استان گیلان سراسر زیبایی و نشاط است و دریا و جنگل های سر سبزش به انسان طراواتی را منتقل می کند که بتواند برای زمان زیادی روحیه ای پر انرژی داشته باشد. از شهرهای این استان که پر از خوراکی های خوشمزه می باشد شهر فومن است که از جاذبه های گیلان نیز به شمار می رود و در ناحیه ی جلگه ای گیلان قرار دارد. در ادامه ی مطلب بیشتر با شهر فومن و سوغاتی های متنوع آن آشنا خواهیم شد.


فومن


معرفی شهر فومن

شهر فومن بسیار سر سبز می باشد و مردمانی با نشاط و مهربان دارد. این شهر دارای قدمتی به طول 2500 سال است که اصالت و تاریخ با شکوهی را دارا می باشد. از همسایگان فومن می توان به صومعه سرا، ماسال، خلخال و ماسوله اشاره کرد. کلمه ی فومن از دو واژه ی باستانی فو و من تشکیل شده که به معنای پناهگاه اندیشه می باشد و این بدان معناست که در ایران باستان این شهر و مردمانش در چه جایگاهی قرار داشته اند.

آب و هوای مرطوب و خوب شهر فومن به خصوص در فصل بهار و تابستان سبب شده که مسافران و گردشگران فراوانی به این شهر سفر کنند و از طبیعت و جاذبه های تاریخی آن همچون قلعه رودخان دیدن نمایند. جمعیت این شهر 35هزار نفر می باشد و به زبان گیلکی صحبت می کنند.

از جمله جاذبه های گردشگری شهر فومن می توان از موارد زیر نام برد:

پارک فومن

روستای فوشه

غار خان فوشه

بقعه سبز بقا

ییلاق زودل سر فومن

منطقه ی حفاظت شده ساه مزگان و قلعه رودخان

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

معرفی سوغات فومن

شهر فومن دارای سوغات بسیاری در زمینه خوراکی ها و همچنین صنایع دستی می باشد و هر کدام از این سوغات باب دل مسافران و میهمانان است و بسیار با سلیقه تهیه شده اند. در زیر با این سوغات و ارمغان های خوش رنگ و جذاب فومن آشنا خواهیم شد.

کلوچه فومن

می توان گفت تمام مردم ایران کلوچه فومن را می شناسند و با عطر و طعم آن آشنا هستند. در فومن می توانید این کلوچه ی خوش مزه را که به صورت دو لایه و با موادی همچون جوز هندی، دارچین، شکر، مغز گردو ،روغن حیوانی و هل تهیه شده است از نانوائی ها و شیرینی فروشی ها خریداری نمائید. وجود مهر و نشان خاصی که روی این کلوچه می باشد نظر انسان را بیشتر جلب کرده و میل برای خوردنش چند برابر می گردد.

برنج

اصلی ترین محصول شمال کشور به خصوص استان گیلان برنج است که دارای عطر و طعم مخصوص و ویژه ای می باشد. از انواع این برنج ها می توان به برنج هاشمی، طارم، صدری و کاظمی اشاره کرد و با رفتن به فومن می شود به صورت مستقیم آن را از کشاورزان تهیه نمائید.

چای

ایرانیان در صرف چای جزو رتبه های برتر جهان هستند و این نوشیدنی گرم و خوش طعم را معمولا در 3 وعده شاید هم بیشتر به مصرف می رسانند. چای فومن از بهترین و با کیفیت ترین چای های موجود در کشور است و رایحه ی خوب و رنگ جذابی را دارد.

نان لاکو

نان لاکو از مشهورترین نان های استان گیلان می باشد که از بهترین برنج های شمال تهیه می گردد. این نان محلی در کنار غذاهای محلی بسیار لذت بخش است و طعم خیلی خوبی دارد. این نان به افرادی که به گلوتن حساس هستند توصیه می شود زیرا در آن گلوتن وجود ندارد.


سوغات فومن


ماهی دودی

انواع ماهی خوش طعم را می توانید در فومن بیابید اما ماهی دودی طعمی بی نظیر دارد و معمولا سر سفره های مردم استان گیلان قرار می گیرد. در زمان های قدیم که امکاناتی همچون یخچال و فریزر وجود نداشت ماهی را به شیوه ی نمک سو کردن  و دود دادن تهیه کرده و برای مدت زیادی نگه داری می کردند. البته خوردن این نوع ماهی ممکن است به علت وجود نمک زیاد فشار خون را بالا ببرد.

رشته خشکار

این شیرینی معروف که معمولا همیشه در سفره های ماه رمضان مردم استان قرار دارد از آب و آرد با مواد میانی گردو، شکر، دارچین و هل تهیه می شود. بعد از تهیه ی خمیر آن را در روغن به صورت کامل سرخ می نمایند. رشته خشکار بسیار خوشمزه است و کالری بالایی را دارا می باشد.

ترشی هفت بیجار

از محبوب ترین و معروف ترین چاشنی هایی که با انواع غذاها مخصوصا غذاهای محلی همچون باقلاقاتق می چسبد ترشی است مخصوصا اگر این ترشی، هفت بیجار هم باشد. 7 میوه، 7 سبزی و 7 ادویه مواد تشکیل دهنده ی این ترشی هستند که به سبب همین عدد هفت هم نام هفت بیجار بر آن نهاده شده است. زمانی که به فومن رفتید با مراجعه به مغازه های آن جا حتما می توانید این ترشی را بیابید و از آن خریداری نمائید.

سیر ترشی

سیر عضو جدا نشدنی سفره های مردم گیلان می باشد و آن ها در اکثر غذاهایشان از سیر استفاده کرده و برای تهیه آن زمان زیادی را صرف می کنند. سیر ترشی البته در میان مردم ایران مشهور و دلچسب است و از آن استفاده  می نمایند. خرید و خوردن سیر ترشی از فومن لذت و عطر و طعم خوبی همراه با غذاهایتان به شما می دهد.

معرفی صنایع دستی فومن

شهر فومن علاوه بر سوغات خوش طعمش، سوغاتی های زیادی دارد که می توانید با خرید آن ها برای همیشه یک یادگاری از این شهر را داشته باشید. صنایع دستی متنوع فومن به قدری زیاد است که دوست دارید از همه ی آن ها خریداری کرده و به شهر و دیارتان به ارمغان ببرید. در ادامه با تعدادی از این صنایع دستی آشنا خواهیم شد.

چموش

چموش که به دلیل شهرت و سابقه ای طولانی که در استان گیلان دارد و توانسته نام خود را در لیست آثار ملی جای دهد نوعی کفش محلی با رنگ های عنابی و اناری است که جنسش از چرم گاو می باشد. چموش می تواند در فصل گرم و سرد دمای پا را تنظیم و متعادل نماید و ساخته ی دستان ظریف و هنرمند زنان گیلانی است که بدون استفاده از میخ و چسب آن را تهیه می کنند.

شال بافی

زنان خوش سلیقه ی فومنی برای اینکه سرما و رطوبت به وجود انسان رخنه نکند دست به بافت شال هایی با رنگ های شاد و جذاب زده اند. این شال ها که از صنایع دستی استان نیز محسوب می شود به هرکس که ان را می پوشد نشاط و انرژی را هدیه می کند و سبب این انرژی رنگ های موجود در شال است که این حس را به انسان منتقل می کند.

گمج

گمج ظرف سفالی خاصی می باشد که در سرو غذاهای محلی از آن استفاده می شود. این ظرف جنسش خاک رس است و می توان با کمک پشت ظرف، نان کشتا را نیز تهیه کرد. خرید این ظرف در میان گردشگران طرفداران بسیار دارد و با خریدش می توان در منزل لذت خوردن غذاهای محلی را چند برابر نمود.


 صنایع دستی فومن


چادر شب

اگر به سریال ها  و فیلم هایی که در این استان ساخته و پرداخته شده است دقت کنید زنان گیلانی به دور کمر خود پارچه ای بسته اند که در اصطلاح به ان چادر شب یا چور شب گویند. این چادرها که در اندازه های 2 متر در 2 متر توسط دستگاهی با نام پاچال یا پچال بافته می شوند جنسشان پنبه، پشم و بعضا ابریشم است.

حصیر بافی

در استان گیلان و خانه هایی که مخصوصا هدف بوم گردی می باشند شاهد حصیرهایی هستید که به دیوارها آویزان و یا در کف خانه ها پهن شده اند. این حصیرها را از نی سوف که در حاشیه و اطراف تالاب ها می روید تهیه می کنند. سبد، کلاه، زیر انداز، آب کش، زیر قابلمه ای و همچنین زیر بشقابی از جمله صنایع دستی گیلان است که حصیری می باشند.

اقامت در فومن

برای اقامت در این شهر می توانید از اقامت های بوم گردی ، سوئیت ها و همچنین هتل های شهر استفاده نمود. جهت رفاه حال مسافران و توریست ها این مکان های اقامتی به شیوه های سنتی و مدرن تامین شده که به هر صورتی که راحت هستند آن را انتخاب نمایند و برای مدتی به استراحت و تفریح بپردازند.