سفر به شهرهای مختلف ایران شما را با آداب و رسوم آن ناحیه آشنا می کند. اگر چه دلایل زیادی برای سفر کردن وجود دارد اما هیچ چیز به اندازه آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف و بازدید از جاذبه های گردشگری یک شهر یا کشور جذاب نخواهد بود. افرادی که عاشق سفر هستند و دل به جاده زدن حالشان را بهتر می کند همیشه بهانه ای برای چمدان بستن و راهی سفر شدن خواهند داشت.  یکی از شهرهای تاریخی ایران که سابقه زندگی در آن به چندین هزار سال قبل باز می گردد کرمان است.

کرمان مرکز استان کرمان یعنی پهناورترین استان کشور عزیزمان محسوب می شود و آثار تاریخی آن رکورد دار ثبت در میان آثار تاریخی جهانی است. اگر دوست دارید تا با کرمان بیشتر آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.


شهر کرمان


موقعیت جغرافیایی کرمان

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم استان کرمان یکی از پهناورترین استان های ایران محسوب می شود و نگین کویر فلات ایران است. این استان در بخش جنوب شرقی کشورمان جا خوش کرده است و در برگیرنده 23 شهرستان و 73 شهر است.

مرکز استان کرمان را شهر زیبا و خاطره انگیز کرمان تشکیل می دهد که ثبت بیش از 660 اثر تاریخی در آن تاییدی بر قدیمی بودن آن است. این استان آثار تاریخی متعددی را در خود میزبانی می کند که شش مورد از آن ها به ثبت یونسکو هم رسیده است.

در میان همه آثار تاریخی به جا مانده از روزگاران قدیم، بازار بزرگ آن محبوبیت و شهرت خاصی دارد و یکی از طولانی ترین راسته بازارهای ایران محسوب می شود.  اگر چه شهر کرمان یکی از پرطرفدارترین شهرهای این استان به حساب می آید اما شهرهای سیرجان، بم و بابک نیز تاریخچه خاص خود را دارند و هر کدام از آن ها میزبان آثار تاریخی خاصی هستند.

این استان از شمال به استان خراسان جنوبی، از غرب به استان‌ های یزد و فارس، از جنوب به هرمزگان و از شرق به استان سیستان و بلوچستان می رسد. مساحت آن حدود 184هزار کیلومتر مربع است.

در سرشماری سال 1395 جمعیت آن بیش از سه میلیون نفر برآورد شده بود که بیشتر آن ها به زبان فارسی و با لهجه کرمانی صحبت می کنند. کرمان حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل آب و هوایی معتدل و نسبتا سرد را دارا است. اگر دوست دارید تابستان داغ تان را در یکی از شهرهای خنک ایران سپری کنید بی شک کرمان بهترین  انتخاب برای شما خواهد بود.

جاذبه های گردشگری کرمان

جاذبه های گردشگری متعددی در کرمان وجود دارد که بازدید از همه آن ها به چند روز زمان نیاز خواهد داشت. اگر به شهر و استان کرمان سفر می کنید باید خودتان را برای دیدن همه این جاذبه های تاریخی آماده کنید.

این خطه از ایران سرشار از مکان های دیدنی تاریخی، طبیعی و فرهنگی مختلف و البته ارزشمندی است که دیدن آن ها می تواند تجربه عالی در اختیار مسافران قرار دهد. در ادامه سعی می کنیم برخی از این جاذبه ها را به اختصار با هم بررسی کنیم و ببینیم برای فرار از روزمرگی هایمان چه مکان هایی را می توانیم در کرمان کاوش کنیم.

حمام وکیل شهر کرمان

حمام وکیل کرمان یکی از بناهای عظیم و شگفت انگیز این شهر محسوب می شود که یادگاری از معماری قاجاریه و زندیه است. زمانی که وارد این بنا می شوید با دیدن دو بخش رختکن و گرمخانه جا خواهید خورد.  این حمام باشکوه در سال 1280 ساخته شده و در سال 1369 نیز بازسازی شده است. در حال حاضر این حمام به چایخانه تبدیل شده و گردشگران می توانند در آن چای و انواع نوشیدنی ها را میل کنند.


حمام وکیل


ارگ بم

زمانی که صحبت از استان کرمان به میان می آید اولین و تاریخی ترین بنایی که ذهن همه ما را به خود مشغول می کند ارگ بم است. ارگ بم بنایی خشتی است که بخش اعظم آن در زلزله سال 1382 از بین رفته است. این بنا در حال بازسازی است و به لطف مرمت های صورت گرفته در آن می توان برخی از جوانب معماری گذشته را به دقت کاوش کرد.  این بنا یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی جهان محسوب می شود.


ارگ بم


گنبد جبلیه

اگر از اهالی کرمان رمز آلودترین جاذبه تاریخی این شهر را جویا شوید بی شک این گنبد را به شما معرفی خواهند کرد. برخی از باستان شناسان بر این باورند که ساخت این گنبد به اواخر دوره ساسانی باز می گردد و برخی دیگر آن را به دوران سلجوقی نسبت می دهند. این گنبد که به گنبد گبری نیز معروف است و امروزه یکی از جاذبه های تاریخی کرمان به حساب می آید. در شهر کرمان و خیابان شهدا می توانید این گنبد بی نظیر را به تماشا بنشینید.


گنبد جبلیه


بازار کرمان

به هر شهری که سفر کنیم بازار بزرگ آن بی شک یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اش خواهد بود. کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در دل خود بازار بزرگ و باشکوهی دارد که به کمک آن می توان با فرهنگ و صنایع دستی محلی ها آشنا شد. شاید باور نکنید اما زمانی که پا در بازار کرمان می گذارید، در طولانی ترین راسته بازار ایران قدم می زنید و می توانید ساعت ها بدون خستگی در آن راه بروید. در ایام قدیم جاده ابریشم از این ناحیه عبور می کرد و به همین دلیل بازار کرمان مکانی برای تجارت ادویه بود. اگر دوست ندارید دست خالی از این بازار برگردید می توانید انواع مختلفی از پارچه و ظروف مسی را که مختص شهر کرمان است از نزدیک بررسی کنید و یکی از آن ها را خریداری نمایید. از میدان ارگ تا خیابان میرزا رضای کرمانی بازار بزرگ کرمان را تشکیل می دهد و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.


بازار کرمان


گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان در بر گیرنده بناهای مختلفی است که برخی ها آن را به دوران صفوی نسبت می دهند. یکی از حاکمان دوره شاه عباس صفوی این مجموعه را به شکل مستطیل ساخته است.

هیچ چیز بهتر از این نیست که وارد یک مجموعه شوید و هر آنچه که دوست دارید در یک شهر زیبا تماشا کنید را در آن بیابید. بازار گنجعلی خان در این مجموعه معماری بسیار زیبایی دارد و بازدید از آن می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

در کنار بازار، حمامی نیز در مجموعه گنجعلی خان گنجانده شده است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی عمل می کند. علاوه بر این دو مجموعه، ضرابخانه ای قدیمی در گنجعلی خان جلوه گری می کند که این روزها به عنوان  موزه سکه فعالیت می کند.

در کنار همه مواردی که بیان کردیم در این مجموعه شگفت انگیز می توانید آب انبار، مدرسه و کاروانسرای قدیمی را هم کاوش کنید و از قدم زدن در میان این بافت تاریخی نهایت لذت را ببرید.


گنجعلی خان


باغ شازده ماهان

به دو کیلومتری شهر ماهان که می رسید باغی زیبا و چشم نواز خودنمایی می کند که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این باغ جز 9 باغ مشهور ایرانی است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.


باغ شازده ماهان


جنگل پردیسان قائم

اگر عاشق طبیعت هستید و هیچ چیز به اندازه قدم زدن در طبیعت حالتان را بهتر نمی کند باید سری به جنگل پردیسان قائم کرمان بزنید. این جنگل در میان کوه های صاحب الزمان کرمان واقع شده است و مکانی برای سرگرمی خانواده ها محسوب می شود.

علاوه بر اینکه می توانید درختان بلند و سر به فلک کشیده این ناحیه را کاوش کنید، قادر خواهید بود بر کوه های بلند آن راه بروید و در عین حال چشم انداز بسیار زیبایی به شهر کرمان داشته باشید. در واقع با سر زدن به این ناحیه با یک دو تیر دو نشان می زنید.


جنگل پردیسان قائم


باغ فتح آباد

 طبیعت زیبای کرمان به مواردی که در بالا گفتیم ختم نمی شود. اگر از علاقه مندان به طبیعت و طبیعت گردی هستید و دیدن مکان های طبیعی مختلف سیرتان نمی کند باید سری به باغ فتح آباد بزنید. این باغ در روستایی به نام اختیار آباد واقع شده است که 25 کیلومتر با کرمان فاصله دارد. باغ فتح آباد محل پادشاهی یکی از حاکمان کرمان بوده و قناتی زیبا از وسط آن عبور می کند.


باغ فتح آباد


آبشارهای سیمک

مگر می شود به کرمان سفر کرد و سری به آبشارهای سیمک در آن نزد؟ اگر به 35 کیلومتری شمال کرمان بروید و خودتان را به روستای کوهپایه برسانید آبشارهای سیمک را خواهید دید که میزبان 13 آبشار مختلف است.

برای افرادی که اهل ماجراجویی هستند بالا رفتن از این آبشارها بهترین و لذت بخش ترین تجربه عمرشان خواهد بود. با این حال اگر حرفه ای نیستید بهتر است از افرادی که در بالا رفتن از آبشار تجربه دارند کمک بگیرید. برای دیدن زیبایی های این آبشار به تجهیزات و لوازم خاصی نیاز خواهید داشت.

موزه هنرهای معاصر صنعتی

 این موزه مکانی برای نگهداری از آثار هنرمندان مشهور جهان است. بیش از نیمی از آثار موجود در این موزه متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی است اما 83 اثر دیگر به هنرمندان ایرانی و 16 اثر آن به هنرمندان خارجی تعلق دارد.

موزه مردم شناسی زرتشتیان

این موزه در سال 1380 ساخته شده و تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در دنیا به حساب می آید. موزه مردم شناسی زرتشتیان بیش از 8 هزار مترمربع وسعت دارد و بخش های مختلف آن همچون سالن کنفرانس، کتابخانه و مرکز کامپیوتری اش میزبان مسافران و گردشگران است. زمانی که به داخل مجموعه سر می زنید با اشیای قدیمی  که متعلق به زرتشتیان است مواجه می شوید.


موزه مردم شناسی زرتشتیان


یخدان مویدی

در خیابان ابوحامد کرمان اثری تاریخی خودنمایی می کند که به آن یخدان مویدی می گویند. در گذشته اهالی کرمان برای اینکه زندگی بهتر و راحت تری داشته باشند به حفر قنات، ساخت آب انبار و یخدان می پرداختند. 

قنات ها معمولا آب مورد نیاز آب انبارها را تامین می کردند و آب انبارها نیز در نهایت به تامین آب یخدان ها کمک می کردند. یخدان مویدی نیز یکی از همین اختراعات است و در سال 1378 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


یخدان مویدی


مسجد ملک

بی شک یکی از مهم ترین بناهای تاریخی هر شهری در ایران مسجدهای ساخته شده در آن شهر است. مسجد جامع ملک که برخی ها آن را به اسم مسجد امام نیز می شناسند در دوره سلجوقیان ساخته شده است و بیش از هزار سال قدمت دارد. 

این مسجد شبستان ها و صحن های بزرگی را در دل خود میزبانی می کند که شبستان امام حسین در آن مشهورترین شبستان محسوب می شود. اگر دوست دارید این مسجد و معماری بی نظیرش را از نزدیک تماشا کنید کافی است در شهر کرمان خودتان را به خیابان امام برسانید.


مسجد ملک


سوغات کرمان

اگر چه سفر به تنهایی می تواند خاطرات نابی برایمان به ارمغان بیاورد اما نمی شود به کرمان رفت و از سوغاتی های آن بهره نبرد. همه ما دوست داریم با سوغاتی های شهری که به آن سفر کرده ایم آشنا شویم تا بتوانیم بهترین انتخاب عمرمان را داشته باشیم و تکه ای از آن سرزمین را برای همیشه در کنار خود ببینیم. در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از سوغاتی های مشهور کرمان را با هم مرور کنیم.

پسته کرمان

یکی از مهم ترین سوغاتی هایی که می توان از کرمان خریداری کرد پسته است. این شهر پسته های معروفی در انواع مختلفی دارد که به سایر شهرهای ایران و حتی جهان صادر می شود.


سوغات کرمان


کلمپه

کلمپه یک نوع کلوچه است که در بخش هایی از بم پخته می شود. عطر هل، دارچین و گلاب در این کلوچه می تواند بهترین طعم دنیا باشد. اگر عاشق شیرینی هستید چشیدن طعم بی نظیر این کلوچه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کماچ سهن

برای پخت این شیرینی از جوانه گندم استفاده می شود و طعم آن با زیره کرمان کامل تر می شود. برای پخت این شیرینی، در ابتدا جوانه گندم را خیس می کنند و خمیری از آن می سازند. بعد از اینکه خمیر آماده شد آن را به دو بخش تقسیم می کنند. روی یکی از خمیرها را با خرما، گردو و پسته می پوشانند و خمیر دوم را روی آن قرار می دهند.

زیره

خرید سوغاتی در کرمان بدون خرید زیره کامل نخواهد بود. زیره کرمان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و شاید بتوان آن را بعد از پسته دومین سوغاتی معروف کرمان دانست.

پته دوزی

تا به اینجای کار درباره خوراکی های خوشمزه ای که می شد از کرمان خرید صحبت کردیم اما در کنار خوراکی های مختلفی که در شهر کرمان به فروش می رسد صنایع دستی آن جایگاه ویژه ای دارد. پته دوزی نوعی رودوزی است که می توان با آن محصولات زیبایی خلق کرد.



ظروف مسی

ظروف مسی بسیار زیبایی در کرمان به فروش می رسد که به عنوان مهم ترین سوغاتی کرمان نیز از آن یاد می شود. مس خواص بی نظیری دارد و پزشکان پخت غذا در ظروفی که با مس درست شده اند را توصیه می کنند. پس اگر دوست دارید غذایتان را در ظروف سالم سرو کنید حتما یکی از این ظروف را تهیه کنید و با خود به خانه ببرید.

گبردوزی

قدمت گبردوزی به دوران زرتشتیان باز می گردد اما هنوز هم در میان افراد رواج دارد. رنگ هایی که در گبردوزی استفاده می شود رنگ های روشن و شاد هستند و به همین دلیل ظاهر بسیار زیبایی دارند.

رستوران های معروف کرمان

شهر کرمان نیز همانند سایر شهرهای ایران رستوران های متعددی در خود دارد که برخی هایشان به دلایلی که در ادامه بیان خواهیم کرد بسیار مشهور و البته محبوب هستند. اگر دلتان می خواهد به هنگام سفر به کرمان با غذاهای با کیفیت و خوشمزه از خودتان پذیرایی کنید فهرستی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم را به هیچ عنوان از دست ندهید.

رستوران وکیل

اگر به حمام وکیل سر زده اید حتما خیلی خوب می دانید که در کنار آن یک رستوران سنتی زیبا قرار دارد. در این رستوران غذاهای سنتی مختلفی سرو می شود که از جمله آن ها می توان به دیزی اشاره کرد. برخورد عالی کارکنان، غذاهای با کیفیت و محیط زیبا و دل انگیز موجب شده است این رستوران یکی از رستوران های محبوب گردشگرانی باشد که به کرمان سفر می کنند.

رستوران اسپاخو

اگر به دنبال رستورانی لوکس هستید و به تمیزی و زیبایی محیط اهمیت بسیار زیادی می دهید بی شک رستوران اسپاخو بهترین گزینه برای شما خواهد بود. نورپردازی، نمای سنگی، فضای سبز و دکوراسیون زیبای این رستوران هر بیننده ای را به سمت خود می کشد. در کنار غذاهای ایرانی مختلف، غذاهای بین المللی نیز در این رستوران سرو می شود و همین امر بر محبوبیت اسپاخو می افزاید.

رستوران سنتی مکث

برای افرادی که طرفدار رستوران های سنتی هستند و ترجیح می دهند از فضای مدرن امروزی فاصله بگیرند رستوران مکث بهترین خاطره را برایشان رقم خواهد زد. چشیدن طعم غذاهای سنتی کرمان در این رستوران می تواند بهترین دلیل برای غذا خوردن در آن باشد. غذاهای سنتی مختلفی همچون بزقرمه در این رستوران سرو می شود.

رستوران پالیز

 این رستوران بخشی از یک مجتمع گردشگری و تالار پذیرایی بزرگ است و مسافران و گردشگران را به سمت خود جلب می کند. این رستوران فضایی متنوع در اختیارتان قرار می دهد و قسمت سنتی آن طرفداران خاصی دارد. تاق ها و ستون هایی که با نقاشی پوشیده شده اند، حوض کوچکی که در وسط رستوران قرار دارد و سفره ای که روی تخت پهن می شود می تواند برای شما فضایی آرام و دلنشین فراهم آورد.

رستوران کاوانی برگر

 خیلی ها عاشق فست فود هستند و حتی در سفر نیز ترجیح می دهند طعم همبرگر و پیتزا را زیر دندانشان حس کنند. برای این دسته از افراد رستوران کاوانی برگر بهترین انتخاب خواهد بود. منوی این رستوران پر از همبرگرهای متنوع و البته خوشمزه است.

بهترین زمان سفر به کرمان

شهر کرمان مقصد گردشگرانی است که به جاذبه های طبیعی و تاریخی علاقه خاصی دارند. اگر چه می توان در همه ماه های سال به این شهر سفر کرد اما به نظر می رسد از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای سفر به کرمان از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد باشد. دوستانی که اهل کویرنوردی هستند هم می توانند اوایل آذر تا اوایل اسفند را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنند.


کرمان


مسیرهای دسترسی به کرمان

برای دسترسی به شهر زیبای کرمان مسیر سختی در پیش ندارید. این روزها با پیشرفت هایی که در زمینه حمل و نقل عمومی و هوایی به وجود آمده است سفر به هر ناحیه ای می تواند همانند آب خوردن باشد.

برای رسیدن به کرمان می توان از مسیر هوایی، ریلی یا زمینی استفاده کرد. استان کرمان 5 فرودگاه دارد که مهم ترین آن ها فرودگاه بین المللی کرمان است. اگر ترجیح می دهید با خودروی شخصی تان به این ناحیه سفر کنید بهتر است با ورودی های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی آن آشنا باشید.

فاصله تهران تا کرمان

فاصله تهران با کرمان بسته به مسیر و نوع وسیله حمل و نقلی که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانید خودتان را به کرمان برسانید دو مسیر پیش رو دارید. یکی از این مسیرها حدود 986 کیلومتر است و از شهرهای قم، کاشان و یزد عبور می کند. افرادی که این مسیر را با خودروی شخصی طی می کنند باید 10 ساعت رانندگی کنند. مسیر دوم حدود 1200 کیلومتر است و رسیدن به کرمان از طریق این مسیر بیش از 13 ساعت زمان می برد.

استفاده از خطوط حمل و نقل هوایی یکی از جمله دیگر راه هایی است که می تواند شما در مدت زمان بسیار کوتاهی و با کمتر دردسر و زحمتی به کرمان برساند. مدت زمانی که طول لخواهد کشید تا شما از تهران با هواپیما به کرمان برسید یک ساعت و نیم خواهد بود.

غذاهای سنتی کرمان

کرمان نیز همانند هر شهر دیگری غذاهای سنتی خاص خود را دارد. شکم گردی در کرمان می تواند شما را با این غذاها آشنا کند و طعم لذت بخش شان را برای همیشه در ذهن تان حک نماید.

آبگوشت زیره

آبگوشت یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی هاست و در هر ناحیه ای به شیوه ای خاص طبخ می شود. کرمان سرزمین زیره است و غذاهای متعددی با آن در این شهر تهیه می شود. یکی از همین غذاها آبگوشت زیره است که در آن نخود، لوبیا یا سیب زمینی استفاده نمی شود.


آبگوشت زیره


بزقورمه

یکی دیگر از غذاهای سنتی کرمان بزقورمه است که به دلیل وجود گوشت بزغاله در آن طعم بسیار لذیذی دارد. این غذای خوشمزه از موادی همچون نخود، گوشت بزغاله، کشک، زعفران، نمک و فلفل تهیه می شود.

خورشت آلوچه

خورشت آلوچه برای افرادی که عاشق این میوه هستند می تواند بسیار شگفت انگیز باشد. این غذا با مواد مختلفی مثل گوشت، لوبیا چیتی، سبزی های خشک ،آلوچه و پیاز طبخ می شود.

زیره پلو

یکی از پلوهای محبوب کرمان زیره پلو است که طعم خاصی دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا، برنج، زیره سیاه، نمک و روغن است. معمولا در کنار این پلو از مرغ یا گوشت استفاده می کنند.

آداب و رسوم مردم کرمان

برای سفر به هر شهری باید با آداب و رسوم آن منطقه آشنا باشید تا بتوانید رفتار معقولانه ای با مردمانش داشته باشید. کرمانی ها مردمانی مهمان نوازند و احترام بسیار زیادی برای کهنسالان قائل اند.

مردمان این ناحیه بسیار صبور و قانع هستند و به آداب دینی توجه ویژه ای دارند. شاید به همین دلیل است که بیش از 90 درصدشان مسلمان اند. در کنار همه این موارد، برپایی جشن های سنتی همچون جشن سده در کرمان برای مسافران و گردشگران می تواند بسیار جذاب باشد. این جشن در دهم بهمن ماه برگزار می شود که نمادی برای شروع کار و پایان سرما است.

برای اقامت در شهر کرمان می توانید به صفحه اجاره ویلا در سایت رنتی جا مراجعه کنید.