جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی در نقطه صفر مرزی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. به دلیل موقعیت مناسب مرزی، این منطقه به یکی از قطب های صنعتی و تجاری تبدیل شده است. زبان محلی این منطقه ترکی آذربایجانی است. از آنجایی که جلفا دارای آب و هوای سرد و خشک است پس بهترین زمان برای سفر به این شهر ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد. این منطقه دارای کلیساهایی می باشد و این نشان دهنده این است که مردم این منطقه مسیحی بوده اند. 


جلفا تبریز


سفر به جلفا

سوال بعدی که ذهن شما را درگیر می کند این است که چگونه به این منطقه برویم اگر قصد سفر به این شهر را دارید  ابتدا باید به نزدیکترین شهر به جلفا، که تبریز است بروید و پس از رسیدن به تبریز از صوفیان و مرند عبور کنید تا به جلفا برسید.

اگر قصد سفر گروهی را دارید از قطار استفاده کنید چون سفر با قطار کمی زمان بر است و تنها سفر کردن با قطار کمی نا خوشایند است ولی وقتی گروهی سفر کنید گذر زمان را متوجه نمی شوید و از مسیر زیبا شهرها و در کنار هم بودن بیشتر لذت می برید.

پیشنهاد رنتی جا به شما این است که با ماشین شخصی خود به این شهر سفر کنید چون هم می توانید وسایل مورد نیاز بیشتری را  به همراه داشته باشید و چون این شهر در کنار مرز است صددرصد دست خالی برنمی گردید .

 اگر هم قصد سفر با اتوبوس دارید باید بدانید که مستقیم نمی توان به این شهر با اتوبوس سفر کرد پس باید برای نزدیکترین مقصد که هادیشهر می باشد بلیط تهیه کنید و بعد از رسیدن به هادیشهر سوار تاکسی شوید که تا جلفا حدود ده دقیقه زمان می برد.

اقامت در جلفا  تبریز

جلفا یکی از شهرهایی است که هرساله گردشگران به آنجا می روند ولی از هتل های کمی برخوردار است. هتل تاج جلفا، هتل نارنجستان جلفا، هتل چیپال و ..و از محل های اقامتی جلفا هستند. از آنجایی که هتل های متنوعی وجود دارد شما می توانید با توجه به سلیقه خود هتل مورد نظر را رزرو کنید و یا از ویلاهای کوهستانی که در پارک کوهستان ارس وجود دارد نیز می توانید به عنوان اقامت خود و خانواده استفاده کنید. مزیت این ویلاهای کوچک نزدیک بودن به پارک کوهستان ارس است که می توانید در این پارک در کنار خانواده خوش بگذرانید و از امکانات تفریحی پارک استفاده کنید.

با اجاره ویلا رنتی جا آسوده سفرکنید.


اقامت در جلفا


گردشگری در جلفا

رود ارس یکی از زیباترین  و ارزشمندترین جاذبه های  این شهر است، این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان، جلفا وارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران وارد جمهوری آذربایجان شده، رودخانه ارس بین ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد و در حال حاضر مرز این دو کشور است.

هر شهری با توجه به موقعیت مکانی دارای گردشگری های خاص خود می باشد .

كلیسای سنت استپانوس، کلیسای ننه مریم، آبشار آسیاب خرابه و ... از مکان های گردشگری جلفا به شمار می آیند.

كلیسای سنت استپانوس

در نزدیکی رودخانه ارس در منطقه ای به نام قزل وانک بزرگترین کلیساهای ارامنه وجود دارد. کلیسایی تاریخی و منحصر به فرد که در لابه لای کوهستان و درختان سرسبز واقع شده که برای رسیدن به این کلیسا باید از کوچه باغی بسیار زیبا عبور کرد. این کلیسا از اهمیت و تقدس بسیار بالایی در میان ارامنه برخوردار است که یک روز را در این کلیسا دور هم جمع می شوند و مراسم خاصی نیز برگذار می کنند.

كلیسای ننه مریم

یکی از قدیمی ترین و ساده ترین کلیساهای این منطقه کلیسای ننه مریم است که برخلاف کلیساهای دیگر این  منطقه از نقش و نگار های کمتری برخوردار است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه طبیعی ترین مکان گردشگری در جلفا می باشد. در كنار آسیابی قدیمی در دل كوه آبشاری مرتفع به چشم می آید. آبشاری كه با سرازیر شدن به پایین كوه، حس زندگی و سبزه را در آدمی به جود می آورد.



كلیسای سنت استپانوس


بازارچه های مرزی جلفا

از جذاب ترین و لذت بخش ترین کارها در سفر خرید کردن است مخصوصا در همچین شهری چون این منطقه در کنار مرز قرار دارد  قیمت ها ارزان تر از جاهای دیگر است مجتمع تجاری آراز، بازار روس‌ها، مجتمع تجاری ولی عصر، مرکز خرید سیتی سنتر، مرکز خرید شمس تبریزی و از جمله مراکز خرید جلفا هستند.

تفریحات در جلفا

اغلب ما برای رفع خستگی های روزمره و دغدغه هایی که در شهرهای بزرگ با آن ها روبرو هستیم، تصمیم به سفر می گیریم تا کمی به ذهن و جشم خود استراحت بدهیم؛ پارک کوهستانی ارس یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانیم در این راستا داشته باشیم این پارک شامل امکانات تفریحی برای گردشگران و مسافران نظیر شهربازی، سینما 4 بعدی، رستوران و دریاچه مصنوعی  می باشد.

 

سد ارس

اگر به ماهیگیری و طبیعت علاقه مند هستید می توانید به سد ارس که بر روی رودخانه ساخته شده  بروید، پشت سد دریاچه ای وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم می کند تا از ماهیگیری لذت ببرید.


سد ارس


غذای محلی جلفا

هر شهر و دیاری غذاهای معروف و خوشمزه خود را دارد که اکثر گردشگران دوست دارند وقتی به شهری سفر می کنند غذاهای محلی را امتحان کنند غذای محلی و خوشمزه جلفا قوروت قیله است که قوروت به معنای کشک و قیله به معنای قورمه می باشد. از دیگر خوردنی های جلفا می توان به اوماج حلواسی که نوعی حلوا است اشاره کرد که علاوه بر آرد و روغن از زعفران و مغز گردو و شیره انگور در درست کردن آن استفاده می شود.

سوغات شهر جلفا

همه ی ما از خرید سوغاتی خوشمان می آید مخصوصا اگر این سوغاتی، خوراکی های خوشمزه باشد،  جلفا چون در منطقه مرزی قرار دارد می توان هم سوغاتی های خارجی و هم ایرانی خرید که در اکثر مغازه های بازارچه جلفا موجود است که از خوشمزه ترین وشیرین ترین و خوش بو ترین می توان به باقلوا ترکی اشاره کرد.


سوغات شهر جلفا


امیدوارم مطالب گفته شده در داشتن سفری خاطره انگیز برایتان مفید واقع شود؛ اگر شما هم تجربه ای از سفر به شهر زیبای جلفا دارید با ما به اشتراک بگذارید