سفر به جزیره ی قشم در فصول مناسب سال، می تواند گزینه ی بسیار محبوبی برای علاقه مندان به سفر و مسافرت باشد! این جزیره که سالانه تعداد زیادی از مسافران داخلی از اقصی نقاط ایران را به خود جذب می کند، اقامتگاه های بوم گردی بسیار زیادی نیز دارد که در این مطلب قصد داریم به بررسی آن ها بپردازیم و آن ها را شرح دهیم؛ اگر شما نیز قصد سفر به این جزیره ی فوق العاده را دارید، به شما توصیه می کنیم که حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


 اقامتگاه های بومگردی در قشم


بهترین اقامتگاه در قشم

شاید نتوان به طور قطعی بیان کرد که کدام اقامتگاه در قشم می تواند بهترین اقامتگاه برای مسافران این جزیره باشد؛ این موضوع نیز به این دلیل است که ممکن است برخی افراد از اقامتگاه های خاصی خوششان بیاید که افراد دیگر آن ها را نمی پسندند؛ به همین دلیل ما سعی می کنیم در ادامه ی مطلب، به بررسی چند مورد از مهم ترین اقامتگاه های جزیره ی قشم که بیشتر مورد توجه مسافران قرار گرفته اند بپردازیم و آن ها را برای شما شرح دهیم. انتخاب اقامتگاه مورد نظر و محبوب شما از بین اقامتگاه هایی که قرار است آن ها را توضیح دهیم، کار سخت و دشواری نخواهد بود.

1-      اقامتگاه بوم گردی خانه ی دوست

این اقامتگاه بوم گردی، زیربنایی بالغ بر 1400 متر مربع دارد و در 35 کیلومتری جزیره ی قشم، در شهر ساحلی سوزا واقع شده است. جالب است بدانید که این اقامتگاه بوم گردی، با داشتن قدمتی نزدیک به 80 سال، جزو اقامتگاه های کهن و قدیمی شهر قشم به شمار می رود. البته جای نگرانی وجود ندارد چون در سال 1396، این بنا با عملیات های زیادی با مرمت و بازسازی  مواجه شد و از این بابت خیال مسافران باید راحت باشد. این بنا 10 باب اتاق دارد و تمامی اتاق ها به سبک معماری سنتی و متناسب با اقلیم مردم قشم می باشد. اگر شما این اقامتگاه را برای اقامت خودتان انتخاب کنید، می توانید به راحتی به ساحل دریا دسترسی داشته باشید؛ فاصله این اقامتگاه تا ساحل تنها 700 متر است و این موضوع به سبب این است که این بنا در شهر سوزا واقع شده است. برای مثال مهمانان می توانند از مناظر بینظیری مانند دره ی ستارگان قشم که تا این اقامتگاه تنها 18 کیلومتر فاصله دارد دیدن کنند. جزیره ی ناز هم تنها 4 و نیم کیلومتر تا این بنا فاصله دارد. البته باید توجه داشته باشید که برای دسترسی به این جزیره، باید از اسکله، فاصله ای را با قایق طی کنید.


اقامتگاه خانه ی دوست


نکته ی دیگری که لازم می دانیم به بیان آن بپردازیم، این موضوع است که این اقامتگاه به دلیل قدیمی و کهنه بودنش، پله های زیادی دارد که ممکن است برای کودکان و یا افراد کهنسال، زیاد مناسب نباشد. مسئولین این اقامتگاه، به دلیل این که خواسته اند تا معماری اصیل و قدیمی این بنا را حفظ کنند، تا کنون اتاق ها را بدون تخت به مشتریان ارائه می دهند تا شکل و ظاهر قدیمی اقامتگاه، هنوز هم بعد از سال ها حفظ شده باشد. همه ی  اتاق ها هم به جز اتاق های بادگیر و دره ی ستاره ها، فاقد سرویس بهداشتی و حمام در داخل اتاق هستند و مسافران باید از قسمت عمومی واقع در محوطه استفاده نمایند.

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه خانه ی دوست :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

2-      اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی

این اقامتگاه بوم گردی، در روستای طبل قرار گرفته است. مسافرانی که قصد دارند تا از جزیره ی دلفین ها بازدید کنند و همچنین علاقه دارند تا در خانه های محلی و سنتی اقامت داشته باشند، می توانند این اقامتگاه را با خیال راحت برای سفر خود انتخاب کنند و مطمئن باشند که در طول سفر، به آن ها خوش خواهد گذشت. اقامتگاه بومگردی ناخدا امینی، سه حیاط مجاور هم دارد؛ حیاط اصلی این اقامتگاه، 14 باب اتاق و دو حیاط دیگر هم دارای مجموعا 6 باب اتاق هستند.


  اقامتگاه ناخدا امینی


لازم به ذکر است که این اتاق ها در محوطه، در کنار یکدیگر ساخته شده اند و مانند اقامتگاه بوم گردی خانه ی دوست که در بالا نیز به آن اشاره شد، به دلیل حفظ سبک سنتی و قدیمی اقامتگاه، اتاق ها همگی فاقد حمام و سرویس بهداشتی می باشند. البته برای رفاه بیشتر مهمانان، 4 حمام و 4 سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی در محوطه ی این اقامتگاه تعبیه شده است تا مسافران از آن ها استفاده کنند. این مهمانپذیر سنتی که بیش از 20 سال قدمت دارد، پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور می باشد و در فاصله ی 70 کیلومتری قشم و در روستای طبل واقع شده است.

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه ناخدا امینی :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

3-      اقامتگاه بوم گردی کاکا قشم

این اقامتگاه که 35 سال قدمت دارد، در سال 1397 مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و مجددا به بهره برداری رسید. اقامتگاه بوم گردی کاکا، 4 باب اتاق دارد که همگی آن ها در طبقه ی همکف قرار گرفته اند. اگر بخواهیم این مکان را از نظر موقعیت مکانی بررسی کنیم، باید بگوییم که اقامتگاه کاکا، در روستای دهخدا و در فاصله ی 57 کیلومتری از مرکز جزیره ی قشم واقع شده است. مهمانانی که قصد دارند در سفر به قشم از این اقامتگاه استفاده کنند، می توانند در طول مدت اقامت خود در این مکان،  از جنگل حرا که از جاذبه های دیدنی جزیره ی قشم نیز به شمار می آید دیدن کنند. باز هم مانند دو اقامتگاه بوم گردی ذکر شده در بالا، این اقامتگاه نیز برای القاء حس قدیمی و سنتی به مسافران، اتاق ها فاقد پنجره و یخچال و سرویس بهداشتی هستند. البته برای آسایش و راحتی مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی، در محوطه ی این اقامتگاه وجود دارد که مسافران می توانند به صورت مشترک با یکدیگر، از آن ها استفاده کنند. لازم به ذکر نیز هست که یخچال هم به صورت عمومی در ساختمان اقامتگاه وجود دارد. 


 اقامتگاه  کاکا قشم


اگر شما نیز قصد دارید تا چند روزی از زندگی مجازی و ماشینی فاصله بگیرید و در طبیعت لذت ببرید، تا جایی که اتاق هایتان نیز به تلوزیون و رسانه دسترسی نداشته باشند، می توانید این اقامتگاه بوم گردی را برای محل اقامت و سکونت خود انتخاب کنید و از انتخاب خود لذت ببرید.

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه کاکا :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

4-      اقامتگاه بوم گردی کلودنگ دهخدای قشم

اقامتگاه دیگری که قصد بررسی آن را داریم، اقامتگاه بوم گردی کلودنگ در این جزیره می باشد؛ تعدادی از اتاق های این اقامتگاه در سال 1380 و تعدادی دیگر نیز در سال 1392 ساخته و بازسازی شدند. این مکان که مجهز به 8 باب اتاق است، فضای سنتی و دلنشین جنوبی را برای مسافران و مهمانان گرامی به ارمغان می آورد. اگر بخواهیم این اقامتگاه را از نظر موقعیت مکانی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که اقامتگاه بوم گردی کلودنگ دهخدا، در فاصله ی 60 کیلومتری از جزیره ی قشم واقع شده است و به دلیل همین موقعیت مکانی خوب، مسافرانی می توانند از جاذبه های جزیره ی قشم از جمله منطقه ی حفاظت شده ی جنگل حرا دیدن کنند و اوقات مفرحی را برای خودشان رقم بزنند. 


  اقامتگاه کلودنگ دهخدای قشم


حفظ معماری سنتی و القاء حس قدیمی و کهن به مسافران، باعث شده است تا برخی از اتاق های اقامتگاه کلودنگ جزیره ی قشم فاقد حمام، سرویس بهداشتی و تخت باشند؛ البته باید این نکته را نیز ذکر کنیم که حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، به صورت عمومی در محوطه ی اقامتگاه تعبیه شده است و مسافران می توانند از آن ها به صورت اشتراکی استفاده کنند. یخچال و تلوزیون نیز در اتاق های این اقامتگاه بوم گردی وجود ندارد؛ اما تنها می توان در خارج از اتاق ها و در محوطه ی این اقامتگاه، از یخچال هایی که به صورت عمومی داخل ساختمان تعبیه شده اند، استفاده کرد. این اقامتگاه نیز مانند دیگر اقامتگاه های بوم گردی قشم، برای عزیزانی مناسب و مفرح خواهد بود که قصد دارند چند روزی از زندگی روزمره ی ماشینی خود دور شوند و طعم زندگی سنتی قدیمی مردمان جنوب را بچشند.

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه دهخدا :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

5-      اقامتگاه بوم گردی تاخره قشم

این اقامتگاه بوم گردی که نسبت به دیگر اقامتگاه هایی که تا حالا آن ها را بررسی کرده ایم، جدید تر و نوساز تر است، در سال 1391، فعالیت خود را با هدف ارائه ی خدمات به مسافران و مهمانان جزیره ی قشم آغاز کرد. وجود 5 باب اتاق در این اقامتگاه باعث شده است تا معماری خاص و منحصر به فردی برای مسافران به ارمغان آورده شود؛ تمام این پنج اتاق، در طبقه ی همکف واقع شده اند و از این رو، به دلیل عدم وجود پله های زیاد، سالمندان و کودکان نیز می توانند به راحتی در این مکان رفت و آمد داشته باشند و تهدید آن ها را دنبال نکند. البته تنها در قسمت ورودی این اقامتگاه، تعدادی پله وجود دارد که زیاد نیستند. از نظر موقعیت مکانی، اقامتگاه تاخره ی قشم، در روستای سهیلی جزیره ی قشم واقع شده است و تا مرکز شهر قشم، حدود 61 کیلومتر فاصله دارد؛ این فاصله که به نسبت دیگر اقامتگاه ها، فاصله ی زیادی از شهر قشم می باشد، می تواند در عین حال که نقطه ی ضعف حساب می شود، نقطه ی قوت نیز باشد! به این دلیل که برخی افراد دوست دارند تا اقامتگاه بوم گردی آن ها، حداکثر فاصله را از فضای شهری داشته باشد و بتوانند دور از فضای شلوغ شهر، تعطیلات خود را بگذرانند. اصلی ترین جاذبه های گردشگری روستای سهیلی قشم، جنگل حرا است؛ مسافرانی که در این اقامتگاه ساکن هستند، می توانند تنها با طی کردن مسافت 4 کیلومتر، به این جنگل برسند و از آن دیدن کنند. 


اقامتگاه تاخره قشم


به منظور القاء حس نوستالژیک و سنتی جنوبی به مهمانان این مجموعه، اتاق های این اقامتگاه نیز مانند دیگر اقامتگاه های جزیره ی قشم، فاقد تخت، حمام و سرویس بهداشتی هستند. اما برای رفاه مسافرانی که این مکان را برای اقامت و سکونت خود در شهر قشم انتخاب می کنند، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، به صورت عمومی در محوطه ی اقامتگاه تعبیه شده اند. نکته ی دیگری که لازم می دانیم بیان کنیم این است که این اتاق ها، به دلیل قرارگیری در منطقه ی گرمسیری، فاقد سیستم گرمایشی هستند و اگر شما قصد دارید در فصل های سرد سال مانند فصل زمستان به این اقامتگاه سفر کنید، باید لباس های مناسب این فصل را نیز همراه خود داشته باشید. همچنین این اتاق ها، یخچال و تلوزیون ندارند! البته در آشپزخانه ی این اقامتگاه که به صورت عمومی نیز مورد استفاده ی مسافران قرار می گیرد، یخچال وجود دارد و مسافران می توانند با هماهنگی با پرسنل مجموعه از آن استفاده کنند؛ اما هیچ تلوزیون و یا وسیله ی دیگری که به رسانه و... متصل باشد، در این اقامتگاه وجود ندارد!

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه تاخره :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

6-      اقامتگاه بوم گردی بادلا قشم

آخرین اقامتگاهی که قصد بررسی آن را داریم، اقامتگاه بوم گردی بادلای قشم می باشد؛ این اقامتگاه بیش از 50 سال قدمت دارد و در سال 1398 مورد بازسازی دوباره قرار گرفته است؛ وجود 4 باب اتاق در این بنا باعث شده است تا این مکان نیز جزو اقامتگاه های بوم گردی جزیره ی قشم به شمار رود. 


   اقامتگاه بادلا قشم


فاصله ی این اقامتگاه که در روستای دهخدای قشم واقع شده است، تا جزیره ی قشم، 60 کیلومتر است و به نسبت اقامتگاه های دیگری که در رابطه با آن ها صحبت کردیم، فاصله ی خوبی تا شهر دارد. فاصله ی بادلا تا مرکز شهر درگهان نیز 45 کیلومتر است و این فاصله نیز فاصله ی مطلوبی برای مسافران خواهد بود. همه ی اتاق ها در محوطه ی اقامتگاه قرار گرفته اند و به همین دلیل، دسترسی به اتاق ها بسیار راحت و خوب است. باب اتاق می باشد که اتاق ها در محوطه اقامتگاه قرار گرفته اند. مهمانان و مسافرانی که این مکان را برای سکونت خود در جزیره انتخاب می کنند، می توانند ضمن آشنایی با زندگی بومیان این منطقه، از جنگل های حرا نیز با تنها پیمودن مسافت 11 کیلومتر، بازدید نمایند.

دو نکته در ارتباط با رزرو اقامتگاه بادلا :

الف) پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.
ب) پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته، به همراه ارائه ی کارت ملی و شناسنامه عکس دار زوجین، امکان پذیر است.

·         قیمت اقامتگاه های بومگردی در قشم

حال که شش اقامتگاه بوم گردی جزیره ی قشم را برای شما بررسی کردیم و ویژگی های آن ها را گفتیم، باید به ذکر این نکته بپردازیم که هزینه ی اقامت در هر کدام از این اقامتگاه های بوم گردی چقدر است؛ به طور کلی متناسب با امکانات و ویژگی های هر اقامتگاه، هزینه ی رزرو و اجاره ی اتاق های آن نیز متغیر خواهد بود. برای مثال بعضی از اقامتگاه ها، در فصل پاییز که مسافران زیادی نیز به بازدید از جزیره ی قشم می پردازند، هزینه ی اقامت از شبی 350 تا 600 هزار تومان، از هر مسافر می گیرند. مثلا اقامتگاه بوم گردی کلودنگ که آن را بررسی کردیم، هزینه ی اقامت برای هر شب آن، 530 هزار تومان می باشد. البته باید دقت داشت که این هزینه، برای خورد و خوراک مسافران نیز هست و وعده های غذایی برای مسافران، در محوطه ی هر اقامتگاهی سرو می شود.


اقامتگاه های بومگردی در قشم


نکته ی دیگری که در ارتباط با هزینه ها باید بدانیم، هزینه ی اقامت برای افراد خردسال و کودکان است؛ معمولا در اکثر اقامتگاه های بوم گردی شهر قشم، هزینه ی اقامت در اقامتگاه برای کودکان زیر 6 سال، در صورتی که از سرویس استفاده نشود، رایگان است و برای افراد بالای 6 سال هم، هزینه ی کامل در نظر گرفته می شود.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تعدادی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی جزیره ی قشم را بررسی کنیم و قیمت رزور آن ها را نیز برای شما شرح دهیم. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.