انجام کارهای تکراری و روزمره زندگی، روح و جسم انسان را با خستگی مواجه می کند. گاهی نیاز است هیجانی مثبت و شیرین در زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید دوباره زندگی عادی خود را از سر بگیرید. برای کسانی که در تهران ساکن هستند، تجربه این هیجان کار بسیار راحتی است.

یکی از تفریحات به یاد ماندنی و مهیجی که در تهران وجود دارد، پارک ارم است. این پارک در راستای ارائه خدمات ورزشی و تفریحی برای افراد مختلف به وجود آمده است. هدف این مجموعه ایجاد شادی و نشاط برای قشرهای مختلف جامعه است. سعی شده در این مجموعه استانداردهای روز دنیا رعایت شود و بهترین خدمات در اختیار همه قرار گیرد.


پارک ارم در قدیم


تاریخچه پارک ارم

پارک ارم، در سال 1353 توسط فردی به نام علی خرم احداث شد و در ابتدا نام خرم برای آن انتخاب گردید. در سال 1358 و بعد از آنکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، این پارک به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد و رسما به تملک این سازمان درآمد.

زمانی که این پارک احداث شده است، به عنوان یک شهربازی مورد استفاده نبوده و تنها چند دستگاه در آن قرار داشته است. بعد از انقلاب، کلیه دستگاه های شهربازی تهران که در بزرگراه چمران واقع بود، به ارم منتقل شد. بعد از گذشت سال ها نیز وسایل دیگری به این مجموعه اضافه شد و الان به جایی رسیده است که ارم دارای سه شهربازی گسترده با دستگاه های مختلف است.

پارک ارم در کیلومتر 4 اتوبان تهران به کرج قرار گرفته است و مساحتی که به خود اختصاص داده است، 70 کیلومتر مربع است و به دلیل دارا بودن همین مساحت این پارک را بزرگترین پارک موجود در ایران عنوان کرده اند.

آدرس و شماره تماس ارم

اگر قصد دارید تا از سمت  تهران به این پارک بروید، ابتدا باید وارد جاده تهران به کرج شده و بعد از پل ستاری، وارد خروجی اتوبان شهید باکری شوید.

برای رفتن به این مجموعه تفریحی از سمت کرج نیز باید وارد بزرگراه کرج به تهران شوید. بعد از آن وارد خروجی بزرگراه شهید باکری شمال و سپس خروجی شهید باکری به سمت بزرگراه حکیم غرب شوید. پس از طی این مسافت، به بزرگراه شهید باکری جنوب ورود پیدا کنید. انتهای این بزرگراه پارک ارم قرار گرفته است.

شماره تماس پارک ارم:  44113081-5   &   44140814

باغ وحش ارم

بزرگترین و اولین باغ وحش در سراسر ایران، جنوب پارک ارم واقع شده است. در سال 1332 در خیابان ولی عصر اولین باغ وحش ایران احداث شد اما به دلیل نامناسب بودن مکان و مزاحمت برای سایرین، در سال 1366 تعطیل شد. در سال 1369 اولین قدم ها برای احداث یک باغ وحش مناسب در مکان فعلی این باغ وحش برداشته شد.

800 حیوان در قالب 121 گونه جانوری در این پارک وجود دارد. برخی از این حیوانات بومی ایران هستند و برخی از آن ها حیواناتی هستند که از خارج از کشور به ایران وارد شده اند.

این قسمت مساحتی در حدود 5 هکتار را به خود اختصاص داده است و این امکان را برای مردم و به خصوص کودکان فراهم کرده است که با انواع متفاوت حیوانات از نزدیک آشنا شوند.

نکته جالبی که مسئولان این مجموعه برای کودکان زیر 5 سال در نظر گرفته اند، رایگان بودن هزینه بلیط باغ وحش برای این دسته می باشد. پس اگر کودک شما زیر 5 سال است، نیازی نیست برای او بلیط تهیه کنید.

حیوانات مختلفی در باغ وحش ارم نگهداری می شوند که از جمله آن ها می توان به  گورخر، خرس قهوه ای، گوزن زرد ایرانی، میمون، فیل، شترهایی با دو کوهان، کانگورو، کرکس، طاووس، گوزن های زرد اروپایی، تمساح، لاک پشت، مار پیتون، ببر، گرگ، روباه، کفتار، یوز پلنگ، زرافه، همستر، عقاب، ایگوانا اشاره نمود.


باغ وحش ارم


حیوانات با ارزش موجود در باغ وحش ارم

از جمله حیوانات زیبایی که در این باغ وحش می توان به آن اشاره کرد، ببر بنگال سفید است. این ببر، از کشور آلمان به ایران وارد شده است و در حال حاضر در پارک ارم از آن نگهداری می شود.

گوزن زرد ایرانی گونه ای در حال انقراض است که اکنون تعدادی از آن ها در ارم نگهداری می شوند. ادامه زندگی این گوزن ها از نظر زیست شناسی اهمیت زیادی دارد. از این رو است که مسئولین باغ وحش ارم در کنار بسیاری از متخصصین در تلاش هستند تا ضمن حفظ این گونه جانوری نرخ تولید مثل آن ها را افزایش دهند.

روزهای کاری و هزینه بلیط باغ وحش ارم

یکی از جمله پر تکرار ترین سوالات در رابطه با باغ وحش ارم در رابطه با روزهای کاری و همچنین هزینه بلیط باغ وحش ارم است. در این رابطه می بایست گفت که ساعت کاری مجموعه باغ وحش ارم در فصل های مختلف سال متفاوت است و شما می بایست بسته به اینکه در چه فصلی از سال نسبت به بازدید از باغ وحش ارم اقدام می کنید ساعت مناسبی را به جهت بازدید از باغ وحش ارم انتخاب کنید.

در نیمه اول سال و در روزهای شنبه تا چهارشنبه، درب های باغ وحش از ساعت نه و نیم صبح تا ساعت هشت شب به روی علاقمندان باز است. پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی ساعت کاری از ده صبح تا هشت شب است.

نیمه دوم سال نیز این باغ وحش فعال است و شما می توانید از شنبه تا چهار شنبه از  ساعت نه و نیم صبح تا پنج عصر به این محل رفته و از آن دیدن کنید. تعطیلات رسمی، پنج شنبه و جمعه نیز ساعت کاری از ده صبح تا پنج عصر می باشد.

 برای ورود به این مجموعه هزینه ورودی مبلغ 12 هزار تومان است.

*از آنجایی که حیوانات نگهداری شده در باغ وحش ها از جمله باغ وحش پارک ارم در وضعیت نامناسبی به سر میبرند و دچار بیماری های روحی و روانی هستند و در قفس های نامناسبی نسبت به شرایط زندگی واقعی آن ها نگهداری میشوند توصیه به عدم بازدید گردشگران از باغ وحش ها داریم تا حال این صنعت بهبود پیدا کند و حیوانات نیز از حق طبیعی زندگی سالم خود بهره مند شوند.*

 

پارک ارم تهران


امکانات پارک ارم

این مجموعه سعی دارد با ارائه خدمات و امکانات مختلف، شرایط بسیار خوبی ایجاد کند تا همگان از حضور در این پارک نهایت استفاده را ببرند. از جمله امکاناتی که برای این مجموعه می توان نام برد، سه شهربازی است که حدود 74 دستگاه در آن در حال فعالیت است.  بزرگترین باغ وحش کشور را با 800 حیوان می توان در این مجموعه مشاهده کرد که این تعداد 110 گونه از حیوانات را شامل می شود.

دریاچه ای زیبا با وسعتی حدود 8 هکتار برای کسانی که به قایقرانی علاقمند هستند احداث شده است. وجود استخر بانوان نیز از جمله امکانات بسیار خوبی است که در این مجموعه در حال فعالیت است.

از دیگر امکانات مورد توجه، ایجاد شرایط ایده آل برای برگزاری اردوهایی مخصوص دانش آموزان است. ضمنا وسعت این مجموعه کار پذیرایی از خانواده ها را بسیار راحت و بدون مشکل کرده است.

وجود درختان سرسبز و فضاهایی پر درخت، پارکینگ های بزرگ برای پارک ماشین و موتورسیکلت، تالارهای پذیرایی و ارائه خدمات مربوط به مواد غذایی نیز از جمله امکاناتی است که می توان در این پارک به آن ها اشاره کرد.

وجود استخری مناسب بانوان، یکی دیگر از امکانات این پارک است که در نیمه اول سال، از ساعت ده صبح تا 5 عصر در حال ارائه خدمات می باشد. در نیمه دوم سال این استخر هیچ گونه فعالیتی ندارد.

ایمنی وسایل پارک ارم

 معمولا وسایلی که در شهربازی ها وجود دارد، یکی از جذابیت هایی است که باعث می شود افراد زیادی بخصوص جوانان و نوجوانان شهربازی ها را برای پر کردن اوقات فراغت خود انتخاب کنند. البته گاهی این هیجانات نگرانی ها و تشویش هایی را با خود به دنبال دارد که یکی از آن ها ایمنی وسایل موجود در شهربازی هاست.

بررسی ایمنی وسایل موجود در شهربازی های به تخصص کافی نیاز دارد و چنانچه زمانی در یکی از این وسایل مشکل و یا ایرادی به وجود آید حتما باید توسط افرادی که در این زمینه متخصص هستند مساله، بررسی و مشکل حل شود. عدم رعایت این نکات معمولا باعث به وقوع پیوستن حوادثی می شود که هیچ گاه قابل جبران نیستند.

ایرج جهانگیر، مدیر مجموعه ارم، در مصاحبه ای در مورد ایمنی شهربازی تحت مدیریتش، به این نکته اشاره کرده است که تمام وسایل موجود در ارم، به صورت کاملا ایمن احداث شده اند. او برای ادعایی که دارد، گواهی مربوط به استانداردهای مربوط به این وسایل را ارائه می کند و خیال همگان را راحت می کند که این شهربازی کاملا امن است.

در ادامه او ادعا می کند بعد از آنکه چند بار اتفاقاتی در شهربازی ها به وقوع پیوست، قوانین و مقررات به صورت سخت گیرانه تر پیگیری می شود تا دیگر هیچ حادثه ای در هیج شهربازی رخ ندهد. بنا به گفته های مدیر این مجموعه، استانداردها و نکاتی که لازم است در ارم رعایت شود، بالاتر از قوانینی است که هر مجموعه ملزم به رعایت آن ها است.


پارک ارم تهران


حوادث پیش آمده پارک ارم

یکی از حوادث تلخی که در سال 93 برای سه دختر جوان پیش آمد، نگرانی زیادی در مورد ایمنی وسایل موجود در پارک ارم ایجاد کرد.  در سال 83 سه دختر جوان برای داشتن اوقاتی خوش و شاد به شهربازی ارم رفته و تصمیم می گیرند با دستگاهی به نام کریزی موس یا موش دیوانه هیجان بیشتری را تجربه کنند. اما متاسفانه در حین بازی از ارتفاع هشت متری سقوط می کنند و هر سه دچار جراحات می شوند.

اتفاق به این صورت افتاده است که به دلیل نقص فنی، کابینی که این سه در آن قرار داشتند از ارتفاع هشت متری بر زمین سقوط می کند و این سه دختر جوان بلافاصله به بیمارستان منتقل می شوند.

با وقوع این حادثه، مسئولان این شهربازی به دنبال پیدا کردن علت گشته و متوجه شدند که یک شفت 9 سانتی متری دچار بریدگی شده و به دلیل این برش، کابین از ریل خارج شده و سقوط کرده است و باعث به وجود آمدن این حادثه گشته است.

در این حادثه یکی از مجروحان از ناحیه گردن و مهره های کمر و دیگری از ناحیه قفسه سینه دچار شکستگی و خونریزی و دست و سر وی نیز با شکستگی مواجه شده است. اما یکی از مجروحان دچار قطع نخاع شده و ادامه زندگی برای او با مشکلات فراوانی رو به رو شد.

نکته ای که در  اینجا خوب است به آن اشاره شود، بستن کمربند توسط این سه دختر بوده است. اگر این سه بدون بستن کمربند بازی را انجام می دادند، وضعیت از آن چه که هست بدتر می شد و ممکن بود ماجرا با مرگ این سه تن به پایان برسد.

معرفی مجموعه ارم

این پارک وسعتی در حدود هفتاد هکتار دارد و بزرگترین پارکی است که در ایران در حال فعالیت می باشد. این مجوعه دارای سه شهربازی، باغ وحش و دریاچه ای به وسعت هشت هکتار می باشد.

ارم، آماده ارائه خدمات به علاقمندان و بازدید کنندگان از این پارک می باشد و امکاناتی مانند رستوران، فضای سبز، استخر، سالن بولینگ، موزه پول و فست فود در این مجموعه وجود دارد.

از جمله مزیت هایی که این مجموعه دارد، قرار گیری فضای سبز و شهربازی در کنار یکدیگر است. ممکن است بخواهید شما با اعضای خانواده یک وعده غذایی را در نهایت آرامش در این مکان صرف کنید. وجود فضای سبز این مجموعه، این امکان را برای شما فراهم کرده است.

در ارم شما می توانید در محیط هایی که به صورت سرپوشیده و سرباز هستند، اوقات خوشی را که آمیخته با هیجان است، تجربه کنید. در ادامه قصد داریم توضیحاتی ارائه کنیم تا بیشتر با این چندقسمت آشنا شوید.

قسمت سرپوشیده پارک ارم

این قسمت در سال 85 شروع به کار کرده و 120 بازی در آن وجود دارد. انواع و اقسام بازی های جذاب و مهیج در این قسمت وجود دارد که می توان به رانندگی، دربی، تیراندازی لیزری، توپ جادویی، سیمیلاتور، بازیهای جنگی، دستگاه های هدف گیری و غیره اشاره کرد. سینمای چهار بعدی، کافی شاپ و رستوران نیز از دیگر امکانات این مجموعه می باشد.

شهربازی سرباز مجموعه ارم

این قسمت در ارم نیز خود سه زیر مجموعه به نام های لونا پارک 1، لونا پارک 2 و لونا پارک 3 دارد که هر یک دارای وسایل و بازی های بسیار هیجان انگیزی هستند. در ادامه در مورد هر یک از آنها به طور خلاصه صحبت خواهیم کرد.


پارک ارم تهران


لونا پارک 1

این قسمت بیشتر مخصوص بازی کودکان است و شرایط خوبی برای آن ها فراهم شده است. از جمله بازی هایی که در این قسمت وجود دارد تاب، اسب گردان، ترن هوایی، استخر توپ، یوفو، کشتی صبا و غیره می باشد. برای رفاه حال کسانی که از این مجموعه دیدن می کنند، خدماتی مانند سرویس بهداشتی و نماز خانه نیز در نظر گرفته شده است.

لونا پارک2

هیجان و صدای جیغ و فریاد در این قسمت از لونا پارک یک بیشتر است. در این قسمت وسایلی مانند رالی آسفالتی، سقوط آزاد، موتور پرشی، ماشین برقی، چرخ فلکی 35 متری و غیره قرار داده شده است.

لونا پارک3

بیشترین مقدار هیجان در این شهربازی را زمانی تجربه خواهید کرد که بر اسکیت یو سوار شوید. این وسیله ریلی به شکل یو دارد که مسافران با سرعتی بسیار زیاد در آن جا به جا می شوند.

اوج هیجان را نیز می توانید هنگامی که بر روی ترن بزرگسالان سوار هستید تجربه کنید. این ترن طولی به اندازه 550 متر و سرعت حرکت نیز در این مسیر 50 کیلومتر بر ساعت است. موش دیوانه، سرسره آبشار، تاب پرنده، کارتینگ نیز از جمله وسایلی است که در این محوطه می توانید سوار شوید.

برای کسانی که عاشق آدرنالین زیاد هستند، سقوط آزاد نیز می تواند بسیار مورد توجه و جذاب باشد. این وسیله بازی از ارتفاع 85 متری شما را با سرعت صد کیلومتر بر ساعت به سمت پایین می برد. بالا رفتن شما از این ارتفاع حدودا 5 دقیقه به طول خواهد انجامید اما سقوط از آن به دلیل سرعت زیاد، در چند ثانیه انجام می شود و هیجان وصف ناپذیری را ایجاد می کند.

اگر به آشنایی با دیگر جاذبه های شهر تهران علاقه مند هستید میتوانید مقالات زیر را در سایت  اجاره ویلا رنتی جا مطالعه نمایید:
بام لند تهران کجاست؟
دریاچه چیتگر تهران