چغازنبیل در شوش

اثر تاریخی چغازنبیل مربوط به دوره ایلامی‌ها بوده و وسعت آن ۱۰۰ هکتار است. این مکان تاریخی در واقع اولین اثر تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو بوده که در سال ۱۳۵۷ میلادی در یونسکو به ثبت رسیده است. چغازنبیل در استان خوزستان، شهرستان شوش و در نزدیکی هفت تپه واقع شده و از آجر ساخته شده است. براساس کتیبه‌های موجود در این مکان، اسم واقعی این عبادتگاه باستانی در اصل ال- اونتاش یا دور اونتاش به معنی «قلعه‌ی امپراطور اونتاش» بوده است اما از آنجایی که شکل ظاهری این مکان تاریخی از دور شبیه به یک سبد بوده نام آن را چغازنبیل نهادند. چغازنبیل در واقع یک معبد بسیار بزرگ و باشکوه است که مربوط به دوره‌ی حکومت اونتاش است. این معبد شامل چندین کاخ و واحدهای مسکونی و معبد خشتی است. معبد اصلی چغازنبیل، زیگورات نام دارد که مهم‌ترین بنای این اثر تاریخی به حساب می‌آید.


چغازنبیل در شوش


میدان نقش جهان اصفهان

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، میدان نقش جهان اصفهان نام دارد؛ این مکان متعلق به دوره‌ی صفویه است و در سال ۱۳۵۸ در یونسکو ثبت شد. میدان نقش جهان یک میدان بسیار بزرگ و وسیع بوده که در خود بازارچه‌ها، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سر در قیصریه و کاخ عالی قاپو را جای داده است. زیبایی این میدان خیره‌ کننده بوده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بر اساس گفته‌ها، شاه عباس صفوی با هدف توسعه‌ بخش دیگری از اصفهان و تغییر تمرکز بازار، این میدان بی‌نظیر را ساخت و برای معماری و ساخت این بنا از استادان ماهر هنر و معماری چون شیخ بهایی، علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی استفاده کرد. در دوره‌ شاه عباس اول، میدان نقش جهان محلی برای برگزاری مراسمات، جشن‌ها، رژه‌ها و مسابقات چوگان بود.


میدان نقش جهان اصفهان


تخت جمشید در مرودشت

تخت جمشید یک مکان تاریخی باشکوه از دوره‌ی هخامنشیان بوده و این مکان متعلق به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش است. تخت جمشید واقع در مرودشت استان فارس بوده که توسط پادشاه داریوش بزرگ، خشایار شاه و اردشیر اول بنا شده است. این مکان، شکوه و جلال دوره‌ی حکومت هخامنشایان را به تصویر می‌کشد و پیشرفت معماری، هنر و تمدن را در آن دوره نشان می‌دهد. تخت جمشید در سال ۱۹۷۹ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن تخت جمشید به ایران سفر می‌کنند زیرا تخت جمشید شهرت جهانی دارد و آثار کشف شده‌ی آن در موزه‌های معروف جهان قرار گرفته است. این مکان تاریخی باشکوه تشکیل شده از کاخ‌های‌ رسمی‌ و تشریفاتی‌ تخت جمشید، سرای‌ نشیمن‌ و کاخ‌های‌ کوچک‌ اختصاصی، خزانه‌ شاهی، دژ حفاظتی و پلکان‌های ورودی سکو و دروازه‌ی خشایارشاه می باشد. در این میان کاخ آپادانا یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین کاخ‌های تخت جمشید بوده که در این کاخ جشن‌های سالانه‌ نوروز و مراسمات باشکوهی در دوران داریوش بزرگ برگزار شده است.


تخت جمشید در مرودشت


تخت سلیمان در تکاب

تخت سلیمان که در گذشته با نام گنجک معروف بوده، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و مذهبی ایرانیان در دوران قبل از اسلام شناخته شده است. در واقع این مکان تاریخی در دوران ساسانیان بسیار مهم بوده و در شمال شرقی آذربایجان غربی واقع شده است. تخت سلیمان چهارمین مکان تاریخی ایران بوده که در سال ۱۳۸۲ در فهرست یونسکو ثبت شده است. تخت سلیمان در واقع شبیه به یک شهر باستانی است و گفته می‌شود که این منطقه، محل زندگی اقوام تاریخی متعددی بوده است. در این منطقه آثاری از اقوام مغول، هخامنشیان و اشکانیان نیز وجود دارد. تخت سلیمان از بی‌نظیر‌ترین آثار تمدن در ایران بوده که از بخش‌های مختلفی اعم از آتشکده گشنسب، معبد آناهیتا، موزه هدایا، کوه زندان و دژ بلقیس تشکیل شده است. از سوی دیگر می‌توان به آثار به جا مانده از یک کاخ از دوران ایلخانی نیز در این منطقه باستانی اشاره کرد. در منطقه تاریخی تخت سلیمان یک دریاچه به عمق ۱۱۲ متر نیز وجود دارد که منظره‌ی بی‌نظیری در این منطقه ایجاد کرده و باعث سکونت گذشتگان شده است.


تخت سلیمان در تکاب


مجموعه پاسارگاد در فارس

پاسارگاد در واقع آرامگاه کوروش کبیر، پادشاه هخامنشیان است. این مجموعه شامل مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی، کاخ دروازه، آرامگاه کمبوجیه، آرامگاه کوروش و کاروانسرای مظفری و دیگر بخش‌ها است. مجموعه پاسارگاد در استان فارس واقع شده و پنجمین مکان تاریخی ایران بوده که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. در واقع مجموعه پاسارگاد مربوط به دوره‌ی هخامنشیان بوده و از سنگ و آجر و خشت خام و چوب ساخته شده است. مردم در سال‌های گذشته در روز هفت آبان به مناسبت سالروز کوروش بزرگ در این مجموعه جمع می‌شدند و این روز را گرامی می‌داشتند.


مجموعه پاسارگاد در فارس


بیستون کرمانشاه

مکان تاریخی بیستون کرمانشاه واقع در کوه بیستون قرار دارد که در این مکان شاهد آثار تاریخی بی‌نظیری از دوران داریوش بزرگ هستیم و همچنین خطوط میخی بسیاری در دیواره‌ی کوه دیده می‌شود. مهم‌ترین اثر تاریخی در بیستون، کتیبه‌ی داریوش بزرگ بوده که یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی جهان به شمار می‌رود. این کتیبه در دل کوه تراشیده و حکاکی شده است و همچنین طرح اهورامزدا به نشان یکتاپرستی در این کتیبه دیده می‌شود. در بیستون یک مجسمه‌‌ای مشهور به هرکول نیز دیده می‌شود و در پشت این مجسمه کتیبه‌ای از سلوکیان وجود دارد. در این منطقه تاریخی یک چشمه وجود دارد که این چشمه سراب بیستون نام دارد و این چشمه عاملی برای سکونت انسان‌های باستان بوده است. بیستون کرمانشاه نیز جزو اولین آثار تاریخی است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.


بیستون کرمانشاه


مجموعه قره کلیسای جلفا

قره کلیسای جلفا در واقع یکی از اولین کلیساهای جهان بوده که برای مسیحیان ساخته شده و مربوط به دوره‌ی صفویه است. این کلیسا یکی از زیباترین کلیسای ارمنیان ایران است. این کلیسا بر روی آرامگاه تاتائوس یکی از حواریون حضرت مسیح ساخته شده و در استان آذربایجان غربی واقع شده است که یک بنای تاریخی و مذهبی با معماری بی‌نظیر به حساب می‌آید. قره کلیسای جلفا در سال ۱۳۸۷ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه تاریخی در فصول بهار و تابستان است. مجموعه قره کلیسای جلفا گوناگونی ادیان تاریخی را میان گذشتگان به تصویر می‌کشد.


مجموعه قره کلیسای جلفا


سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای از چندین اثر تاریخی از جمله پل‌ها، سد‌ها، آبشارها، آسیاب‌ها، کانال‌ها و تونل‌های مختلف است که هدایت آب را به عهده داشته‌اند. این مجموعه آبی مربوط به دوران هخامنشیان تا ساسانیان بوده که برای استفاده‌ی بهتر از آب ساخته شده بود و آب را به طور یکسان به شهرهای مختلف می‌رساند. سازه‌های آبی شوشتر نیز از جمله مکان‌های تاریخی و سازه‌های باستانی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بخش آبشار‌ها و آسیاب‌‌های این مجموعه مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. این مجموعه سازه‌های آبی شوشتر از معماری و ساخت بسیار جذابی برخوردار بوده و از چندین بخش مختلف اعم از برج کلاه فرنگی، مجموعه آبشارها و آسیابهای آبی، پل بند گرگر، قلعه سلاسل، نیایشگاه صابئین، کانال داریون و دیگر بخش‌های باستانی تشکیل شده است.


سازه‌های آبی شوشتر


دیگر آثار ایرانی ثبت شده در یونسکو

همانطور که می‌دانید ایران یک کشور با تاریخ باستانی است و طبیعتا به جز موارد ذکر شده، آثار باستانی دیگری هم در یونسکو به ثبت رسیده است. علاوه بر موارد ذکر شده، از دیگر آثار تاریخی ایرانی ثبت شده در یونسکو می‌توان به ارگ بم در کرمان، گنبد سلطانیه در زنجان، بازار تاریخی تبریز در آذربایجان شرقی، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس در گلستان، کاخ گلستان در تهران، شهر سوخته در سیستان و بلوچستان، باغ‌های ایرانی (باغ ارم، باغ چهلستون، باغ فین، باغ دولت آباد و ...)، روستای میمند در کرمان، محوطه باستانی شوش در خوزستان، مجموعه قنات‌های ایرانی (قنات بلده فردوس، قنات حسن‌آباد مشیر، قنات مزدآباد و ...)، کویر لوت (خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان)، شهر تاریخی یزد، چشم انداز باستان شناسی ساسانی در استان فارس و جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران (گلستان، گیلان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان) اشاره کرد.

برای دیدن هر یک از این آثار و اقامت در هر شهری می توانید اقدام به اجاره ویلا در سایت رنتی جا کنید.