تالش یکی از شهرهای دیدنی گیلان محسوب می شود که جاذبه های طبیعی متعددی در دل خود دارد. اگر تصمیم گرفته اید به گیلان سفر کنید و آب و هوایی تازه کنید، سر زدن به تالش و دیدن جاذبه های طبیعی اش می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

در میان همه زیبایی هایی که تالش میزبان آن هاست، جنگلی خودنمایی می کند که به آن پارک جنگلی گیسوم می گویند. اینجا همان جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و صحنه ای بی نظیر و منحصر به فرد می سازند.


پارک جنگلی گیسوم


بیشتر جنگل هایی که در شمال ایران قرار گرفته اند به دور از دریا هستند و تنها چند موردشان دست به دست دریا داده اند. گیسوم یکی از همین جنگل هاست و مناظر طبیعی اش می تواند برای مسافران بسیار خاطره انگیز و جذاب باشد. در این مقاله قصد داریم درباره پارک جنگلی گیسوم صحبت کنیم و به بررسی زیبایی ها و جاذبه های طبیعی اش بپردازیم. پس همراه ما باشید.

جنگل گیسوم کجاست؟

جنگل گیسوم با مساحت 80 هکتاری خود در روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان تالش قرار گرفته است و می توان آن را در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی پیدا کرد. درختان و گونه های گیاهی مختلفی در این ناحیه به چشم می خورد که نشان از بکر بودن این ناحیه دارد.

در مجموع بیش از 76 گونه گیاهی در این جنگل دیده می شود که هر کدام از آن ها متعلق به خانواده خاصی از گیاهان هستند. روستای گیسوم و جنگل های اطراف آن پارکی را شکل داده اند که به آن ها پارک جنگلی گیسوم می گویند. این پارک در حال حاضر یکی از مناطق دیدنی تالش محسوب می شود و سالانه مسافران زیادی را به سمت خود می کشد.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل گیسوم

زمانی که به گیسوم می رسید مهم ترین چیزی که نظرتان را به سمت خود جلب می کند پوشش گیاهی و درختان انبوهی است که در این ناحیه جلوه گری می کنند. این جنگل پر از درختان قدیمی است که  از جمله آن ها می توان به درخت انجیر، انار، آلو و ازگیل اشاره کرد.

برای آن هایی که عاشق حیوانات هستند، بازدید از این پارک می تواند بسیار جذاب باشد. حیوانات زیادی در این ناحیه زندگی می کنند که در میان آن ها می توان به آهو، بز کوهی، تورنگ، خرگوش، خوتکا، راسو، خرس قهوه‌ای ،روباه، شغال، سمور، غاز ،گراز، گرگ اشاره کرد.

تفریحاتی که در گیسوم انتظارمان را می کشند

 بعد از اینکه زیبایی های جنگل گیسوم را از نزدیک لمس کردید و با جاذبه های طبیعی اش آشنا شدید، می توانید به سراغ تفریحات دیگری بروید که از میان آن ها تفریحات آبی طرفداران خاص خود را دارند. این تفریحات هیجان انگیز شامل موارد زیر خواهد بود:

·          شاتل سواری

·          جت اسکی

·         قایق سواری

·          پاراسل سواری

·         شنا

پیاده روی در میان درختان جنگل

به نظر می رسد ما آدم ها بعد از چند ماه زندگی شلوغ و پردردسر در شهر به دنبال جایی آرام می گردیم تا انرژی از دست رفته مان را باز یابیم و راحت تر به سراغ کارهای قبلی مان باز گردیم. هیچ چیز به اندازه پیاده روی در میان درختان انبوه و سرسبز این ناحیه نمی تواند شما را به این هدف تان نزدیک کند.


جنگل گیسوم


دوچرخه سواری

اگر راه رفتن و پیاده روی در طبیعت را دوست دارید به طور حتم عاشق دوچرخه سواری در این ناحیه خواهید شد. برای اینکه لذت سفرتان دو چندان شود، دوچرخه تان را همراه داشته باشید  و به کمک آن زیبایی های جنگل و دریا را از نزدیک لمس کنید.

اسب سواری

در بخش هایی از پارک جنگلی اسب هایی برای اجاره به چشم می خورند که تجربه سواری با آن ها می تواند برای خیلی ها یک تجربه ناب و بکر باشد. اگر قبلاً اسب سواری را تجربه نکرده اید حتما یکی از این اسب ها را اجاره کنید و اقدام به اسب سواری نمایید.

شب را در جنگل گیسوم بمانیم؟

اینکه شب را در جنگل گیسوم بمانید یا به سراغ اقامت گاه های نزدیک این ناحیه بروید به خودتان بستگی دارد. اگر تماشای ستاره ها در شب برایتان لذت بخش است و دوست دارید طبیعت بکر این ناحیه را در شب هم به تماشا بنشینید می توانید اقامت در شب را هم در برنامه هایتان بگنجانید. امکانات رفاهی متعددی همچون آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی در این پارک جنگلی به چشم می خورد و می تواند فرصت بی نظیری برای اتراق در آن فراهم کند. اما چنانچه تمایل به اسکان در اقامتگاه غیر هتلی داشته باشید نیز میتواند به انزلی رفته و اقدام به اجاره ویلا در انزلی و یا اجاره ویلا در شمال کنید و یا به تالش بروید اجاره ویلا در تالش کنید

تونل جنگلی گیسوم

 زمانی که خودتان را به جنگل گیسوم می رسانید یک تونل درختی زیبا نظرتان را به سمت خود جلب می کند. درختانی که قطار قطار کنار هم قرار گرفته اند و دست در دست هم تونلی سرسبز و زیبا ساخته اند، بهترین منظره را برایتان رقم خواهند زد. قدم زدن در میان این تونل سرسبز می تواند برای هر کسی لذت بخش باشد.

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی گیسوم چه زمانی است؟

زمان خاصی برای سفر به این ناحیه وجود ندارد. کافی است بار و بندیل تان را ببندید و راهی جاده شوید . جنگل گیسوم و جاذبه های طبیعی اش آنقدر زیبا هستند که می توانند در هر فصلی از سال تجربه نابی برایتان خلق کنند. البته برخی ها بر این باورند که  سفر در فصل تابستان به دلیل شرجی بودن هوا می تواند اذیت کننده باشد. بعضی ها نیز معتقدند بهترین زمان برای سفر به این ناحیه فصل پاییز است که رنگ های مختلف مثل رنگین کمانی خودنمایی می کنند.


پارک جنگلی گیسوم


چگونه به پارک جنگلی گیسوم برویم؟

 برای اینکه به تالش بروید، باید خودتان را از رشت به آستارا برسانید. این جنگل در 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا و 15 کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. بعد از اینکه 5 کیلومتر در جاده اسالم حرکت کردید جنگل گیسوم را خواهید دید.

این جنگل زیبا با امکانات مختلفی که در خود دارد می تواند بهترین نقطه برای سفر در فصل های مختلف سال باشد. اگر تصمیم گرفته اید به خطه شمال سفر کنید، بازدید از پارک جنگلی گیسوم و تجربه هایی که قرار است نصیب تان شود را از دست ندهید.