یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین مناطقی که بر روی کره زمین می توان آن را یافت، جنگل ها هستند. درختان در گونه های مختلف و  شکل های متفاوت، فضا و محیطی بسیار زیبا و روح انگیز فراهم می کنند. کشور ایران از جمله کشورهایی است که در آن جنگل های بسیار بکر و زیبایی قرار دارد. کافی است اندکی در مورد آن ها تحقیق کنید و برای رفتن به این مناطق برنامه ریزی کنید. یکی از جنگل هایی که زیبایی های بسیاری دارد، جنگل ابر است. در این جنگل همنشینی کوه ها و ابرها در کنار هم، منطقه ای بسیار زیبا و بی نظیر برای علاقه مندان فراهم کرده است. ابرها به حدی به درختان نزدیک شده اند که گویی درختان در آسمان رشد کرده اند و هیچ فاصله ای بین زمین و آسمان نیست.


جنگل ابر


جنگل ابر، 35 هزار هکتار از مساحت سطح زمین را به اشغال خود در آورده است و متعلق به جنگل های هیرکانی است که 45 میلیون سال قدمت دارند. جنگل ابر، تنها به دلیل تلاقی ابرها و درختان خواستنی نیست؛ در این جنگل شما می توانید گونه های جانوری و گیاهی نادر را نیز مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم به اتفاق هم در مورد جنگل ابر بیشتر بخوانیم و بدانیم؛ پس ادامه متن را از دست ندهید.

جنگل ابر کجاست در کجای ایران است؟

اگر دوست دارید به دیدن این جنگل زیبا و رویایی بروید، باید به استان سمنان، شهرستان شاهرود سفر کنید. این جنگل با شهرستان شاهرود 50 کیلومتر فاصله دارد.40 کیلومتری اتوبان شاهرود به آزاد شهر، می توانید مسیر خود را به سمت روستای ابر تغییر دهید.

فاصله تهران تا جنگل ابر

جنگل ابر یکی از زیباترین و جذاب ترین جنگل هایی است که در استان سمنان واقع شده است. برای سفر به این جنگل راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید با استفاده از هواپیما و یا وسایل نقلیه شخصی به این مکان سفر کنید. ما فرض را بر این قرار می دهیم که شما قصد دارید از تهران با ماشین شخصی خود به این جنگل بروید. فاصله تهران از جنگل ابر که در استان سمنان واقع شده است، حدود 470 کیلومتر می باشد. اگر شما با سرعت 100 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، حدودا شش ساعت بعد به این جنگل خواهید رسید.


جنگل ابر


شب را در جنگل ابر بمانیم؟

نکته ای که برای عده از علاقه مندان ممکن است سوال باشد این است که آیا می توان در این جنگل اقامتی شبانه را تجربه کرد یا خیر؟ در جواب باید بگوییم که هیچ خانه و یا اتاقی که مناسب برای سکونت باشد در داخل جنگل وجود ندارد و بدون داشتن تجهیزات، به هیچ عنوان نمی توان شب را در داخل جنگل سپری کرد.

کسانی که طبیعت گردان حرفه ای هستند، می توانند در کنار چشمه جوشان و چشمه ترش اقامت کنند. البته این افراد باید امکانات لازم را در اختیار داشته باشند تا شب هنگام با مشکلی مواجه نشوند.

چنانچه دوست دارید در یک محیط بکر و به دور از دغدغه های شهری سفر کنید، می توانید به داخل روستای ابر رفته و با اجاره ویلا در شمال در آن جا اقامت کنید. ضمنا در این روستا از هتل و رستوران نیز خبری نیست. پس اگر به دنبال فضای بسیار لاکچری و لوکس برای اقامت هستید به این سفر نروید.

البته داخل روستا کسانی هستند که برای شما غذاهایی مانند جگر، کباب و ... را آماده می کنند و در اختیارتان قرار می دهند اما از رستوران هایی که معمولا در شهر خود مشاهده می کنید در این روستا خبری نیست.

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

پاییز و زمستان برای مسافرت به این جنگل اصلا توصیه نمی شوند زیرا در هوای بارانی و برفی جاده لغزنده و خطرناک است و ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازید. پس سعی کنید برای رفتن به این جنگل، نیمه اول سال را انتخاب کنید زیرا آب و هوا برای مسافرت به این منطقه بسیار عالی است و با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

موردی که باعث شهرت این جنگل است، وجود پهنه وسیعی از ابرها بر فراز آن است. پس اگر بسیار مشتاق هستید که این منظره را مشاهده کنید، زمانی به ابر بروید که هوای شاهرود صاف و آفتابی و هوای روستاهای شیرین آباد و علی آباد، ابری و در حال بارش باران باشد. این زمان بهترین زمانی است که شما می توانید زیبایی خارق العاده این جنگل را با چشمان خود مشاهده کنید.

دیدنی های جنگل ابر

در مسیری که به سمت روستای ابر منتهی می شود نیز می توان جذابیت های دیگری را پیدا کرد. مثلا شما در شهر شاهرود می توانید به دیدن چشمه هفت رنگ مجن، موزه بزرگ شاهرود، موزه آب شاهرود، خانه یغمایی ها، پارک ملی خارتوران و ... بروید و از حضور در این شهر نهایت استفاده را داشته باشید. یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطقی که در این جنگل اتفاق می افتد، قرار گرفتن ابرها در فاصله بسیار کم از سطح زمین است. این مورد می تواند مورد علاقه بسیاری از افراد باشد و شاید بتوان مهم ترین دلیلی که افراد این جنگل را انتخاب می کنند را نیز همین صحنه دانست.

از دیگر دیدنی های این جنگل می توان به آبشار آلوچال و دالان بهشت اشاره کرد. آبشار آلوچال، متشکل از دو آبشار است. این دو آبشار از یکدیگر فاصله دارند و از روی هم ریزی آب این دو، آبشار اصلی تشکیل می شود و زیبایی وصف نشدنی را ایجاد می کنند. دالان بهشت نیز، منظره ای از درختانی در هم گره خورده است که در مسیر رفت به سمت آبشار آلوچال قرار دارد.

چشمه های جوشان موجود در جنگل ابر نیز از دیگری دیدنی های این منطقه است. دو مورد از معروف ترین چشمه هایی که می توان نام برد، چشمه ترش و چشمه قطری  است. این دو چشمه از سطح زمین به بیرون می جوشند و مناظر کم نظیری را ایجاد می کنند.



یکی از روستاهای اطراف جنگل ابر، روستای شیرین آباد است که بر خلاف روستای ابر، به وسیله درختان جنگلی محاصره شده است. برای این که بتوانید از دیدنی های این روستا نیز بهره مند شوید، باید 7 کیلومتر را در داخل جنگل ابر پیمایش کنید تا بتوانید آن را ببینید.

شب های پر ستاره جنگل ابر را از دست ندهید

شب های پرستاره این جنگل می تواند بسیاری را مجذوب خود کند. برای کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و از دیدن سیاهی آسمان شب و ستاره های چشمک زن محروم هستند، این مورد بسیار قابل توجه است. ستاره های جنگل ابر به راحتی می توانند در آسمان شب این منطقه خودنمایی کنند و زیبایی خود را به رخ بکشند.

تفریحات در جنگل ابر

تفریحاتی که در جنگل ها معمولا وجود دارد، با تفریحاتی که در سطح شهرها انجام می شود کاملا متفاوت است. البته این موضوع کاملا به علایق شخصی افراد بستگی دارد و شاید باشند افرادی که از بودن و حضور در جنگل اصلا احساس رضایت و شادی نداشته باشند و نتوانند خود را سرگرم نمایند. اما برای کسانی که به گشت و گذار در جنگل علاقه دارند، می توان تفریحات زیادی را مثال زد. از جمله کارهایی که می توان در این مکان انجام داد، عکاسی است. یکی از بهترین جاهایی که سوژه های فراوانی برای عکاسی وجود دارد، جنگل ها هستند. از درختان و سرسبزی شان تا پرندگان و حیواناتی که در این منطقه وجود دارد می توان عکس تهیه کرد. این منطقه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی که از آن برخوردار است، میزبان انواع مختلف حیوانات از جمله پرندگان است. ضمن آنکه پوشش و تنوع گیاهی بسیار بالایی در این منطقه وجود دارد. اگر یک عکاس حرفه ای باشید، از بودن در این جنگل خسته نخواهید شد.


جنگل ابر


از گیاهان دارویی جنگل ابر استفاده کنید

تحقیق در مورد گیاهان دارویی نیز می توان سرگرم کننده برای عده ای باشد که به این حوزه علاقمند هستند. همانطوری که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، این منطقه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است و می توان انواع مختلف گیاهان دارویی را در آن مشاهده کرد و به تحقیق و تفحص در این زمینه پرداخت. کافی است به این حوزه علاقمند باشید و پا در جایی بگذارید که می تواند به شما در افزایش اطلاعاتتان کمک فراوان کند.

پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی احساسی بی نظیر در جنگل ابر

یکی از تفریحاتی که می تواند در این منطقه بسیار لذت بخش باشد، پیاده روی و یا دوچرخه سواری است. پیاده روی و دوچرخه سواری در بین درختان در حالی که صدای پرندگان آزاد و رها به گوش می رسد، تجربه ای تکرار نشدنی است. کوهنوردی و بالا رفتن از کوه نیز می تواند برای کسانی که عاشق صعود هستند جالب و جذاب باشد. البته تنها علاقه کافی نیست؛ باید در این زمینه مهارت و تخصص نیز داشته باشید. 

آبشار آلوچان

در جنگل ابر، آبشارهای فراوانی وجود دارد؛ اما یکی از معروف ترین و زیباترین آن ها، آبشار آلوچال است. نکته ای که در مورد این آبشار مورد توجه قرار دارد، همکاری دو آبشار در کنار هم است. آلوچال دو آبشار دارد که آب آن ها بر روی هم می ریزد و تنه آبشار اصلی را ایجاد می کند. قرار گیری این صحنه زیبا در کنار درختان، هوای صاف و زیبا و برخورد آب با سنگ ها، فضایی بسیار دلپذیر ایجاد می کند و شما را با خود به دل زیبایی ها می برد. برخورد قطرات باران با پوست و خنکی ایجاد شده حس بسیار مطبوعی را برای شما به ارمغان می آورد. شنیدن صدای پرندگان در کنار صدای آب، روح را به پرواز در آورده و آدمی را از خستگی و ملالت های روزانه جدا می کند. بالا رفتن از این آبشار نیز می تواند یکی از تفریحات بازدید کنندگان باشد. این کار سخت نیست و کافی است در زمینه کوهنوردی اندکی تجربه و تخصص داشته باشید. البته باید این صعود به همراه راهنمایان حرفه ای که به این آبشار اشراف کامل دارند، انجام شود.

روستای ابر

روستای ابر یکی از روستاهای زیبای استان سمنان است. این روستا 40 کیلومتر با شاهرود و 30 کیلومتر با بسطام فاصله دارد. در مسیری که به سمت روستا منتهی می شود، مزارع، خانه های ساخته شده با کاهگل و باغ ها در دو طرف جاده دیده می شود. داخل روستا، صمیمیت و سادگی خانه های روستایی کاملا به چشم می خورد و برخی خانه ها توانسته شکل و ظاهر قدیمی خود را که به صورت پلکانی قرار دارند، حفظ کنند. تعداد خانوارهایی که در این روستا زندگی می کنند، اندک بوده و اصولا این روستا خیلی شلوغ و پر جمعیت نیست. داخل روستا که وارد شوید، راهنماها و نشانه هایی می بینید که به راحتی شما را به سمت جنگل ابر هدایت می کند. البته مردم روستا نیز از هیچ گونه راهنمایی دریغ نخواهند کرد و به شما در پیدا کردن مسیر مورد نظرتان کمک خواهند کرد.



آب و هوای روستا، کاملا خنک و لطیف است. البته ممکن است شب ها کمی خنک تر باشد که بهتر است با خود تجهیزات لازم را بردارید تا سرما اذیتتان نکند. مردم روستا علاوه بر داشتن زمین های زراعی و باغ، به شغل دامداری نیز مشغولند و از این راه امرار معاش می کنند. این روستا در دامنه کوه قرار گرفته است و به همین دلیل وقتی داخل روستا ایستاده اید، به راحتی می توانید منظره کوه، جنگل، مزارع را ببینید. این مسائل نیز باعث شده اند که روستای ابر خود نیز طرفداران زیادی داشته باشد. برای کسانی که قصد دارند در این روستا اقامتی کوتاه مدت را تجربه کنند، وسایل رفاهی تا حد امکان فراهم شده است. از آن جمله می توان به اقامتگاه های موجود در این روستا اشاره کرد که با قیمتی مناسب در اختیار علاقمندان قرار داده می شود. مواد غذایی ارگانیک نیز از جمله امکاناتی است که در این روستا وجود دارد. شما می توانید سه وعده غذایی را به صورت کاملا ارگانیک و سالم در این روستا تهیه کنید.

امکانات لازم برای سفر به جنگل ابر

اگر قصد دوچرخه سواری و یا عکاسی در این منطقه را دارید، حتما دوچرخه و دوربین عکاسی تان را با خود به همراه ببرید. برای اقامت شبانه در این جنگل نیز حتما تجهیزات مناسب مثل لباس گرم، کیسه خواب، چراغ قوه، چادر مسافرتی، کلاه، کفش مناسب، غذاهای آماده و مناسب، جی پی اس، قطب نما و لباس اضافه با خود به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید شب را در جنگل اقامت کنید، حتما با راهنماهایی که به مسیر آشنایی کامل دارند صحبت کنید.