استان گیلان یکی از مناطق گردشگری ایران است که در شمال کشور قرار گرفته و از نظر جغرافیایی به دو شهر پر جمعیت ایران یعنی کرج و تهران بسیار نزدیک است و به همین علت بسیاری از افراد تعطیلات خود را در منطق طبیعی این استان سپری می کنند و همین موضوع باعث شده است که معمولاً در تعطیلات، ترافیک بسیار سنگینی جاده های مواصلاتی این منطقه را در بر بگیرد.

 استان گیلان جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی دارد که هر دیده ای را به خودش مجذوب می کند. یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه سد خاکی سقالکسار است که سالانه انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می کند.


سد خاکی سقالکسار


 این سد خاکی باعث شده است که دریاچه ای بسیار زیبا در اطراف آن به وجود آید. وجود این دریاچه سبب به وجود آمدن انبوهی از درختان در اطراف آن شده است. همه این ها باعث به وجود آمدن محیط دل انگیز و طبیعتی جذاب برای افرادی که دوستدار طبیعت هستند شده است. طبیعت زیبای روستای سقالکسار به گونه‌ ای است که پیشنهاد می شود هر شخصی که به گیلان می رود دیدن آن را از دست ندهد.

سد خاکی سقالکسار کجاست؟

در استان گیلان و شهرستان فومن، روستایی به نام سقالکسار وجود دارد که به دلیل وجود نام این روستا، سدی که در آن قرار دارد نیز با همین نام یعنی سد خاکی سقالکسار شناخته می شود.

این روستا در ۱۵ کیلومتری شهر رشت و در دهستان لاکان قرار دارد و حدود ۱۶ دقیقه با رشت فاصله زمانی دارد و به دلیل فاصله کمی که با رشت دارد یکی از مقاصد مهم گردشگرانی است که به این منطقه سفر می کنند، زیرا معمولاً گردشگران طالب مکان هایی هستند که فاصله آن ها با بافت شهری زیاد نباشد تا در رفت و آمد و تهیه امکانات از قبیل مواد غذایی و بهداشتی و... دچار مشکل نشوند.

 سقالکسار در واقع تلفیقی از چندین جاذبه طبیعی در کنار یکدیگر است و به همین دلیل شما با سفر به این منطقه می توانید با یک تیر چند نشان را بزنید؛ یکی از آن ها وجود دریاچه ای بسیار زیبا که در اثر ایجاد سد خاکی سقالکسار به وجود آمده است خواهد بود و دیگری درختان انبوه ای هستند که در اطراف این دریاچه ایجاد شده ‌اند و فضای بسیار دلنشین و جذاب را برای هر انسانی با هر سلیقه ای به وجود آورده است.


سد خاکی سقالکسار


چگونه به سقالکسار برویم؟

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان رشت قرار دارد و برای اینکه بتوانید به این منطقه دسترسی پیدا کنید، می بایست ابتدا وارد استان گیلان شده و پس از اینکه از شهر رشت خارج شدید ۱۶ دقیقه در مسیر جاده شفت و جیرده رانندگی کنید تا به مزار آقا سید شریف برسید. در اطراف مزار آقا سید شریف می توانید به روستای سقالکسار و در انتها به دریاچه سقالکسار برسید.

روستای سقالکسار حدود ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد و دریاچه ای که در آن ایجاد شده است نیز مساحتی حدود ۱۵هکتار دارد و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است.

شب را در سقالکسار کجا بمانیم؟

همانطور که گفتیم سالانه تعداد افراد زیادی به منطقه سقالکسار سفر می کنند، با توجه به آب و هوای مناسب و بی نظیری که این منطقه دارد بسیاری از افرادی که به این منطقه سفر می کنند مایلند تا بیش از یک روز را در آن سپری کنند.

با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع سال در این منطقه بارش های پیاپی رخ می دهد در نتیجه در این منطقه تقریبا امکان برگزاری کمپینگ وجود نداشته و نمی توان در محیط باز آن در بسیاری از مواقع اقامت کرد و لازم است تا از منازل، سوئیت ها، ویلاهای اجاره ای همچنین اقامتگاه های بوم گردی که در این منطقه در اختیار گردشگران قرار داده می شود استفاده کنید.

 شما با اجاره ویلا در سقالکسار می توانید سفری کاملاً اقتصادی داشته باشید، زیرا معمولاً هزینه هایی که بابت اقامت در ویلاهای این منطقه می پردازید بسیار کمتر از هزینه هایی است که باید بابت یک شب ماندن در یک هتل بپردازید و علی رغم این ها شما با ماندن در هتل نمی توانید از فضای دل انگیزی که در اطراف اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد استفاده کنید؛ به همین دلیل بسیاری از افرادی که دلباخته طبیعت هستند، ترجیح می دهند که شب هایی که قصد دارند در شمال اقامت داشته باشند را در ویلاهایی که در این منطقه اجاره داده می شوند سپری کنند. همچنین میتوانید به فومن رفته و اقدام به اجاره ویلا در فومن و یا در رشت اقامت کرده و اقدام به اجاره ویلا در رشت و یا هر منطقه دیگری از شمال و برای اسکان اقدام به اجاره ویلا درشمال کنید.


سقالکسار


چه لوازمی را با خودمان به سقالکسار ببریم؟

برای رفتن به هر مکانی باید اطلاعات لازم در رابطه با وسایلی که باید برای راحتی بیشتر همراه خود ببرید نیز داشته باشید.

همانطور که گفتیم سقالکسار دارای درختان بسیار و دریاچه ای بی نظیر است، پس اگر مایلید تا در این منطقه پیاده‌ روی داشته باشید حتما کفش مناسب پیاده روی همراه خود ببرید.

همچنین اگر به گزش حشرات نیز حساسیت دارید بهتر است به همراه خود از لوازم بهداشتی که مانع گزش حشرات می شود نیز بهره ببرید در واقع بهتر است که تمامی لوازم بهداشتی مورد نیازتان را همراه خودتان به اقامتگاه گردشگری ببرید، زیرا ممکن است نتوانید دوباره به شهر باز گردید.

با وجود اینکه ویلاهایی که به جهت اجاره در این منطقه وجود دارند از بالاترین میزان بهداشت برخوردار هستند اما اگر حساسیت های خاصی در رابطه با نظافت ویلاهای اجاره ای دارید بهتر است همیشه همراه خودتان چند ملحفه داشته باشید و از لوازم شخصی خودتان در زمان اقامت در ویلاهای اجاره ای و یا اقامتگاه ه ای بوم گردی استفاده کنید.

با رنتی جا در هرجا و هرکجا با اطمینان کامل سفر کنید.