زیر محراب بایسیکا قرار دارد؛ به همین علت شمار زیادی از پاپ ها از شروع مسیحیت تا اکنون در بخش زیر زمین کلیسا دفن شده اند. این بنا برترین هنر معماری در عصر خود است که معماری آن با دیگر کلیساهای رم متفاوت است. اگر از بالا به ساختمان سن پیترو نگاه کنید متوجه می شوید که نمای کلی ساختمان مانند کلید بهشت ساخته شده است.

کلیسا دومئو

در شهر میلان ایتالیا در نزدیکی میدان دوموئو کلیسای بزرگی به چشم می خورد که بیش از 500 سال زمان برده تا کلیسا ساخته شود. این کلیسا در قرن ششم هجری ساخته شد که دومین کلیسای بزرگ ایتالیا است. قبل از ساختِ کلیسا در این مکان، قصر پادشاه روم قرار داشت که به آتش کشیده شد و تا چند سال بلا استفاده ماند تا تصمیم به ساخت کلیسا گرفتند. این کلیسا را با نام های "دومو" و "میلان" نیز می شناسند.


کلیسا دومئو


معماری کلیسای دومئو

 هنر معماری در این کلیسا به قدری اعجاب انگیز است که بسیاری از معماران و هنرمندان جهان به این مکان تاریخی می روند تا از هنر معماری آن الهام بگیرند به همین دلیل این کلیسا مرجع معماران بزرگ دنیا شده است.

در سالن کلیسا بخش های مختلفی برای عبادت، اعتراف، پرداخت نذر و روشن کردن شمع وجود دارد که در کنار سالن اصلی تعبیه شده است. همانطور که گفتیم ساخت کلیسا 582 سال طول کشید در ابتدا قسمت های داخلی آن توسط معمار فرانسوی به نام "نیکولاس بن اونچر" ساخته شد او حدود 10 سال تلاش بی وقفه کرد تا کار را به زیباترین نحو ممکن انجام دهد اما معمار دیگری به نام "ژان میگو " به روم آمد و هنر معماری او را زیر سوال برد او معتقد بود که بنا به اشتباه ساخته شده و در آستانه تخریب است. علاوه بر این،  معماران زیادی به میلان آمدند و هر کدام نظرات متفاوتی دادند که همگی این ها سرعت کار را کاهش می داد.

علت تمایز کلیسای دومئو از سایر معبد ها

از مواردی که این کلیسا را از مابقی کلیسا ها متمایز می کند وجود تابوت های شیشه ای است که جسد مومیایی پاپ ها در این تابوت ها قرار دارد.برای یکی از پاپ ها که در تابوت شیشه ای مومیای شده است ضریح درست کرده اند که مردم نذورات خود را در آن بیاندازند.

کلیسا سنتاماری

کلیسای "سانتا ماریا" یا "ماری مقدس دریا" به کلیسای جامع سویل هم معروف است که سومین کلیسای مرجع در اروپا محسوب می شود. این کلیسا در یونسکو (درسال 1987) ثبت جهانی شده و از جاذبه های دیدنی شهر اندلس است؛ اگر راهی اسپانیا شدید حتما به دیدن این کلیسای معروف جهان بروید.



معماری کلیسای جامع سنتاماری

 کلیسای جامع سویل یا سنتاماری 11520 متر مریع زیر بنا دارد که ارتفاع ساختمان اصلی آن به 42 متر می رسد. از قسمت های دیدنی این کلیسا می توان به دیواری اشاره کرد که دارای رنگ طلایی می باشد، که از نقره و طلا ساخته شده است. این دیوار دارای مجسمه ی کنده کاری شده زیبایی است که 23 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد که بزرگ ترین دیوار محراب جهان محسوب می شود.

کلیسا ساگردا فامیلیا

به جرأت می توان گفت ساگردا فامیلیا یک شاهکار بزرگ در تاریخ بشریت است که معماری زیبای آن باعث شده نسبت به کلیسا های دیگر متمایز باشد. ساگردا فامیلیا در شهر بارسلونا اسپانیا قرار دارد که متراژ آن برابر 12 هزار و 800 متر مربع است که به بلندترین کلیسای جهان معروف است.

با اینکه هنوز ساخت کلیسا تمام نشده اما سالیانه 2.8 میلیون نفر برای دیدن این اثر هنری به اسپانیا می روند؛ به همین علت پربازدیدترین اثر تاریخی این شهر محسوب می شود.




معماری بی نظیر کلیسا ساگردا فامیلیا

شروع ساخت کلیسا از 200 سال پیش شروع شده و هنوز تمام نشده است، معمارانی که در این مجموعه فعالیت دارند ادعا کرده اند ساخت کلیسا تا سال 2026 طول می کشد. معماری ساگردا فامیلیا به دست معمار برجسته ی اسپانیایی "آنوتی گائوندی" بود که چند سال پیش فوت کرد و نتوانست هنری را که خودش ساخته تکمیل شده اش را ببیند. اکنون صد ها معمار معروف دنیا دارند روی این بنای زیبا با معماری خاص کار می کنند. رنگ های متنوعی در کلیسا به کار رفته است که دلیلی بر معروف بودن و جذابیت کلیسا است.

کلیسا نوتردام

در مرکز شهر پاریس کلیسا معروفی به نام نوتردام به چشم می خورد که آدمی را برای دقایقی مجذوب می کند. نوتردام در معنای فارسی یعنی "بانوی ما" که اشاره به حضرت مریم دارد. در گذشته دور (قبل از قرن چهار) به جای کلیسا یک معبد غیر مسیحی وجود داشت که متعلق به کاهنان بود و بعد از آن مکانی شد برای پرستش خدای ژوپیتر. بعد از اینکه پرستش عیسی مسیح در شهر پاریس رواج پیدا کرد این کلیسا را در این مکان ساختند. این کلیسا جزو مکان های گردشگری پاریس محسوب می شود که سالانه 10 میلیون گردشگر به بازدید از آن می آیند.


کلیسا نوتردام


معماری کلیسای نوتردام

این بنا 128 متر ارتفاع دارد و ساخت آن تلفیقی از معماری رومانسک و گوتیکی می باشد. ساخت این کلیسا معروف و تاریخی دو قرن طول کشیده است (سال 1345-1163) که همزمان با سلطنت لویی هفتم بود و دستور ساخت نیز توسط ایشان صادر شد.  لازم به ذکر است که چندین بار این کلیسا را باز سازی کرده و تغییرات اساسی انجام داده اند که باعث شده سال ساخت آن طولانی شود. این کلیسای معروف در یونسکو در سال 1991 ثبت جهانی شده است.