یکی از جذابیت های سفر، سوغاتی های آن شهر می باشد مخصوصا اگر این سوغاتی دستساز باشد، ارزش به خصوصی برایمان دارد. وقتی وارد بازارهای گیلان می شوید هنرهای دستی رنگارنگ و حصیری شان جلب توجه می کنند که هر کدام توسط  دستان هنرمند زنان و مردان گیلانی ساخته شده اند و می توان از این هنرهای زیبا به عنوان  یادگار از آن سفر برای خودمان و عزیزانمان خریداری کنیم. با سفر به گیلان می توانید با اقامت در اجاره ویلا در لاهیجان سفر خوبی را داشته باشید.


صنایع دستی گیلان


حصیر بافی

یکی از صنایع دستی استان گیلان که در میان مردمان این منطقه بسیار رایج است حصیر بافی می باشد. در اکثر نقاط این منطقه از جمله خمام، گلشن، جفرود، غازیان، بندرانزلی و روستاهای اطراف آنها به این هنر زیبا می پردازند. (لی) یا (سوف) مواد اولیه این محصول می باشد که به صورت خودرو در اطراف آبگیرها و مرداب ها می رویند. از محصولات این صنعت می توان به زیرانداز، آبکش، انواع سبد و ... اشاره کرد.

بامبو بافی

در فرهنگ دهخدا بامبو به معنای نی یا خیزران می باشد. بامبو کلمه ای چینی ست که در زمین های پرآب و مرداب رشد نمی کند به دلیل ارتجاعی و شکل پذیری این گیاه آن را در محصولاتی با بافت ظریف و زیبا استفاده می کنند. تولید این محصول در روستای لیالستان در اطراف شهرستان لاهیجان رایج می باشد.

رشتی دوزی

رشتی دوزی نوعی قلاب دوزی می باشد که یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین هنرهای استان گیلان به شمار می آید. درواقع تزئین  پارچه های زخیم است که آن را رودوزی می کنند

طوری که زمینه ی پارچه های مورد نظر، با نخ های ابریشم رنگی دوخته می شود.


صنایع دستی گیلان


چموش دوزی

چموش دوزی نوعی کفش چرمی می باشد که توسط برخی از هنرمندان این خطه بافته می شود. این کفش ها انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها دارای بند بلندی می باشد و به دور پا بسته می شود، چموش ها معمولا ساده و بدون رنگ مورد استفاده قرار می گیرند ولی در گذشته برای زیبا جلوه دادن این کفش ها آن ها را با رنگ های طبیعی  رنگ می کردند. معمولا چموش ها را با نخ های زرد، سبز و قرمز تزئین می کنند.

مروار بافی

از صنایع بسیار رایج و متداول گیلان می توان به مروار بافی اشاره کرد که در زندگی روزمره  این منطقه بسیار کاربرد دارد. مروار بافی تنوع بسیار زیادی دارد که زنان و مردان گیلانی به این هنر مشغول اند.  این هنر از نوعی درخت بید بوده که دارای ساقه های گوناگون و خیلی نرم و انعطاف پذیر می باشد. تولید مروار در در شهرستان های صومعه سرا و آستانه اشرفیه رواج بیشتری دارد.

چادر شب بافی

در گذشته این چادرها را از پارچه های ابریشمی خالص، بر روی دستگاهی چوبی به نام پاچال  می بافتند. اما در حال حاضر این پارچه ها را از الیاف، پشم و نخ مصنوعی تولید می کنند. طرح ها و رنگ های این پارچه ها آنقدر زیباست که  همه را به خودشان جذب می کنند. اگر می خواهید یادگاری زیبایی از سفر به گیلان داشته باشید این چادرها گزینه

مناسبی ست.

سفالگری

سفالگری در گیلان از دوران پیش از تاریخ تا به الان رواج داشته است. معمولا از سفال برای ظروف سفالی استفاده می شده که بعدها آن را برای پوش سقف ساختمان ها نیز استفاده می کردند. تولیدات سفالی در مناطق رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، صومعه سرا، شفت، تالش، آستارا و سیاهکل رواج بیشتری دارد.


ر


عروسک بافی

یکی از جذاب ترین صنایع دستی گیلان عروسک های کاموایی می باشد که از کوچک تا بزرگ از این عروسک ها خوششان می آیند. این عروسک ها توسط بانوان گیلانی بافته می شود.

شال بافی

شال بافی از هنرهای غرب گیلان بوده که برای تهیه آن ازپشم گوسفند استفاده می شود. این شال ها ساده و با رنگ اصلی خود بافته می شوند، ماسال، شاندرمن و هشتپر از مراکز اصلی تهیه این شال ها می باشند.