زمانی که با وسیله شخصی به سفر می روید یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر مسیر و جاده ای ست که از آن عبور می کنید. بعضی از این جاده ها آنچنا رویایی هستند که شاید از مقصدتان زیباتر به چشم بیاید. شما چطور؟ علاقه به اینگونه مسیرها دارید یا جزء افرادی هستید که در راه به خواب به سر می برید تا به مقصد برسید و این زیبایی ها را از دست می دهید! اگر تا به الان در راه سفر می خوابیدید پیشنهاد می کنیم با خواندن این مقاله سفر بعدی را از زیبایی های جاده لذت ببرید. کشور ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب دارای جاده های زیبایی می باشد که رنتی جا قصد دارد این جاده ها را به شما معرفی کند.


زیباترین جاده های ایران


جاده چالوس

قطعا وقتی اسم سفر شمال می آید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد جاده چالوس است و به جرئت می توان گفت اکثر افراد با زیبایی و پیچ و خم این جاده آشنایی دارند. جاده چالوس یکی از مسیرهای پر تردد در ایران به حساب می آید. طول این جاده پرپیچ و خم حدود 160 کیلومتر می باشد که از لابه لای جنگل های سرسبز و کوه ها عبور می کند.

این جاده در تمام فصول زیبایی خود را دارد و گردشگران زیادی به خود جذب کرده است. در طی مسیر جاده چالوس از کرج به سد امیرکبیر و رودخانه کرج می رسید. بعد از رودخانه کرج در جاده های فرعی جاذبه های زیادی به چشم می خورد که می توانید با رفتن به این جاده ها از آن ها دیدن کنید. از روستاهای ییلاقی این جاده می توان به آتشگاه، نوجان، روستاهای خور، مورود، آسارا و گچساران اشاره کرد. این جاده در سال های اخیر جزء شلوغ ترین مسیرهای جاده ای بوده است. برای ورودی به جاده چالوس، از شمال کرج و منطقه عظیمه در استان البرز، و از شهر چالوس و مرزن آباد در استان مازندران می توانید به جاده چالوس دسترسی داشته باشید.


جاده چالوس


جاده اردبیل به آستارا

جاده اردبیل به آستارا با طول 80 کیلومتر در شمال غربی ایران از میان نواحی سرسبز و زیبا عبور می کند. عبور این جاده از میان دو استان خوش آب وهوا اردبیل و گیلان می باشد. معروف بودن این جاده وجود گردنه حیران در طول مسیر می باشد که یکی از گردنه های میان جاده ای در ایران به حساب می آید.

بهترین زمان سفر به به این بخش اواخر اردیبهشت ماه می باشد و تا اواخر تابستان ادامه دارد. البته ناگفته نماند این مسیر در پاییز زیبایی های خاص خود را دارد که اگر علاقه به آب و هوای خنک و کمی سرد را دارید این فصل زمان مناسبی برای سفر رفتن است. ولی در زمستان با وجود برف و باران تردد کمی سخت است ولی با همراه داشتن زنجیر چرخ امکان پذیر است.


جاده اردبیل به آستارا


جاده شاهرود به گرگان

وجود جنگل توسکستان در جاده شاهرود به گرگان باعث شده تا این جاده با نام جاده توسکستان نیز شناخته شود. این جاده با وجود پوشش گیاهی انبوه از درختان توسکا، اورس، و درختان بلوط  باعث شده تا طول مسیر جاده زیبا تر به چشم بیاید و آب و هوای مطبوعی این جاده را فرا بگیرد. این جاده در فصل پاییز بسیار دلنشین و زیبا می شود؛ وجود درختان با رنگ های نارنجی در اطراف جاده زیبایی دوچندانی به این منطقه بخشیده است. در اطراف جاده شاهرود به گرگان روستاهای ییلاقی، چشمه ها و پارک ها وجود دارند که می توانید در گذر از این جاده از این مکان ها دیدن کنید.


جاده شاهرود به گرگان


جاده جنگل دوهزار

از زیباترین جاده های شمال ایران می توان به جاده جنگل دوهزار اشاره کرد این جاده از شهسوار یا تنکابن شروع می شود و تا جنگل های دوهزار ادامه می یابد. در طول این جاده رودخانه ای زیبا شما را همراهی می کند و اطراف آن جا با درختانی سرسبز پوشانده شده که حس و حال خوبی برایتان به وجود می آورد. در مسیر این جاده راه های مختلف جنگلی وجود دارد که اگر جزء دوستداران طبیعت باشید یکی از رویایی ترین تجربه هایی می شود که در سفر آن را تجربه می کنید. بهترین زمان سفر به جنگل دوهزار از اواخر تابستان تا اواخر پاییز می باشد.


جاده جنگل دوهزار


جاده روستا فیلبند

وجود جاده روستا فیلبند در مسیر کوهستانی باعث شده تا آب و هوا در طول مسیر بسیار مطبوع و خوش باشد؛ حتی در روزهای گرم تابستان نیز آب و هوای این بخش خنک  و دلنشین است. البته در فصل زمستان با وجود بارش برف تردد در این منطقه امکان پذیر نیست. مسیر این جاده شیب بسیار زیادی دارد و طی سال بارش های زیادی صورت می گیرد که کمی پیمودن راه را دشوار می کند. در اطراف این جاده چشمه های کوچک و بزرگی به چشم می خورد که معروف ترین آن ها "چشمه لار" می باشد. در انتهای این مسیر به روستای فیلبند می رسید که به آن "بام مازندران" می گویند. بهترین زمان گذر از این جاده از اواسط بهار آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه می یابد. برای رفتن به جاده روستا فیلبند باید حدود 140 کیلومتر از تهران از جاده هراز پیش بروید تا به این جاده برسید.


جاده روستا فیلبند


جاده اسالم به خلخال

از دیگر جاده های زیبا در ایران می توان به جاده اسالم به خلخال اشاره کرد. این جاده از شهر اسالم در گیلان شروع و تا شهر خلخال در جنوب اردبیل به پایان می رسد. این مسیر در ارتفاعات قرار گرفته و از آب و هوای سردسیری برخوردار است. این جاده در فصول گرم نیز آب و هوای خنکی دارد بهتر است هنگامی که از این جاده عبور می کنید لباس گرم به همراه داشته باشید. پوشش گیاهی در دوطرف جاده به چشم می خورد که از میان این شاخه و برگ ها نور خورشید می تابد و جلوه بی نظیری به این جاده می دهد. در ادامه مسیر دشت های سرسبزی وجود دارد و بعد از آن کوه هایی که ارتفاعات آن از برف پوشیده شده به چشم می خورد. مناسب ترین زمان سفر به جاده اسالم خلخال فصل بهار و تابستان می باشد که اردیبهشت ماه با وجود گل های شقایق و شکوفه های درختان زیبایی به خصوصی به این جاده بخشیده است. طول این جاده به 70 کیلومتر می رسد. در اطراف این جاده روستاهای بسیاری وجود دارد که برای رفتن به این روستاها می توانید از طریق جاده های فرعی به این مناطق دسترسی داشته باشید.


جاده اسالم به خلخال


جاده هجیج به اورامان تخت

یکی از جاده های با صفا که دو روستا زیبا در استان های کرمانشاه و کردستان را به هم متصل می کند جاده هجیج به اورامان تخت می باشد. در اطراف این جاده زیبا کوهای سنگی، چشمه ها و طبیعت سرسبز به چشم می خورد. در فصل بهار و تابستان دامنه کوه ها از گل های رنگارنگ پوشانده می شود. به طور کلی می توان گفت 6 ماه اول سال بهترین زمان سفر به این منطقه می باشد. این جاده دارای مسیر خوبی نیست ولی زیبایی این جاده باعث شده تا مسیر آن به چشم نیاید.


جاده هجیج به اورامان تخت