طالقان یکی از مناطقی است که در شمال غربی تهران قرار دارد و از چندین دهکده و روستای کوچک تشکیل شده است. این شهر توریستی که پاتوق اصلی آخر هفته تهرانی ها است، شهری بسیار خوش آب و هوا و بکر می باشد که در منطقه ییلاقی  و در پناه رشته کوه البرز قرار گرفته است. این منطقه همچنین دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و دیدنی بسیاری است و به همین منظور نیز هرساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به آن جا سفر می کنند. 


صنایع دستی طالقان


این منطقه دیدنی که در در مسیر راه تهران به قزوین قرار گرفته است از ۷۴ روستا تشکیل شده و از مسیر شرق به غرب از کنار رود خانه طالقان به نام شاه رود نیز عبور می کند. یکی از جاذبه های این منطقه اقامتگاه های بسیار زیبای آن است و کسانی که برای دیدن جاذبه های طالقان به آن جا سفر می کنند، می توانند با اجاره ویلا های لوکس و لاکچری از رودخانه و دیگر جاذبه های گردشگری طالقان دیدن کنند. این منطقه همچنین دارای سوغاتی های بسیار جذابی است که هر شخصی می تواند هنگام سفر به طالقان هریک از آن سوغاتی ها را برای عزیزان خود تهیه کند.

برخی از این سوغاتی ها عبارتند از:

قالی

یکی از سوغاتی های بسیار معروف طالقان قالی دستباف است که دیرینه تاریخی صد و پنجاه ساله دارد. این فرش‌ ها  با طرح ها و نقش و نگاری های ذهنی و منحصر به فرد توسط اهالی روستا های مختلف طالقان بافته می ‌شوند و این قالی های دستباف برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب می باشد. این فرش های دستباف که توسط افراد  بومی آن جا بافته می شوند، حاصل دیده ‌ها و شنیده‌ های آن ها است که در آن از نقش های گیاهی، حیوانی، طبیعت و اشیا و نقوش انتزاعی استفاده می‌ شود. این فرش های دستباف هدیه‌ ی بسیار ارزشمندی است که می‌ توانید آن را به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید.


قالی


گلیم

گلیم نوعی قالی است که از آن در آب و هوای کوهستانی طالقان به عنوان زیرانداز، استفاده می کنند. اما  برخلاف مردم طالقان، درمناطق شهری از این قالی ‌ها به عنوان وسایلی تزئینی استفاده می کنند و بدین صورت طرفداران بسیاری  نیز دارد. طالقان یکی از مراکز اصلی قالی ‌بافی در تهران است که از گذشته تا کنون نقش‌ مایه‌ های بومی و قدیمی آن در میان مردم بسیار مشهور بوده است.

این قالی‌های  به دست روستاییان طالقان بافته شده و دارای سه ویژگی هستند که عبارتند از:

 اندازه کوچک، بافت درشت و استفاده از نقوش هندسی ساده، زیبا و چشم نواز

 به عبارتی قالی ‌های خوش نقش و نگار طالقان ضخیم و پنبه ‌ای بافته می شوند و روستاییان طالقان معمولا پود آن ها را بدون استفاده از سیخ عبور می ‌دهند و  برای گره زدن آن ها نیز از قلاب استفاده نمی‌کنند.

همچنین در بافت این گلیم ها پرز‌ها را  نیز زیاد قیچی نمی کنند، زیرا این منطقه سردسیر بوده و این کار باعث می شود گرمای بیشتری ایجاد شود. اهمیت قالی ‌بافی در طالقان به حدی است که تمام دنیا آن را مرکز تولید و صادرات قالی‌ های عشایری می ‌دانند. همچنین تولید قالی و گلیم در این شهرستان باعث شده که علاوه بر مصارف اهالی روستا، آن ها را به عنوان کالایی تجاری در بازار های قزوین، تهران و بازارهای جهانی نیزعرضه کنند.

نمد

یکی دیگر از هنر های دستی طالقان نمد مالی است‌.

نمد نوعی زیر انداز ضخیم است که با پشم و کرک بافته می ‌شود و شکل و رنگی نمادین دارد که این طرح ها برگرفته از طبیعت اطراف و فرهنگ بافنده ‌های آن ها است. همچنین روستاییان طالقان با دستان خود نقش و نگار در این نمد ها ایجاد می ‌کنند و به کمک پاهایی خود تار و پود پشم را نیز شکل می ‌دهند. برخی از تولیدات نمد مالی عبارتند از: تولید کلاه، لباس و خیمه

عسل

 اگر به طالقان سفر کنید می ‌توانید انواع عسل ‌های آویشن، چهارگیاه و گون را در آن جا بیابید. باید توجه داشته باشید که که هر کدام از آن ها مختص به فصل خاصی از سال بوده و برای خرید هر عسلی که مد نظرتان است در فصل خاصی از سال باید به طالقان بروید.  مشهورترین و پرخاصیت ترین عسل طالقان عسل رس بسته نام دارد که در سفر به آن جا می‌ توانید این عسل را تهیه کرده و از طعم متفاوت و بی‌ نظیر آن  لذت ببرید.


عسل


لبنیات

یکی از بهترین سوغاتی های طالقان لبنیات است که شامل ماست گوسفندی، ماست موسیر چکیده، ماست گاوی و دوغ محلی می باشد. همچنین پنیر طالقان نیز در بین مردم بسیار پر طرفدار است، به طوری که هر روز می ‌توانید آن را نوش جان کرده و باز هم طالب آن باشید. بدون شک می توان گفت که یکی از بهترین سوغاتی های طالقان پنیر آن است که طعمی بی نظیر دارد.

اگر به طالقان سفر کردید و در یکی از ویلا های زیبا آن جا ساکن شدید، می توانید از همان روستا شیر و لبنیات تازه تهیه کنید و با خود به شهرتان ببرید، تا هر زمان که آن را میل کردید طعم سفر را برای چند روزی در زیر زبانتان احساس کنید.