صنایع دستی اصفهان آنقدر زیاد است که می توان اصفهان را مهد صنایع دستی ایران نامید. هنرهای دستی که توسط زنان و مردان هنرمند با زحمت بسیار ساخته شده آنقدر زیباست که در اکثر خانه های ایرانی یکی دو مورد یافت می شود. در ادامه به چند مورد از این صنایع اشاره کردیم پس با ما همراه باشید. برای سفر به اصفهان و اقامت در این شهر تاریخی می توانید به قسمت اجاره ویلا رنتی جا مراجعه کنید.


صنایع دستی اصفهان


مینا کاری اصفهان

یکی از هنرهای اصیل و زیبای اصفهان که سابقه ای طولانی دارد مینا کاری می باشد. معنی لغوی این هنر زیبا، آبی ست که با نگاه کردن به این ظروف زیبا آسمان در ذهنتان یادآوری می شود. این هنر زیبا قابل انجام بر روی مس، نقره و طلا بوده ولی امروزه بیشتر بر روی مس انجام می دهند.

برای ساخت این ظروف ابتدا باید مسگران ماهر ظروفی مانند بشقاب، کاسه، گلدان، کوزه و غیره را بسازند و بعد از تمیز کاری با اسیدسولفوریک رقیق آنرا آماده لعاب کاری کنند.



 بعد از مراحل لعاب کاری نوبت به نقاشی می رسد، استاد مینا کاری با رنگ های مخصوص و قلم موهای ظریف بر روی این ظروف طرح های زیبا می کشد و بعد از تمام شدن نقاشی، آن را داخل کوره با دمای 600 درجه قرار می دهند تا رنگ ها پخته شود.

خاتم کاری اصفهان

از دیگر صنایع اصفهان خاتم کاری می باشد که قدمت این هنر به دوران صفوی بازمی گردد، در آن دوران کاخ ها، میز و صندلی ها و رحل قرآن ها را با این هنر زیبا تزئین می کردند. هنر آراستن سطح شی ها توسط مثلث های کوچک، در طرح های مختلف را خاتم کاری می گویند. این مثلث ها از جنس عاج، مفتول، برنج، چوب، استخوان و برخی مواقع از طلا بوده است.


خاتم کاری اصفهان


قلم زنی اصفهان

قلم زنی به معنای کندن نقش و نگار بر روی اشیای فلزی مانند مس، نقره، طلا و برنج می باشد که با قلم و چکش بر روی این اجسام خطوط و طرح های زیبا ایجاد می کنند. سابقه این هنر طولانی نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایران می باشد. در حال حاضر برای قلم زنی ابتدا داخل یا زیر ظرف مورد نظر را با محلول قیر و گچ پر می کنند تا سرو صدای قلم باعث اذیت شدن گوش و سوراخ شدن ظرف نشود بعد از آن نقش دلخواه را روی ظرف رسم کرده و با قلم می کوبند. بعد کشیدن نقش و نگار قیر را از ظرف جدا کرده و روی شیار ها گرده ذغال ریخته و روی آن را با روغن جلای سیاه پوشش می دهند.


قلم زنی اصفهان


قلم کاری اصفهان

از زمان مغول این هنر زیبا شهرت داشت که با نقاشی کشیدن بر روی پارچه این هنر به وجود آمد. بعد از آن در زمان صفویه گسترش پیدا کرد که می توان گفت اوج گسترش این هنر در زمان صفویه بود. در زمان سلطنت شاه عباس کبیر این هنر آنچنان رونق داشت که بیشتر لباس مردان و زنان از این پارچه تهیه می شد و توجه درباریان را به خود جلب کرده بود و لباس آنان نیز از قلمکار یا اکلیلی دوخته می شد.


قلم کاری اصفهان


فیروزه کوبی اصفهان

از دیگر هنرهای دستی این شهر با تمدن می توان به فیروزه کوبی اشاره کرد این هنر از ترکیب فیروزه و فلزات با ارزش می باشد که در کنار هم زیبایی خاصی را نمایان می کند. در فیروزه کوبی قطعات کوچک سنگ فیروزه، موزاییکی شکل را بر روی سطح مس، نقره، برنج و ورشویی می چسبانند. فیروزه کوبی از سه مرحله زرگری، فیروزه کوبی و پرداخت گری تشکیل شده است.


فیروزه کوبی اصفهان


ملیله سازی اصفهان

یکی از صنایع دستی ارزشمند اصفهان که باید با ظرافت و دقت بالا کار شود ملیله سازی نام دارد. این هنر امروزی را از نقره و مس، به صورت محصول های باریک در می آورند و با دقت و مهارت هنرمندانه این محصول را در کنار هم به شکل طرح های سنتی و اسلیمی قرار می دهند. با چکش شمش های نقره را به شکل مفتلول های چهارپهلو باریک کرده و نقش های کوچک را می سازند و سپس آن ها را در یک قالب در کنار هم با نقره ای کم عیار لحیم می کنند.


ملیله سازی اصفهان


نگارگری اصفهان

از هنرهای باسابقه از زمان شاه عباس دوم که اصفهان پایتخت و مرکز هنر ایران شد، هنر نگار گری می باشد. برای نگار گری از استخوان، چوب، عاج و فیبر استفاده شده و برای دور قاب عکس و جعبه از خاتم و مینا استفاده می کنند.


نگارگری اصفهان


سوزن دوزی اصفهان

هنری زیبا که توسط دستان هنرمند زنان اصفهانی دوخته می شود سوزن دوزی ست. این هنر زیبا برای کمربند، زیرلیوانی، کفش و جلیقه کاربرد دارد. طرح های سوزن دوزی معمولا ذهنی و الهام گرفته از طبیعتت، که شامل گل بوته های تمثیلی ست می باشد.



پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان

امروزه صنایع دستی اصفهان به صورت مدرن و به روز تولید و به بازارهای داخلی و خارج از کشور عرضه می گردد. پرفروش ترین این صنایع شامل قلم زنی، میناکاری، خاتم کاری و فیروزه کوبی و موارد دیگر می باشد که از معروف ترین صنایع اصفهان به حساب می آید و نظر مشتریان خارجی و داخلی را به خود جذب کرده اند.