شهر رامسر را باید یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور نامید. این شهر همچون عروسی در شمال کشور ما، زیبایی خارق العاده ای به این منطقه داده است. در این مطلب قصد داریم تا به شهر زیبای رامسر سفر کرده و شما را با این شهر خارق ‌العاده آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید تا راهی سفر به زیباترین شهر شمال کشور شویم.


رامسر

موقعیت جغرافیایی رامسر

رامسر به عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران، ویژگی های بسیار زیادی دارد که سبب شده تا این شهر تبدیل به یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری در داخل کشور شود. اگر نگاهی به موقعیت جغرافیایی رامسر انداخته و آن را بررسی کنیم، باید گفت که این شهر زیبا بر اساس آخرین سر شماری های کشور، دارای جمعیتی نزدیک به ۷۵ هزار نفر است..

مردم رامسر عموما از قوم گیلکی هستند و به همین دلیل زبان مردم این شهر گیلکی است. البته بخش بسیار زیادی از مردم شهر رامسر به زبان فارسی تسلط داشته و قسمت دیگری نیز از مردم شهر رامسر به دلیل آن که مهاجر ترک زبان هستند به زبان ترکی صحبت می کنند و همین موضوع سبب شده تا شاهد زبان ترکی نیز در این منطقه باشیم.

اقتصاد شهر رامسر عموما بر پایه گردشگری، باغداری، کشاورزی، ماهیگیری و... است و مردم این شهر با انجام فعالیت های مربوط به حوزه گردشگری نیز سعی می ‌کنند تا چرخه اقتصادی منطقه را به گردش درآورند.

خوشبختانه وضعیت باغبانی و باغداری در این منطقه در شرایط خوبی قرار دارد و این شهر یکی از مهم ترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان کیوی در ایران و دنیا به حساب می ‌آید. یکی از نکات بسیار جالبی که می ‌توان در رابطه با شهر رامسر بیان کرد این است که بر اساس تحقیقات ناسا آمریکا، مردم شهر رامسر بهترین گزینه برای سفر به سیاره مریخ هستند، زیرا به دلیل شرایط مشابه شدت پرتو تابش در شهر رامسر و سیاره مریخ و همین طور از لحاظ بدنی مردم این شهر ایده آل ترین افراد برای سفر به مریخ به حساب می‌ آیند. البته برخی از شهرهای برزیل نیز چنین شرایطی را دارند.

جاذبه های گردشگری رامسر

رامسر را به چند دلیل می توان بهترین گزینه برای سفر در داخل کشور نامید. در وهله اول این شهر بسیار زیبا به قدری جذاب و هیجان انگیز است که از آن به عنوان عروس شهرهای شمال نام می ‌برند.

نکته بعدی در رابطه با رامسر، آب و هوای مطبوع و دلنشین آن است و موضوعی که سبب شده تا زیبایی رامسر چندین برابر شود، این است که این شهر در میانه کوه جنگل و دریا واقع شده است. شهر رامسر جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد اما در این بخش قصد داریم تا شما را با چند جاذبه توریستی و گردشگری این شهر آشنا کنیم. همچنین اگر گردشگران قصد اقامت در رامسر را داشته باشند علاوه بر اقامت در هتل های این شهر میتوانند به راحتی اقدام به  اجاره ویلا استخردار در رامسر کنند.

loading

هتل قدیم رامسر

بدون شک هتل قدیم رامسر را  می توان یکی از جمله مشهور ترین جاذبه های گردشگری رامسر بر شمرد. معماری هتل قدیم رامسر شباهت بسیار زیادی به معماری های اروپایی دارد. اگر مایلید تا بازدیدی از هتل قدیم رامسر داشته باشید می توانید پس از رسیدن به این شهر در خیابان شهید رجایی این هتل زیبا و تاریخی را مشاهده کنید.

جنگل دالخانی

یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی شهر رامسر، جنگل بکر و فوق العاده زیبای دالخانی است که با درختان انبوه و زیبای مختلفی، این جنگل تبدیل به یکی از مناطق گردشگری بسیار زیبا شهر رامسر شده است.

اگر به بازدید و گشت گذار در جنگل علاقه دارید، می توانید به جنگل دالخانی سری زده و علاوه بر آن، می توانید از این مسیر به سد میجران دسترسی پیدا کنید و از جاذبه های آن نیز دیدن کنید.

تله کابین رامسر

مجموعه تله کابین رامسر یکی از جذاب ترین جاذبه های تفریحی شهر رامسر به حساب می ‌آید که در آن علاوه بر تله ‌کابین، می توانید به تفریحاتی مثل زیپ لاین، پل معلق، کارتینگ، شهر بازی، بازدید از مرکز خرید و... مشغول شوید و لحظات فوق ‌العاده ای در این مجموعه سپری کنید.


تله کابین رامسر

بلوار معلم

یکی از جاذبه های بسیار زیبا و تاریخی شهر رامسر بلوار معلم است. این بلوار که پیش از انقلاب به بلوار کازینو شناخته می شد، در حال حاضر یکی از نوستالوژیک ترین بخش های شهر رامسر به حساب می آید که ساخت آن به دوران پهلوی بر می گردد.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه یکی از جاذبه های تاریخی شهر رامسر است که در دشت تنکابن واقع شده است و شما می توانید بر فراز این قلعه فوق ‌العاده، تمام منظره دریا، دشت تنکابن و کوه های رامسر را نظاره کنید.

پارک جنگلی صفارود

اگر از مردم شهر رامسر سوال کنید که روزهای تعطیل را در کجا سپری می کنند، اکثر آن ها به پارک جنگلی صفارود اشاره می‌ کنند. این منطقه که در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است، یک پارک جنگلی بسیار زیبا و با صفا است که می توانید لحظات فوق العاده ای را در این پارک جنگلی سپری کنید. برگزاری پیک نیک یکی از مهم ترین تفریحاتی است که می توانید در پارک جنگلی صفارود آن را امتحان کنید.

روستای جواهرده

اگر در زمان سفر به شهر رامسر علاقه داشتید تا از مناطق روستایی نیز بازدید کنید، روستای جواهرده با طبیعت و فوق العاده آن گزینه بسیار خوبی برای شما به حساب می ‌آید و شما می توانید در این بخش از رامسر از یک منطقه روستایی بسیار زیبا و خاص بازدید کنید.


روستای جواهرده

سوغات رامسر

عموم شهرهای شمالی به صنایع دستی، مرباها، ترشیجات، برنج و کلوچه های خود شهرت دارند و سوغاتی این مناطق همین محصولات است. شهر رامسر نیز از این قاعده مستثنی نیست و صنایع و سوغاتی های این شهر شامل همین موارد می شود که در ادامه به بررسی یک به یک آن ها خواهیم پرداخت.

صنایع دستی

زنان شهر رامسر افراد باسلیقه و بسیار خلاق هستند و همین موضوع سبب شده تا صنایع دستی رامسر به عنوان یک سوغاتی، گزینه فوق العاده ای به حساب آید. از مهم ترین صنایع دستی شهر رامسر می ‌توان به محصولات چوبی، نمد، حصیر بافی، عروسک ها و روسری های بافتنی و... اشاره کرد که تمامی این صنایع دستی را می ‌توان به عنوان سوغاتی خریداری کرده و پس از بازگشت از شهر زیبای رامسر، به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید.

انواع شربت و مربا

به دلیل وجود درختان انبوه میوه و گل در شهر رامسر، شربت و مربا یکی از مهم ترین سوغاتی های این منطقه محسوب می شود. شما می توانید لذیذ ترین شربت ها و مرباها را در شهر رامسر میل کنید و از نوش جان کردن این محصولات لذت برید.


انواع شربت و مربا

ترشیجات

شما می توانید انواع مختلفی ترشی و لواشک و میوه های فرآوری شده را در شهر رامسر خریداری کنید. اگر علاقه مند به مزه های ترش هستید، ترشی های این منطقه بهترین گزینه برای شما به حساب می ‌آیند .

کلوچه

یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های شهرهای شمالی کشور، کلوچه است و در رامسر نیز کلوچه به عنوان یک محصول در دسترس است که می توانید با خرید آن ها، یک سوغاتی فوق ‌العاده را به شهر خود آورید.

برنج

شمال به شالیزارهای آن مشهور است و رامسر نیز با تولید برنج، یکی از شهرهای ایران در این زمینه به حساب می ‌آید. اگر علاقه مند هستید تا بهترین برنج دنیا را میل کنید، می توانید سری به شهرهای شمالی زده و برنج های این منطقه را خریداری کنید.


سوغات رامسر

رستوران های معروف رامسر

یکی از مهم ترین بخش های سفر به شهرهای شمالی، رفتن به رستوران های این منطقه و میل کردن غذاهای سنتی آن است. اگر به شهر رامسر سفر کرده اید، حتماً سری به رستوران های آن زده و از میل غذاهای خوشمزه و سنتی این منطقه لذت برید. در ادامه شما را با بهترین رستوران های شهر رامسر آشنا خواهیم کرد.

رستوران خاور خانم

بی ‌تردید خاور خانم را باید یکی از بهترین رستوران های رامسر نامید، زیرا شما می توانید خوشمزه ترین کباب ترش، مرغ شکم پر، باقالاقاتوق و میرزا قاسمی را در این رستوران میل کنید.

رستوران خاور خانوم که در ۲۲ کیلومتری رامسر، در فاصله ۳۰ کیلومتری چابکسر و در روستای سرولات واقع شده است، یکی از بهترین رستوران های این منطقه به حساب می ‌آید که قیمت های آن نیز بسیار مقرون به صرفه بوده و شما می توانید با هزینه نسبتاً کمی، بهترین غذای سنتی این منطقه را میل کنید.

اکبر جوجه رامسر

رستوران های زنجیره ای اکبر جوجه در سراسر ایران شعبه دارد و شما می توانید در شهر رامسر سری به رستوران اکبر جوجه زنید. شما می توانید با رفتن به بلوار امام خمینی شهر رامسر، بهترین و خوشمزه ترین اکبر جوجه را در این رستوران تجربه کنید. قیمت های این رستوران مثل تمامی شعبه های اکبر جوجه یکسان است و قیمت معقولی دارد.


اکبر جوجه


رستوران ملل رامسر

یکی از بهترین و لاکچری ترین رستوران های شهر رامسر، رستوران ملل است که با داشتن ویژگی های مثل چشم انداز ساحلی، محیط آرام، انواع غذاهای دریایی و... بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال یک رستوران خاص و فوق العاده می گردند. این رستوران که از نظر قیمتی یکی از رستوران های گران قیمت در شهر رامسر به حساب می ‌آید، در خیابان شهید مطهری این شهر واقع شده است.

رستوران کشتی رامسر

یکی از متفاوت ترین رستوران های شهر رامسر، رستوران کشتی است که در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو شده و می توانید تجربه متفاوتی را در این رستوران داشته باشید. این رستوران فوق العاده خاص که قیمت آن نیز کمی گران است، در جاده ساحلی در خیابان یاسمن شهر رامسر قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به رامسر

بسیاری از گردشگران این سوال را می پرسند که بهترین زمان سفر به یک شهر چه زمانی است، در پاسخ باید گفت شما باید در فصولی به یک شهر سفر کنید که آب و هوای منطقه در بهترین شرایط خود قرار دارد و یا در شهر شاهد اتفاقات هیجان انگیزی مثل برگزاری رویدادها و مراسمات مختلف هستیم .

شهر رامسر مثل تمامی شهرهای شمالی با داشتن هوای شرجی آزار دهنده در تابستان و با زمستان های سرد، یکی از مناطق خاص به حساب می ‌آید که این موضوع سبب شده تا بهترین زمان سفر به شهر زیبای رامسر در فصل بهار، به خصوص در اواسط اردیبهشت و اوایل پاییز باشد.

اگر قصد دارید تا در زمانی به شهر رامسر سفر کنید که با برگزاری مراسمات و رویدادهای این شهر مواجه شوید، می ‌توانید در روزهای دوازدهم و سیزدهم آبان سفر خود را برنامه ‌ریزی کنید، زیرا در این زمان می ‌توانید جشن گرامیداشت پیروزی مردم ایران در مقابل ضحاک و همین طور مراسم بزرگداشت جانفشانی آرش کمانگیر را در شهر رامسر مشاهده کنید.

البته ویژگی بسیار مهم شهر رامسر این است که در طول سال مراسمات و رویدادهای مختلفی در این شهر برگزار می ‌شود و هر زمان که این شهر زیبا سفر کنید، می‌ توانید رویدادها و مراسمات مختلفی را مشاهده کنید.


بهترین زمان سفر به رامسر

مسیرهای دسترسی به رامسر

شما می‌توانید از دو مسیر هوایی و زمینی به شهر رامسر سفر کنید. در مسیر هوایی می ‌توان با پرواز از شهرهای تهران و چند شهر مهم ایران، به این شهر زیبا سفر کنید. در مسیر زمینی نیز می‌ توان از جاده رودسر و یا از جاده تنکابن به شهر زیبا رامسر سفر کرده و از این منطقه خاص ایران بازدید کنید.

فاصله تهران تا رامسر

برای این که بتوانید از پایتخت به شهر رامسر سفر کنید، نزدیک ترین راه حرکت به سمت کرج، ورود به بخش البرز مرکزی است. پس از آن باید از شهر های چالوس، نمک آبرود، سلمان شهر و... عبور کنید تا در نهایت به شهر رامسر رسیده و وارد آن شوید.

از لحظه‌ ای که وارد منطقه چالوس می ‌شوید و تا زمانی که به شهر رامسر می ‌رسید، تمامی مسیر جاده، ساحلی خواهد بود و شما می توانید در یک سمت، آبی زیبا دریای خزر را به تماشا نشینید و در یک سمت دیگر از رشته کوه های منطقه مازندارن دیدن کنید. همین موضوع سبب شده تا جاده تهران تا رامسر زیبایی فوق العاده ای داشته باشد.

از نظر فاصله، تهران از شهر رامسر ۲۲۷ کیلومتر فاصله دارد و از نظر مدت زمان سفر، برای رسیدن به این شهر زیبا از پایتخت لازم است تا سفری 5 ساعته را تجربه کنید.

از نظر موقعیت جغرافیایی، رامسر در غرب استان مازندران واقع شده است و حتی می توان از آن به عنوان غربی ترین شهر استان مازندران نام برد. این منطقه از شرق به شیرود، از غرب به چابکسر، از جنوب به رشته کوه های البرز و از شمال به دریای خزر راه دارد و همین موضوع سبب شده تا از رامسر به عنوان یکی از خاص ترین شهرهای شمال کشور نام برند.

آداب و رسوم مردم رامسر

یکی از ویژگی های بسیار مهم مردم شمال کشور، برگزاری مراسمات و آداب و رسوم های خاص می باشد. در این بخش قصد داریم تا به چند آداب و رسوم مردم شهر رامسر پرداخته و به آن ها اشاره کنیم.



جشن تیرماه سیزده

یکی از مراسمات و آیین های بسیار کهن مردم رامسر، جشن تیرماه سیزده است که زمان برگزاری آن برابر است با سیزدهم یا دوازدهم آبان ماه که همزمان با سیزدهم تیرماه سال طبری است.

این جشن بزرگداشت پیروزی مردم ایران در برابر ضحاک و روز پرتاب شدن تیر از کمان آرش و تعیین مرز ایران است. در این جشن مراسم های مختلفی مانند لال شو، خواندن اشعار محلی، پوشیدن لباس های نو و... برگزار می ‌شود.

جشن دودوشان

در خرداد ماه هر سال، روستاییان اطراف شهر رامسر جشنی موسوم به شیردوشان یا دودوشان را برگزار می‌ کنند. این جشن در فصل چرای دام ها در مراتع اطراف شهر رامسر برگزار می ‌شود. در این مراسم کسی که مسئولیت نگهداری از دام ها را برعهده دارد، آن ها را به چرا برده و بعد از بازگشت آن ها را دو بار می دوشد.

پس از دومین بار، آن فرد در ازای شیر اضافه ای که گرفته است، متعهد می ‌شود که در پایان فصل چرا، بخشی از کره حیوانی، دوغ، کشک و ماست را تحویل دامداران دهد. در انتهای این جشن مسابقات مختلفی مثل کشتی محلی و طناب کشی برگزار می شود.

مراکز خرید و تفریحی رامسر

در شهر رامسر می ‌توان تفریحات مختلفی را انجام داد و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد ساکن در شمال کشور نیز برای تفریح و گذراندن اوقات به شهر رامسر سفر کنند. در ادامه شما را با مهم ترین تفریحات شهر رامسر آشنا خواهیم کرد.

خرید کردن

یکی از تفریحات فوق العاده که می‌ توانید در شهرهای شمالی، به خصوص در رامسر تجربه کنید، سر زدن به پاساژها و بازارهای این منطقه و خرید کردن است. شهر رامسر با داشتن مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مناطق برای خرید کردن به حساب می‌ آید.

از مهمترین مراکز خرید این شهر می ‌توان به مرکز خرید آرامش، بازار رو باز میدان امام، مجتمع نگین و مرکز خرید تله کابین رامسر اشاره کرد. در ایام نوروز و همین طور در فصل تابستان نیز شاهد برپایی بازارچه های فصلی در بخش های مختلفی از شهر رامسر هستیم.

تفریحات پروازی

شما می ‌توانید در شهر رامسر تفریحات پروازی مختلفی مثل پرواز با هواپیماهای سبک و پاراگلایدر را تجربه کنید. در مجموعه تله کابین رامسر نیز تفریحات پروازی مختلفی وجود دارد که از جذاب ترین آن ها می توان به پرواز با پاراسیلینگ بر فراز دریا اشاره کرد.

تفریحات آبی در رامسر

مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و از تفریحات آبی چشم پوشی کرد. شما در شهر ساحلی رامسر می توانید انواع تفریحات آبی مثل شنا، قایق سواری، اسکی و... را تجربه کنید.

جنگل نوردی و طبیعت گردی

یکی از تفریحات هیجان انگیز در شهر رامسر، جنگل نوردی و طبیعت گردی است. در اطراف این شهر مناطق جنگلی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که گزینه های مناسبی برای جنگل نوردی، برگزاری پیک ‌نیک و کمپینگ به حساب می ‌آیند. از مهم‌ ترین آن ها می‌ توان به جنگل دالخانی، روستای جواهرده، قلعه سماموس، پارک جنگلی صفارود سد میجران و... اشاره کرد.


طبیعت گردی در رامسر

آب و هوای شهر رامسر

رامسر یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران به حساب می ‌آید. در فصل های مختلف شاهد آب و هوایی گوناگونی در این منطقه هستیم. در این بخش به هر چهار فصل شهر رامسر نگاهی انداخته و توضیحات مربوط به آن را با شما در میان می گذاریم.

بهار در شهر رامسر

بهار شهر رامسر یکی از بهترین زمان ها برای سفر به این شهر به حساب می آید. فصل بهار رامسر دلفریب است و در آن می توانید عطر گل و باران را با تمام وجود احساس کنید. در فروردین رامسر با مه غلیظی که دارد جلوه فوق العاده ای به خود می گیرد، در اردیبهشت عطر شکوفه ها به خوبی شما را جذب خود می‌ کند و در خرداد ماه شاهد آفتاب نسبتاً خوبی در این شهر هستیم.

تابستان در شهر رامسر

در فصل تابستان آب و هوای رامسر بسیار شرجی خواهد بود و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند تا در تابستان سری به مناطق جنگلی این شهر زده و از دریا دوری کنند.


رامسر


پاییز در شهر رامسر

فصل پاییز را می توان فصل بارش های لحظه ‌ای و سیل آسای شهر رامسر نامید. این فصل یکی از زمان های مناسب برای سفر به شهر رامسر به حساب می ‌آید.

زمستان در شهر رامسر

در فصل زمستان آب و هوای رامسر سرد و نمدار است و گاهی اوقات می توانید شاهد بارش برف در شهر رامسر باشیم. ممکن است پس از چند سال در شهر رامسر بارش سهمگین برف را مشاهده کنید که می ‌تواند زیبای خاصی به این شهر هدیه دهد.

غذاهای سنتی رامسر

شهرهای شمالی غذاهای خوشمزه ‌ای دارند و شهر رامسر نیز با داشتن غذاهای سنتی و خاص خود، یکی از بهترین مقصد ها برای افرادی است که قصد دارند تا غذاهای سنتی و خوشمزه شما را میل کنند.

اگر سری به شهر رامسر زدید، حتماً به یکی از رستوران های این شهر رفته و غذاهای سنتی این منطقه مثل کباب ترش، فسنجون با رب ترش، دوآب و ماهی شکم پر را امتحان کنید. غذاهای شهر رامسر عموما ترش مزه می باشد و اگر ذائقه شما ترشیجات است، غذاهای محلی این منطقه گزینه های خوشمزه ای را برای شما محسوب می ‌شوند.

حرف آخر

در این مطلب سری به یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور یعنی شهر رامسر زدیم و شما را با این شهر خارق العاده و زیبا آشنا کردیم. همین طور اطلاعات مختلفی در رابطه با عروس شهرهای شمال کشور، یعنی شهر رامسر را با شما در میان گذاشتیم.

بی‌ شک صحبت کردن در رابطه با شهر رامسر پایان ندارد و اگر شما بر روی هر بخش از این شهر دست گذارید می توانید اطلاعات مختلفی را در رابطه با رامسر بدست آورید. می توانید این شهر را از نظر تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و... بررسی کنید متوجه شوید که رامسر چه تاریخچه هیجان انگیزی در دل خود دارد.