جاذبه هایی که در کشور ایران وجود دارد، با کم لطفی های بسیار زیادی مواجه است. حتما برایتان پیش آمده است در یکی از شبکه های مجازی و یا یکی از صفحات موجود در سایت ها، با تصویری مواجه شده اید که به نظرتان بی نهایت زیبا و جذاب آمده است. این تصویر آن چنان توجه شما را جلب کرده است که تصمیم می گیرید حتما محل این عکس را بیابید و در اولین فرصت برنامه ای ریخته و به آنجا سفر کنید.

بعد از سرچ ها و جستجوهای فراوان، منشا عکس را پیدا می کنید، اما موضوعی که باعث تعجب شما می شود آن است که این عکس در کشورمان ایران گرفته شده است. متاسفانه این گم نام بودن مناظر زیبا، موضوعی است که گریبانگیر اغلب جذابیت های طبیعی در ایران شده است. 


دریاچه نئور


برخی از ما تصور می کنیم که تنها در کشورهای اروپایی می توان چنین مناظر زیبا و بی بدیلی را پیدا کرد در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و این جفایی است که معمولا در مورد مناظر طبیعی ایران مرتکب می شویم.

البته این موضوع به صورت صد در صد بد نیست. گاهی برای برخی از مناظر دیدنی این ناشناخته بودن خود یک مزیت محسوب می شود، زیرا می توانند تا مدت های طولانی بکر بودن خود را حفظ کنند و توسط انسان دچار آسیب های فراوان نشوند.

دریاچه نئور یکی از آن دسته جذابیت هایی است که شاید عده زیادی از مردم آن را نشناسند. اگر چه محلی که این دریاچه در آن واقع است در نزدیکی جاده های معروفی چون اسالم به خلخال قرار گرفته است اما همچنان ناشناس باقی مانده است. در این بخش از وب سایت لحظه آخر قصد داریم در مورد این دریاچه و زیبایی هایش اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، در صورتی که به دنبال یک منطقه گردشگری کمتر شناخته شده می گردید تا به آنجا سفر کنید و لحظات ناب و خاصی را در آنجا سپری کنید با ما تا انتها همراه باشید.

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور، بین استان های گیلان و اردبیل قرار گرفته است. همین که نام استان اردبیل و گیلان را می شنوید باید متوجه شوید که این دریاچه دارای چه فضا و چشم اندازی است. دریاچه نئور در دامنه های تالش قرار گرفته است و به همین دلیل زیبایی های منحصر به فردی دارد.

چه جوری به دریاچه نئور برویم؟

برای رسیدن به این دریاچه زیبا لازم است تا 35 کیلومتر از شهر اردبیل فاصله گرفته و به سمت شهر خلخال حرکت کنید تا به روستای بودالالو برسید، پس از آن لازم است تا مسیری 13 کیلومتری را به سمت بالای کوه طی کنید و از روستای عباس آباد در کیلومتر 8 این جاده عبور کنید و پس از طی کردن 5 کیلومتر دیگر به دریاچه نئور برسید.

ویژگی های دریاچه نئور

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که دریاچه نئور از آن برخوردار است، مطرح بودن این دریاچه به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است. وسعت زیاد این منطقه و وجود آب شیرین فراوان در آن باعث انتخاب این صفت برای نئور شده است.


دریاچه نئور


از دیگر خصوصیاتی که دریاچه نئور دارد، آن است که در واقع نئور از دو دریاچه تشکیل شده است. یکی از این دریاچه ها وسعتی برابر چهل هکتار و دیگری وسعتی صد و هشتاد هکتاری دارد. در فصل بهار این دو به هم ملحق شده و یک دریاچه بزرگ پدید می آورند. عمق دریاچه را نیز از پنج و نیم تا سیزده متر تخمین زده اند.به دلیل خصوصیات اقلیمی و اکوسیستمی که دریاچه نئور از آن برخوردار است، نئور به عنوان یک منطقه حفاظت شده مطرح است و در واقع تحت نظارت سازمان محیط زیست کشور قرار دارد. در دریاچه نئور هفتاد گونه اعم از شبدر، بابونه جگن، آلاله، کنگر خاکشیر و... و نود گونه جانوری مانند خرس، راسو، موش صحرائی، خفاش نعل اسبی و بال بلند، اسب و حیوانات اهلی ماند گاو و گوسنفد نیز وجود دارد.

 جاذبه های دریاچه نئور

با دیدن دریاچه نئور و دشتی که در کنار آن قرار گرفته است، ممکن است با خود بگویید این جا حتما تکه ای از بهشت است. زیبایی این منطقه وصف نشدنی است و تا شما خود به دیدار نئور نروید، متوجه زیبایی و جذابیت های این دریاچه نخواهید شد.

آب شیرین دریاچه نئور

از جمله نکات جالب و جذابی که می توان در مورد دریاچه نئور می توان به آن اشاره کرد، آب شیرین این دریاچه است. سرچشمه آب دریاچه نئور از چشمه های کوه باغرو است.  به دلیل موقعیت جغرافیایی نئور، معمولا بارندگی های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد و در نتیجه آن چشمه های فراوانی نیز بوجود می آیند. وجود این چشمه ها منبع تغذیه بسیار خوبی برای آب این دریاچه است. در کف دریاچه نیز چشمه هایی وجود دارد که آن ها نیز در پر آب کردن این دریاچه نقش بسیار خوبی را ایفا می کنند. میزان آب موجود در دریاچه نئور به حدی بود که در سال 66 بر سر راه آن بندی ساخته شده تا بتوان از هدر رفت آب جلوگیری کرده و نیازهای آبی منطقه را برآورده کنند.


دریاچه نئور


تنوع زیست محیطی دریاچه نئور

هر جا که آب به میزان کافی و مناسب وجود داشته باشد، معمولا تنوع موجود درگیاهان موجود در منطقه بسیار عالی خواهد بود. از آنجایی که دریاچه نئور نیز در منطقه بسیار پر باران و حاصلخیزی قرار گرفته است، تنوع گیاهان در آن بسیار زیاد است و محیطی بسیار مناسب برای گردشگران فراهم کرده است.

البته دریاچه نئور تنها برای گردشگران جذاب نیست، بلکه پرندگان نیز از وجود این دریاچه نهایت استفاده را می برند. بنابراین کسانی که به دیدن پرندگان علاقه فراوانی دارند می توانند به این منطقه سفر کنند و از دیدن پرنده ها و گیاهان لذت ببرند و چشم خود را غرق در زیبایی کنند.

اگر دوست دارید برای چند ساعت هم که شده از محیط های آلوده و پر از دود شهر ها خلاص شوید و به دنبال جایی هستید که بتوانید استراحت کنید و نیروی از دست رفته خود را تجدید کنید، دریاچه نئور می تواند بهترین پیشنهاد برای شما باشد. این منطقه توانسته بکر بودن خود را به نحو احسن حفظ کند.

دریاچه نئور در فصول پر باران سال، بسیار دیدنی است و مناظر چشم نوازی را در اختیار شما قرار می دهد. دریاچه نئور و دشت کنار آن دست به دست هم داده اند و محیطی بسیار زیبا برای کسانی که عاشق طبیعت هستند، فراهم کرده است. ویوی بسیار زیبایی که از بالای تپه مشاهده می شود، می تواند تصویری باشد که تا آخر عمر نتوانید آن را فراموش کنید و از آن به یکی از ماندگارترین تصاویر زندگی تان یاد کنید.

آشنایی با عشایران منطقه

وجود آب در دریاچه نئور باعث شده است که این منطقه فضا و محیط بسیار مناسبی را برای زندگی عشایر فراهم کند. عشایر فندقلو در فصل ییلاق به این منطقه کوچ کرده و شما می توانید در ایامی که آن ها در این منطقه هستند با زندگی شان بیشتر آشنا شوید.

تفریحات در دریاچه نئور

دریاچه نئور تفرجگاهی کاملا طبیعی برای علاقمندان فراهم کرده است. نیازی نیست که شما با خود وسایل بازی به همراه ببرید تا بتوانید خود را سرگرم کنید. تنها کافی است از هر آنچه که طبیعت برایتان تدارک دیده است، نهایت استفاده را ببرید. در ادامه چند مورد از فعالیت هایی که می توان در این دشت انجام داد را به شما معرفی خواهیم کرد.


تفریحات در دریاچه نئور


دوچرخه سواری

یکی از تفریحاتی که می توان با رفتن به این دریاچه آن را تجربه کرد، دوچرخه سواری است. اطراف دریاچه برای کسانی که به این تفریح سالم علاقه مند هستند، فضای خوبی را مهیا کرده است. البته دقت داشته باشید باید حتما با دوچرخه های کوهستانی به این دریاچه سفر کنید.

اگر از کسانی هستید که به طور حرفه ای دوچرخه سواری می کنند، می توانید تا سوباتان که حدود 21 کیلومتر با دریاچه نئور فاصله دارد، رکاب بزنید. سوباتان نیز از جمله مناطقی بسیار زیبا و دیدنی است و چشمه های فراوان و زمین های سرسبز از جمله موارد شاخص این منطقه است. سوباتان در قسمت جنوب شرقی دریاچه نئور قرار گرفته است.

ماهیگیری

این دریاچه برای کسانی که به ماهیگیری علاقه فراوان دارند، نیز بسیار جذاب و دیدنی است. اگر هوس کردید که در این دریاچه به شکار ماهی بروید، در بهار و تابستان که هیچ گونه یخی در سطح دریاچه قرار ندارد به این محل مراجعه کنید. در فصل زمستان هوا بی نهایت سرد می شود و بر روی سطح دریاچه نئور لایه ای از یخ تشکیل می شود. گاهی دما در دریاچه نئور به منفی بیست درجه می رسد.

اسکی سواری بر روی یخ

هر چند که این دریاچه در فصل هایی مانند بهار و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می خواند، اما زمستان نیز جذابیت های خاص خود را دارد. به علت کوهستانی بودن این منطقه، سطح دریاچه به مدت 3 تا 5 ماه دچار یخ زدگی می شود. در زمستان هشتاد سانتی متر از سطح دریاچه یخ می زند و شرایط بسیار خوبی برای اسکی فراهم می کند، اگر از جمله افرادی هستید که به اسکی سواری بر روی یخ دریاچه علاقه مند هستید اسکی سواری بر روی یخ دریاچه نئور در فصل زمستان را به هیچ وجه از دست ندهید.

پیاده روی در دریاچه نئور

قدم زدن در دشتی که زمین، آن را با دستان خود به زیبایی آراسته است، بهترین فضا برای پیاده روی است تا بدون هیچ گونه مشغله فکری تنها به صدای پرندگانی که اطرافتان در حال پرواز و خواندن هستند، گوش فرا دهید.

آفرود

برای کسانی که عاشق آفرود در جاده های کوهستانی و خاکی هستند، دریاچه نئور می تواند محلی بسیار مناسب و عالی باشد. علاوه بر هیجانی که رانندگی در این مسیر به شما ارائه می کند، زیبایی های اطراف جاده نیز می تواند بسیار مورد توجه آفرود سواران قرار گیرد.

قایق سواری با قایق های شخصی

استفاده از قایق های موتوری و پدالی هنوز در دریاچه نئور باب نشده است اما برخی با خود قایق های بادی به این منطقه آورده تا در آن به قایق سواری بپردازند و از کل فضایی که این دریاچه برای آن ها فراهم کرده است، نهایت لذت را ببرند.

پیک نیک کوتاه در دشت کنار دریاچه نئور

فراهم کردن یک غذای ساده، برداشتن توپ و وسایل بازی به همراه یک دوربین عکاسی از جمله تفریحات سالمی است که می توان در دریاچه نئور آن را محقق کرد. مسطح بودن محوطه کنار این دریاچه و نسیم خنکی که در این منطقه می وزد، می تواند ساعات بسیار خوب خوشی را برای شما فراهم کند.


دریاچه نئور


عکاسی با دوربین های حرفه ای

مناطقی که از طبیعت زیبایی برخوردار دارند، بهترین مکان برای کسانی است که دوست دار عکاسی هستند. کافی است شما موتورهای خلاقیت خود را روشن کرده و به هر چیزی به صورت کاملا متفاوت نگاه کنید و از آن بهترین عکس ها را تهیه کنید.

جمع کردن گیاهان دارویی

معمولا در مناطقی که آب فروانی در آن ها در جریان است، گیاهان دارویی را می توان به صورت خودرو پیدا کرد. تنها کافی است که از نام و ظاهر گیاهان دارویی اطلاعاتی داشته باشید، تا بتوانید به بهترین شکل ممکن خود را در کنار دریاچه نئور سرگرم کنید.

آبزیان دریاچه نئور

وجود آب در هر منطقه فضایی را ایجاد می کند که انواع جانوارن اعم از آبزی و غیر آبزی بتوانند در آن زندگی کنند. در دریاچه نئور آبزیان مختلف مانند گاماروس زندگی می کنند. این جانور سخت پوست، نقش بسیار مهمی در زنجیره غذایی و پاک سازی محیط از مواد آلی ایفا می کند.

برای آنکه بتوان جمعیت گاماروس ها در دریاچه نئور کنترل کرد، ماهی قزل آلا به این دریاچه به صورت مصنوعی و توسط انسان وارد می شود. از آنجایی که گاماروس ها تاثیرات فوق العاده ای بر روی رنگ گوشت ماهی قزل آلا و مزه آن دارند، انتخاب این دو آبزی می تواند بسیار به جا و صحیح باشد. 

از دیگر آبزیانی که می توان در این منطقه مشاهده کرد می توان به زالو، نرم تنان، پلانکتون ها، دو گونه صدف در رده شکم پایان، صدف دو کفه ای، سمور آبی، قورباغه مردابی و قورباغه راه راه اشاره نمود.


دریاچه نئور


بهترین زمان سفر به دریاچه نئور

اگر تحمل سرمای بهاره دریاچه نئور برایتان سخت نیست و بر عکس، دوست دارید که از هوای خنک و گاها سرد بهاری این منطقه لذت ببرید می توانید رفتن به این دریاچه را از بهار آغاز کنید. برای گذراندن ساعاتی چند در کنار نئور، در بهار و خصوصا تابستان، هوا بسیار مطبوع و مساعد است. میانگین دمای فصل تابستان در این دریاچه حدود 25 درجه سانتی گراد بوده و هوا دلچسب و دوست داشتنی است. از فصل پاییز هوا شروع به سرد شدن می کند و در زمستان نیز شما شاهد یخ زدن آب دریاچه خواهید بود. بنابراین بهتر  است در دو فصل تابستان و بهار به دیدار از این دریاچه بروید. در سفر به دریاچه نئور اگر قصد اقامت در شهرهای شمالی ایران داشتید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در شمال یا قصد اقامت در اردبیل را داشتید اقدام به اجاره ویلا در اردبیل و یا اجاره سوئیت در اردبیل کنید.