لواسان، جزء شهرهای استان تهران و یکی از شهرهای شمیرانات می باشد. این شهر خوش آب و هوا و زیبا علاوه بر مناطق گردشگری و دیدنی خود سوغات های زیبایی نیز دارد. این سوغات ها و صنایع دستی روزگاری بخش مهمی از زندگی مردم این منطقه بوده اند اما امروزه تنها به عنوان سوغاتی کاربرد دارند.


لواسان


معرفی سوغات خوشمزه لواسان 

معمولا خرید سوغاتی تکمیل کننده شیرینی هر سفری می باشد. هر شهر و روستایی در کنار جاذبه های گردشگری خود سوغاتی های خوشمزه و یا زیبایی را به گردشگران به عنوان یادگاری عرضه می کند. در بسیاری از مناطق این سوغاتی ها و صنایع دستی به منبع درآمدی برای اهالی آن منطقه تبدیل می شوند. لواسان نیز از شهرهایی ست که با سوغاتی های خوشمزه و زیبای خود لذت سفر را تا همیشه برای شما به یادگار می گذارد. در ادامه به برخی از سوغاتی های پر طرفدار این شهر می پردازیم.

گردو لواسان

یکی از قدیمی ترین درخت های گردو در روستای برگ جهان لواسان قرار دارد و این خود از فراوانی این درخت در لواسان حکایت می کند. در لواسان در اغلب خانه درخت گردو وجود دارد و می توان آن را به عنوان یکی از میوه های خوشمزه و مفید لواسان دانست. فصل برداشت گردو در لواسان، پاییز است و به  همین دلیل سفر به لواسان در پاییز بسیار توصیه می شود. مراسم برداشت گردو می توان در این فصل در بسیاری از باغ های لواسان مشاهده کرد.

آلو تخم مرغی لواسان

آلو تخم مرغی لواسان جزء خوشمزه ترین و آبدارترین آلوهای کشور است که درشت و به شکل تخم مرغ می باشد. مردم لواسان این آلوی شیرین و خوشمزه را که در باغ های لواسان برداشت می شود، خشک می کنند. هسته این آلو نیز شیرین و خوردنی می باشد.


سوغات لواسان


گیلاس

لواسان از نظر تولید گیلاس در رتبه اول قرار دارد و به همین دلیل این شهر از لحاظ صادرات گیلاس نیز حائز اهمیت می باشد. گیلاس هایی که در لواسان کشت می شود عبارتند از گیلاس سیاه مشهد، تکدانه های مشهد و گیلاس صورتی. از این  میوه شیرین و پرطرفدار محصولات دیگری نیز مانند مارمالاد، مربا و شربت گیلاس درست می شود که این فرآورده ها به عنوان سوغاتی لواسان به حساب می آیند.

نان توتک

نان توتک از نان های خوشمزه و محلی منطقه لواسان می باشد که می توان آن ها را از نانوایی های لواسان تهیه کرد. این نان را مردم محلی در سال نو تهیه می کنند و یک پای اساسی شیرینی جات سال نو به شمار می رود. نان توتک در گذشته توسط زنان و در تنور و به صورت توتک قندی پخت می شد.

معرفی صنایع دستی لواسان

صنایع دستی شهر لواسان از دیگر سوغاتی هایی است که می توانید از این شهر با خود ببرید. صنایع دستی در گذشته وسایل و امکانات زندگی مردم بوده اند که امروزه به صنایع دستی تبدیل شده اند. در ادامه به برخی از صنایع دستی پرطرفدار شهر لواسان اشاره می کنیم.

ظروف سفالی

ظروف سفالی یکی از زیباترین سوغات های شهر لواسان است که می توان آن را از کارگاه های سفال سازی این شهر تهیه نمود. سفال ها از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفتند و یکی از قدیمی ترین ساخته های بشر هستند که در بسیاری از مناطق باستانی می توان رد پاهای آن ها را یافت که نشان از اهمیت این ظروف در زندگی بشر دارند.

سبدهای حصیری

سبدهای حصیری از سوغاتی های محبوب لواسان هستند. این سبدها امروزه به صورت فانتری ساخته می شوند واز استحکام خوبی برخوردار هستند. سبدها از حصیر مروار ساخته می شوند و داخل آن ها را با پارچه های پلی استر می پوشانند. این سبدها در گذشته به عنوان سبدهای باغداری استفاده می شدند ولی امروزه به نام سبدهای پیک نیک شناخته می شوند.

جاجیم

جاجیم از نظر ظاهری بسیار شبیه به گلیم دارد با این تفاوت که در جاجیم، قطعات به صورت جداگانه بافته می شوند و سپس به هم دوخته می شوند. در گذشته مردم زیرانداز و روی کرسی خود را از جاجیم درست می کردند اما امروزه روتختی، سجاده، پادری و... نیز از جاجیم درست می شوند.

گلیم

گلیم به فرش بدون پرز و با بافتی ساده از پشم گفته می شود. گلیم ها در گذشته برای مصارف مختلفی استفاده می شدند که از جمله این مصارف می توان به روی کرسی، زیرانداز و ملافه پیچ استفاده کرد. امروزه از گلیم ها در مصارف تزئینی مانند کیف و کوسن استفاده می شود. گلیم یکی از مهم ترین بافته های لواسان است و نقش های گلیم های لواسان اغلب هندسی و انتزالی می باشند.


صنایع دستی لواسان


قالی لواسان

قالی در ایران از دیرباز برای پوشاندن کف زمین استفاده می شد. مناطق مختلف ایران قالی های متفاوتی دارند که مختص به همان منطقه می باشند. قالی لواسان به دلیل وجود مراتع سرسبز در اطراف منطقه و به طبع آن پشم های باکیفیت تر، از کیفیت خوبی برخوردار هستند. برای نقش و نگار این قالی ها از طبیعت استفاده شده است و قالی های لواسان اغلب دارای طرح هایی از گل ها و درختان می باشند.

رودوزی

رودوزی از دیگر هنرهای دستی لواسان می باشد. امروزه از این هنر برای تزئین جانماز، رومیزی، روبالشتی، سجاده و پرده استفاده می شود. رودوزی انواع مختلفی دارد و در سبک های مختلفی انجام می شود که در منطقه لواسان از سبک های سرمه دوزی، زرتشتی دوزی، پولک دوزی، نقش دوزی و گل دوزی استفاده می شود. در گذشته این هنر دستی توسط زنان و دختران این منطقه و بر روی انواع پیراهن، کمربند، شلوار و بالاپوش اجرا می شده است.

کلام آخر

لذت یک سفر به یادماندنی با یادگاری زیبا از آن منطقه تکمیل می شود. هر منطقه با توجه به فرهنگ، محیط و تاریخچه خود انواع صنایع دستی و سوغات مختص به منطقه خود را دارد. با تماشای این صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه می توان تا حدودی با فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه آشنا شد. در سفر به لواسان نیز می توانید آداب و رسوم، فرهنگ وتاریخ مردم منطقه را در صنایع دستی این منطقه مانند جاجیم، گلیم، سبدهای حصیری و... مشاهده کنید. خوراکی های این منطقه نیز ذائقه مردم آن را نشان می دهد. میوه های تازه و خوشمزه لواسان نیز حکایت از اقلیم و آب و هوای منطقه دارند. در سفر به لواسان از گردو، آلو، گیلاس و دیگر فرآورده های این میوه ها لذت ببرید تا تجربه ای به یادماندنی و کامل را از سفر خود کسب نمایید.