شيريني جات يكي  از بخش هاي جدا نشدني از فرهنگ ما ايراني هاست،  به طوري كه در تمام شهر هاي ايران حداقل 3 نوع شيريني مخصوص آن منطقه يافت مي شود. این شیرینی‌ها آن قدر خوشمزه و محبوبند كه به عنوان سوغات هر شهر معرفي مي شوند. در. یک سری از شیرینی ها در تمام ایران یافت می شود و این نشان از این دارد این هنر طرفدارانی بسیار پر و پا قرص دارد. در ادامه قصد داريم تا شيريني هاي مختلف و محبوب هر شهر را به شما معرفي كنيم. باما همراه باشيد.


 معروف ترین شیرینی های ایران


آب دندون مازندران

شیرینی آب دندون مازندران، یک شیرینی بسیار ترد و خوشمزه است که مبدا آنن شهر آمل مازنداران مي باشد. این شیرینی به محض وارد شدن در دهان آب می شود به همین دلیل نام آن را آب دندون گذاشته اند شيريني آب دندون به قدري محبوب است كه پايه ثابت تمام جشن ها ميهماني هاي محليان آمل است. از دیگر شیرینی های معروف مازندران می توان به آغزنون، برنجک، پشت زیک(سوهان کنجدی)، پیس گندله، رشته برشته، قماق و نان کوهی اشاره کرد.


شیرینی آب دندون مازندران



کماج همدان

نان كماج همدان يكي از پرطرفدارترين نان شيريني هاي همدان است. اين نان خوشمزه به قدري محبوب است كه به عنوان اصلي ترين سوغات همدان معروف است. علاوه بر غذاهای متنوع همدان، شیرینی های این استان خوشمزه و پرطرفدار است که از جمله آن ها، انگشت پیچ، حلوا زرده و نان نارگيلي مي باشد.


شیرینی کماج همدان


پادرازی قزوین

قزوين يكي از شهر هاي ايران است كه مهد بسياري از شيريني هاي محبوب و معروف ايران بوده است. شيريني پادرازي نيز يكي از آن هاست. این شیرینی معمولا در سه رنگ و طعم مختلف و براي پذيرايي و سرو آن با چاي تهيه مي شود. برای تهیه‌ ی این شیرینی از پودر قند، روغن صاف قنادی، تخم ‌مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد استفاده می‌ شود. شیرینی پادرازی در مشهد و مخصوصا در عید نوروز نیز پخته می‌ شود. شیرینی اتابکی، نان نازک، باقلوا سه رنگ، نان چرخی و غیره از شیرینی های متنوع قزوین هستند.


شیرینی پادرازی قزوین


بادام سوخته شیراز

بادام سوخته یکی از شیرینی‌ های استان فارس و شهر شیراز است که بسیار مقوی است. اين خوراكي خوشمزه، پاي ثابت ميان وعده هاي استان شيراز بوده كه طرفداران بسياري نيز دارد. شيريني هاي شيرازي يكي از محبوب ترين سوغات هاي استان هاي ايران بوده و هست . شیرینی شیراز به اصالت و خوش عطر بودن بسیار معروف است. کلوچه و مسقطی، رنگینک، حلوا خارک، یوخه و فالوده شیرازی از جمله ی آنهاست.


شیرینی بادام سوخته شیراز


قرابیه تبریز

شهر تبريز به پايتخت شيريني پزي ايران محبوب است. يكي از پر طرفدارترين شيريني هاي اين شهر، قرابيه مي باشد. قرابیه هم یکی از سوغات پرطرفدار تبریز است که ماده اصلی آن سفیده تخم ‌مرغ، شکر و پسته است. این شیرینی سنتی تبریزی، یکی از شیرینی‌ های نسبتا گران تبریز به‌حساب می‌ آید. از دیگر شیرینی های تبریز هم مي توان به باقلوا، نوقا، حلوا برزک، لوز، شکلات تسبیحی و اریس اشاره كرد.


شیرینی قرابیه تبریز


بژی برساق ایلام

بژی برساق نام یکی از شیرینی های سنتی و خوش آب و رنگ ایلام است که در قدیم به مناسبت های گوناگون از جمله جشن عروسی و نوروز تهیه می کردند. البته این شیرینی در تمام مناطق کرد نشین تهیه می شود و از نظر طعم تفاوت چنداني ندارند. حلوای بگل، نان ساجی، نان پپگ، شله کینه و کله کنجی از دیگر شیرینی های محلی ایلام است.


شیرینی بژی برساق ایلام


کلمپه کرمان

یکی از شیرینی های سنتی کرمان که ظاهرش شبیه کلوچه است، کلمپه نام دارد. محتوای داخل این شیرینی خوشمزه مخلوطی از خرما به همراه پودر هل و یک سری مواد دیگر است. امروزه این شیرینی کوکی مانند در تمامي مجلس هاي ايراني سرو مي شود. شیرینی های دیگر کرمان عبارتند از کماچ سهن، قاووت، سوهان زرند، حلوای پسته، فالوده کرمانی، نان پر و برشتو.


کلمپه کرمان


لگیمات بوشهر

شیرینی لگیمات یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی ایرانی است که متعلق به استان هاي جنوبي كشور از جمله بوشهر مي باشد. این شیرینی خوشمزه از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی بامیه دارد.


لگیمات بوشهر



لندو سیستان و بلوچستان

شیرینی لندو یا خرمالندو یک نوع شیرینی محلی خوشمزه است که طبع گرمي داشته و بسيار مقوي مي باشد. شیرینی لندو بیشتر در مناطق جنوب شرق کشور تهیه می شود و در واقع شیرینی لندو سوغات زابل است. خرما لندو را عمدتا برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز و مهمانی ها سرو می کنند. شیرینی لندو سیستان و بلوچستان از کنجد، خرما و گندم تهیه می شود و برای افرادی که نیاز به یک شیرینی مقوی اما سبک دارند مناسب است.


لندو سیستان و بلوچستان



حاجی بادام یزد

حاجي بادام يزد نه تنها يكي از شيريني هاي معروف يزد،بلكه كل ايران مي باشد و حتي به كشور هاي ديگر نيز صادر مي شود. از دیگر شیرینی های خوشمزه ی یزد می توان به لوز، سوهان، پشمک، نان سوروک، نقل، حلوا ارده، قطاب، باقلوا و کیک یزدی اشاره کرد.


حاجی بادام یزد




کاک کرمانشاه

در زمان سفر به کرمانشاه اگر می‌ خواهید سوغاتی را برای عزیزانتان تهیه کنید توصیه ما به شما خرید انواع شیرینی‌ های سنتی این استان از جمله شیرینی کاک می‌ باشد. اين شيريني خوش طعم علي رغم بافت سبكي كه دارد بسيار مقوي مي باشد. از دیگر شیرینی های محبوب کرمانشاه نان برنجی، نان خرمایی، شیرینی بژی و شیرینی شکری است.


کاک کرمانشاه



سوهان قم

سوهان قم يكي از معدود شيريني هاييست كه به صورت سنتي و با دست تهيه مي شود. اين شيريني خوشمزه جزو شيريني هاي گران كشور محسوب شده و همراه با چاي سرو مي شود. انواع دیگر شیرینی های معروف قم هم سوهان عسلی، سوهان بادامی، سوهان کنجدی، حلوا، حلوا کنجدی، حلوا شادونه، ارده شیره و کسمه است.


سوهان قم


نان زنجبیلی گرگان

نان زنجبيلي از ديگر نان هاي شيرين پرطرفدار در محليان استان گرگان مي باشد كه خود را حتي در دل گردشگران و مسافران نيز جا كرده است. نان زنجبیلی از آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل تهیه شده واغلب ظاهري لوزي شكل دارد. ترکیب زنجبیل موجب خلق طعمي خوشمزه و عالي شده است. گرگان دارای شیرینی های سنتی خوشمزه ی دیگری از جمله نان خرمایی، حلوای اماج، سرغربیلی و نان پادرازی است.


نان زنجبیلی


بفه شکری لار

این شیرینی اگرچه به بـُفـَه شِکری معروف هست اما نام اصلي آن بفه شيره اي است. این شیرینی محلی واصیل لاری، درایام عید نوروز، در تمامي خانه ها يافت مي شود چرا كه بسيار خوشمزه و لذيذ است. برخي از شيريني هاي لاري، حلوی مسقطی، حلوی مقراضی، حلوی آرد و روغن، حلوا یغدر، فرنی، حلوی نبات، حلوی آرد برنج، پفکو، ترک، کویته، لوزی، چولو، مشات، گشات، گل پمبه و بلبل مشاتو مي باشند. همانطور كه شاهد هستيد اين استان شيرينيجات بسيار متنوعي دارد.


بفه شکری لار



پولکی اصفهان

مي توان گفت تقريبا همه ما يكبار هم كه شده طعم پولكي هاي خوشمزه اصفهان را چشيده ايم. اين شيريني اغلب با چاي مصرف مي شود و جايگزين خوبي براي قند مي باشد. از دیگر شیرینی های معروف اصفهان می توان به شیرینی برشتوک، برنجی، گز و شیرینی کرکی اشاره کرد.


پولکی اصفهان



رشته خشکار گیلان

رشته خشكار يكي از معروف ترين شيرينيجات استان گيلان مي باشد. این شیرینی محلی مثل زولبیا و بامیه زینت بخش سفره افطار گیلانی ها است و آن را در کنار چای میل می کنند. اين شيريني خوشمزه، بوي بسيار دلنشيني مي دهد و با چاي و ديگر نوشيدني هاي گرم بسيار لذيذ و خوش طعم مي باشد. استان گيلان علاوه بر غذاهای رنگارنگ و بی نظیر شیرینی های خوشمزه ای هم دارد از جمله کاکاکدو، کوکی، کلوچه، گل پالوده، دوشاب بج، باقلوای یاس و شیرینی آگرده.


رشته خشکار



کلوچه قندی بروجرد

کلوچه قندی بروجرد از شیرینی های مخصوص این شهر در ایام نوروز می باشد كه مردم بروجرد براي هر دورهمي اي اين كلوچه را مي پزند. این شیرینی های خوشمزه که به ترکهاش هم معروف هست طرفداران خاصی دارد.


کلوچه قندی بروجرد


حلوا قبیت دزفول

در شوشتر و دزفول، يكي از محبوب ترين نوع شيريني، حلواي قبيت است. قُبِیت یکی از شیرینی‌ های محلی قدیمی ایران است که مشابه انگشت پیچ استان همدان می باشد. در واقع شكل ظاهري آن، آنقدرها هم شبيه حلواي رايج و معمول نيست و رنگي بسيار سفيد دارد. قبیت را در گذشته به عنوان غذا مصرف می‌ کردند. حلوا قبیت از ترکیب سفیده تخم مرغ و شکر و چوبک درست می ‌شود. از دیگر شیرینی های خوشمزه ی دزفول و خطه خراسان می توان به رنگینک، کلوچه شوشتری، کلوچه خرمایی، لوز کنجدی، حلوا ارده، حلوا خرما و عسلیه دزفولی اشاره کرد.


حلوا قبیت دزفول



نقل ارومیه

نقل هاي اروميه يكي از معروف ترين سوغات استان هستند. اين نقل ها در گذشته و حتي حال، با چاي سرو مي شدند و جايگزين قند بوده اند. از بین نقل‌ های معروف ارومیه، نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی يكي از محبوب ترين ها هستند، برای تهیه این نقل از بادام‌ هایی که قبلاً خلال شده و در گل بیدمشک که ترک زبان‌ها به آن “پیش پیشا” می‌ گویند خوابانده شده استفاده می‌ شود.


نقل ارومیه


در این مقاله اگر شیرینی شهر شما معرفی نشده، با ما در میان بگذارید تا شیرینی های خوشمزه ی دیگری را بشناسیم.