گیلان یکی از استان های شمال کشور است که هر ساله میزبان چند صد هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی است. این استان به دلیل آب و هوای بی نظیر و آرامشی که دارد مامنی است برای شهر نشینانی که به دنبال کمی آسایش و آرامش در کنار طبیعت هستند.

یکی از شهرستان های گردشگر پذیر استان گیلان، شهرستان رودبار است. این شهر که دشت هایش مملو از گل زیبای سوسن چلچراغ است، به زیتون هایش نیز شهرت دارد. اگر قصد سفر به استان گیلان و شهرستان رودبار را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تمام جزئیات سفر به رودبار آشنا کنیم.


گیلان

استان گیلان

گیلان از نظر جمعیتی در ایران دوازدهمین استان است. در شمال این استان دریای خزر و کشور آذربایجان قرار دارد و در شرق با استان مازندران هم مرز است. در جنوب این استان هم استان های زنجان و قزوین واقع شده اند.

استان گیلان 16 شهرستان و شهر دارد که شهرستان رودبار یکی از آنهاست. آستارا، آستانه اشرفیه، املش، بندر انزلی، تالش، رشت، رضوان شهر، رودسر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، فومن، لاهیجان، ماسال و لنگرود از جمله شهرهای این استان هستند. برای اجاره ویلا در شمال می توانید از طریق سایت رنتی جا اقدام به اقامت کنید.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای رودبار

رودبار یکی از شهر های استان گیلان است که گویا به دلیل وجود رود های فراوان نام آن «رودبار» شده است. «بار» در این اسم معنای اراضی کنار رود است. رودبار جنوبی ترین و وسیع ترین شهرستان استان گیلان است.

این شهرستان با باغ های زیتونش شناخته می شود. در شمال این شهرستان، شهر رشت، در جنوب آن استان قزوین و شهرستان الموت، در شرق آن سیاهکل و رودسر و در غرب آن شهرستان شفت واقع شده است.

این شهرستان وسعتی در حدود 2574 کیلومتر مربع دارد و از این جهت دومین شهرستان استان گیلان به حساب می آید. آب و هوای این شهرستان مدیترانه ای است و از همین رو، پرورش درختان زیتون در این منطقه امکان پذیر است.

از ویژگی های جغرافیایی رودبار می توان به قرار گرفتن در مسیر باد های دائمی دره سفید اشاره کرد. سفید رود اصلی ترین رود شهرستان رودبار است که سرچشمه آن از کوه های کردستان است.

مختصات جغرافیایی شهرستان رودبار 36 درجه و 32 دقیقه تا 37 درجه و 7 دقیقه از خط استوا و 49 دقیقه و 11 دقیقه تا 50 درجه و 5 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدا است.


رودبار

زبان و گویش رودبار

زبان مردم گیلان به جز طالشی ها، گیلکی است. این زبان دارای سه گویش اصلی است که «بیه پس، بیه پیش و گالشی» نام دارند. در گیلان هم مانند مازندران اختلاف سطحی لهجه از هر شهر با شهر دیگر وجود دارد از این رو این لهجه ها را تحت عنوان زیرگویش دسته بندی کرده اند.

رشتی، رودباری، صومعه سرایی، لاهیجانی، لنگرودی، رودسری، زیرگویش بندر انزلی و فومنی از جمله این زیرگویش ها هستند. زبان مردم رودبار گیلکی، گویش آن ها گالشی و زیرگویش آن ها رودباری است.

جمعیت رودبار

رودبار بیش از 126 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 70 هزار نفر آن ها در منطقه شهری و حدود 57 هزار نفر آن ها در منطقه روستایی زندگی می کنند. تراکم جمعیت رودبار نسبت به شهرستان های دیگر استان های گیلان کمتر است.

جاذبه های گردشگری رودبار

رودبار هم مانند دیگر شهر های استان گیلان هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. این موضوع علاوه بر آب و هوای بی نظیر این منطقه به دلیل جاذبه های گردشگری آن نیز هست، اگر قصد بازدید از شهر رودبار را دارید حتما لیستی که از جاذبه های گردشگری آن برای شما در ادامه مهیا کرده ایم را مطالعه کنید تا راهنمای سفر شما باشد و بتوانید با اطلاعات کامل از این جاذبه های گردشگری سفری لذت بخش تر را تجربه کنید.

سرو هرزویل

ناصرخسرو در حدود هزار سال پیش هنگام سفر به رودبار درباره سروی زیبا و بی نظیر می نویسد، این سرو یکی از کهن ترین درختان ایران به حساب می آید و از جاذبه های گردشگری رودبار است.

قدمت سرو هرزویل از هزار تا سه هزار سال تخمین زده می شود. ارتفاع سرو هرزویل 30 متر است و 4.3 متر قطر دارد. بعد از زلزله ویرانگری که در سال 1369 روی داد مردم هرزویل زندگی خود را به اطراف این سرو انتقال دادند و آن جا سکونت گزیدند، در نتیجه این نقل مکان، مدتی بعد روستای هرزویل شکل گرفت. این درخت در سال 1366 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت گردید. سرو هرزویل با سد سفیدرود 3 کیلومتر فاصله داشته و روستای هرزویل در دو کیلومتری منجیل قرار دارد.

قله درفک

یکی از زیباترین کوه های استان گیلان کوه درفک است. درباره نام درفک احتمالات زیادی داده می شود، برخی می گویند درفک در واقع دالفک بوده که به معنای آشیانه عقاب است.

برخی معتقدند که این اسم از نام قوم دربیک گرفته شده است. به دلیل این که در این منطقه همواره منظره رویایی تابیدن خورشید بر روی انبوه ابر و مه دیده می شود به این منطقه سرزمین مه و خورشید نیز می گویند.

در دامنه کوه، کلبه هایی ساخته شده از سنگ وجود دارد که محل اقامت بومی ها در فصول بهار وتابستان است. این قله 2700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این کوه در غرب کوه های پیشکوه و در شمال کوه های منجیل قرار دارد.

گویا در زلزله سال 69 بخش هایی از تیغه این کوه فرو ریخته و فرسایش آن را بیشتر کرده است. در بالای این قله غار درفک قرار دارد که به دلیل تنگ بودن دهانه آن نیاز به تجهیزات خاصی برای ورود دارد. این غار 100 متر طول دارد و به دلیل جمع شدن آب در آن نقش تاثیر گزاری در تامین آب این منطقه دارد.


قله درفک

چراغعلی تپه (مارلیک)

چراغعلی تپه که به تپه مارلیک نیز شهرت دارد، یکی از پنج تپه باستانی گوهر رود در اطراف رودبار است. تپه های زینب بیجار، پیلاقلعه، دور بیجار و جازم کول، 4 تپه باستانی دیگر هستند.

این تپه متعلق به کسانی بوده است که در اوایل هزاره اول و اواخر هزاره دوم بر این منطقه فرمانروایی می کردند. این تپه باستانی تا سال 1340 ناشناخته باقی مانده بود تا این که در این سال گروهی باستان شناس به سرپرستی دکتر نگهبان در این منطقه کاوش هایی صورت دادند و طی این کاوش ها اشیای باستانی ارزشمندی در این منطقه کشف شد.

معروف ترین اثری که در این منطقه یافت شده است جام مارلیک است که شکوه گیلان در عصر آهن را نشان می دهد. برای دسترسی به چراغعلی تپه می توانید از روستای نصفی رودبار حرکت کنید که در مسیر از چشم انداز های زیبای طبیعت نیز بهره خواهید برد.

توتکابن

شهر توتکابن در سال 76 تاسیس شده و از این جهت یکی از شهر های جوان استان گیلان به حساب می آید. این شهر با رودبار 13 کیلومتر فاصله دارد. این شهر زمانی مرکز پرورش کرم ابریشم بود و نام توتکابن هم گرفته شده از نام درخت توت است.

این شهر با پلی که روی سفیدرود ساخته شده به جاده قزوین-رشت راه دارد، قبل از این که این پل ساخته شود مردم توتکابن با قایق این مسیر را طی می کردند. در پی زلزله سال 69 خانه های این شهر تخریب و پس از آن دوباره بازسازی شد.

غار «رشی» یکی از جاذبه های گردشگری شهر توتکابن است که قدمتی 130 هزار ساله دارد. برای گردشگرانی که به توتکابن سفر می کنند امکاناتی در کنار رود های سفیدرود و سیاه رود در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از دیدنی های شهر توتکابن ییلاق سی دشت است که زیبایی های 4 فصل آن دیدنی است. این ییلاق در نزدیکی کوه های درفک قرار دارد و از این رو دارای آب و هوای کوهستانی است سی دشت به توت فرنگی هایش نیز شهرت دارد و به عنوان شهر توت فرنگی در شمال شناخته میشود.




روستای اسکابن

این روستا در بخش عمارلو شهرستان رودبار واقع شده است. این روستا در میان روستا های پاکده، پارودبار، جیرنده و سنگرود قرار گرفته است. روستای اسکابن بزرگترین روستای عمارلو از جهت وسعت است.

به گفته برخی در این منطقه کاوش هایی انجام شده است که نشان می دهد انسان های اولیه نیز در این روستا سکونت می کرده اند، از این رو روستای اسکابن را کهن ترین روستای منطقه رودبار می دانند. شغل مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و باغداری، کار در معدن زغال سنگ است.

ییلاقیات عمارلو

عمارلو ها در زمان نادرشاه افشار برای دفاع در برابر سربازان روسیه تزاری به این منطقه کوچ کردند. این قوم با ورود به این منطقه نام آن را عمارلو گذاشتند. ییلاقیات عمارلو حدودا 2200 متر از سطح آب های آزاد فاصله دارند و دارای آب و هوای کوهستانی و غیر شرجی هستند.

این ییلاق ها از داماش، دوسلان، دوسالدیه، خلشکوه، گلچالکی، گیاش، سنگه دیل، لاباربن، ویستان، شینه چاک، پوسرا، پلنگ کوه، یالس تپه، بیلیش، بربن، نفته چال، چنگشف چیچال، مقشر، استلی سرا، اربوناو و میانه سو تشکیل شده اند.

یکی از دیدنی های ییلاقات عمارلو به ویژه ییلاق داماش، دشت های مملو از گل زیبای سوسن چلچراغ است. سوسن چلچراغ یکی از گل های زیبایی است که به دلیل آنکه شرایط تکثیر آن در طبیعت در حال نابودی است در معرض انقراض قرار گرفته است.

تنها منطقه ای به جز داماش که می توانید این گل را در آن جا مشاهده کنید لنکران در جمهوری آذربایجان است که قبلا جزو ایران بوده است. بومی ها معتقدند که این گل در شب نورافشانی می کند (این موضوع از نظر علمی نیز ثابت شده است) به همین دلیل مردم محلی با گلدهی دوباره این گل در فصل بهار مراسم ها و جشن های خاصی تدارک می بینند.

دریاچه عروس در روستای حلیمه جان

روستای حلیمه جان در روستای رحمت آباد شهرستان رودبار واقع شده است. دریاچه عروس که در روستای حلیمه جان قرار دارد در گذشته با نامه دریاچه حلیمه جان هم شناخته می شد.

ویژگی خاص این دریاچه زیبا، این است که پیش از ظهر سبز به نظر می رسد و بعد از ظهر به رنگ آسمان در می آید. محققان علت تغییر رنگ دریاچه را وزش باد و وجود نوعی جلبک بومی می دانند به طوری که صبح سطح دریا از جلبک پر می شود و رنگ اب سبز می شود و رفته رفته با وزش باد، عکس آسمان در این دریاچه پدیدار می گردد.

روستای حلیمه جان طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد و از این رو می توان آن را زیباترین روستای شهرستان رودبار دانست. در این روستا برای رفاه گردشگران 13 اقامتگاه بومگردی وجود دارد که می تواند محل آسایش و لذت آنان شود. بهترین زمان برای رفتن و لذت بردن از طبیعت روستای حلیمه جان اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان است.


دریاچه عروس

پل خشتی لوشان

پل خشتی شهر لوشان در سال 1235 و در زمان قاجار ساخته شده است. این پل بر روی رودخانه شاهرود قرار دارد. پل لوشان بر خلاف پل های قوسی که اکثر پل های خشتی را تشکیل می دهند، پلکانی است.

پایه های این پل موج برگردان هایی هست که شیب زیادی داشتند و روس ها هنگام حضور در این سرزمین شیب آن را ملایم کرده اند. این پل 102 متر طول و 20.7 متر عرض دارد و دارای 2 دهنه بزرگ و 2 دهنه کوچک است.

طول بزرگترین دهنه 20.18 متر و ارتفاع آن 15 متر است و دهنه کوچکتر 5.7 متر طول و 8 متر ارتفاع دارد. کف این پل با قلوه سنگ فرش شده است. پل لوشان در سال 69 بر اثر زلزله آسیب دید ولی اداره کل میراث فرهنگی گیلان آن را مرمت کرد و آن را در فهرست آثار ملی ثبت نمود.

روستای استخرگاه

این روستا با رشت 75 کیلومتر و با شهرستان رودبار 35 کیلومتر فاصله دارد و از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات است. آب و هوای بی نظیر و طبیعت بکر این روستا در هر چهار فصل سال گردشگرانی را به خود جذب می کند.

از آنجا که این روستا ارتفاع خیلی زیادی ندارد، در زمستان هم می توان به آن سفر کرد. روستای استخرگاه در نزدیکی کوه درفک و در میان جنگل های سرسبز قرار گرفته است و این موضوع منظره بی نظیری را برای این روستا رقم زده است.


علت نامگذاری این روستا به استخرگاه، وجود دو استخر طبیعی در این روستا است که یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی آن قرار دارد. آبشاری که از کوه درفک جاری شده است به یکی از این استخر ها می ریزد و فضای دل انگیزی را رقم می زند. در این روستا برای رفاه گردشگران اقامتگاه های بومگردی و کلبه های جنگلی زیادی وجود دارد که می توانند لحظاتی خوش را برای آنان رقم بزنند.

سوغات رودبار  

رودبار منطقه حاصلخیزی است و شاید اولین چیزی که درباره سوغات رودبار به ذهن می آید زیتون باشد. اما زیتون تنها محصول رودبار نیست که می توانید به عنوان سوغات برای عزیزانتان بخرید. صابون زیتون، تولیدات دستباف پشمی، مفرش بافی، لباس محلی و انواع ترشی ها از دیگر سوغاتی هایی هستند که می توانید از رودبار برای عزیزانتان به یادگار ببرید.

صابون زیتون

به غیر از مصرف خوراکی، زیتون خواص دیگری نیز دارد که ساخت صابون یکی از آن ها است. برای تولید این صابون، از زیتون، برگ بو و کربنات سدیم به همراه مواد مفید دیگر استفاده می شود. این صابون اولین بار در ایران در رودبار تولید شده است. از خواص این صابون می توان به کاهش ریزش مو اشاره کرد.


سوغات رودبار

مفرش

مفرش یکی از تزئینات دستبافت است و شبیه به صندوقچه هایی است که کوچ نشینان برای نگهداری لحاف و دیگر وسایل در زمان کوچ به کار می برند. بافت مفرش شبیه به گلیم است و به قدری زیباست که با دیدنش وسوسه می شوید حتما یک یا تعدادی از آن را خریداری کنید.

لباس محلی

در اغلب شهر های گیلان می توانید لباس های محلی و بومی این استان را خریداری کنید و رودبار هم از این قائده مستثنی نیست. اگر قصد دارید سوغاتی برای دوستانتان بویژه خانم ها ببرید، لباس های زیبای بومی گیلان و رودبار می تواند بهترین گزینه باشد.

انواع ترشی ها

معروف بودن ترشی های گیلان غیر قابل انکار است، شاید یکی از دلایل اینکه غذاهای گیلانی مزه بی نظیری دارند همین ترشی های خوشمزه ای است که در شهرهای گیلان درست می شود و در کنار غذاهای مختلف سرو می شود.

گلیم، جاجیم و نمد

گلیم، جاجیم و نمد را می توان در بسیاری شهر ها پیدا کرد چرا که هنر بافتن هر سه این ها از جمله صنایع دستی رایج در تمام نقاط ایران به حساب می آید. چیزی که گلیم ها، جاجیم ها و نمد های هر منطقه را از مناطق دیگر متمایز می کند تنوع رنگ آن ها و شمایل بومی و محلی است که بر روی هر کدام از آن ها نقش می بندد.


گلیم بافی

رستوران های معروف رودبار

یکی از اصلی ترین کارهایی که بسیاری از مسافرین در شهر های شمالی انجام می دهند سرو کردن یک یا تعدادی از وعده های غذایی خود در رستوران های این منطقه است. با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش قصد داریم تا معروف ترین رستوران های رودبار را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در صورتی که شما نیز در رودبار به دنبال رستوران های معروف برای صرف وعده های غذاییتان هستید بتوانید به راحتی نسبت به پیدا کردن آن ها در سطح رودبار اقدام نمایید.

رستوران سرچشمه رودبار

رستوران سرچشمه سه شعبه دارد، یکی داخل شهر رودبار، یکی در گلسار و یکی هم در کیلومتر چهار جاده منجیل به رودبار است. از ویژگی های رستوران سرچشمه می توان به پارکینگ اختصاصی، فضایی تمیز و مناسب، طعم بی نظیر غذاهای محلی و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد.

این رستوران به مرغ، شامی رودباری و پلو های خوش طعمش معروف است و حق را درباره غذاهای گیلانی و خورش های محلی به خوبی ادا می کند. این رستوران بیش از 60 سال در ارائه غذاهای گیلانی سابقه دارد. از ویژگی های رستوران سرچشمه، داشتن فضایی شیک و پرسنلی مهمان دوست است.

اگر در این رستوران غذایی سفارش دادید، مخلفات آن را به هیچ وجه فراموش نکنید. چیپس های سیب زمینی سرخ کرده یکی از بهترین مخلفاتی است که همراه غذا در این رستوران سرو می شود. اگر قصد دارید در این رستوران جا و غذا را پیش از رفتن رزرو کنید می توانید با یک تماس این کار را انجام دهید.

آدرس رستوران سرچشمه رودبار: استان گیلان، شهر رودبار، کیلومتر چهار منجیل به رودبار

آدرس شعبه دوم رستوران سرچشمه در شهر رودبار : استان گیلان، شهر رودبار، خیابان گلدیان، جنب سینما زیتون.

رستوران دوقلو ها رودبار

وقتی از آزاد راه قزوین_رشت، وارد رودبار شوید می توانید در همان ابتدای شهر تابلو های رستوران دوقلوها را ببینید. این رستوران را دو برادر دوقلو ساخته اند و سبب نامگذاری آن هم همین است.

شما می توانید طعم شامی رودباری اصیل را در این رستوران بچشید. در منوی این رستوران علاوه بر شامی رودباری، غذاهای شمالی دیگری مانند باقلاقاتق، میرزا قاسمی، کباب ترش، جوجه ترش، مرغ ترش و غذاهای ایرانی دیگر نیز وجود دارد که همراه با مخلفات بسیار خوش طعم سرو می شود.

وقتی در این رستوران غذا میل می کنید، تپه های سرسبز رودبار پیش روی چشمتان است. از طرفی دیگر این رستوران در مجاورت سپیدرود قرار گرفته است و فضای دل انگیزی را رقم می زند. این رستوران همه روزه از ساعت 11 تا 24 فعال است.


کباب ترش

رستوران ماه نشین اسطلخ جان

«ماه نشین» یکی از رستوران های بی نظیر رودبار  است که بر خلاف رستوران هایی که در شهر قرار دارند، این رستوران در روستای اسطلخ جان واقع شده است و همین موضوع جذابیت آن را دو چندان می کند.

رستوران ماه نشین در کنار دریاچه بالامحل اسطلخ جان قرار دارد. این رستوران گنجایش 70 نفر را دارد و یکی از بهترین شامی های رودباری را می توانید در آن میل کنید. می توانید پیش از حضورتان در این رستوران نیز برای خود با یک تماس غذا سفارش دهید.

برای رفتن به این رستوران باید از رودبار به سمت رشت حرکت کنید، بعد از 25 دقیقه که جاده توتکابن به رشت را رد کردید تابلو ورودی روستای اسطلخ جان را خواهید دید. برای رزرو جا در این رستوران می توانید با شماره های 09123636516  و 01334680640  تماس حاصل فرمایید.

معروف ترین غذای رستوران ماه نشین شامی رودباری با سس مخصوص است. از دیگر غذاهای لذیذ این رستوران کباب چنجه گوسفندی و کباب چنجه گوساله هستند که با گیاهی به نام چوچاق مزه دار می شوند. در رستوران ماه نشین، فسنجان، باقلاقاتق و میرزا قاسمی را نیز می توانید امتحان کنید که با زیتون پرورده های بی نظیر سرو می شوند و می توانند به خوبی خاطره بی نظیری از سفر به رودبار را برای شما به ثبت برسانند. 

بهترین زمان سفر به رودبار

رودبار هم مانند سایر شهر های گیلان هر فصلش زیبایی های خودش را دارد و شما می توانید در تمام فصول از زیبایی های آن لذت ببرید. اما با این وجود اگر قصد دارید از جاذبه های دیدنی ییلاقی و کوهستانی این شهرستان دیدن کنید بهتر است که شش ماه اول سال را برای سفر انتخاب کنید.

مسیر های دسترسی به رودبار

مسیر دسترسی به این شهرستان از تهران، اتوبان تهران-رشت است. این شهر همچنین از آزاد راه قزوین-رشت نیز قابل دسترسی است.



غذاهای سنتی رودبار

معروف ترین غذاهای محلی رودباری عبارت است از: ماهی بره، شامی رودباری، گل در چمن، ترش تره، وانجم خورش، باقلاقاتق، مرجوآبی، سیاه خورش، مرجو پلا، میرزا قاسمی، شفیدپلو و پنرکو که شما با سفر به این شهرستان و حضور در هر یک از رستوران های معروف  رودبار می توانید هر یک از این غذاها را سفارش داده و با طعم بی نظیر غذاهای سنتی رودبار بیش از پیش آشنا شوید.

فاصله تهران تا رودبار

شهرستان رودبار تا تهران 268 کیلومتر فاصله دارد. این روستا همچنین تا مرکز استان گیلان یعنی رشت، 60 کیلومتر فاصله دارد.

آداب و رسوم مردم رودبار

مردم شهرستان رودبار هم مانند دیگر شهر های ایران آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

مردم روستای انبوه، در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین و مصادف با شهادت حضرت زین العابدین، علم ها را به دست نوجوانانی که به سینه شان قرآن بسته اند می دهند و همراه با آن ها گرداگرد روستایشان می چرخند و دعای جوشن کبیر را قرائت می کنند.

مردم روستا 100 فراز از این دعای پر فیض را قرائت می کنند و معتقدند که این کار تا یکسال جمیع را از بلایای طبیعی حفظ می کند. گفته می شود در زلزله سال 69 که تلفات سنگینی از خود بر جای گذاشت در این روستا فقط 3 نفر کشته شدند.

یکی از اعتقادات مربوط به کشاورزی این منطقه این است که وقتی زمین را بذر پاشی می کنند، تا سه روز به همسایه ها چیزی قرض و امانت نمی دهند، زیرا بر این باورند که اگر این کار را انجام دهند بذر در زمین سبز نمی شود . در گذشته حتی در این سه روز به خانه یکدیگر هم مراجعه نمی کردند.

مردم این شهرستان درباره مهمان و حرمت او معتقدند که اگر مهمان، خانه را ترک کند، برکت خانه کم می شود. همچنین معتقدند وقتی مهمانی وارد خانه می شود خدا روزی آن را می رساند.