بندر انزلی یکی از پر جمعیت ترین شهر های استان گیلان به شمار می رود. در این شهر جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارند که گردشگران را از اکثار نقاط ایران به خود جلب می کنند. طبیعی است که حضور زیاد گردشگران سبب شده تا سوغاتی های این شهر از محبوبیت زیادی برخوردار باشند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سوغاتی های این شهر فوق العده آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


بندر انزلی


سوغات لذیذ بندر انزلی

در تمام شهر های ایران، خوراکی ها بخش عظیمی از سوغات هر شهر را به خود اختصاص داده اند و بندر انزلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این شهر شمالی، شیرینی ها جایگاه ویژه ای دارند و در مناسبت های خاص همچون جشن ها یا مراسمات مذهبی پخت می شوند از این رو بسیاری از مسافران ترجیح می دهند تا این شیرینی ها را به عنوان سوغات خریداری کرده و برای عزیزان خود ببرند.

انواع زیادی از سوغاتی های خوراکی وجود دارد. از جمله این سوغاتی ها می توان به رشته خشکار، باقلوای یاس، حلوای به، شیرینی آگرده، پنیر سیاه مزگی، نان محلی تمیجان گیلان، گل پالوده، دوشاب بج، نان خلفه (کشتا)، کلوچه مخصوص این منطقه و کوکی اشاره کرد.

محصولات کشاورزی بندر انزلی

آب و هوای بندر انزلی فوق العاده است، این شهر بیشترین میزان بارندگی در کشور را دارد و از این جهت ماهی و محصولات کشاورزی بخش بزرگی از سوغات مربوط به این شهر را تشکیل می دهند. اغلب گردشگران علاقه مندند تا چای، بادام زمینی، برنج، ازگیل و زیتون را به عنوان سوغات بندر انزلی خریداری کنند. اگر هم قصد خرید ماهی تازه را دارید می توانید به یکی از بازار های هفتگی این شهر مراجعه کنید.


محصولات کشاورزی انزلی


معرفی صنایع دستی بی نظیر بندر انزلی

به طور معمول صنایع دستی، ابزار و لوازمی هستند که در گذشته در زندگی روزانه مردم مورد استفاده قرار گرفته اند؛ اما با گذر زمان موارد استفاده برخی از آن ها از بین رفته و حال به عنوان دکوری مورد استفاده قرار می گیرند. اگر قصد خرید صنایع دستی این شهر را دارید و می خواهید پیش زمینه ای ذهنی از آن داشته باشید، با ما همراه شوید تا به برسی این آثار چشمگیر و زیبا بپردازیم.

بولاکی

ساخت بولاکی ابتدا در کشور روسیه رواج یافت و سپس راه خود را به بندر انزلی باز کرد. بولاکی نوعی صندوق است که از چوب نراد ساخته و سطحش با فلز و گل میخ تزیین می شود. هدیه دادن یکی از این بولاکی ها به عنوان سوغات هدیه زیبا و فوق العاده به شمار می رود.

صنایع مستظرفه چوبی

به دلیل بارندگی های فروان انواع مختلفی از درختان در جنگل های اطراف بندر انزلی رشد می کنند و همین امر سبب شده تا صنایع چوبی منطقه از کیفیت بالایی برخوردار باشند. ساخت ظروف مصرفی از چوب یکی دیگر از صنایع دستی محبوب شهر انزلی به شمار می رود. شهر رشت و انزلی از اصلی ترین مراکز ساخت این ظروف هستند و سالانه درآمد خوبی را از این طریق به دست می آورند. اکثر گردشگران تمایل دارند تا از کاسه، قاشق، ملاقه، بشقاب و سایر صنایع چوبی به عنوان سوغاتی استفاده کنند.

چادر شب بافی

چادر شب بافی یکی از صنایع دستی است که با افزایش شهر نشینی از حالت مصرفی خود خارج شده و حال بیشتر به عنوان دکوری به کار می رود. تولید این چادر شب ها در بسیاری از مناطق استان گیلان انجام می شود. چادر شب ها بخشی جدا نشدنی از جهیزیه دختران در گذشته به شمار می روند. در آن زمان از نخ ابریشم برای بافت چادر شب ها استفاده می شد اما در عصر حاضر به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از نخ مصنوعی ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی استفاده می شود.

گلیم بافی

گلیم بخشی جدا نشدنی از تاریخ و فرهنگ ایرانی است که ابتدا در چین شکل گرفت و سپس راه خود را به ایران باز کرد. در موزه های ایران گلیم هایی با قدمت فوق العاده وجود دارند که از فهمیدن عمر آن ها حیرت می کنید. در کشور ما استان گیلان مقام اول در صنعت گلیم بافی را دارا می باشد؛ پس طبیعی است اگر بخواهیم گلیم را به عنوان یکی از سوغات بندر انزلی معرفی کنیم. زیبایی و کیفیت گلیم های بندر انزلی شگفت انگیز است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

قلابدوزی

قلابدوزی یکی از هنر هایی است که قدمت آن به قرن ها پیش از میلاد مسیح بر می گردد و یکی از قدیمی ترین هنر های ایرانیان است. در استان گیلان به این هنر رشتی‌دوزی و گلبنددوزی می گویند. پارچه ماهوت و نخ ابریشم پایه و اساس قلابدوزی در بندر انزلی به شمار می روند. با قدری گشت و گذار در بازار های بندر انزلی مطمئنا می توانید پارچه قلابدوزی شده مورد علاقه خود را بیابید.

مروار بافی

مروار نوعی درخت است که چوبی انعطاف پذیر و نسبتا نرم دارد و از آن در مروار بافی استفاده می شود. مروار بافی یکی از کاربردی ترین صنایع دستی بندر انزلی به شمار می رود. این هنر به قدری  طرفدار دارد که کارگاه های زیادی را در سر تا سر استان گیلان به خود اختصاص داده است. اگر قصد خرید سوغاتی زیبا و در عین حال مفید و کاربردی را دارید، مروار بافی انتخاب مناسب شما است.

بامبو بافی

بامبو یکی از معروف ترین انواع نی خیزران به شمار می رود. این گیاه خاصیتی ارتجاعی و در عین حال محکم دارد و در زمین های مردابی و پر آب رشد می کند. بامبو بافی هنری است که از دیرباز در بندر انزلی وجود داشته و طرفداران خود را دارد.

سفالگری

بسیاری از باستان شناسان بر این باور اند که مهد هنر سفالگری، کشور ایران بوده است. ظروف سفالی از اولین ظروفی بودند که توسط بشر ساخته و استفاده شده اند و این هنر در طی گذر زمان پیشرفت های بسیاری داشته است. اگر از علاقه مندان محصولات سفالی و سرامیکی هستید می توانید آن ها را در اکثر مناطق استان گیلان نظیر رودسر، لنگرود، بندر انزلی، لاهیجان، سیاهکل، رشت، صومعه سرا، تالش وآستارا پیدا کنید.


صنایع دستی انزلی


چموش دوزی و چروق

در چموش دوزی و چروق از چرم طبیعی و دوخت استفاده شده و میخ و چسب جایی در این هنر زیبا ندارند؛ همین امر سبب شده که چاروق جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد و به عنوان سوغاتی آن ها را خریداری کنند.

حصیر بافی

حصیر بافی یکی دیگر از هنر هایی است که از روزگار قدیم در میان مردم ایران رواج داشته است. شاید برایتان جالب باشد که در فصولی که کشاورزی در استان گیلان انجام نمی شود، منبع درآمد بسیاری از مردم از طریق حصیر بافی تامین می شود. برای حصیر بافی از گیاه لی یا سوف که به صورت خودرو در کنار آبگیر ها رشد می کند، استفاده می کنند و با آن انواع محصولات حصیری را تولید می کنند. انتخاب محصولات حصیری به عنوان سوغات، یک انتخاب کلاسیک و دوست داشتنی می باشد.

نمد مالی

به ساخت محصولات با استفاده از پشم، نمد مالی گفته می شود. نمد مالان بندر انزلی استعداد و مهارت زیادی در این زمینه دارند. از ویژگی های محصولات نمدی بندر انزلی می توان به زیبایی، ظرافت، استحکام و مرغوبیت اشاره کرد. محصولات نمدی خاصیت ضد رطوبتی بالایی دارند و می توان از آن ها به عنوان فرش یا زیرانداز استفاده کرد.

پوشاک سنتی

پوشاک رنگارنگ و سنتی مردم بندر انزلی نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. همچون سایر مناطق ایران، مردمان این شهر نیز آداب و رسوم مخصوص خود را دارند. بانوان خوش سلیقه بندر انزلی برای دوخت پوشاک سنتی از پارچه های رنگارنگ با تزئینات نواردوزی، تکه‌دوزی و سکه‌دوزی استفاده می کنند و به این طریق هنر خود را به رخ می کشند.

لباس مردمان این منطقه با شرایط زندگی آن ها منطبق است. به عنوان مثال برای پوشاک دامداران، چوپانان و مردم جنگل نشین از پارچه های نمد مالی شده استفاده می کنند. بافت روسری‌های ابریشمی، جوراب پشمی و ابریشمی از دیگر هنر های بانوان بندر انزلی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

تولیدات دستبافت پشمی

پشم به دست آمده از طیور بندر انزلی استفاده های زیادی دارد. بخشی از آن با دستگاه های ریسندگی، به نخ تبدیل شده و پس آن رنگ شده یا با رنگ طبیعی خود به دستان هنرمند زنان استان گیلان سپرده می شود.


تولیدات پشمی


معمولا از این نخ های پشمی برای بافت لباس های گرم زمستانی استفاده و با آن دستکش، جوراب، شال‌گردن، بلوز و غیره می بافند. گاهی نیز از نخ های پشمی برای بافت پارچه های ضخیم استفاده می کنند و آن ها را در بازار های هفتگی به فروش می رسانند.