استان گیلان یکی از پرجاذبه ترین شهرهای ایران است که مکان های تفریحی و دیدنی زیادی در دل خود جای داده است. از نظر بسیاری از گردشگران، بهشت شمال کشور برازنده گیلان است. از آن جایی که گیلان در میان رشته کوه های البرز و دریای خزر و کوه های دیگر قرار دارد سرزمینی به وجود آمده است که در هر نقطه ی آن رودخانه و جنگل سبز دیده می شود. تمدن این استان زیبا حداقل به سه هزار سال پیش بر میگردد.


گیلان


از آن جایی که استان گیلان بسیار زیبا و دیدنی است و از آب و هوای خوبی هم برخوردار است گردشگران و توریست های زیادی به این منطقه سفر می کنند تا سفر خوبی را سپری کنند. ما در این مقاله قصد داریم چند مکان دیدنی و زیبا استان گیلان را به شما معرفی کنیم.

مکان های دیدنی گیلان

با شناختن مکان های گردشگری گیلان می توانید گردش و سفر فراموش نشدنی داشته باشید که ما به معرفی چند جاذبه گردشگری و دیدنی آن می پردازیم :

1.     ماسوله، روستای پلکانی ایران زمین :

ماسوله یکی از معروف ترین روستاهای پلکانی ایران است و جزو پربازدیدترین مکان های دیدنی از سمت گردشگران و توریست ها شناخته شده است. طبیعت و معماری این روستای شگفت انگیز نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کند. ماسوله در حدود 65 کیلومتری مرکز استان گیلان یعنی رشت قرار دارد. قدمت این روستا به 800 تا 1000 سال پیش برمی گردد. ارتفاع پایین ترین نقطه و بالاترین نقطه ماسوله حدود 120 متر است که این ارتفاع به دلیل پلکانی بودن آن است. در دل این روستای پلکانی یک بازار سنتی قرار دارد که معروف به بازار ماسوله است که انواع دست سازه های مردم محلی، مربا و ترشیجات و صنایع دستی استان گیلان در آن به فروش می رسد. آب و هوای این منطقه در فصل زمستان به شدت سرد و برفی است به همین دلیل در این فصل میزبان گردشگران خاص خود است. در فصل های دیگر آب و هوای این منطقه بسیار خنک است که رضایت هر گردشگری را جذب می کند. ییلاق کوبار موساله، قله شاه معلم، آبشار کوشم و چشمه لار از جاذبه های تفریحی و دیدنی اطراف روستا ماسوله است.

آدرس ماسوله : 65 کیلومتری شهر رشت، 32 کیلومتری غرب فومن، روستای پلکانی ماسوله 

2.     ماسال، طبیعتی در دل ابرها :

ییلاق ماسال در دل کوه های تالش و رودخانه خالکایی یک منطقه زیبا و خاطره انگیز به وجود آورده است که ابرها آن را در دل خود جای داده اند. در ماسال کلبه های چوبی وجود دارد که علاوه بر اینکه می توانید در آن جا اقامت داشته باشید زیبایی این منظره را دو چندان کرده است.


ماسال


هوای ماسال به قدری به آلود می شود که فضایی زیبا و رویایی را به وجود می آورد. مردم این شهر به زبان تالشی صحبت می کنند. معنی کلمه ماسال کوه وار یا کناره کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و ... گرفته شده است. از جاذبه های اطراف ماسال می توان به آبشار ویوز، آبشار خون، آبشار تولی نسا، آبشار رامینه، غار خندیله پشت، غار چلسی، غار کلچال اشاره کرد.

آدرس ماسال : ماسال در 45 کیلومتری رشت، 60 کیلومتری تالش و 24 کیلومتری صومعه سرا قرار دارد. 

3.     دشت النزه، دشت سرسبز گیلان :

دشت النزه، شباهت زیادی به ماسال دارد. در این منظره کوه ها و درختان سر به فلک کشیده به چشم می خورد. وقتی هوا مه آلود می شود درختان و کوه ها لا به لای ابرها ناپدید می شوند و فقط مه به چشم می خورد. امامزاده ابراهیم در کنار این دشت قرار دارد که درخت کهنسالی به قدمت 200 ساله در این امامزاده قرار دارد. مردم محلی این منطقه باور دارند که اگر به این درخت پارچه ای به رنگ سبز ببندند حاجت روا می شوند. آبشار واشیاره هم در نزدیکی این منطقه قرار دارد.

آدرس دشت النزه : در 60 کیلومتری ماسال

4.     قلعه رودخان، قلعه که قدمت تاریخی خود را به رخ می کشد :

قلعه رودخان در جنگل های سرسبز فومن قرار دارد. قلعه ای است که قدمت تاریخی خود را به رخ گردشگران و توریست ها می کشد. تاریخ قلعه رودخان به زمان ساسانیان بر می گردد که در دوره ی سلجوقیان بازسازی شده است و مورد استفاده آن ها قرار گرفته است. برای رسیدن به این قلعه باید از میان جنگل ها عبور کنید.

آدرس قلعه رودخان : 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن 


قلعه رودخان


5.     جاده اسالم به خلخال، رویایی ترین جاده ایران :

این جاده پر پیچ و خم از اسالم گیلان شروع می شود و به شهر خلخال در اردبیل می رسد. این جاده به قدری زیبا است که می توان گفت جزو زیباترین جاده های ایران است. از آن جایی که جاده اسالم به خلخال در ارتفاع قرار دارد وقتی در آن قرار دارید از میان نه عبور خواهید کرد. می توانید از مردم محلی این منطقه عسل طبیعی و نان محلی بخرید.

آدرس جاده اسلم به خلخال : بعد از شهر صومعه سرا به سمت آستارا اگر حرکت کنید به شهر اسالم خواهید رسید. 

6.      جنگل گیسوم، بهشتی سبز در طبیعت :

در دل جنگل گیسوم جاده ای وجود دارد که رانندگی در این جاده بسیار لذت بخش است که از میان درختان سر به فلک کشیده عبور کنید. انتهای جاده گیسوم که در میان جنگل های گیسوم قرار دارد به دریا خزر می رسد. ساحل گیسوم یکی از جاذبه های بسیار پربازدید گردشگران و توریست ها است. در این منطقه بازارچه هایی وجود دارد که در آن محصولات و خوراکی های محلی به فروش می رسد. تفریحات زیادی از جمله اسب سواری، ورزش های آبی، آب تنی، جت اسکی، موتور چهارچرخ و ... در این ساحل وجود دارد که علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند و لذت کافی را ببرند.

آدرس جنگل گیسوم : 30 کیلومتری جاده اسالم و خلخال

7.     دیلمان، مرتفع ترین ییلاق گیلان :

مرتفع ترین نقطه در گیلان، ییلاق دیلمان است. این منطقه در شرق گیلان است. ظروف مسی و زندگی در غارها خبر از قدمت زیاد این منطقه می دهد. در نزدیکی دیلمان آبشار لوکان و کاروان سرای تی تی قرار دارد. کاروان سرای تی تی زمانی میزبان کاروان هایی بوده است که از دیلمان به سمت طالقان حرکت می کردند.

آدرس دیلمان : 45 کیلومتری سیاهکل

8.     تالاب انزلی، سرزمین نیلوفرهای آبی :

تالاب انزلی یکی از مهمترین جاذبه های تفریحی و گردشگری استان گیلان است که از نظر اقتصادی برای گیلان بسیار ارزشمند است. این تالاب در بندرانزلی قرار دارد و از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است. نیلوفرهای آبی زیبایی این تالاب را دوچندان کرده است. ماهی های زیادی در تالا زندگی می کنند همچنین پرندگان برای استراحت و سکونت این تالاب زیبا و بکر را انتخاب می کنند.

آدرس تالاب انزلی : در جنوب غربی بندر انزلی و 40 کیلوتری رشت


تالاب انزلی


9.     شیطان کوه، مفرح ترین مکان گیلان :

شیطان کوه در شهر لاهیجان قرار دارد. یکی از مزیت هایی در این منطقه وجود دارد این است که جاذبه های زیادی در کنار هم وجود دارد که گردشگران می توانند در طول روز حسابی خود را سرگرم کنند. در اطراف این کوه استخر شیطان کوه، آبشار شیطان کوه، بام سبز، تله کابین شیطان کوه وجود دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه بهار، تابستان و پاییز است.

آدرس شیطان کوه : شرق لاهیجان 

10.آبشار زمرد، زمردی در دل جنگل :

آبشار زمرد، یکی از آبشارهای زیبا در استان گیلان است. در نزدیکی این آبشار دو آبشار دیگر وجود دارد که به آبشار دوقلو معروف است. دسترسی به این آبشار کمی مشکل است چون مسیر لغزنده و لیز است چند نفر جان خود را در این مسیر از دست داده اند.

آدرس آبشار زمرد : در 45 کیلومتری شمال تالش و 9 کیلومتری بازار شهر حویق

امیدواریم با سفر به گیلان و دیدن مکان های گردشگری و تفریحی سفر خاطره انگیزی را در دل این استان پرجاذبه سپری کنید و برای اقامت خود در سایت رنتی جا به صفحه اجاره ویلا در شمال مراجعه کنید.