اگر به دنبال یک سفر هیجان انگیز با جاذبه های طبیعی هستید با رنتی جا همراه باشید. خلیج گواتر در انتهای جاده های ایران و هم مرز با پاکستان قرار دارد، این بندر کوچک و قدیمی یکی از زیباترین و دورترین نقطه جنوب شرقی ایران محسوب می شود. وقتی صحبت از خلیج می شود خشکی و دریا را به یاد می آوریم. این خلیج میان دریای عمان و ساحل مکران و در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفتهاست. رودخانه‌ی باهوکلات از سمت ایران و رودخانه‌ی نهر دشت از سمت پاکستان، به خلیج گواتر می‌ریزد.

اهالی این منطقه به زبان بلوچی رایج در پاکستان صحبت می کنند ولی تعداد زیادی از مردم به زبان فارسی مسلط هستند.

پرورش میگو از مراکز اصلی این بندر است. اکثر مردم این منطقه به حصیربافی و ماهیگیری مشغول اند.

این بندر به دلیل مجاورت جنگل های حرا جزء مناطق حفاظت شده ی محیط زیست می باشد.


 خلیج گواتر چابهار


چرا به بندر گواتر برویم؟

دلیل اصلی بازدید از خلیج گواتر مردم خون گرم و جنگل های حرا است. هر ساله تعداد زیادی از پرندگان در اوایل پاییز به این منطقه مهاجرت می کنند. اگر کمی صبور باشیم می توانیم پرندگان منحصر به فرد و کمیاب، خرچنگ‌ها و لاک ‌پشت‌های دریایی و همچنین شنای دلفین‌ها در آب را تماشا کنیم.

دسترسی به بندر گواتر

راه های مختلفی برای رفتن به بندر گواتر وجو دارد، یکی از این راه های ساده تهیه کردن بلیط هواپیما به چابهار است و از آنجا می توانید به بندر گواتر بروید. راه دیگر رفتن به زاهدان، کرمان و یا بم از طریق قطار و هواپیما است که بعد از آن باید به صورت زمینی به سفر خود ادامه بدهید.

بهترین زمان سفر

به دلیل گرمای شدید هوا در این منطقه تابستان فصل مناسبی برای این سفر نیست مگر اینکه ساحل های طلایی و شنا در دریای آبی رنگ شما را به وجد بیاورد می توانید تابستان به این بندر بروید در غیر اینصورت فصل زمستان و بهار (تا پایان اردیبهشت ماه) بهترین زمان مناسب برای رفتن به این بندر است.

اقامتگای نزدیک به بندر گواتر

هتل مرجان: ۲.۳ کیلومتر
صدف ریزورت: ۲.۵ کیلومتر
خانه ساحل گوست: ۱.۷ کیلومتر
هتل آسکانی: ۲.۴ کیلومتر

مکان های دیدنی بندر گواتر

دریاچه صورتی (لیپار)

یکی از زیباترین و شگفت انگیر ترین جاهای دیدنی این بندر دریاچه صورتی است که فعالیت پلانگتون های گیاهی که از طریق جریانات دریایی تعدادشان زیاد می شود باعث صورتی شدن این دریاچه می باشد. این دریاچه فاصله چندانی تا جاده ندارد پس می توانید با پارک کردن ماشین در کنار جاده پنج دقیقه تا دریاچه را پیاده طی کنید.



دریاچه صورتی (لیپار)


کوه‌های مینیاتوری (مریخی)

بعد از دریاچه لیپار نوبت به کوه های مینیاتوری می رسد که یکی از جاذبه های دیدنی چابهار است. این کوه ها  بدلیل شکل خاص و رنگ خاکستری و شباهت زیادی که به کوه های مریخی دارد به این نام مشهور است و باعث جلب توجه گردشگران شده است. جنس این کوه ها از سنگ های سخت نیست و می توان آنها را به راحتی با دست جدا کرد.


کوه‌های مینیاتوری


بندر بریس

صخره بلند در کنار ساحل، باعث زیبایی این بندر شده که می توان در کنار آن عکسهایی زیبا مخصوصا در غروب آفتاب به یادگار داشت. ماهیگیری در این بندر کوچک باعث جلب توجه گردشگران شده است.



ندر بریس 


در خلیج گواتر حتما این خوردنی ها را امتحان کنید

چای موجود در این منطقه با چای های معمولی متفاوت است و به شکل پودری هستند.

با توجه به ذائقه غذایی مردم ایران ساکنین این استان ذائقه تندی دارند، از مهم ترین غذاهای این خلیج به کرائی، بریانی، کابلی پلو و ماهی می توان اشاره کرد.

کرائی

 انواع مختلفی دارد، مانند کرائی مرغ، گوشت و کرائی قرمز که کرائی قرمز از همه تندتر است.

بریانی

نوعی خورشت تند است که با گوشت قرمز یا مرغ درست می شود که آ نرا با نان یا برنج میل می کنند.

کابلی پلو

این غذا شبیه استانبولی خودمان است که تنها تفاوت آن استفاده از ادویه های خوش عطر و گوشت مرغ یا قرمر با برنج است.

ماهی‌ها

با توجه به فصل ها ماهی های متفاوتی در این بندر سرو می شود که ماهی شوریده و شیرماهی از جمله ماهی هایی هستند که همیشه در این فصل در دسترس اند. خوردن این ماهی های تازه با روش پخت مخصوص را از دست ندهید.

 میوه‌های عجیب خلیج گواتر

  انار گلی (میوه کاکتوس) و زیتون چابهاری از میوه های عجیب این بندر هستند. انار گلی کمی ترش است و موقع پوست کندن آن دست شما بدلیل رنگ بسیار غلیظی که دارد رنگی می شود. وقتی از

عجیب بودن این میوه ها میگوییم منظورمان زیتون است که هیچ شباهتی به زیتون هایی که مدنظرمان است ندارد. این زیتون ها شبیه گلابی، ولی در ابعاد کوچکتر و مزه ای شبیه به انبه دارد.


زیتون چابهاری 


اگر به این بندر سفر کردید مطمئن باشید بهترین تجربه گردشگری خود را در پیش دارید که هیچوقت این تجربه لذت بخش را فراموش نمی کنید.