شما می ‌توانید در سراسر ایران جاذبه های گردشگری مختلفی را مشاهده کنید. ایران به نحوی است که به هر شهری که پای گذارید مملو از مکان های گردشگری و جاذبه های دیدنی فوق ‌العاده است. ایران به دلیل جایگاه ویژه خود در دل تاریخ پر از جاذبه های تاریخی بی شمار نیز بوده و از سوی دیگر به واسطه حضور ایران در یک منطقه خاص جغرافیایی، جاذبه های گردشگری طبیعی این کشور نیز با سایر دنیا قابل مقایسه نیست.

در این مطلب قصد داریم تا سری به یکی از نقاط خاص کشور زده و اطلاعات بیشتری در رابطه با منطقه شمال ایران و شهر زیبای چالوس را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، از این رو پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص شهر چالوس به دست آورید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.



موقعیت جغرافیایی شهر چالوس

شهر زیبای چالوس یکی از شهرهای کهن استان مازندران به حساب می ‌آید که از نظر جغرافیایی در جلگه میانی کرانه دریای خزر قرار دارد. شهر چالوس در شرق شهرستان چالوس واقع شده و اکثریت جمعیت مردم این شهر را بومیان آن تشکیل می دهند.

 مردم شهر چالوس به زبان مازندرانی صحبت می ‌کنند. طبق آخرین آمارها، جمعیت این شهر زیبا و خاص نزدیک به ۶۶ هزار نفر است. این شهر ششمین شهر پرجمعیت استان مازندران بوده و پر جمعیت ‌ترین شهر غرب این استان نیز به شمار می رود.

آب و هوای این منطقه به دلیل نزدیک بودن به دریای خزر و شرایط خاص شمال کشور بسیار شرجی بوده و در تابستان میانگین دمای هوا بین ۲۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد و در فصل زمستان نیز میانگین دمای هوا در این منطقه بین ۵ تا ۱۲ درجه سانتی گراد است.

جاذبه های گردشگری چالوس

شهر زیبای چالوس و به صورت کلی شهرستان چالوس مملو از جاذبه‌ های گردشگری است که در این بخش قصد داریم تا شما را با این جاذبه ‌های گردشگری فوق العاده آشنا کنیم تا بتوانید با بازدید از این جاذبه های گردشگری در زمان سفرتان به چالوس لحظات فوق العاده ای را در این منطقه سپری کنید.

شهرک توریستی نمک آبرود

یکی از مکان های تفریحی خاص و فوق العاده در شهرستان چالوس، شهرک مسکونی و ویلایی نمک آبرود است. این شهرک در فاصله ۱۲ کیلومتری از غرب چالوس واقع شده است.

از نظر آب و هوایی این شهر دارای شرایط ایده آلی است. علاوه بر این در شهرک نمک آبرود شاهد امکانات تفریحی و توریستی بسیار زیادی هستیم که از مهم‌ ترین آن ها می‌ توان به تفریحگاه ساحلی ماسه ‌ای، دریاچه لاک پشت ها، سورتمه سواری، تله کابین، باشگاه تیراندازی، مراکز خرید و... اشاره کرد. اگر دوست دارید تا به یک مکان تفریحی در چالوس رفته و از آن دیدن کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به نمک آبرود بزنید.


شهرک توریستی نمک آبرود


کاخ چایخوران چالوس

در دوران حکومت پهلوی بر ایران، توجه خاصی به منطقه شمال کشور می شد و این منطقه تبدیل به مکانی تفریحی برای دو پادشاه پهلوی گشته بود. به همین دلیل شاهد ساخت بناهای تاریخی بسیار زیادی در منطقه شمال کشور، به خصوص در شهرستان چالوس هستیم.

 یکی از مهم ترین این بناها کاخ چایخوران چالوس است که در واقع استراحتگاه موقت و کوتاه‌ مدتی مربوط به دوران حکومت رضا خان بوده است. این بنا زیبا در حدود ۵۰ سال پیش در زمینی به وسعت ۴۰۰۰ مترمربع ساخته شد.


کاخ چایخوران چالوس


 مکان فعلی این کاخ در جنوب میدان معلم واقع شده است. سبک معماری کاخ چایخوران چالوس شبیه به سبک معماری اروپایی است. اگر قصد دارید تا یکی از زیباترین و خاص ترین کاخ های شهر چالوس را مشاهده کنید، حتماً به کاخ چایخوران سری بزنید.

دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ها همیشه مکان های جالب و خاصی برای تفریح به شمار می روند. علت آن این است که این مکان ‌ها جاذبه ‌های طبیعی هستند و همواره مورد استقبال گردشگران بوده اند.

یکی از دریاچه‌ های شهر چالوس، دریاچه ولشت است که در میان دره ای عمیق در نزدیکی منطقه موسوم به تخت سلیمان علم کوه واقع شده است. مساحت این دریاچه در حدود ۱۳ هکتار است و آب آن نیز شیرین است.

بررسی‌ های صورت گرفته نشان می دهد که عمق این دریاچه بیش از ۲۰ متر است. این دریاچه زیبا محل زندگی انواع پرندگان و ماهیان به شمار می ‌رود. زیبایی خاص و فوق العاده دریاچه ولشت سبب شده تا این مکان در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شود. شما می توانید در این دریاچه زیبا فعالیت ‌های مختلفی نظیر ماهیگیری، قایق سواری و دوچرخه سواری را تجربه کنید.


دریاچه ولشت چالوس


پارک جنگلی فین چالوس

اگر در شهر چالوس هستید و دوست دارید تا لحظات آرامش بخشی را تجربه کنید، به شما پیشنهاد می ‌کنیم تا حتماً در فاصله ۷ کیلومتری بین چالوس و مرزن آباد سری به پارک جنگلی فین چالوس زده و از آن دیدن کنید.

این پارک جنگلی در دل جنگل های سرسبز قرار گرفته است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در اردیبهشت ماه است زیرا می توانید در تالاب آن انواع مختلفی از گیاهان مردابی و نیلوفر آبی را مشاهده کنید.

ساحل رادیو دریا چالوس

برای افرادی که در شهر تهران زندگی می کنند و دوست دارند تا به سرعت خود را به یک منطقه ساحلی رسانند و از زیبایی های آن استفاده کنند، ساحل رادیو دریا چالوس گزینه فوق العاده به شمار می رود زیرا این ساحل زیبا نزدیک ترین ساحل به شهر تهران است و زیبایی فوق العاده آن باعث شده تا بسیاری از مردم شهر تهران این مکان را برای گردش روزهای آخر هفته خود انتخاب کنند.

 شما می توانید در ساحل رادیو دریا چالوس از امکانات مختلف رفاهی استفاده کنید. از مهم ترین بخش ‌های این ساحل می توان به پارک جنگلی، پارک بازی، فروشگاه، منطقه شنا مخصوص برای آقایان و بانوان، رستوران، هتل آپارتمان و... اشاره کرد.


دریا چالوس


آبشار هریجان

آبشار هریجان با ارتفاع ۹ متری خود یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین آبشارهای موجود در رشته کوه البرز است. این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد. از نظر موقعیت مکانی روستای هریجان در نزدیکی گردنه هزار چم در جاده تهران به چالوس واقع شده است. اگر قصد دارید تا یک آبشار زیبا را مشاهده کنید، می ‌توانید به روستای هریجان رفته و در این روستا از آبشار آن دیدن کنید.

موزه خودروهای تاریخی ایران در شهر چالوس

گردشگران بسیار زیادی زمانی که به یک شهر سفر می کنند، به سراغ موزه ‌های آن شهر رفته و سعی می ‌کنند تا از این موزه‌ ها دیدن کنند.  بازدید از موزه ها می تواند باعث شود تا شما به دل تاریخ سفر کرده و با شیوه زندگی پیشینیان آشنا شوید. یکی از موزه های فعال در شهر چالوس، موزه خودروهای تاریخی ایران است. این موزه خاص در منطقه توریستی نمک آبرود واقع شده است و در آن ۲۵ خودروی تاریخی قرار دارد.

 شما می ‌توانید در این موزه انواع مختلفی از بنز، رولز رویس و... را مشاهده کنید. برای کسانی که عاشق ماشین هستند و دوست دارند تا ماشین های کلاسیک را مشاهده کنند، این موزه مکان فوق العاده به حساب می آید.

سوغات چالوس

هر زمانی که به یک شهر سفر می کنید، حتما سعی کنید تا سوغاتی آن شهر را خریداری کرده و برای دوستان و آشنایان خود آورید. با این کار هم می‌ توانید خاطره خوبی را برای دوستان و آشنایان خود به ارمغان آورید و هم باعث شوید تا چرخ اقتصاد آن منطقه به گردش درآید. اگر به شهر چالوس سفر کردید و قصد خرید سوغاتی از این شهر زیبا را دارید، می‌ توانید مواردی چون برنج، کلوچه، نارنج، صنایع ‌دستی و... را خریداری کنید.


چالوس


صنایع دستی که در شهر چالوس توسط زنان این منطقه تولید می ‌شود یکی از خاص ترین و چشم نوازترین صنایع دستی ایران به شمار می ‌رود. محصولاتی که با یک نگاه شما را جذب خود کرده و باعث می شوند تا شما از تماشای هنر مردم شهر چالوس لذت ببرید.

شمال کشور ایران به برنج های آن شناخته می ‌شود. در بین شالیزارهای منطقه شمال اما برنج های شالیزارهای چالوس با سایر نقاط منطقه متفاوت هستند. شما می توانید خوش عطر ترین و خوش طعم ترین برنج های شمال کشور را در شالیزارهای چالوس مشاهده کنید. برای خرید برنج خوش عطر و خاص حتماً سری به چالوس زده و از این منطقه محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

رستوران های معروف چالوس

خوردن غذاهای محلی هر منطقه در رستوران های آن منطقه یکی از تفریحاتی است که می توانید در هنگام سفر به یک شهر آن را تجربه کنید. در شهر چالوس نیز این قاعده برقرار بوده و شما می توانید با مراجعه به رستوران های متعددی که در این شهر وجود دارند نسبت به سرو غذای محلی مربوط به این شهر اقدام نمایید. برای آشنایی بیشتر شما با رستوران های موجود در منطقه چالوس قصد داریم تا در ادامه شما را با بهترین رستوران های این منطقه آشنا کنیم از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

باغ رستوران چوبی ژیویر

یکی از خاص ترین و جذاب ترین رستوران های چالوس، باغ رستوران چوبی ژیویر است. این رستوران به قدری زیبا و خاص است که طبیعت بهشت گونه آن در همان لحظات اول شما را جذب خود می کند.

 شما در این رستوران زیبا می توانید انواع غذاهای محلی، غذاهای ایرانی و بین المللی را سفارش داده و آن ها را میل کنید. ویژگی این باغ رستوران آن است که شما می توانید انواع صبحانه های متنوع را نیز در این مکان میل کنید. صبحانه های ایرانی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی در منوی این رستوران وجود دارد.

اگر قصد دارید تا به سراغ باغ رستوران چوبی ژیویر رفته و از این مکان دیدن کنید می توانید بعد از گذشت از منطقه نمک آبرود و در کلارآباد در ابتدای بلوار شهید بهشتی این رستوران زیبا و با صفا را مشاهده کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت غذاهای این رستوران کمی بالا است.


رستوران های معروف چالوس


رستوران حاج عظیم چالوس

یکی از رستوران های خاص منطقه چالوس، رستوران حاج عظیم است. شما در این رستوران می توانید انواع غذاهای محلی را میل کنید. ویژگی رستوران حاج عظیم، اجرا موسیقی زنده محلی است.  این رستوران در خیابان ۱۷ شهریور چالوس و در طبقه فوقانی پاساژ قائم قرار دارد و شما می توانید خوشمزه ترین و با کیفیت ترین غذاهای چالوس را در این رستوران سفارش دهید، اما لازم به ذکر است که قیمت منو غذایی رستوران به نسبت سایر رستوران های چالوس بالاتر بوده و از این رو این مکان در دسته رستوران های گران قیمت چالوس قرار می‌ گیرد.

رستوران میرداماد

رستوران میرداماد نیز یکی از بهترین رستوران های چالوس است که در آن انواع غذاهای ایرانی و محلی با کیفیت بسیار بالایی سرو می شود. شما می توانید در این رستوران انواع مختلفی از مرغ و ماهی شکم پر را میل کنید.

 قیمت این رستوران مناسب بوده و شما می توانید خوشمزه ترین غذاهای محلی را در رستوران میرداماد چالوس سفارش دهید. این رستوران در کیلومتر ۵ جاده چالوس و نمک آبرود و قبل از پل هچیرود واقع شده است.

فست فود نارنجستان

ممکن است پس از چند روز خوردن غذاهای محلی و ایرانی دوست داشته باشید تا به سراغ یک فست فودی در چالوس رفته و سبک غذایی خود را تغییر دهید. شما می توانید در جنب مجتمع دریای چالوس فست فود نارنجستان را پیدا کنید. در این مکان بهترین غذاهای فست فودی سرو شده و شما می توانید با قیمت مقرون به صرفه ای این غذاها را سفارش داده و میل کنید.

بهترین زمان سفر به چالوس

آب و هوای منطقه شمال کشور به نحوی است که سفر در فصول گرم باعث می شود تا شما از آب و هوای شرجی منطقه برخورد داشته باشید. این نوع آب و هوا می ‌تواند کمی آزاردهنده باشد اما اگر به دنبال بهترین زمان سفر به شهر چالوس هستید، به شما پیشنهاد می‌ کنیم تا در فصل بهار، به خصوص در اردیبهشت ماه به این منطقه سفر کنید. شرایط آب و هوا این منطقه در این زمان در بهترین حالت خود قرار دارد.

مسیرهای دسترسی به چالوس

بهترین مسیر برای دسترسی به چالوس از طریق جاده چالوس یا جاده ۵۹ است. در واقع این جاده یکی از زیباترین جاده های جهان به حساب می ‌آید که کرج را به شهر چالوس متصل می کند. اگر علاقمند هستید تا یکی از زیباترین جاده های ایران را نظاره کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از طریق جاده چالوس به استان مازندران سفر کنید.

غذاهای سنتی چالوس

شهر چالوس غذاهای محلی بسیار زیادی دارد. در این بخش قصد داریم تا به چند مورد از این غذاهای سنتی و محلی این منطقه اشاره کرده و این غذاها را به شما معرفی کنیم.

آش کدو

آش کدو یکی از غذاهای سنتی شهر چالوس به حساب می آید که مواد اولیه آن شامل کدو، عدس، پیاز، برنج، شکر، لیمو ترش و... می شود. اگر علاقمند هستید تا یک غذای محلی چالوس را میل کنید، حتما آش کدو را انتخاب کنید.

بیج بیج

بیج بیج یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی شهر چالوس است که در واقع ترکیبی از گوشت چرخ ‌کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه و ادویه های مختلف است. این غذا معمولاً با برنج کته سرو می ‌شود و ترکیب این دو با یکدیگر غذای فوق العاده ای را به وجود می ‌آورد.


بیج بیج


ناز خاتون

یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی چالوس ناز خاتون است که در واقع با استفاده از گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنا، گلپر و بادمجان تهیه می شود. برای افرادی که از مزه های ترش لذت می برند، ناز خاتون گزینه فوق‌ العاده به شمار می ‌رود.

فاصله تهران تا چالوس

از نظر مسافت، فاصله تهران تا چالوس نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر است ولی زمانی که شما باید برای دسترسی به این شهر زیبا طی کنید نزدیک به چهار ساعت است.


فاصله تهران تا چالوس


البته باید به این موضوع اشاره کرد که اگر از جاده چالوس برای رسیدن به این شهر زیبا استفاده کنید، طبیعت فوق العاده این منطقه باعث می شود تا شما به هیچ عنوان گذر زمان را حس نکنید. همان طور که گفته شد جاده چالوس یکی از خاص ترین و زیباترین جاده های دنیا به حساب می آید که سفر در آن خاطره فراموش نشدنی را برای شما خواهد ساخت. برای اقامت در این شهر زیبا بر روی لینک اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.