در تهران، این شهر پر هیاهو، هنوز هم می توان جاهایی را یافت که در آن دمی در کنار جوی آبی استراحت کرد و به آرامش رسید.  تفریحات مدرن و به روز دنیا مانند رفتن به شهربازی و پارک های مختلف و مراکز خرید تمام چیزی نیست که این شهر دوست دارد به شما نشان دهد. اگر از ساکنین قدیمی تهران باشید، می توانید به راحتی متوجه شوید که این شهر در خود چه چیزهایی پنهان کرده و دوست دارد آن را به شما نشان دهد.


دربند

یکی از مناطق زیبای تهران که از شهرت زیادی برخوردار است، دربند است. منطقه ییلاقی دربند یکی از محله های تهران است که قدمت بالایی دارد و در قسمت شمالی باغ سعدآباد واقع شده است. آب هوای موجود در این منطقه بسیار مطبوع و خنک است و این اقلیم مهم ترین دلیلی است که معمولا باعث می شود در هوای گرم تابستان دربند یکی از مکان های ثابت شما برای گردش و تفریح باشد.

معمولا کسانی که ساکن تهران هستند، برای آنکه به بهترین شکل ممکن از مهمان خود پذیرایی کنند، به دربند می آیند و به همین دلیل منطقه دربند رتبه اول مقبولیت را در میان اکثریت جامعه تهران از بابت نقاط گردشگری دارد. در رتبه های بعدی فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند.

دربند می تواند بهانه ای باشد تا در یک روز تابستانی از هیاهویی که در شهر روح و روان آدمی را خسته می کنند، فرار کنید و دمی آرامش و سکوت را در کنار کوه، آب و درختان تجربه کنید. در صورتی که شما نیز از ساکنین تهران هستید و یا سفری چند روزه به تهران دارید و مایلید تا از مناطق گردشگری تهران اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید تا دربند را به طور کامل به شما معرفی کنیم.چنانچه قصد اقامت چند روزه در شهر تهران دارید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در اطراف تهران ، اجاره سوئیت در تهران کنید.

پیشینه دربند

دربند در گذشته جزئی از شمیرانات به شمار می رفته است. نکته ای که اسناد و مدارک آن را نشان می دهندآن است که ظاهرا دو نفر از محله ای از قزوین به این سمت آمده و اساس و پایه دربند را بنا نهاده اند.

در گذشته بزرگ زادگان قاجار مانند شاهزاده الله وردی میرزا و ابوالملوک کیومرث میرزا در دربند رفت و آمد داشته اند. از آنجایی که در زمان های قدیم در این منطقه دعا نویسی نیز انجام می شده، بزرگانی مانند کامران میرزا، پسر سوم ناصر الدین شاه، در سال یک بار به دربند عزیمت می کرده است.

در زمان رضا شاه مهمان خانه و چند ویلا در دربند ساخته شد. در زمان محمد رضا شاه نیز هتلی که در کنار رودخانه دربند وجود داشت برای پذیرایی از مهمانان خارجی مورد استفاد قرار می گرفت. در این منطقه می توان حمام و آب انبارهای قدیم، قنات، دو مسجد و یک تکیه بزرگ را مشاهده کرد. وجود این مکان های تاریخی، به خوبی ثابت کننده قدمت ناحیه دربند است.

بعدها این منطقه پیشرفت کرد و کسانی که برای زیارت به امامزاده صالح می آمدند، دربند گردی را نیز به برنامه زیارتشان اضافه کردند و کم کم دربند تبدیل شد به آن چیزی که امروزه مشاهده می شود.

دربند کجاست؟

منطقه دربند 200 سال قدمت دارد و با نام های میر محله، شاه محله و مغ محله نیز خوانده می شده است. دربند در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است و برای کسانی که تمایل دارند به کوه های البزر مرکزی صعود کنند، این منطقه ابتدای مسیر است.


دربند


برای آنکه بتوانید خود را به منطقه زیبا، خوش آب و هوا و خوش منظره دربند برسانید باید به میدان تجریش تهران بروید. بعد از میدان تجریش به خیابان فنا خسرو و خیابان دربند رفته و در نهایت نیز میدان سربند را پیدا کنید و ساعات به یادماندنی و شادی را در این منطقه برای خود بسازید.

کوه دربند

یکی از جذاب ترین مناظر دربند، کوه دربند است. از جمله زیبایی هایی که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کند، پیچ و تاب هایی است که کوه دربند به خود داده است. در مسیر این کوه که به سمت بالا حرکت می کنید، همه چیز برایتان تماشایی است. رستوران ها هر کدام با معماری خاص خود سعی دارند شما را ترغیب کنند که واردشان شوید. شب های این منطقه بسیار زیباست ؛کوه تا جایی که رستوران ها در حال فعالیت هستند، یک پارچه نور و روشنایی است و این منظره از پایین کوه بسیار دیدنی و جالب است. 

مجسمه کوهنورد دربند

اگر به میدان دربند رفته باشید و با دقت به آن نگاه کرده باشید، مجسمه یک کوهنورد را در آن مشاهده خواهید کرد. ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که این مجسمه چه کسی است و چرا در این محل نصب شده است. داستان این مجسمه پیچیدگی های خاصی ندارد.

ماجرا از این قرار است که در سال 37 یکی از کوهنوردان با سابقه کشور به نام حسن وجدان خوش، پیشنهاد کرد که در محل فعلی، مجسمه ای را قرار دهند. این پیشنهاد با پذیرش سایرین همراه شد و شهردار آن زمان تهران قبول کرد که هزینه ساخت آن را پرداخت کند.

فردی که تعیین شد تا این مجسمه از روی چهره و اندام وی ساخته شود گروهبانی به نام امیر شاه قدمی بود. این فرد در سال 1337 برای نجات گروهی از آمریکایی هایی که هواپیمای آن ها در کوه های شمال تهران سقوط کرده است به منطقه مورد نظر رفته و تمام سرنشینان هواپیمای آمریکایی و چترباز آلمانی که پیش از او برای نجات آمریکایی ها به این منطقه رفته ولی چترش به درختان گیر کرده و در عملیات نجات ناکام مانده بود را نجات داد. در آن سال گروهبان امیر شاه قدمی از رئیس جهور وقت آمریکا مدال شجاعت دریافت نمود و مجسمه وی نیز سال ها بعد در ابتدای مسیر دربند نصب گردید..


مجسمه کوهنورد دربند


چه جوری بریم دربند؟

برای آنکه بتوانید خود را به دربند برسانید سه راه پیش روی شما قرار دارد. اگر بخواهید خود را با ماشین شخصی تان به دربند برسانید باید به میدان تجریش بروید. وقتی به میدان تجریش رسیدید مسیر خیابان فناخسرو و دربند را طی کرده و میدان سربند را بیابید. وقتی به میدان سربند رسیدید باید ماشین تان را در گوشه ای پارک کرد و ادامه مسیر تا دربند را به صورت پیاده و یا با تله سیژ طی کنید.

برای رفتن به دربند می توانید از اتوبوس های تندرو نیز استفاده کنید. با این وسیله نقلیه نیز شما باید با اتوبوس خط راه آهن به تجریش، به میدان تجریش رفته و با تاکسی های مسیر دربند به تجریش نیز ادامه مسیر خود را به دربند طی کنید. تاکسی هایی که در این خط فعالیت دارند شما را تا ابتدای مسیر کوه پیمایی دربند خواهند برد و در حوالی مجسمه کوهنورد دربند می بایست از تاکسی پیاده شده و مابقی مسیر را به صورت پیاده طی کنید.

رستوران های دربند

یکی از تفریحاتی که در ناحیه دربند بسیاری طرفدار آن هستند، خوردن غذا در محیط و طبیعتی زیبا است. بهتر است به هر منطقه ای که سفر می کنید بهترین رستوران های آن را شناسایی کرده و بعد در آن به صرف غذا بپردازید. در این عنوان قصد داریم چند رستورانی که در ناحیه دربند غذاهایی با کیفیت خوب ارائه می دهند را به شما معرفی کنیم.

رستوران بهشت

رستوران چند طبقه ای بهشت، یکی از بهترین رستوران های دربند است که می توانید برای سرو غذا به آن جا مراجعه کنید. در این مکان همه چیز برای شما فراهم شده است تا بتوانید در محیطی آرام و زیبا غذا باب میلتان را نوش جان کنید.


رستوران بهشت


دکور این رستوران با گل های خوشبویی مزین شده است و فضایی بسیار روح بخش برای کسانی که به این محل وارد می شوند، فراهم شده است. از کیفیت غذایی که در این رستوران میل می کنید، کاملا مطمئن باشد. سعی کنید از دیزی که در منوی این رستوران وجود دارد، حتما سفارش دهید. دیزی های رستوران بهشت، مثال زدنی و بسیار لذیذ هستند.

سوای دکور زیبا و کیفیت غذا که می تواند رضایت خاطر شما را فراهم کند، برخورد پرسنل این رستوران نیز از دیگر عواملی است که باعث می شود شما باز هم به رستوران بهشت دربند سر بزنید.

رستوران کوهپایه

از دیگر رستوران هایی که توصیه می شود حتما یک وعده غذا در آن میل کنید، رستوران کوهپایه است. این رستوران در دو محیط سرپوشیده و سر باز در حال ارائه خدمات است. این رستوران از کیفیت غذای خوبی برخوردار بوده و دکور نیز به خوبی تزئین شده و شما با بودن در این فضا احساس راحتی زیادی خواهید داشت. برخورد خوب کارکنان رستوران نیز از دیگر نکات مثبتی است که می توان درمورد رستوران کوهپایه به آن اشاره کرد. رستوران کوهپایه از جمله رستوران های قدیمی دربند محسوب می شود و این همه سال تجربه را می توان در کیفیت خدمات ارائه شده به خوبی مشاهده کرد.

سفره خانه آبشار

اگر دوست دارید به صورت سنتی بر روی تخت بنشینید و غذایی میل کنید، بهتر است به سفره خانه آبشار بروید. غذا خوردن در جایی که همزمان صدای جریان آب را در اطرافتان می شنوید، بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی است.

رستوران رست

این رستوران با ویوی بی نظیری که از منطقه دربند برای مسافران خود آماده کرده است، توانسته فضایی دل نشین را برای صرف غذا فراهم کند. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی با کیفیت مناسب و مطلوب ارائه می شود.

دیزانی زیبا و جذابی که برای داخل رستوران ایجاد شده، به همراه برخورد خوب کارکنان این رستوران، همه از مواردی هستند که باعث می شود این رستوران کم کم جای خود را در دل کسانی که به این منطقه مراجعه می کنند باز کند.

تفریحات منطقه دربند

رفتن به دربند و حضور در محیطی شاد و زیبا و سرسبز، خود به تنهایی بهترین تفریحی است که می توان در روزهای گرم تابستان آن را تجربه کرد. اما در منطقه دربند تفریحاتی فراهم شده است تا شما ساعات بهتر و خوش تری را در آن داشته باشید.


تفریحات منطقه دربند


تله سیژ دربند

نشستن در تله سیژ و نگاه کردن به منطقه ای که در زیر پاهایتان قرار دارد، می تواند از دیدنی ترین کارهایی باشد که شما در منطقه دربند آن را انجام می دهید. ابتدای این تله سیژ در میدان سربند قرار دارد و اگر دوست دارید که تمام مسیر را از بالا نظاره کنید، به شما توصیه می کنیم با استفاده از این تله سیژ به بالای منطقه بروید. فقط هنگام سوار و پیاده شدن از این تله سیژ باید سرعت عمل به خرج دهید.

این تله سیژ حدود چهل سال قدمت دارد و در زمان های گذشته توسط کوهنوردان و مردمی که در روستاهای اطراف ساکن بودند مورد استفاده قرار داشت، اما با گذشت سال ها، این تله سیژ به یکی از تفریحات دوست داشتنی مردم تبدیل شد.

پیک نیک در دربند

سفری چند ساعته به دربند و یا به اصطلاح پیک نیک رفتن به دربند از جمله کارهایی است که در این منطقه خاطرات خوبی برای آدمی به جا می گذارد. برای رسیدن به مکان هایی که برای پیک نیک مناسب هستند، می توانید با استفاده از تله سیژ به این مناطق برسید و یا اگر انرژی و نیروی زیادی دارید، می توانید پیاده به سمت مناطق مشخص شده حرکت کنید.

پیاده روی

یکی از تفریحات دربند که نیاز به امکانات خاصی ندارد و سازنده لحظات و دقایق بسیار شیرین و خوبی است، پیاده روی در دربند است. عبور کردن از میان رستوران و کافه هایی که هر کدام شکل خاصی دارند و در حال انجام کار متفاوتی هستند، می تواند برایتان جذاب باشد. شنیدن صدای آب رودخانه ای که در کنار مسیر رسیدن به بالای کوه در جریان است، از دیگر جذابیت هایی است که تنها با پیاده روی در دربند می توان آن را تجربه کرد.

امتحان خوراکی های ترش

ورقه های ضخیم لواشک که به وسیله انواع و اقسام میوه ها آماده شده است، برگه های زردآلو، آلوهای ترش و دیگر تنقلاتی از این دست، می تواند خود به عنوان یک تفریح و جاذبه گردشگری مطرح باشد. دیدن و امتحان کردن این خوراکی های خوشمزه و ترش، لذت و خوشی شما را از آمدن به این منطقه تکمیل می کند.


خوراکی های ترش


دیدار قبر فروغ فرخزاد

دربند را نمی توان تنها به دلیل زیبایی های طبیعی که در آن وجود دارد، خلاصه کرد. در این ناحیه شما می توانید نشانه هایی از فرهنگ و ادبیات کشور را نیز ببینید که به راحتی به دست فراموشی سپرده شده اند. اگر از جمله کسانی که هستید که به ادبیات علاقه زیادی دارید و به دربند هم زیاد می روید، از فروغ فرخزاد نیز سراغی بگیرید. مقبره فروغ فرخزاد در گورستانی قدیمی در خیابان ظهیر الدوله واقع شده است.

کوه نوردی و پیاده روی در دربند

طرفداران کوه نوردی از جمله کسانی هستند که به دربند علاقه زیادی دارند. علاقه آن ها نیز به دلیل صعود به قله توچال از این منطقه است. بسیاری از کوهنوردان از این مسیر استفاده می کنند تا بتوانند خود را به توچال برسانند.

برای آنکه بتوانید به ورزش مورد علاقه خود یعنی کوهنوردی بپردازید دو راه پیش رو دارید. در یکی از این روش ها، شما می توانید سوار بر تله سیژ شوید و ادامه مسیر را با آن طی کنید. اما برای کسانی که به پیاده روی علاقه مند هستند روش دیگری نیز وجود دارد. این دسته می توانند از میدان سربند به صورت پیاده، کوهنوری خود را آغاز کنید. متداول ترین مسیری که برای صعود به قله توچال می توان رفت، مسیر دربند، شیرپلا، سیاه سنگ در نهایت قله توچال است.

کلام آخر:

دربند منطقه زیبا و دوست داشتنی در شمال تهران است که همواره شاهد حضور کوهنوردان در کوه های آن و جوان امروز و جوانان دیروز در رستوران ها و رودخانه باصفا دربند هستیم. شب های این منطقه از تهران بسیار دیدنی و شلوغ نیز میباشد در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی از گردشگری و پیشینه منطقه دربند تهران به شما همراهان رنتی جا ارائه دهیم چنانچه علاقه به آشنایی با دیگر مناطق جذاب گردشگری در تهران دارید میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید....
بام تهران
بام لند تهران کجاست؟