طبیعت ایران با داشتن تنوع بی نظیر باعث شده تا زیستگاه حیوانات نادر و کمیابی از جمله پلنگ ایرانی، گربه پالاس و کوچکترین فوک در جهان باشد؛ متاسفانه بعضی از این حیوانات در خطر انقراض هستند. در ادامه با رنتی جا همراه باشید تا این جانداران خاص را بیشتر بشناسید.

پلنگ ایرانی

محل زندگی این حیوان با ابهت مناطق دور از شهر در دل جنگل ها، در ایران می باشد. این جانداران نادر در حال انقراض یکی از بزرگترین گونه های پلنگ در دنیا می باشند که علاوه بر ایران در کشورهای آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکمنستان، ترکیه و افغانستان زندگی می کنند. خشکسالی و شکار آن ها توسط انسان ها باعث شده تا نسل این حیوانات رو به انقراض باشد.


پلنگ ایرانی


فوک خزری

زیستگاه این حیوانات بازیگوش در دریاچه مازندران است. این حیوانات که کوچکترین گونه فوک در جهان هستند تنها پستاندارانی می باشند که در دریای خزر زندگی می کنند. فوک خزری در فصل تابستان و بهار در قسمت جنوبی دریای خزر و در پاییز و زمستان به سمت شمال این دریا برای زندگی می روند. شکار این جانداران توسط عقاب دریایی، گرگ خاکستری، انسان ها و آلودگی دریا باعث شده تا این فوک های دوست داشتنیِ نایاب در خطر انقراض باشند.


فوک خزری


شاه روباه

این حیوان زیبا که نسبت به دیگر روباه ها از ابعاد و جثه کوچکتری برخوردار است از گونه های خاص در ایران به حساب می آید. شکارچیان این حیوانات کمیاب را به دلیل پوست زیبایشان شکار می کنند که همین امر باعث شده تا نسل این حیوانات رو به انقراض باشد. فعالیت این جاندار نسبتا کوچک در شب می باشد. عمر شاه روباه ها 4 الی 5 سال می باشد و اکثر آن ها از حشرات و میوه ها تغذیه می کنند؛ محل زندگی این گونه نادر در مناطق کوهستانی در ارتفاعات کمتر از 2 متر است؛ و در تپه ها و کوه های نزدیک دشت ها مشاهده شده اند.


شاه روباه


گربه پالاس

گربه های ایرانی به دلیل زیباییشان در دنیا زبانزد زیادی دارند. گربه های پالاس با ظاهر زیبا کمی خشمگین هستند ولی این ناآرامی از زیبایی این جاندار دوست داشتنی کم نمی کند. از ویژگی گربه پالاس می توان به جثه کوچک و مردمک کاملا گرد چشمانش اشاره کرد؛ محل زندگی این پستانداران در ارتفاعات می باشد. زیبایی بیش از حد این گربه باعث قاچاق این جاندار شده و متاسفانه نسل این حیوانات دوستداشتنی در معرض انقراض هستند.


گربه پالاس


لاک پشت پوزه عقابی

از کمیاب ترین گونه های دوزیست لاک پشت پوزه عقابی می باشد که در جزیره قشم زندگی می کند. مردمان چین و ژاپن از گوشت لذیذ این لاک پشت برای غذا، و لاک زیباییش برای ساخت لوازم تزئینی استفاده می کنند. این لاک پشت را در قسمت جنوبی ایران در منطقه حفاظت شده نگه داری می کنند. از اصلی ترین دلایل انقراض این لاک پشت شکار شدن نوزادان آن توسط خرچنگ ها و اختاپوس ها می باشد. جالب است بدانید طول عمر این لاک پشت ها به 30 تا 50 سال می رسد و حدود 100 میلیون سال قدمت دارند.


لاک پشت پوزه عقابی


عقاب طلایی

شاید تصویر عقاب طلایی را در نقش و نگارهای ایرانی دیده باشید، جالب است بدانید عقاب طلایی نشانه شکوه و قدرت ایران را نشان می دهد. زیستگاه این پرنده بی نظیر در رشته کوه های البرز و زاگرس می باشد و به دلیل زیبایی با شکوهش بسیار مورد شکار قرار می گیرد. این پرنده قدرتمند در حال پرواز می تواند تا 320 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و همین باعث منحصر به فرد شدن این جاندار می شود.


عقاب طلایی


شاه بوف

از زیباترین و بزرگترین جغدهای ایرانی می توان به شاه بوف اشاره کرد، این جاندار نسبت به گونه های نادر کمتر در خطر انقراض است. اگر شرایط زندگی شاه بوف مناسب باشد تا 60 سال می تواند زندگی کند. طول بال های این پرنده در هنگام پرواز به 2 متر می رسد و همین باعث شده تا این پرنده در هنگام پرواز با شکوه به نظر بیاید. مرگ این جغدها معمولا بر اثر سیم های برق، آفت کش ها و سیم های خاردار می باشد.


شاه بوف


گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی از دیگر حیوانات نادر در ایران می باشد و در کوهپایه ها زندگی می کند. این چهارپا با زیبایی منحصر به فردش توسط شکارچیان و آلودگی محیط زیست در خطر می باشد و تغذیه این جاندار از آلودگی و زباله هایی که در اطراف وجود دارد باعث شده تا طول عمر کمتری داشته باشد و رو به انقراض باشد.


گوزن زرد ایرانی


بز کوهی پیرنئن

از دیگر حیوانات نایاب که با شاخ هایش بسیار جلب توجه می کند بز کوهی پیرنئن است. این جاندار از گوشت لذیذی برخوردار است که همین باعث شده شکارچیان به شکار این بز بپردازند. متاسفانه ساخت خانه و راه سازی در کوه ها باعث شده تا زیستگاه این جاندار تخریب شود و تعداد این گونه از بزها کاهش یابد.


بز کوهی پیرنئن