طبیعت شمال ایراان  علی‌الخصوص نوار جنوبی دریای خزر آنقدر زیباست که هر ایرانی حداقل برای یکبار هم که شده به این خطه خوش آب و هوا سفر کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با فرهنگ، سنت، جاذبه های گردشگری و آداب و رسوم هر یک شهرهای شمالی آشنا کنیم. پس با رنتی جا همراه باشید.


شمال ايران


شمال ايران

همانطور که از عنوان مشخص است قصد داریم در این مقاله در خصوص شمال ایران با شما گردشگران صحبت کنیم اما منظورمان از شمال دقیقا کجاست؟

موقعیت جغرافیایی شمال

تلفیق سه استان گیلان، گلستان و مازندران در نوار جنوبی دریای خزر برای ما ایرانیان مقصدی جذاب به نام شمال را فراهم کرده است که همواره در تعطیلات و ایام نوروز، انتخاب گردشگران بسیاری در سراسر کشور این خطه ی سرسبز و دیدنی است. شمال سرزمین نسبتا کم وسعتی است که به واسطه طبیعت و ساحل زیبای دریای خزر در بین گردشگران به محبوبیت رسیده در شمال رشته کوه البرز واقع شده است. اگر قصد دارید به شهرهای شمالی ایران سفر کنید برای اقامت خود میتوانید اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.

مسیرهای اصلی منتهی به شمال

شما از هر جا که سفرتان به سمت شمال را شروع کرده باشید باید خود را به یکی از مسیرهای اصلی به شمال برسانید که این مسیرها شامل جاده هراز، جاده چالوس، جاده فیروزکوه، ساری-سمنان، آزاد راه قزوین-رشت، گردنه حیران و جاده مشهد-گرگان میشود.

جاده 77 یا جاده هراز

جاده هراز یکی از مهم ترین محورهای مواصاتی بین تهران و استان مازندران است. این جاده که از دره رود هراز میگذرد همواره انتخاب بسیاری از گردشگران برای رسیدن به مازندران میباشد. ساخت جاده هراز 23 سال زمان برده است. جاده 77 علاوه بر قدمت تاریخی ای که دارد به یکی از زیباترین جاده ها در جهان نیز معروف است همچنین این جاده در سال 1389 به انتخاب مردم ایران به عنوان زیباترین جاده ایران نیز انتخاب شد. جاده هراز یکی از پر تردد ترین محورهای شمالی است به طوری که بر اساس آمار اعلام شده در طول تعطیلات نوروز میزبان 4 میلیون مسافر میباشد. از آنجا که ظرفیت این جاده جوابگو این حجم از تردد نیست گاهی شاهد ترافیک های سنگین و پر حجم در جاده هراز هستیم البته نا گفته نماند این در بعضی قسمتهای این مسیر جاده هزار شاهد چهار باند مسیر حرکت هستیم که در آینده تمام جاده هراز چهار بانده خواهد شد در حال حاضر این جاده دارای 15 تونل است که طولانی ترین آن در حدود 1500 متر طول دارد و وانا نامیده میشود. این جاده از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده دماوند به فیروزکوه شروع شده و بعد از عبور از آبعلی، گردنه امام زاده هاشم و رینه و لاریجان به شهر آمل متصل میشود.


جاده هراز


جاده هراز فقط یک مسیر ارتباطی بین تهران و مازندران نیست بلکه جاذبه های مذهبی و گدشگری بسیاری نیز در دل خود دارد. مهم ترین جاذبه مذهبی در جاده هراز آستان امامزاده هاشم است که در مرتفع ترین نقطه این جاده چشم نوازی میکند. نسب این امام زاده به امام حسن مجتبی علیه السلام میرسد. آستان مقدس امامزاده هاشم نیز جزء آثار ملی به ثبت رسیده است. این قسمت از جاده هراز جزء محدوده شهر آمل به حساب می‌آید و همچنین در گذشته در کنار بقعه امامزاده کاروانسرایی بوده است که به زائرین خدمت رسانی میکرده که امروزه از آن خبری نیست.

قله دماوند، آبشار شاهان دشت که بزرگترین آبشار مازندران و بلندترین آبشار در کل ایران است، آبگرم لاریجان، آبشار قلعه دختر در منطقه پلور، دریاچه امامزاده علی یا پشنگ، غار گل زرد، منطقه ممنوعه شکار، دشت و آبشار دریوک که بلند ترین آبشار زمین ایران است، کتیبه شکل شاه و.... از جمله آثار دیدنی در جاده هراز هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواد بود.  

احتیاط در جاده هراز را فراموش نکنید!  

متاسفانه آمار تصادفات و سوانح رانندگی در جاده هراز بالاست. سعی کنید در روزهای برفی از این جاده تردد نداشته باشید زیرا حد فاصل کیلومتر 18 تا 22 جاده رودهن به طرف امامزاده هاشم یکی از پرمخاطره ترین نقاط جاده هراز است که از جهت سقوط بهمن منطقه ای ناایمن شناخته میشود با اینکه این قسمت تونل بهمن گیر دارد اما این تونل کافی نیست چرا که در سال 1376 نتوانست از جان 32 مسافر در حال گذر از این قسمت را محافظت کند.

جاده 59 یا همان جاده چالوس    

جاده چالوس را میتوان معروف ترین و محبوب ترین مسیر به شمال دانست. این جاده بسیار زیبا که همواره انتخاب اکثر پایتخت نشینان و کرجی ها برای سفر به شمال و علی الخصوص استان مازندران است و به همین سبب در اکثر مواقع و در تعطیلات شاهد ترافیک های چندین ساعته و سنگین در این جاده هستیم.شروع ساخت محور کرج-چالوس در زمان دودمان پهلوی در 1312 به دستور شخص رضا شاه بوده و در سال 1317 کار ساخت این جاده به پایان رسیده است. از آنجا که جاده 59 از دل کوه های البرز عبور میکند  تونل ها و پل های بسیاری نیز در آن وجود دارد که معروف ترین آن ها تونل کندوان است. جاده چالوس یکی از بکر ترین و بی نظیر ترین جاده ها در جهان است که با هر بار گذر از آن خاطره ای جدید در ذهنتان ثبت خواهد شد. محال است مسافری از جاده چالوس عبور کرده باشد و از آشکده ها و جگرکی های معروف اطراف این جاده خاطره نداشته باشد. در اوایل جاده چالوس شما مسافران شمالی با سد امیر کبیر روبه رو خواهید شد این سد که کرج هم نامیده میشود بر روی رودخانه کرج و 25 کیلومتری جاده چالوس واقع شده است.

باغ لاله های گچسر

با رسیدن به منطقه آسرا و پل خواب در جاده چالوس میتوانید از باغ لاله های گچسر نیز دیدن کنید. این باغ که در 54 کیلومتری جاده چالوس و کمی قبل تر از پیست اسکی دیزین قرار دارد انواع مختلفی از لاله های جهان را در خود دارد که هر ساله میزبان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی فراوانی نیز هست.


باغ لاله های گچسر


پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی دیگر از جاذبه های پر طرفدار در جاده چالوس است و همینطور مهم ترین پیست اسکی در ایران و خاورمیانه نیز میباشد.

جاده 79 یا همان جاده فیروزکوه

جاده 79 که محور مواصلاتی بین استان تهران و استان مازندران است بیشتر به جاده فیروزکوه و یا سوادکوه شهرت دارد. این جاده 252 کیلومتری که از تهران را به قائمشهر میرساند و سپس تا ساری امتداد میابد طولانی ترین محور در بین جاده های استان مازندارن است . بد نیست بدانید که این جاده نسبت به جاده هراز و چالوس از ایمنی بیشتری برخوردار است و در طول سال در حدود 25% از مسافران را روانه شهرهای شمالی میکند.

ساخت جاده فیروزکوه در حدود 16 سال زمان برده است و دارای 6 لاین به صورت 3 لاین رفت و 3 لاین برگشت میباشد. یکی از نقاط پر مخاطره در جاده 79 محدوده گردنه گدوک در جنوب استان مازندران است از آنجا که این منطقه 15 کیلومتری در ارتفاع نسبتا زیادی واقع شده و در بیشتر روزهای سال مه غلیظی در آن حاکم است و یا در زمستان برفی میباشد نیازمند رعایت کامل نکات ایمنی در رانندگی است اما فراموش نکنید که لذت میل کردن کاسه آش داغ در گردنه گدوک میتواند برایتان طمع بی نظیری را به یادگار بگذارد.

پل ورسک

یکی از پل های تاریخی در ایران پل ورسک است که در 27 کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه واقع شده. پل ورسک که در سال 1315 به بهره برداری رسیده یکی از شاهکارهای مهندسی در زمینه پل سازی به حساب می‌آید. پل ورسک که در روستای ورسک میباشد توسط شرکت دانمارکی کمپساکس و با ضمانت 70 ساله در سال 1315 احداث شده. این پل از بزرگترین پل های راه آهن سراسری در ایران است که تهران و شمال را به هم وصل میکند همچنین پل ورسک در سال 1356 جزء آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این پل در تیرماه سال 1324 بر اساس تصمیم وزارت راه به پل پیروزی تغییر نام داد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پل ورسک نیز در نام کتاب رکوردهای گینس در قسمت پل های با ارتفاع بیش از 61 متر نیز به ثبت رسیده است.

دریاچه شورمست، جنگل زیبای اوریم، سد لفور، پارک جنگلی آزادمهر و پارک جنگلی جوارم از دیدنی هاییست که میتوانید با گذر از جاده سوادکوه از آن ها دیدن کنید.


پل ورسک


جاده 81 یا محور ساری-سمنان

محور مواصلاتی ساری-سمنان که از شهر ساری استان مازندران شروع میشود و پس از عبور از شهر دامغان در استان سمنان به سمت استان یزد امتداد میابد و در روستای رباط پشت بادام شهرستان اردکان خاتمه میابد. این جاده 494 کیلومتری  مسیری است که مرکز ایران را به شمال وصل میکند.

شهرهای مازندران

استان مازندران به مرکزیت شهر ساری پر طرفردار ترین استان در مقایسه با دو استان دیگر گلستان و گیلان است به طوری که در هر روز سال و به خصوص در روزهای تعطیل و ایام نوروز شاهد ورود مسافران زیادی به این استان هستیم. از قسمت غربی این استان به ترتیب شهرهای رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، آمل، فریدون کنار، بابل، بابلسر، جویبار، سیمرغ، قائم شهر، سوادکوه، ساری، میان دورود، نکا، بهشهر و گلوگاه دیده میشوند. تمام شهرهای استان مازندران آنقدر زیبا هستند که بعضی از آن ها هم از جاذبه دریا و از جاذبه جنگل و طبیعت بکر برخوردارند و بعضی دیگر با اینکه از دریا دور هستند اما آنچان طبیعتشان دلفریبی میکند که همواره جز مقصدهای انتخابی بسیاری از مسافران هستند.

رامسر

شهرستان رامسر به مرکزیت شهر رامسر را میتوان خاطره انگیز ترین شهر استان مازندران دانست.  در گذشته از رامسر با نام سختسر یاد میشده است. رامسر شهری با جاذبه های تکرار نشدنی در شمال ایران است که اصلی ترین جاذبه آن ساختار منظم شهری و حدفاصل کم میان ساحل نقره گون دریای خزر و زمرد خوش نقش کوه های البزر میباشد. مردم مهمان نواز شهر رامسر گیلک هستند و به زبان شیرین گیلکی هم صحبت میکنند. رامسر یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای ایران و جهان نیز میباشد. به طوری که بر طبق آمار این شهر سالانه میزبان 10 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

موقعیت جغرافیایی رامسر

شهرستان رامسر غربی ترین شهر استان مازندران است که هم مرز با استان گیلان و شهر چابکسر است، از قسمت شرق به شیرود از جنوب به کوه های البرز و از قسمت شمال به دریای خزر ختم میشود. برای رسیدن به رامسر زیبا میتوانید از دو مسیر استفاده کنید، اگر مبداء را تهران فرض کنیم میتوانید از طریق مسیر اول آزاد راه قزوین-رشت بعد از عبور از لنگرود، رودسر و چابکسر از قسمت غرب رامسر وارد این شهر شوید و بهتر است بدانید که مسافتی که باید از تهران تا رامسر از طریق این مسیر بپیمایید در حدود 488 کیلومتر است و از مسیر دوم که همان جاده چالوس است که ابتدا باید به سمت کرج و جاده چالوس شوید و از آن جا به مرزن آباد سپس متل قو و در نهایت به رامسر وارد شوید، در مسیر دوم شما در حدود 255 کیلومتر راه را باید تا رامسر بپیمایید. همچنین در صورت تمایل میتوانید از طریق حمل و نقل هوایی نیز به این شهر زیبا سفر کنید چراکه رامسر مجهز به فرودگاه است و مدت زمان پرواز هواپیمای مسافربری از تهران تا رامسر حدودا 40 دقیقه است.


رامسر


جاهای دیدنی رامسر

رامسر شهری زیباست که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی در دل خود دارد اما باید بدانید که این جاذبه ها فقط معطوف به مرکز شهر رامسر نیست بلکه در اطراف رامسر نیز دیدنی های منحصر به فردی وجود دارد که به شما توصیه میکنیم در سفر خود برای بازدید از آن ها نیز برنامه ریزی داشته باشید. اگر قصد سفر به رامسر زیبا را داشتید برای اقامت در این شهر میتوانید اقدام به اجاره ویلا در رامسر کنید.

هتل قدیم رامسر

شاید برای بیشتر ما با شنیدن نام رامسر تصویر هتل قدیم این شهر به همراه بلوار خاطره انگیز کازینو که بعد از انقلاب به معلم تغییر نام داده است در ذهنمان مجسم شود. این هتل که به نوعی نماد از رامسر نیز تبدیل شده است در سال 1917 و در دوران حکومت خاندان پهلوی و به دستور شخص رضا شاه بنای این هتل در زمینی به متراژ 5000 متر توسط معماران آلمانی طراحی و ساخته شد. سبک معماری هتل قدیم رامسر شباهت هایی به معماری آرت دکو در اروپا نیز دارد البته طراحی داخلی این هتل توسط انگلیسی ها و طراحی محیط خارجی هتل توسط ایتالیایی ها انجام شد از این رو این هتل را باید تلفیقی از سلیقه آلمانی ها، انگلیسی ها و ایتالیایی دانست. این هتل آنقدر زیباست که حتی به عنوان یکی از مشهور ترین هتل های ایران و خاورمیانه انتخاب شده است. این هتل سه طبقه که در زیر زمین آن در حال حاضر سفره خانه سنتی دایر است همچنان هم از مسافران پذیرایی میکند اما باید بدانید که برای اقامت در این هتل باید پیش از سفر نسبت به رزو اتاق در آن اقدام کنید.

بلوار کازینو یا معلم

بلوار کازینو هم قدمتی از دوران حکومت پهلوی دارد که در سال 1351 نیز به عنوان یکی از آثار ملی در ایران به ثبت رسیده است. بلوار کازینو که به دستور شاه ساخته شده در ابتدا مسیری اختصاصی برای خانواده و شخص خود شاه بوده که این مسیر از درب ورودی هتل آغاز میشود و تا ساحل امتداد میابد که مسیری در حدود 2 کیلومتر است. در تمام طول این بلوار در دو سمت آن درختان سر به فلک کشده خودنمایی میکند که همچنان یکی از زیباترین بلوارها در تمام کشور است واقعا امکان ندارد که به رامسر سفر کنید و در ورودی و روی پله های هتل قدیم رامسر و همینطور بلوار معلم آن عکسی به یادگار از خودتان ثبت نکنید!

کاخ مرمر یا همان موزه تماشاگه خزر

کاخ مرمر که همجوار با هتل قدیم رامسر است بنایی تاریخی یادگاری از سال های حکومت خاندان پهلوی در شهر رامسر میباشد. در حال حاضر کاخ مرمر به موزه تماشاگه خزر تغییر کرده و بنای کاخ در باغی مجلل و ساخته شده به سبک معماری اروپایی قرار دارد. نمای کاخ از سنگ های مرمر سفید است و ستون ها و مجسمه هایی از حیوانات به عنوان نیز به عنوان تزییئات در باغ و اطراف کاخ استفاده شده در حال حاضر این موزه آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان را در معرض دید عموم قرار داده است.

تله کابین رامسر

رامسر شهری پر از جاذبه و تفرجگاه است که باعث میشود گردشگران سفری هیجان انگیز و پرخاطره را تجربه کنند. یکی از مفرح ترین تفریحات در شهر رامسر تله کابین آن است. این تله کابین که در فاصله 5 کیلومتری غرب رامسر قرار دارد از سال 1389 شروع به فعالیت کرده است. تله کابین رامسر متشکل از 40 کابین مسیری 2 کیلومتری را در 12 دقیقه طی میکند و مسافران را تا ارتفاع 700 متری از سطح دریا بالا میبرد. مسافران میتواندد پس از جا به جایی توسط تله کابین به جنگل های مرتفع رامسر بروند و از دیدن دریای آبی خزر در ارتفاع لذت ببرند همچنین در بالای تله کابین هتل بام سبز رامسر قرار دارد که خود یکی از منحصر به فردترین هتل های ایران است. این هتل با معماری و چشم انداز خاص خود در دو سبک متفاوت آماده ارائه اقامتگاه به مسافران است. شما گردشگران اگر تمایل به اسکان در این هتل را دارید میتوانید اقدام به رزرو یکی از کلبه جنگلی های آن و یا سوئیت های vip  آن کنید شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این هت 7 سوئیت هجان انگیز وجود دارد که  هر کدام به شیوه ای متفاوت دیزاین شده اند به طور مثال یکی از سوئیت ها به سبک خانه های چینی آراسته شده دیگری با الهام از یک کشتی طراحی شده ویا سوئیتی مشابه با یکی از دهکده های آمریکایی که هر کدام در نوع خود جالب و حیرت انگیزند.


تله کابین رامسر


جواهری به نام جواهرده

حال وقت آن است تا کمی از رامسر فاصله بگیرید تا یکی از زیباترین ییلاقات شمال کشور را ببینید. جواهرده که در 27 کیلومتری جنوب غربی رامسر و در ارتفاعات 2000 متری البرز واقع شده است. از آن جا که روستای جواهرده یک منطقه ی ییلاقی محسوب میشود ساکنان بومی آن نیز فقط چهار ماه از سال را در آن ساکن هستند. روستای مدرن و پیشرفته جواهرده طبیعت بسیار زیبایی دارد به طوریکه از این روستا به عنوان بهشت ییلاقات ایران یاد میشود جنگل های مه آلود در کنار آب و هوای خوش و خنک منطقه آنقدر افسونگر هستند که باعث میشود بسیاری مقصد سفر خود را جواهرده تعیین کنند. شاید با شنیدن نام روستا در ذهنتان تجسم کنید که این منطقه فاقد امکانات است اما باید خدمتتان عرض کنیم به دلیل رونق خوب گردشگری در روستای جواهر ده این روستا یکی از پیشرفته ترین مناطق روستایی است که تمام امکانات رفاهی و گردشگری در آن به خوبی در دسترس میباشد با اینکه بافت روستایی منطقه نیز به خوبی حفظ شده است. در جواهر ده هم میتوانید در هتل اقامت داشته باشید و یا اقدام به اجاره ویلا در جواهر ده کنید و یا حتی شب خود را در چادرهای مسافرتی بگذرانید.


جواهرده


رستوران گردی در جواهرده

با نزدیکی به جواهر ده شما در اطراف جاده رستوران ها و قهوه خانه های بسیاری را خواهید دید که در آن ها بساط کباب و قلیان بسیار داغ است.  رستوران ها غذاهای خوش رنگ و لعاب جواهر ده آنقدر هوس برانگیز است که بیشتر رستوران هایش همیشه شلوغ و پرمسافر است ولی باید بدانید که رستوران های این منطقه جزء رستورانهای گران قیمت هستند و از معروف ترین رستوران های جواهرده میتوان به رستوران سلیمی،کافه جمشید و رستوران عمو رجب اشاره کنیم که غذاهای محلی بسیار لذیذی را به مسافران ارائه میکنند.  

دریاچه قو جاذبه منحصر به فرد جواهرده

یکی از زیباترین دریاچه های مصنوعی در ایران دریاچه قو در روستای جواهر ده است. دریاچه قو که از توسعه یک برکه توسط بخش خصوص پدید آمده است و پس از گذر از جاده ای خاکی و پر پیچ و خم در فاصله 2/5 کیلومتری از روستای جواهر ده در مکانی سرسبز و زیبا با آن رو به رو خواهید شد. آلاچیق های اطراف دریاچه قو که در سطح آب ساخته شده اند بسیار زیباست که میتوانید برای استراحت و صرف وعده ای غذا از آن ها استفاده کنید و همینطور با استفاده از قایق های پدالی در دریاچه اوقاتی خوش را سپری کنید.

 ویلاهای اجاره ای در رامسر

اب و هوا و شرایط شهرهای شمالی به گونه ای است که بیشتر ما ایرانی ها تمایل داریم در اقامتگاهی راحت و بدون محدودیت شب های خود را سپری کنیم چرا که گاهی اوقات در سفرهایمان پیش آمده است که در محافل خانوادگی و دوستانه خود تا پاسی از شب را به تفریح و خنده گذرانده باشیم و از انجا که علاقه ویژه ای به راه اندازی بساط کباب داریم ! بهتر است که در اقامتگاهی غیر هتلی اسکان داشته باشیم. شهر رامسر پر است از ویلاهای اجاره ای  با امکانات متفاوت که بعضی از آن ها به ساحل نزدیک هستند و میتوانید اقدام به اجاره ویلا لب دریا در رامسر کنید و بعضی دیگر از دریا فاصله دارند اما در دل جنگل قرار گرفته اند اصطلاحا ویلا جنگلی به آن ها گفته میشود حتی میتوانید ویلای استخردار هم در رامسر بیابید و تنی هم به آب بزنید و از سفر خود بی نهایت لذت ببرید.

تنکابن

تنکابن شهری زیبا در همسایگی رامسر استان مازندران است و به مرکزیت شهر شهسوار. تنکابن از غرب به رامسر، از شرق به چالوس، از شمال به دریای زیبای خزر و از جنوب به کوه های البرز ختم میشود. شهسوار که در لغت به معنی شاه سوار و شوالیه است. بیشتر ما نام جاده های دو هزار و سه هزار را شنیده ایم باید بدانید این جاده ها شما را به ارتفاعات رویایی مناطق ییلاقی تنکابن میرساند که به شما پیشنهاد میکنیم از دیدن این طبیعت زیبای کوهستانی غافل نشوید. شهسوار را میتوان مرکز باغ های چای، کیوی و پرتقال دانست.


تنکابن


جاهای دیدنی تنکابن

جنگل خشکه دارن در تنکابن تنها جنگل جلگه ای در شمال ایران است که زیستگاه گونه های منحصر به فردی از جانوران و گیاهان است. توسکا، ممرز، انار، ممرز، لیلکی، سه قلو انجیلی، لرگ، ملج، شمشادها، ازگیل جنگلی، یاس وحسی از گونه های گیاهی این جنگل و همینطور گرگ، شغال، خوک، گربه وحشی، حواصیل، قره، غاز، مرغابی، دارغاز، باکلان، اگوت بزرگ و کوچک از جانوران ساکن در جنگل خشکه داران هستند.

جنگل خشکه داران را واقعا حیف است که از دست بدهید این بهشت زیبا در 30 کیلومتری جاده تنکابن به چالوس بعد از نشتارود و پیش از عباس آباد واقع شده و یکی دیگر از جذابیت های خاص این جنگل فاصله 120 متری آن با دریا هست که این امکان را به شما میدهد تا با یک تیر دو نشان را بزندی هم از زیبایی های منحصر به فرد جنگل لذت ببرید و هم با چند دقیقه پیاده روی به ساحل زیبای دریای خزر بروید و لذت بببرید.

جاذبه های گردگشری تنکابن

تنکابن شهری ست با جاذبه های گردشگری دیدنی متنوع، دو غار کم نظیر به نام غار آبی دانیال که در نزدیکی متل قو نیز میباشد و غار کبود آبی ور از جاذبه های هیجان انگیز این منطقه هستند. اما ییلاقات بی نظیر تنکابن را نیز نباید فراموش کنید آب گرم های معدنی این ییلاقات نیز بسیار پر طرفدار هستند.

 جاده سه هزار و دو هزار

از زیباترین جادهه های جنگلی در کشور جاده های دو هزار و سه هزار که از شهسوار تنکابن آغاز میشود و به ارتفاعات بی نظیری خاتمه میابد و یکی از علل نام گذاری جاده دو هزار این است که تا ارتفاع 2000 متر از سطح دریا بالا تر است.از آنجا که دما و رطوبت در شهریورماه و تا پایان آذرماه به کمترین میزان خود میرسد بهترین زمان بازدید از جنگل دوهزار تنکابن است.


 جاده سه هزار و دو هزار


چگونه به جاده دو هزار برویم؟

اگر مبداء را تهران بگذاریم باید ابتدا به سمت کرج و جاده چالوس حرکت کنید و سپس از آن جا با طی کردن 227 کیلومتر به تنکابن برسید که در حدود 3/5 ساعت زمان میبرد تا به تنکابن برسید و سپس به سمت منطقه خرم آباد تنکابن مسیر را ادامه دهید و سپس تا جنگل های قله سیالان از طبیعت بکر اطراف نیز لذت ببرید. مسیری که از خرم آباد تا جنگل دو هزار در پیش دارید در حدود 20 کیلومتر است ا به ورودی جنگل برسید و با ورود به جنگل لطفا فراموش نکنید که این جنگل ها هدیه طبیعت به ماست و ما آن را نیز باید به نسل های بعدی منتقل کنیم. منطقه هرسنگ که در دل این جنگل های مانند دوالی درخشان خودنمایی میکند چشمه های پر آب زیادی دارد که میتوانید بعد از پیاده روی در جنگل در کنار این رودها به استراحت بپردازید و خستگی را از تن به در کنید. با رسیدن به وینی که مکانی است برای چرا گوسفندان میتوانید با نصب چادر در نزدیکی ییلاقات دامداران شب را به سر کنید و و مجدد پس از حدود 5 ساعت پیاده روی به قله سیالان برسید.

اجاره ویلا در تنکابن

پیش تر جاذبه های گردشگری تنکابن را خدمتتان معرفی کردیم از آن جا که این شهر جاذبه های منحصر به فردی دارد به باعث جذب مسافران زیادی در طول سال به سمت خود میشود. مانند تمام شهرهای دیگر شمال ایران نیز میتوانید اقدام به اجاره ویلا در تنکابن کنید و بر اساس امکاناتی که از ویلا در نظر دارید نیز باید اجاره بها پرداخت کنید.

عباس آباد

عباس آباد که در گذشته که لنگا نام داشته است از گذشته تا کنون همواره مورد توجه گردشگران بوده است. عباس آباد استان مازندران شهری ساحلی در حاشیه جنگل های دامنه البرز است که به واسطه داشتن توامان جنگل و دریا در فاصله ای کم بسیار مورد استقبال گردشگران است همچنین آب و هوای خوب و نسبتا خنک این شهر باعث شده که در روزهای تعطیل و ایام نوروز همواره شلوغ و پر مسافر است. شاید براتنان نقل این موضوع جالب باشد که در حدود دو قرن پیش هنگامی که چالز فرانسیس مکنزی از منطقه ی عباس آباد عبور کرده بود در کتاب سفرنامه شمال خود عباس اباد را اینگونه توصیف کرده است: این ده موقعیتی خوبی دارد و روی پشته ای سرسبز و در فاصله کمی از کنار دریا قرار دارد، موقعیت عباس آباد از دهات بسیاری که تا کنون دیده بودم مناسبتر می نمود.


عباس آباد


فرهنگ سنتی عباس آباد

مردم بومی عباس آباد به زبان طبری که از لهجه های زبان مازندرانی است سخن میگویند. شاید نام رقص تکدست و یا دروم را شنیده باشید این رقص و رقص چکه سما در میان مردم عباس آباد رایج است.

جاذبه های گردشگری عباس آباد

عباس آباد علاوه بر ساحل ماسه ای بی نظیری که امکان تجربه ورزش های آبی نیز در آن مهیا است، دارد جنگل های بی نظیری همچون جنگ مازیچال در قسمت ییلاقات این منطقه نیز هست. جنگل مازیچال یکی از جذاب ترین جنگل های هیرکانی کشور است که آکنده از درختان بلوط، افرا، کاج، سوزنی ست، تمشک، توت، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، آلو جنگلی، زرگ، ازگیل و زالزالک است. البته مازیچال را جزء جاذبه های کلاردشت هم قلم داد میشود زیرا این منطقه ییلاقی در حد فاصل عباس آباد کلاردشت واقع شده. زمان منسب سفر به مازیچال زیبا از اواسط فروردین ماه تا پایان شهریور است و در مابقی روزهای سال به دلیل کوهستانی بودن منطقه مازیچال بسیار سرد و پوشیده از برف خواهد بود به طوریکه حتی مردم بومی کلاردشت و عباس آباد نیز در فصل سرما در مازیچال اقامت ندارند و منطقه خالی از سکنه میباشد. اگر در سفر خود به مازیچال قصد داشتید که شب را در آنجا به سر کنید با خودتان چادر مسافرتی به همراه داشته باشید زیرا ویلا یا حتی اجاره کلبه  برای مسافران در این منطقه وجود دارد و یا اینکه باید به کلاردشت یا عباس اباد بازگردی و در آنجا به صورت اجاره ویلا در عباس آباد اسکان داشته باشید.

جاده عباس آباد-کلاردشت

 شمال ایران پر است از جاذبه های دیدنی و جنگل های منحصر به فرد اما تمام افرادی که بارها و بارها به شمال سفر کرده باشند با این این نظر موافق خواهد بود که جاده عباس اباد به کلاردشت با اختلاف از دیگر مسیرهای جنگلی جذاب تر و دلفریب تر است. این جاده که در بیشتر روزهای سال مه آلود بارانی است دو منطقه کلاردشت و عباس اباد را به هم وصل میکند.

کلاردشت

کلاردشت با اینکه شهری بدون دریا است اما آنقدر جاذبه و طبیعت زیبایی دارد که همواره جزء پر طرفدار ترین مقاصد گردشگری در استان مازندران به حساب می‌آید. کلاردشت در 54 کیلومتری چالوس واقع شده. یکی از ویژگی های بارز این منطقه میزان کم رطوبت موجود در هوا نسبت به شهرهای ساحلی و نزدیک به دریا و همینطور آب و هوای خوش و نسبتا خنک آن است که بسیار هم مورد استقبال گردشگران میباشد. مردم بومی مازندران به زبان مازندرانی و با لهجه کلارستاقی با یکدیگر صحبت میکنند.


کلاردشت


آب و هوای کلاردشت

از آنجا که کلاردشت منطقه ای است بر فراز کوه ها و در دشتی میان دو کوه قرار گرفته هوایی خنک در طول سال دارد. کلاردشت در ایران به بهشت گمشده شهرت دارد و به دلیل زیبایی و هوای مطبوعی که دارد در تابستان پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی میباشد. در کلاردشت ما شاهد مه نسبتا دائمی هستیم و کمترین دمای این منطقه در زمستان گاها به 30 درجه زیر صفر هم میرسد و گاهی نیز در شب های تابستان لباس گرم نیاز می شود.

جاهای دیدنی کلاردشت

شهر زیبایی کلاردشت که به واسطه طبیعت زیبا، سرسبز و آب و هوای مطبوع خود در بین گردشگران به شهرت رسیده است. زیبایی های کلاردشت معطوف به مرکز آن نمیشود بلکه جاده عباس آباد به کلاردشت نیز یکی از جاده های زیبای در سراسر کشور است.

دریاچه ولشت

یکی از پر طرفدار ترین مکان های دیدنی در کلاردشت دریاچه ولشت در شمال شرق آن است. دریاچه ولشت که بر اثر احداث سد پدید آمده است جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور به حساب می‌آید در اطراف دریاچه ولشت طبیعت منحصر به فردی منتظر شماست که مملو از درختان است. همچنین از فرصت ماهیگیری در این دریاچه نیز غافل نشوید، بسیاری از پایتخت نشینان برای کمپ های یک روزه خود این منطقه را انتخاب میکنند.

منطقه ییلاقی مازیچال

مازیچال منطقه ایست که در آن شما میتوانید تجربه ای بکر از فراز کوه ها داشته باشید. ارتفاع 2600 متری این منطقه شما را به بالاتر از ابرها میبرد.. برای رسیدن به مازیچال باید از میدان اصلی کلاردشت در حدود 7 کیلومتر در جاده رویایی عباس آباد حرکت کنید و از ابتدای جاده خاکی مازیچال 17 کیلومتر مسیر را به سمت ارتفاعات برانید.

اگر به مازیچال رفتید فرصت میل کردن از لبنیات تازه مردم بومی این منقطه را از دست ندهید. لباس گرم همراه خود داشته باشید و بهتر است در نیمه دوم سال به این مازیچال سفر نکنید زیرا پوشیده از برف خواهد بود.


مازیچال


ویلا کلاردشت

پیش تر برایتان از محبوبیت شهر کلاردشت در بین گردشگران گفتیم. باید بدانید به راحتی میتوانید برای هر چند روزی که بخواهید در این شهر اقامت داشته باشید زیرا هم هتل در کلاردشت وجود دارد و هم انواع اقامتگاه های غیر هتلی نظیر اجاره ویلا در متل قو با امکاناتی همچون ویلاهای اجاره ای استخردار، ویلاهای جنگلی، ویلاهای دوبلکس و.... که از حداقل شبی 100/000 تومان تا شبی 3/500/000 میتوانید ویلای اجاره ای در کلاردشت بیابید.