قدم زدن در کنار دریا می تواند آرامش بخش ترین کار دنیا باشد. صدای آب، پرندگان و نسیمی که از میان درختان و گیاهان کنار دریا به گوش می رسد می تواند جسم و روح هر کسی را نوازش کند.

آن هایی که با خطه شمال آشنا هستند و پای ثابت سفرهایشان بازدید از این ناحیه است خیلی خوب این حس ها را درک می کنند. از همان ایام قدیم، زندگی در کنار دریاچه ها و رودخانه ها صفای خاصی داشته است.


دریاچه چورت


به هر ناحیه که سفر کنید در کنار رودخانه ها و دریاهای آن شور و شوق زندگی را از نزدیک خواهید دید. شمال ایران به دلیل داشتن دریا و دریاچه های متعدد، بهترین نشانه از طراوت و سرزندگی است.

اگر تصمیم گرفته اید در میان صدای آب دریا و پرندگان آرام بگیرید و از لحظات و فرصت هایی که نصیب تان می شود بهترین استفاده را ببرید توصیه می کنیم سری به دریاچه چورت بزنید.

این دریاچه محصور در میان درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، یکی از جاذبه های گردشگری مازندران محسوب می شود و سالانه مسافران زیادی را به سوی خود می کشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این دریاچه بپردازیم. از این رو در صورتی که به دنبال یک دریاچه بی نظیر در شمال ایران هستید تا انتها با ماه همراه باشید.

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه چورت یکی از دریاچه های شگفت انگیز خطه شمال است که در 10 کیلومتری روستای چورت و حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران واقع شده است. این دریاچه تقریبا 2.5 هکتار وسعت دارد و خیلی از محلی ها آن را با عنوان میانشه نیز می شناسند.

نکته جالب درباره این دریاچه این است که برخی ها علت تشکیل آن را زمین لرزه سال 1318 و رانش زمین می دانند. دریاچه چورت در ارتفاع ۱۰۳۴ از سطح دریا واقع شده است. زمانی که سطح آب کاهش پیدا می کند درختانی که قبل از وقوع زمین لرزه در این ناحیه قد کشیده بودند رخ نشان می دهند و چشم انداز زیبا و منحصر به فردی می سازند. 

این دریاچه در شکاف دره ای حیرت آور واقع شده است و اطراف آن پر از درختان سرسبزی است که هر کدامشان حرفی برای گفتن دارند. این دریاچه به شکل بیضی شکل است و عمق آن در فصول مختلف سال و بر اساس مقدار بارندگی ها تغییر می کند.

وسعت و موقعیت جغرافیایی دریاچه چورت

 همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم دریاچه چورت 2.5 هکتار وسعت دارد و در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.


دریاچه چورت


مسیرهای دسترسی به دریاچه چورت

برای اینکه بتوانید به دریاچه چورت بروید باید جاده ساری- کیاسر را پیش بگیرید و خودتان را به روستای چورت برسانید. اگر از تهران به سمت این دریاچه راهی می شوید حدود 350 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

بعد از اینکه وارد روستای چورت شدید 10 کیلومتر  در جاده های خاکی باید پیاده روی کنید تا به دریاچه شگفت انگیز چورت برسید. اگر در حال حاضر در ساری هستید و قصد دارید از طریق همین مسیر سری به دریاچه بزنید بهترین کار این است که به روستای تاکام بروید و مسیر سمت چپ را به اندازه 19 کیلومتر طی کنید. بعد از اینکه 15 کیلومتر را پیمودید به روستای خوش آب و هوای چورت خواهید رسید. در صورتی که قصد اقامت در محدوده دریاچه چورت را داشتید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.

باید ها و نبایدهای دریاچه چورت

 خیلی ها زمانی که به کنار دریا یا دریاچه ای می روند خودشان را ملزم به شنا کردن می دانند. با این حال باید بدانید که شنا در این دریاچه ممنوع است. به دلیل وجود بوته ها و گیاهان مختلف در کف دریاچه، شنا کردن در آن می تواند خطرات زیادی برای شناگران در آن در پی داشته باشد.

ماهیگیری در این ناحیه می تواند یکی از تفریحات مسافران باشد. شما می توانید کنار دریاچه چورت چادر بزنید و با تجهیزاتی که با خودتان به همراه آورده اید مشغول ماهیگیری شوید. برخی ها معتقدند محلی ها ماهی ها را به دریاچه انداخته اند و بعضی ها بر این باورند پرندگان دریایی ماهی ها را به این ناحیه آورده اند.

امکانات دریاچه چورت

دریاچه چورت به تنهایی می تواند بهترین علت برای سفر به خطه شمال باشد. زمانی که خودتان را در جنگلی مه آلود و در میان یک دریاچه زیبا می بینید غرق در شگفتی می شوید و دلتان می خواهد چند وقتی را به دور از شلوغی در این ناحیه آرام سپری کنید و ذهنتان را از تمام مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می کنید برهانید.

از آنجایی که دریاچه چورت در یکی از مناطق بکر ایران قرار گرفته است نباید انتظار امکانات رفاهی و خدماتی زیادی را داشته باشید. برای دسترسی به مواردی همچون  سرویس بهداشتی، رستوران و مسجد باید خودتان را به روستای چورت برسانید.


دریاچه چورت


تفریحات دریاچه چورت

با توجه به اینکه بسیاری از افراد پس از سفر به منطقه ای گردشگری به دنبال تفریحات آن منطقه می گردند در ادامه به معرفی تفریحات دریاچه چورت خواهیم پرداخت تا در صورتی که به این دریاچه سفر کردید بتوانید با اطلاعات بیشتری در رابطه با تفریحات این منطقه از حضور در کنار دریاچه چورت لذت ببرید.

قایق سواری

قایق سواری آن هم بر روی دریاچه ای که در دل جنگل جا خوش کرده است می تواند لذت بخش ترین کار دنیا باشد. از آنجایی که قایق های زیادی در این ناحیه وجود ندارد، افرادی که با آمادگی قبلی به این ناحیه سفر کرده اند، قایق های بادی خودشان را در آب می اندازند و از مناظر بکر ناحیه لذت می برند.

پیک نیک و عکاسی

اگر ثبت لحظه های به یاد ماندنی بیشتر از هر چیز دیگری شادتان می کند، عکاسی در دریاچه چورت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با خودتان وسایل پیک نیک و عکاسی را به همراه داشته باشید تا از هر فرصتی که دست می دهد برای لذت بردن بهره ببرید.

 آفرود

 اگر عاشق هیجان هستید و به آفرود هم علاقه مندید این ناحیه می تواند بهترین مکان برای خالی کردن انرژی نهفته در درون تان باشد. از خودروهایی که برای این منظور در این ناحیه وجود دارند می توانید به راحتی استفاده کرده و دقایق شادی را در حین آفرود سواری سپری کنید.

پیاده روی در جنگل

قدم زدن در میان درختان انبوهی که سر به فلک کشیده اند می تواند درست همان چیزی باشد که در شهر های صنعتی و شلوغ دست یابی با آن بسیار سخت است.  زمانی که از میان جنگل و پوشش گیاهی این ناحیه عبور می کنید بهتر از قبل می توانید زیبایی هایش را از نزدیک لمس نمایید. همه این ها دست در دست هم می دهند تا تجربه نابی از سفر را برایتان رقم بزنند.


دریاچه چورت


بهترین زمان برای سفر به دریاچه چورت چه زمانی است؟

از آنجایی که این دریاچه در میان جنگل های انبوه شمال واقع شده است و دسترسی به آن در فصل های سرد سال می تواند کمی دشوار باشد توصیه می کنیم فصل های بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

البته فصل های سرد سال همچون زمستان نیز طبیعت بکر این ناحیه زیبایی های خاص خود را دارد اما به دلیل بارش برف و صعب العبور بودن مسیر، سفر به آن می تواند کمی دشوار باشد.