شاید نام کندوان را که می شنوید همان ابتدا به یاد جاده چالوس و شمال بیفتید، اما اشتباه نکنید، روستای کندوان هیچ ارتباطی به شمال و جاده کندوان ندارد. روستای کندوان، روستایی واقع در شهر اسکو از شهر های آذربایجان شرقی است. از زیبایی بی حد و حصر این روستا هرچه بگوییم کم گفته ایم. شاید مهم ترین نکته ای که می توان به عنوان شاخصه این روستا به آن اشاره کرد، معماری شگفت انگیز خانه های آن است که در دل کوه ساخته شده اند. می توان گفت علت نامگذاری این روستا به کندوان، همین باشد که این ساختار معماری شبیه به کندوی عسل است.


کندوان


اشتباه نکرده ایم اگر بگوییم روستای کندوان منحصر به فرد ترین روستای صخره ای جهان است. یکی از موارد حائز اهمیت که کندوان را منحصر به فرد کرده است، مردمی هستند که هنوز در این روستا اقامت دارند. اخیرا در پایین روستا خانه های تازه ساخت هم بنا شده اند که ترکیب زیبایی از خانه های قدیمی و جدید را به وجود آورده اند.
ملزومات هر سفری داشتن دانش نسبت به مکان هایی است که قصد بازدید از آن ها را دارید، پس اگر دوست دارید به آذربایجان شرقی به ویژه روستای کندوان سفر کنید، توصیه می کنم که تا پایان این مطلب با ما همراه بمانید تا شما را با صفر تا صد شگفتی های این روستا و چگونگی سفر به آن آشنا کنیم. 

روستای کندوان کجاست؟

روستای کندوان در آذربایجان شرقی واقع شده و در شهر اسکو قرار دارد. این روستا، 45 دقیقه با تبریز فاصله داشته و برای رسیدن به آن باید حتما از شهر اسکو عبور کنید. این روستای بی نظیر در شمال غربی کوه سهند واقع شده است که ظاهری شبیه به کله قند دارند.

در جهان 3 روستای صخره ای وجود دارند که کندوان یکی از آن هاست و به این جهت این روستا در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت گشته است. ویژگی مهمی که روستای کندوان را از دو روستای صخره ای دیگر در دنیا متمایز می کند این است که این روستا خالی از سکنه نیست و بیش از صد خانوار آنجا سکونت دارند. دو روستای صخره ای دیگر، روستای کاپادوکیه در ترکیه و روستای داکوتای در آمریکا هستند. 

                                     


این روستا 60 کیلومتر با تبریز فاصله دارد و از نظر تقسیمات داخل استانی، جزو دهستان سهند به حساب می آید که از توابع شهر اسکو است. کوه هایی که این روستا در آن ها بوجود امده است بر اثر بر هم انباشته شدن گدازه ها و توده های آتشفشانی به وجود آمده اند که توسط باد، باران و برف و سایر عوامل محیطی چنین شکلی به خود گرفته است.

معماری روستای کندوان

معماری صخره ای روستای کندوان زبانزد خاص و عام است. این معماری بی نظیر که حدود 117 خانوار در آن ساکن هستند بدون شک معماری استثنایی است که از دور ظاهری به مانند کندوی زنبورهای عسل دارد.

خانه ها دارای آشپزخانه، اتاق، تنور و... هستند و برای دام ها نیز در دل سنگ ها، حفره هایی ایجاد شده است. عوام تصور می کنند که این روستا فارغ از امکانات رفاهی است اما این تصور کاملا اشتباه است.

خانه های روستای کندوان مجهز به برق و آب لوله کشی هستند. قطر دیواری های این خانه ها به دو تا سه متر می رسد. یکی از ویژگی های بی نظیر دیگر که در معماری خانه های این روستا اهمیت زیادی دارند، این است که این خانه ها در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند. برای خانه ها معمولا پنجره و نورگیر هایی طراحی شده است که از جنس چوب اند.


 روستای کندوان


آب و هوای روستای کندوان

این روستا 180 روز از سال در شرایط یخبندان است. آب و هوای مناسب روستای کندوان، در گذشته باعث رونق دامداری و کشاورزی در آن منطقه بوده و اکنون نیز هست اما امروزه به دلیل حضور زیاد گردشگران در این روستا مشاغل دیگری که اغلب وابسته به گردشگری هستند نیز به وجود آمده است.

تاریخچه روستای کندوان

درباره تاریخچه روستای کندوان چند احتمال داده شده است که معروف ترین آن ها مربوط به قرن هفتم هجری و حمله مغول هاست. اینگونه گفته اند که مردم روستای حیله ور در پی حمله مغول به این کوهستان پناه آوردند و با کندن صخره ها برای خود مامنی ساختند و این سرآغاز سکونت در این منطقه بود.

یکی دیگر از احتمالاتی که درباره این منطقه داده می شود قدمت هفت هزار ساله آن است. برخی معتقدند که این مکان در گذشته های دور محل اقامتی موقت برای عشایر منطقه بود. برخی سفالینه های موجود در این روستا تایید می کند که زندگی، قبل از حضور ایلخانان در ایران نیز در این روستا وجود داشته و به این تئوری قدرت می بخشند.   


روستای کندوان

دیدنی های روستای کندوان

در روستای کندوان، همه چیز دیدنی است، از معماری خانه ها که ظاهری به مانند کندوی زنبور عسل دارند گرفته تا صنایع دستی بی نظیر مردمان این دیار همگی می توانند جذابت خاص خود را داشته باشند.

شاید اگر بخواهیم اصلی ترین انگیزه برای سفر به کندوان را بیان کنیم، این است که ببینم مردم چگونه در آن منطقه کوهستانی زندگی را می گذرانند. مردم این روستا در بافت مسکونی شان، آغل، انبار و حتی کارگاه نیز دارند که دیدنشان می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

چشمه و آب معدنی گوارا، درّه ای خرم و مملو از سرسبزی و طراوت، عسل طبیعی، لبنیات مرغوب، آب و هوای بی نظیر کوهستانی و نسیم روح نوازی که از سهند می وزد از دیگر دلایلی است که گردشگران را به روستای کندوان می کشاند.

علاوه بر این چون شما برای رسیدن به روستای کندوان باید از اسکو بگذرید، می توانید در طی این مسیر از جاذبه های این شهر هم دیدن کنید که شامل بقعه امامزاده اسکو، روستای عنصرود، مقبره پیرحیدر، مزار الله بنده سی، مسجد پایتخت و مسجد جامع اسکو است.

روستای کندوان یکی از نمونه های بارز همزیستی صلح آمیز میان انسان و طبیعت را نشان می دهد. آبریز ها و قنات های این روستا نیز در نوع خود دیدنی است. این آبریز ها کنار معابر هستند و خانواده ها مشترکا از آن ها استفاده می کنند.

همچنین در کنار آن ها نشیمن گاه هایی نیز تعبیه شده است. به جز این ها، روستای کندوان مدرسه، مسجد و حمام نیز دارد که در نوع خود دیدنی هستند. مسجد این روستا تقریبا بلند ترین کران آن را داراست.

سوغات روستای کندوان

خرید سوغاتی یکی از بخش های هر سفری است. البته بیشتر از این که برای خود گردشگر شیرین باشد برای اطرافیان وی که منتظر بازگشت او از سفر هستند دلنشین و شیرین خواهد بود.

وقتی بعد از بازگشت از سفر به یکی از نزدیکان یا دوستان خود سوغاتی می دهید این معنی را می دهد که در طول سفر به یادش بوده اید. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در هر سفری که می روید برای دوستان و عزیزانتان سوغاتی و کادو ببرید، روستای کندوان یکی از بهترین مقصد های مسافرتی برای شماست.

جاجیم، روسری های کلاقه ای و گلیم ها مهم ترین صنایع دستی است که می توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان و حتی برای استفاده شخصی از این روستا خریداری و تهیه کنید.

علاوه بر این ها، گردو، شیره انگور، شیره بادام، انواع گیاهان دارویی و برخی خوراکی های معروف دیگر نیز سوغات های جالب روستای زیبای کندوان به حساب می آیند. بالاتر نیز اشاره کردیم که لبنیات و عسل مرغوب از محصولات ویژه این روستا هستند که می توانید آن ها را نیز به عنوان سوغات یا مصرف شخصی خریداری کنید.


سوغات روستای کندوان


چگونه به روستای کندوان برویم؟

روستای کندوان با مردمانی مهمان نواز، روستایی به شدت گردشگر پذیر است و آمارها حاکی از آن است که 300 هزار نفر در سال مهمان این روستای بی نظیر هستند. عجیب نیست که شما هم پس از شنیدن ویژگی های شاخص و بی بدیل این روستا بخواهید سفری به این کندوی مهربانی داشته باشید.

با توجه به آب و هوای کوهستانی و خنک این روستا در فصل تابستان، توصیه ما این است که شما هم فصل تابستان را برای سفر به کندوان انتخاب کنید. از طرفی این نکته را هم نباید جا انداخت که زمستان های این روستا همواره با برف و یخبندان همراه است.

برای رفتن به روستای کندوان ابتدا باید به استان آذربایجان شرقی بروید، سپس آنجا از تبریز به شهر اسکو رفته و از آن عبور کنید. پس از شهر اسکو به سمت جنوب می رفته تا به اسفنجان برسید. بعد از گذر از اسفنجان به یک دو راهی خواهید رسید که اگر به راه سمت چپ بروید به روستای کندوان خواهید رسید.

اما اگر قصد سفر با ماشین شخصی ندارید به شما توصیه می کنیم با استفاده از تور روستای کندوان به آنجا سفر کنید. تورلیدرهایی که چندین بار تجربه سفر به این روستا را داشته اند سفری امن و خاطره انگیز را برای شما رقم خواهند زد و در حین سفر نیز اطلاعات ارزشمندی از بخش های مختلف این روستا در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین اگر قصد بازدید از کندوان و اقامت در تبریز را داشتید می توانید اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.