دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه کشور است که در شمال شرق ایران بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده است. در چند سال اخیر حال دریاچه ارومیه خوب نبود و نصف مساحت خود را از دست داده بود که علت آن کم شدن میزان بارش و ساختن سدهای زیاد در اطراف آن ( این کار سبب می شود آب حاصل از باران به دریاچه ارومیه نریزد) است. اما از سال 1394 تا الان با همکاری دولت و بارش زیاد برف و باران دریاچه ارومیه در حال احیا است .


دریاچه ارومیه


 موقعیت مکانی دریاچه ارومیه

شما می توانید هم از سمت شهر تبریز و هم از شهر ارومیه به دیدن دریاچه ارومیه بروید.اگر از سمت تبریز رفتید به سمت مرند و صوفیان بروید بعد از گذشت از شهر صوفیان به سمت شبستر حرکت کرده و  از شهر شبستر به سمت تسوج رانندگی کنید. بعد از حدود 10 الی 15 دقیقه رانندگی دریاچه ارومیه را در سمت چپ مشاهده می کنید. ورودی اصلی دریاچه از بندر شرفخانه است. همین طور که مستقیم به سمت تسوج رانندگی می کنید، ورودی روستای بندر شرفخانه را خواهید دید. وارد روستا شوید و با کمک تابلوهای راهنما به سمت ساحل بروید. اما اگر قصد آبتنی دارید بهتر است به ساحل روستای شیخ ولی بروید زیرا میزان آب در آنجا بیشتر است. روستای شیخ ولی تقریبا در 10 کیلومتری شهر تسوج واقع شده است. در این مسیر هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد برای راحت تر پیدا کردن مسیر از افراد بومی که ترک زبان هستند کمک بگیرید.

خواص درمانی آب و لجن دریاچه ارومیه 

آب و لجن دریاچه ارومیه فواید زیادی برای درمان بدن درد، پا درد، و کمر درد و دردمفاصل دارد. اکثرا روستاییان اطراف دریاچه برای درمان درد مفاصل به دریاچه می روند و از نتیجه آن هم راضی هستند. درسته شنا در دریاچه شور کمی سخت است و باید مراقب بود تا نمک های سفت شده کف دریاچه دست و پایتان را نبرد اما به قدری برای بدن و درمان عفونت بانوان مفید است که ارزش دارد. حتی بومیان منطقه بدون دمپایی می روند تا پایشان زخم شود زیرا آن ها معتقدند بریدگی پا توسط نمک برای چرخش جریان خون مفید است و پا درد را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که در گذشته نمک کف دریاچه سفت نبود و مانند شن بود اما به علت خشک شدن آب دریاچه نمک آن در حال حاضر سفت شده است که به مرور زمان با حل شدن در آب دوباره به حالت اولیه برمی گردد.



امکانات تفریحی و رفاهی دریاچه ارومیه

به علت این که آب دریاچه خشک شده بود و مسافران دیگر به دریاچه نمی رفتند امکانات رفاهی در این منطقه جمع شده است. اما در این دوسال که دریاچه ارومیه جان تازه ای گرفته و مسافران زیادی را جذب می کند بومیان منطقه سعی بر این دارند که امکانات رفاهی را دوباره در این منطقه محیا کنند. البته دولت و شهردار منطقه باید تلاش بیشتری برای جذب مسافر و محیا کردن امکانات رفاهی بکنند که متاسفانه هیچ اقدامی تا به کنون صورت نگرفته است.تا سال 90 هر سال مسافران زیادی برای شنا در دریاچه ارومیه راهی تبریز و ارومیه می شدند؛ مخصوصا در فصل تابستان که امکان شنا در آن وجود داشت و امکانات رفاهی مثل: دوش آب گرم، کابین سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و ... در آن جا برپا بود ولی با خشک شدن دریاچه، امکانات رفاهی و میزان مسافران به صفر رسید. اما از سال 97 که دریاچه جانی تازه گرفته است استقبال گرمی از آن شده و در حدی که در فصل تابستان در ساحل آن جا برای نشستن پیدا نخواهید کرد.


دریاچه ارومیه

 

آب و هوا دریاچه ارومیه

آب و هوای دریاچه ارومیه نسباتا سرد است. شنا در فصل تابستان میسر است و در فصل های دیگر به علت سردی امکان شنا وجود ندارد.

وقتی به ساحل دریاچه می روید در گلو و چشمنتان کمی احساس سوزش خواهید کرد که به مرور زمان دیگر حس نخواهید شد البته این سوزش برای عفونت گلو مفید است و خاصیت ضد عفونی کننده دارد.

اقامتگاه نزدیک دریاچه ارومیه 

اگر از سمت تبریز به دریاچه ارومیه رفتید می توانید در شهر شبستر و تسوج، مسافرخانه یا هتل اجاره کنید و یا در یکی از روستاهای اطراف دریاچه مثل: هفت چشمه، تیل، خامنه، بندر شرفخانه و ... در خانه های روستایی اقامت کنید. اما اگر از سمت ارومیه به بازدید از دریاچه ارومیه رفتید برای اقامت می توانید در شهر ارومیه اقدام به اجاره ویلا کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک دریاچه ارومیه

مکان های گردشگری زیادی در اطراف دریاچه ارومیه وجود دارد مثل: طبیعت کوه های میشو، کوزه کنان، قره تپه، حمام قدیمی در داخل شهرستان تسوج و مکان ها ی دیدنی روستای تیل.


دریاچه ارومیه


روستای تیل رو به روی دریاچه ارومیه قرار دارد که جاذبه های طبیعی زیادی مثل: چشمه دریل، سد شور، خانه اربابی تیل، (در آثار ملی ثبت شده است) پیر، دامنه و آبشار کوه می شود وجود دارد که در فصل بهار و تابستان بسیار دیدنی است و مسافران زیادی برای بازدید از این منابع به روستای تیل می روند.

ولی اگر از سمت ارومیه به دیدن دریاچه ارومیه رفتید می توانید به دیدن جاذبه های ارومیه مثل آبشار شلماس بروید.