علاوه بر این که کشور ایران کشوری اصیل با تمدن چند هزار ساله است و جاذبه های تاریخی زیادی دارد به علت حاصل خیزی خاک و چهار فصل بودن جاذبه های طبیعی زیادی دارد که همگی این ها باعث شده کشور ایران در زمینه ی جاذبه های تاریخی رتبه پنج و در جاذبه های طبیعی رتبه ده یونسکو را بدست آورد. در این مقاله سعی داریم جاذبه های گردشگری معروف جنوب ایران را برایتان شرح دهیم تا در هنگام سفر به جنوب ایران از این اماکن دیدن کنیم.

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر یکی از مکان های تاریخی منوط به دوره ی هخامنشی است که تاریخ غنی دارد. این اثر تاریخی تجلی هوش و ذکاوت معماری ایران در زمان باستان است که درمیراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 


سازه های آبی شوشتر


تاریخچه سازه  های آبی شوشتر

این بنا در دوره ی هخامنشی بنا شد که اولین سنگ آن را کوروش کبیر احداث کرد. اما در دوره ی قاجار و پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. این مجموعه جزو اصلی ترین سازه های شوشتر است که با گذشت 1700 سال هنوز پابرجاست و از آن بهره برداری می شود. این مجموعه شامل قسمت های زیادی مثل: بند دختر، آبشار شوشتر، تونل، آسیاب آبی، پل بند گرگر، بند میزان، سیکا، برج کلاه فرنگی،بند ماهی بازان، بند شرابدار، پل بند لشکر و … است که همگی این ها در کنار هم سازه آبی شوشتر را تشکیل داده اند که هدف آن در گذشته تغییر مسیر رود کارون بود تا آب مورد نیاز شرب و کشاورزی تامین شود. 

آدرس سازه آب شوشتر

آدرس سازه آبی شوشتر: خوزستان، شوشتر، میدان کارگر، خیابان شریعتی، بین بند گرگر تا بند برج عیار

ساعت بازدید سازه آبی شوشتر

ساعت بازدید: 8 الی 20:00 در فصل بهار و تابستان |  8:00 الی 17:30 در فصل پاییز و زمستان

هزینه بلیط ورودی سازه آبی شوشتر 

قیمت بلیط ورودی برای اتباع  ایرانی : 5 هزار تومان

قیمت بلیط ورودی برای اتباع خارجی : 50 هزار تومان

تفریحات سازه آبی شوشتر

در این مجموعه تفریحی می توانید دقایقی را به قایق سواری بپردازید  و برای دیدن کل مجموعه  دو ساعت زمان نیاز دارید.

 

نهر داریون شوشتر

نهر داریون در شهر شوشتر که یکی از قدیمی ترین شهر های ایران است یک سازه آبی دست کند است که در زمان داریوش ساخته  شده است. نهر داریون از اسم داریوش نشات گرفته شده زیرا در قدیم مورخان داریوش را داریون خطاب می کردند.  برای دیدن نهر داریون بهتر است در فصل بهار سفر کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.


نهر داریون شوشتر


نهر داریون شوشتر کجاست

آدرس نهر داریون : استان خوزستان - شهرستان شوشتر- بلوار شیخ شوشتری

ساعت بازدید و هزینه ی ورودی نهر داریون

برای دیدن نهر داریون محدودیت زمانی وجود ندارد اما بهتر است در روشنایی روز از این اثر تاریخی دیدن کنید. هزینه ی ورودی نهر داریون برای اتباع خارجی و داخلی رایگان است.

رود کارون

رود کارون بزرگترین رودخانه ایران در جنوب به شمار می رود که به آب های بین المللی راه دارد. در زمان قدیم آب کارون از مهم ترین راه های ارتباطی ایران با کشور های جنوبی به شمار می رفت. در قدیم این رود خانه یک رود پر خروش بود اما اکنون کم آب شده  است ولی همچنان از گذشته تا اکنون آب مورد نیاز اهواز از آب این رودخانه تامین می شود. سدها و پل های زیادی روی این رود ساخته شده است که از سد های آن می توان سد کارون 1، سد کارون 2، سد کارون 3 و از پل های  معروف آن می توان پل سیاه، پل معلق اهواز، پل سوم اهواز(پل کابلی) و پل طبیعت اهواز را نام برد. رودخانه کارون جزو آثار طبیعی ایران محسوب می شود که در میراث فرهنگی ایران در سال 1389 به ثبت رسیده است.



 پل کابلی 

پل های زیادی روی رودخانه کارون وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها پل کابلی است که در شهر اهواز است. پل کابلی بزرگترین پل خاورمیانه می باشد که با کابل هایی به شکل حروف A استوار شده ک شاید علت آن اول حرف شهر اهواز باشد. از سال 1384 شروع به ساخت این پل کردند که در آخر سال 1390 به اتمام رسید. عرض این پل 22 متر و طول آن 1014 متر می باشد. این پل پایه ندارد و به کمک کابل استوار شده که فاصله ی پل از سطح دریا 81 متر می باشد. پل کابلی اهواز را به نام های "پل غدیر" و "پل هشتم کابل" می شناسند که در شب با نورپردازی بسیار زیبا می شود.

پل کابلی اهواز کجاست؟

آدرس پل کابلی: خوزستان، اهواز، بلوار ساحلی 

این پل خیابان تخت سلیمان اهواز را به خیابان زند که در شرق اهواز است متصل می کند.

بندر گناوه

حتما تا به حال اسم بندر گناوه به گوشتان خورده است بندر گناوه بیشتر به بازار و خرید لوازم خانگی معروف می باشد. اما بندر گناوه فقط برای خرید نیست جاذبه های دیگری هم دارد که همگی آنها باعث شده است بندر گناوه یکی از مهم ترین بندر های ایران شود. البته بیشتر مردم برای خرید عمده به بندر گناوه می روند.

گناوه کجاست ؟ 

گناوه یکی از شهرهای بوشهر است که ساحل آن زیبای آن معروف می باشد که قدمت 1500 ساله دارد. بندر گناوه بین دو شهرستان دیلم و و بوشهر قرار دارد که از قسمت غربی به خلیج فارس متصل است.

جاذبه های دیدنی بندر گناوه

بندر گناوه جاذبه های دیدنی زیادی دارد که در ادامه معروف ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم.


بندر گناوه


تالاب حله : تالاب حله یک منطقه حفاظت شده مشهور در جنوب کشور می باشد که زیستگاه پرندگان زیادی است که در آن جا زندگی می کنند. این تالاب در مجاورت روستای درودگاه قرار دارد که مساحت آن 42000 هکتار است که در سال 1355 تاسیس شد. 

ساحل شنی: ساحل شنی یک ساحل زیبا در مجاورت روستا های  قلعه حید، چاهک و … است که توریستان زیادی برای دیدن این ساحل زیبا راهی بندر گناوه می شوند. تفریحات زیادی مثل: قایق سواری، جت اسکی و ... در این منطقه دایر است.

امام زاده سلیمان : امام زاده سلیمان یکی از مناطق مذهبی تاریخی بندر گناوه است که مردم نذورات خود را در آن جا ادا می کنند. تاریخچه ساخت امام زاده سلیمان به دوره صفویه برمی گردد که شباهت زیادی به مقبره دانیال نبی در شهر شوش دارد.

ز

عمارت کلاه فرنگی در مرکز شهر بندرعباس واقع شده است که قدمت آن به بیش از 300 سال می رسد. این بنای زیبا در دوران صفویه ساخته شده است که زیربنای این ساختمان 420 متر می باشد که دو حیاط بزرگ دارد. این عمارت شامل دو طبقه است که در گذشته از طبقه ی اول برای نگهداری مواد غذایی و از طبقه ی دوم برای کارهای اداری و معاش استفاده می شد. در بالای طبقه ی دوم اتاقکی هشت گوشه وجود دارد که شبیه به کلاه فرنگی می باشد که علت نام گذاری عمارت نیز همین بوده است.


عمارت کلاه فرنگی بندر عباس


لازم به ذکر است که نام دیگر عمارت کلاه فرنگی، "هشت گوشه" است اما آن را بیشتر به نام کلاه فرنگی می شناسند. این عمارت زیبا در آستانه تخریب می باشد که در سال 1384 به ثبت ملی رسیده است.

کلاه فرنگی بندر عباس کجاست؟

آدرس کلاه فرنگی: استان هرمزگان، بندرعباس، بلوار آیت الله طالقانی، مجاور بندر مسافری شهید حقانی

ساعت بازدید کلاه فرنگی و هزینه ی ورودی 

برای بازدید این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد و تایم بازدید آن آزاد است. مدت زمان لازم برای دیدن مجموعه نیم ساعت است. 

روستای لافت قشم

لافت یکی از زیباترین و تاریخی ترین روستای ایران می باشد که توجه گردشگران زیادی را جذب کرده است. این بندر به زیبایی غروبش معروف است اگر می خواهید ساعت ها لب ساحل بنشینید و غروب آفتاب را تماشا کنید به روستای تاریخی لافت در دل دریای خلیج فارس بروید و از این منظره ی آتشین لذت ببرید. زیبایی روستای لافت فقط به غروب زیبایش ختم نمی شود؛ وقتی شما وارد روستا شوید معماری عجیب روستا شما را متحیر می کند. همچنین امکان دسترسی به جنگل های حرا از این روستا وجود دارد.


روستای لافت قشم


مکان های دیدنی روستای لافت قشم

علاوه بر جنگل های حرا و بادگیر های سنتی روستای لافت جاهای تاریخی زیادی دارد که می توان بام لافت، قله نادری، قلعه پرتغالی ها، چاه های تل، زیارتگاه ها، مساجد، گورستان تاریخی، اسکله باستانی، ساحل جادویی روستا، اکو موزه، درختان نخل با قدمت بالا، تفریح قایق سواری و تفریحات درون روستایی را نام برد. برای بازدید از روستای لافت  بهتر است یک روز کامل وقت بگذارید همچنین می توانید شب را در این روستا صبح کنید و از هوای خوب روستا لذت ببرید. شب نشینی در ساحل جادویی لافت قطعا خاطره ای به یاد ماندنی برای شما و همسفر هایتان خواهد بود .

آدرس روستای لافت قشم

آدرس: هرمزگان - قشم - روستای لافت

رودخانه بزرگ دز

رودخانه ها علتی برای پیدایش شهرها بودند و اولین شهرها در جوار رودخانه ها پدید آمدند. رودخانه دز هم از رودخانه های مهم دزفول است که از کوه های استان لرستان سرچشمه می گیرد و در طی مسیر با رودخانه گرگر یکی می شود و به رودخانه کارون می ریزد، یا بهتر است بگوییم رودخانه کارون از ترکیب رود گرگر، شطیط و دز تشکیل می شود. یک پل قدیمی روی رودخانه دز ساخته شده است که  17 قرن قدمت دارد. این پل در زمان قاجار به دستور شاپور اول ساخته شد که در دوره ی صفویه آن را مرمت کردند.


رودخانه بزرگ دز


زمان بازدید از رودخانه دز

شما در هر تمام فصل های سال می توانید به دیدن رود دز بروید . پارک ساحلی دزفول نیز در ساحل رود دز تشکیل شده است که می توانید برای تفریح ساعت ها در آنجا بنشینید و در جوار خانواده لذت ببرید. امکانات تفریحی زیادی در مجاورت رود وجود دارد که باعث شده این منطقه یک مکان فوق العاده برای استراحت در یک روز تعطیل باشد.

آدرس رودخانه دز 

رودخانه دز از شهر لرستان و شهرستان های اندیمشک الیگودرز دزفول و شوشتر می گذرد و در نهایت با رود کارون یکی می شود. بهترین جا برای دیدن رودخانه دز پارک ساحلی دزفول است.

روستای پامنار 

روستای پامنار به بهشت گمشده دزفول معروف است که در 40 کیلومتری این شهر واقع شده است. این روستا در میان دو سد کرخه و دز واقع شده است که علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی زیادی نظیر قبرستان و قلعه دارد. گشتن در طبیعت زیبای پامنار و نشستن در ساحل دریاچه پامنار به قدری لذت بخش است که گویی در بهشت هستید.

تفریحات روستای پامنار

شما می توانید در دریاچه و سد دزفول ماهیگیری و قایق سواری کنید و همچنین با خانواده تان در طبیعت زیبای پامنار اتراق کنید و از هوای خوب منطقه در فصل بهار و تابستان لذت ببرید.


 روستای پامنار


روستای پامنار کجاست؟

آدرس روستای پامنار: 40 خوزستان، دزفول، 40 کیلومتری دزفول، روستای پامنار

هفت تپه شوش

هفت تپه شهر شوش یکی از آثار تاریخی ایران به شمار می رود که در گذشته ی دور شهر بود. مساحت این شهر بیش از 10 هکتار می باشد که در شرق دزفول واقع شده است. هنوز اطلاعات دقیقی برای نحوه ی نابودی و از بین رفتن این شهر وجود ندارد اما با استناد موارد یافت شده در حفاری 5 ساله توسط دکتر نگهبان متوجه شده اند که این شهر از مکان های سیاسی مهم در زمان حکومت ایلامیان بوده است.در حفاری که مدت آن 5 سال طول کشید وسایل قیمتی و قدیمی یافت شد که اکنون در موزه ای که در این منطقه تاسیس شده است نگهداری می شود.

هفت تپه شوش کجاست؟

آدرس هفت تپه شوش: خوزستان، شوش، هفت تپه شوش 

 چغازنبیل

چغازنبیل در واقع یک شهر باستانی است که مهمترین جاذبه ی آن معبد زیگورات است که در شبیه زنبیل برعکس هستند به همین علت به آن چغازنبیل می گویند زیرا جغازنبیل به زبین محلی یعنی زنبیل برعکس شده. این شهر باستانی 100 هکتار است که به دستور شاه ایلامی ساخته شد که در جنگ به دستور پادشاه آشوری تخریب شد . این آثار باستانی در سال 1348 به عنوان آثار ملی در میراث جهانی ایران به ثبت رسید. چغازنبیل اولین اثر ایرانی می باشد که در میراث جهانی یونسکو در سال 1979 به ثبت رسیده است.

زیگورات چغازنبیل 

این بنای تاریخی در قدیم پنج طبقه بوده که در حال حاضر فقط 2 طبقه ی آن باقی مانده است. این ساختمان مربع شکل می باشد  که ابعاد آن 105 متر است. مدل این ساختمان هرمی شکل بوده که در قدیم 52 متر ارتفاع داشته که اکنون فقط 25 متر آن باقی مانده است.



چغازنبیل کجاست؟

آدرس چغازنبیل: خوزستان - شوش - 45 کیلومتری جنوب شهر شوش

اگر قصد سفر به جنوب کشور را دارید اقدام به رزرو اجاره ویلا و اجاره سوئیت در کیش سایت رنتی جا کنید.