موزه به مکانی گفته می شود که وظیفه جمع آوری، نگهداری، نمایش و اهداف پژوهشی-آموزشی را در مورد میراث مادی و معنوی جوامع انسانی بر عهده دارد. موزه ها در حفظ و تداوم ارزش های فرهنگی یک جامعه نقش مهم و اساسی را ایفا می کنند.

در تعریف یونسکو، موزه ها کانون سواد فرهنگی کشور ها هستند و این سواد فرهنگی عامل استمرار و حفاظت فرهنگی آن کشور است. بازدید از یک موزه می تواند جهانبینی شما را تغییر دهد و خلاقیت را به شما تزریق کند. در کشور ما 600 موزه فعال هستند که این رشد در سال های جاری همچنان ادامه دارد.


موزه های مشهور ایران


علاوه بر نقش فرنگی موزه، نقش اقتصادی یک موزه با توجه به جذب گردشگر و ایجاد اشتغال زایی نیز حائز اهمیت است. طبق آمارها در سال 1394، 68 میلیون نفر در کشور از موزه ها، محوطه های تاریخی و اماکن مذهبی دیدن کردند و درامد موزه ها در این سال به حدود 40 میلیارد تومان رسید که این اعداد و ارقام به خوبی نقش اقتصادی موزه ها در ایران را نشان می هد. در ادامه بر آن هستیم که به معرفی موزه های مشهور ایران بپردازیم. اگر اهل سفر و موزه گردی هستید بازدید از این شانزده موزه را هرگز از دست ندهید.

موزه زرتشتیان 

موزه های تاریخ و هنر زرتشتیان در یزد، محلی است که بینندگان می توانند آداب و رسوم زرتشتیان را نظاره کنند و با فرهنگ آن ها بیشتر آشنا شوند. موزه مارکار، در زیرزمین مجموعه مارکار یزد واقع شده است.

این موزه که بخش های مختلفی دارد در سال 94 افتتاح شده است. این مجموعه که به عنوان پرورشگاه، خوابگاه شبانه روزی، دبستان و دبیرستان استفاده شده را 80 سال پیش شخصی نیکوکار به نام پشوتن جی مارکار بنیان نهاده است.

موزه مارکار یزد پیش از این خوابگاهی شبانه روزی برای دانش آموزانی بوده است که در مدرسه مارکار درس می خوانده اند. در ابتدای دالان های تو در تو و سنتی این موزه زندگی نامه پشوتن جی مارکار و تاریخچه مجموعه مارکار قرار دارد.


موزه زرتشتیان


پس از آن با کتاب مقدس گاتها و توضیحاتی درباره اشوزرتشت، رسوم زرتشتیان، جشن ها و پوشش های سنتی موبدان آشنا خواهید شد. بخش بعدی مربوط می شود به مراسم های بخصوصی که برای درگذشتگان می گرفتند و پس از آن وسایل خانه های قدیمی و زیارتگاه های زرتشتیان وجود دارد.

این موزه در شهر یزد، میدان مارکار، کوچه فرش مشهد، مجموعه مارکار واقع شده است و همه روزه از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 20 بجز بعد از ظهر روز های جمعه میزبان گردشگران است. هزینه بازدید از این موزه برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است، هزینه ورودی برای گردشگران داخلی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان می باشد.

موزه قاجار 

این موزه که سابقا خانه امیر نظام گروسی بوده است و اکنون به موزه قاجار شهرت یافته است در شهر تبریز و در محله ششگلان واقع شده است. محله ششگلان یکی از محله های قدیمی تبریز به حساب می آید.

زمانی نچندان دور، افراد مهم حکومتی در این عمارت زندگی می کردند. عمارت امیر نظام گروسی امروزه تبدیل به موزه ای تاریخی شده است تا فراز و نشیب های این عمارت را به رخ بکشد.

اگر از دیدن ساختمان هایی که معماری اعجاب انگیز دارند حیرت زده می شوید، یا از قدم زدن در مکانی که سکونتگاه افراد معروف و حکومتی بوده لذت می برید و یا حتی اگر می خواهید از یک موزه تخصصی و موضوعی در کشور بازدید کنید، ما سفر به تبریز و دیدن این موزه را به شما پیشنهاد می کنیم.

امیر نظام گروسی یکی از امیران و سرداران معروف زمان قاجار بوده که منصب های تاثیر گذاری را در اختیار داشته است. گفته می شود که وی بر خلاف دیگر رجال نالایق زمان قاجار، به مردم اهمیت می داده و به فکر آن ها بوده است و از این جهت در میان مردم از وی نام نیک به جای مانده است. وی نهایتا به علت همین مردم داری ها توسط سیاست مردان نالایق که قدرت بیشتری داشته اند به ماهان کرمان تبعید شد و در سال 1317 در همان منطقه از دنیا رفت.

خانه امیر نظام پس از فوت وی نیز میزبان والیان آذربایجان بوده است. ناصرالدین شاه در نوشته های خود، هنگام سفر به فرنگ، از این خانه تعریف و تمجید بسیاری کرده است. سازمان میراث فرهنگی این خانه را در 1370 خریداری کرد و بعد از کامل کردن مرمت آن، درب های آن در سال 1385 به روی مردم گشوده شد. بازدید کامل از این موزه تقریبا 1 تا 2 ساعت زمان لازم دارد.


موزه قاجار


این موزه دو بخش دارد، یکی طبقه اول و دیگری زیرزمین، در طبقه اول تالار های سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات، موسیقی، خاتم و... وجود دارد و در زیر زمین نیز تالار هایی از قبیل سنگ، اسلحه، رجال و فرامین و... وجود دارد.

برای دسترسی به این موزه باید به خیابان ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، خیابان شهریار، جنب مقبره الشعرای تبریز بروید. امکاناتی مانند پارکینگ، بوفه و اقامتگاه برای رفاه گردشگران در نزدیکی این خانه در نظر گرفته شده است. این موزه هر روزه از ساعت 8 تا 20 برای بازدید باز است.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 

 این موزه که در اراضی عباس آباد تهران با زیر بنای 220 هزار متر مربع بنا شده است، عنوان بزرگترین موزه جهان اسلام را یدک می کشد و یک گنجینه بزرگ از آثار مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به حساب می آید.

در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تصاویر و روایت های بسیار دیدنی از ایران میان سال های 1343 تا پایان دفاع مقدس وجود دارد که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خود می کند. این موزه دیدنی که روایتگر بخش حساسی از تاریخ ایران است با همکاری نیروهای مسلح و شهرداری تهران در سال 1389 راه اندازی شده است.


موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس


موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که یکی از مدرن ترین موزه های ایران به حساب می آید دارای 7 تالار و یک قسمت برای یادمان دفاع مقدس است. در ابتدای ورود به موزه، برگ هایی از تاریخ به روی شما باز می شود که بیانگر چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی است.

این تالار آستانه نام دارد و حاوی تصاویر واقعی نیز هست. این موزه در شهر تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، رو به روی پارک طالقانی قرار دارد و همه روزه از ساعت 9 تا 17 پذیرای بازدید کنندگان است.

موزه خانه مشروطه (تبریز)

رو به روی مسجد جامع شهر تبریز خانه ای وجود دارد که در روز های مشروطه پذیرای انسان هایی تاریخ ساز بوده است به همین علت است که این خانه، به خانه مشروطه معروف شده است.

افرادی مثل ستارخان، باقرخان، ثقه الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی در زمان مشروطه به این خانه رفت و آمد داشتند. این خانه در زمان جنگ جهانی دوم به دست ارتش شوروی اشغال شد و سال ها مرکز تجمع سران دموکرات آذربایجان بود.


موزه خانه مشروطه (تبریز)


در زمان مشروطه این خانه متعلق به شخصی به نام حاج مهدی کوزه کنانی از مبارزان مشروطه خواه بود. اگر به تبریز سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از این خانه را از دست ندهید.

این بنا به صورت دو طبقه در زمینی به مساحت 1300 متر ساخته شده است. این خانه هم مانند دیگر خانه های ساخته در دوران قاجار بخش های اندرونی و بیرونی دارد و نمای آن از سنگ و خشت ساخته شده است. هر طبقه این ساختمان از 6 سرسرا و اتاق تشکیل شده است. در این خانه گچبری های بی نظیر و منبت کاری بر روی درب ها و پنجره ها بسیار به چشم می آید.

از سال 1354 نام این خانه در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال 1367 توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد. البته این مرمت شامل ایجاد تغییرات در نما و معماری این خانه نبود و این بخش ها همچنان دست نخورده باقی مانده است.

حیاطی پر از تندیس فداکاران ایران در خانه مشروطه

حیاط این خانه پر است از تندیس های کسانی که در راه مشروطه زحمت کشیده و جانشان را فدا کرده اند. از جمله این تندیس ها می توان به تندیس افرادی همچون ستارخان، باقرخان، حسن خان باغبان، علی مسیو، جهانگیر خان صوراسرافیل، علی اکبر دهخدا، زینب پاشا و... . علاوه بر این در موزه خانه مشروطه مهر های مختلف و دیدنی تر از همه، سلاح کمری ستارخان نیز در معرض نمایش قرار داده شده است، این اسلحه یک تپانچه به همراه 30 تیر روسی است.

دسترسی به این موزه از طریق، غرب بازار تبریز، راسته کوچه، رو به روی مسجد جامع امکان پذیر است. این موزه به جز روز های دوشنبه برای بازدید عموم باز است و ساعت کاری آن در بهار و تابستان 9 تا 19:30 و پاییز و زمستان از 9 تا 17:30 است. بلیط ورودی خانه مشروطه تبریز 5 هزار تومان برای بازدید کنندگان داخلی و 50 هزار تومان برای توریست های خارجی است.

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران در سال 1356 به دست فرح پهلوی افتتاح شد، این موزه یکی از معدود موزه های تخصصی در دنیا به حساب می آید که با اهدافی نظیر پژوهش در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی حداث شده است.

معماری این ساختمان به دست عبدالعزیز فرمانفرمائیان انجام شده است که این معماری به موضوع فرش نامرتبط نیست. فرمانفرمائیان همچنین در طراحی آثار بزرگی همچون فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی، کاخ نیاوران و... نیز نقش داشت. نکته جالب توجه موزه فرش ایران در این است که نمای بیرونی موزه شبیه به دار یک قالی طراحی شده است.

این موزه که دو تالار مجزا دارد دارای وسعت 3400 متر است. تالار اصلی آن که در طبقه همکف قرار دارد، نمایشگاه دائمی 150 عدد قالی است که از قرن 9 تا دوره معاصر به جا مانده است.


موزه فرش ایران


تالار طبقه دوم نیز برای نمایشگاه های فصلی در نظر گرفته شده است. این دو تالار همچنین دارای یک کتابخانه تخصصی است که کتاب هایی به زبان فارسی و دیگر زبان های زنده دنیا در آن قرار داده شده که اطلاعات جالبی را درباره فرش ایرانی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

موزه فرش در ضلع شمال غرب پارک لاله قرار دارد. دسترسی به این موزه از طریق آدرس تهران، میدان انقلاب،  خیابان کارگر شمالی، تقاطع فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهار راه امکان پذیر است. این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 غروب باز است و تنها در روز های دوشنبه و ایام سوگواری تعطیل است.

موزه سینمای ایران

عمارت فردوس در زمان محمد شاه قاجار بنا شده است. این عمارت زیبا که به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده بخشی از باغ فردوس است که در بازدید از موزه سینمای ایران خواهید دید.

ساختمان فعلی موزه سینمای ایران در سال 1381 انتخاب شده و عزت الله انتظامی اولین کسی است که مدیریت آن را بر عهده داشت. در این موزه یادگار هایی وجود دارد که پدیدآورده هنرمندان داخلی و خارجی است.

در این موزه عکس های بسیاری از پشت صحنه فیلم ها، صحنه های خاطره انگیز فیلم ها، هنرمندان و دیگر دست اندرکاران صنعت سینما وجود دارد. قدیمی ترین این عکس ها به اولین فیلمی مربوط است که در ایران به نمایش در آمده است.


موزه سینمای ایران


علاوه بر عکس ها، 400 فیلم نامه، بیش از 2500 اعلان سینمایی، بخشی از جوایز و افتخارات بین المللی، در حدود 8000 جلد کتاب سینمایی، حدود 3 هزار قطعه سند مربوط به سینما، 100 فیلم سینمایی و 500 آنونس در این موزه قرار دارند. به علاوه این ها دستگاه های قدیمی مربوط به سینما، لباس، دکور و گریم نیز در این موزه وجود دارد.

آدرس موزه سینمای ایران: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس.

این موزه روز های شنبه تعطیل است اما در دیگر روز های هفته از ساعت 9 تا 17 و در روز های تعطیل از ساعت 14 تا 17 باز است. بلیط این موزه برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

موزه تاریخ طبیعی 

موزه تاریخ طبیعی همدان در محوطه ای به وسعت 2000 متر در محل دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا قرار دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان 6 سالن اصلی دارد، صدف ها، مرجان ها، زمین شناسی، پستانداران و پرندگان آبزیان، پروانه ها و حشرات و سالن خزندگان، نام هایی است که روی این 6 سالن قرار گرفته است. موزه تاریخ طبیعی همدان علاوه بر کارکرد موزه، مورد استفاده دانش پژوهان و دانشمندان نیز قرار می گیرد. این موزه از دیدنی ترین موزه های ایران است.

در این موزه 500 نمونه پرنده و 140 نمونه پستاندار که متعلق به میلیون ها سال پیش تا عصر حاضر هستند در معرض نمایش قرار داده شده اند. با توجه به قرار گرفتن این موزه در محیطی کاملا طبیعی، اگر در بهار از این موزه دیدن کنید با زیبایی بی حد و حصری مواجه خواهید شد.


موزه تاریخ طبیعی


 این موزه پارکینگ دارد و در حیاط آن نیمکت ها و آلاچیق هایی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. همچنین یک رودخانه نیز در کنار این موزه قرار دارد که مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می گیرد.

این موزه همه روزه از ساعت 9 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است. قیمت بلیط این مجموعه 5000 تومان است. آدرس موزه تاریخ طبیعی همدان در  میدان مدرس، انتهای خیابان آزادگان می باشد.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که در سال 1316 افتتاح شده است، یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و غنی ترین موزه های ایران به حساب می آید. معماری این موزه را یک طراح فرانسوی به نام آندره گدار نهاده است.

این معمار طراحی این موزه را بر اساس طاق کسرا انجام داده و اقایان عباسعلی معمار و مراد تبریزی معماری آن را انجام داده اند. این موزه دارای دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی است و تقریبا شامل تمام دوره های تاریخی ایران می شود.

این موزه که عنوان موزه مادر را یدک می کشد، اشیای تاریخی از دوره پارینه سنگی تا دوران ساسانی و در بخش دیگری از آن اشیای مربوط به دوران بعد از ورود اسلام به ایران نگهداری می شود.

موزه ملی ایران دو ساختمان مجزا دارد، یکی از آن ها که آجر های قرمز رنگ آن چشم نوازی می کنند همان بنایی است که، گدار آن را طراحی کرده است و عنوان قدیمی ترین موزه ایران را دارد.


موزه ملی ایران


در این ساختمان اشیا مربوط به پیش از تاریخ نیز در معرض نمایش قرار دارند و به آن موزه ایران باستان نیز می گویند. در سمت دیگر این بنا در سال 1375 ساختمانی ساخته شد که طراحی آن با الهام از معماری ساسانی انجام شده بود. در این بنا اشیا مربوط به اوایل اسلام در ایران تا دوره قاجار قرار دارد و با نام موزه دوره اسلامی نیز شناخته می شود.

آدرس این موزه عبارت است از: تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان 30 تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.

این موزه همه روزه در بهار و تابستان از ساعت 9 تا 19 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 تا 17 پذیرای بازدید کنندگان است. هزینه بلیط این موزه برای گردشگران داخلی 10 هزار تومان و برای توریست های خارجی 100 هزار تومان است.   

موزه ملی خودرو ایران

اولین خودرو را به ایران، مظفرالدین شاه در سال 1279 وارد کرد. در سال های نخست ورود خودرو به ایران فقط اشراف حق استفاده از آن را داشتند و عوام از این حق محروم بودند.

موزه ملی خودرو ایران  در سال 1382 و در کرج که بزرگترین نمایشگاه اتوموبیل ایران به حساب می آید ساخته شد. این موزه سیر تکامل ساخت خودرو ها از برندهای برتر دنیا را به ایران آورده تا مورد بازدید عموم قرار گیرند.

در این موزه دو کالسکه معروف وجود دارد، یکی کالسکه ناصری نام دارد که رنگ آن آبی فیروزه ای و طلایی بوده و کالسکه دوم کالسکه تاجگذاری نام دارد که رنگ مشکی و طلایی دارد.


موزه ملی خودرو ایران


هر دوی این کالسکه ها در اتریش ساخته شده اند. علاوه بر این، 45 خودروی کلاسیک از برندهایی مانند کرایسلر، آلفا رومئو، لامبورگینی، جگوار، کادیلاک، بنتلی، رولزرویس و بنز در این موزه برای بازدید عموم وجود دارد.

دسترسی به این موزه بسیار آسان و راحت است و برای رفاه بازدیدکنندگان برای آن پارکینگ هم در نظر گرفته شده است. موزه ملی خودرو ایران در بین کیلومتر 10 و 11 جاده مخصوص کرج، جنب بانک توسعه تعاون، داخل خیابان بیست و پنجم واقع شده است. در این موزه در تمام روز های هفته از ساعت 8 صبح تا 8 شب به روی بازدید کنندگان باز است. شما همچنین می توانید با مترو و اتوبوس نیز به این موزه دسترسی داشته باشید.

موزه سفال

موزه سفال تبریز یکی دیگر از موزه های تبریز است که نمی توان از خیر دیدنی هایش گذشت. این موزه سال 1374 تاسیس شد و محل آن در خانه علوی است. خانه علوی، خانه ای است با یک معماری بی نظیر که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

این موزه بر آن است که با راه اندازی بخش های مختلف در زمینه سفال، نسبت به نیاز علاقه مندان به این رشته پاسخگو باشد. در این موزه بخش هایی نظیر حوض خانه، نمایشگاه دائمی آثار سفالی، فروشگاه دائمی، بخش آموزش سفالگری و بخشی مخصوص برای نشان دادن کار سفالگری با خاک سفید به روش تبریزی ها وجود دارد.

بخش حوض خانه، در زیرزمین این موزه است و از آن برای برگزاری جلسات اجتماعی، هنری و فرهنگی استفاده می شود. بعضا از این مکان برای برگزاری نمایشگاه های موقت نیز استفاده می شود.


موزه سفال


بخش های آموزشی این موزه با هدف حفظ و گسترش هنر سفالگری ایجاد شده است. در بخش دیگری که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است آن ها می توانند برای نخستین بار در کنار اساتید حرفه ای سفالگری این کار را برای دقایقی تجربه کنند.

آدرس موزه سفال: تبریز، خیابان شمس تبریزی، رو به روی ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، پلاک 100.

این موزه زنده، از ساعت 9:30 تا 16:30 میزبان بازدید کنندگان است. نکته ویژه درباره این موزه این است که بازدید از آن برای گردشگران داخلی و خارجی رایگان است.

کاخ مروارید یا کاخ شمس

کاخ شمس که به دلیل معماری ویژه اش به کاخ مروارید شهرت یافته است، در انتهای خیابان ارم مهرشهر کرج واقع شده است. این کاخ برای شمس پهلوی ساخته شده بود و معماران آن از بهترین معماران آمریکایی یعنی وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت بودند.

کاخ مروارید زیربنایی حدود 2500 متر مربع دارد و در سال های میان 1345 تا 1347 بنا شده است و حدود یک میلیون دلار هزینه در بر داشته است. ظاهر این کاخ از بالا شبیه به ماهی ای است که یک صدف آن را در بر گرفته.


کاخ مروارید یا کاخ شمس


این کاخ یکی از مهم ترین و با ارزش ترین کاخ های تاریخی ایران است. طراحی و رنگ آمیزی این کاخ به حدی حرفه ای بوده که حتی از کاخ سعد آباد نیز بالاتر است. تالار طلایی بار، دفتری مخصوص برای شمس پهلوی، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، چندین اتاق خواب، محل نگهداری پرندگان کمیاب و دیدنی تر از همه اتاق صدف از بخش های این کاخ مجلل هستند.

نمای بیرونی اتاق صدف به شکل حلزونی ساخته شده است. معماری این کاخ هیچ شباهتی به معماری ایرانی ندارد و جز به جز آن به سبک معماری غربی است که با تاثیر از شیوه فرانک لوید رایت و توسط یکی از شاگردان ایرانی اش به نام عامری انجام شده است. در سال 1382 این کاخ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس کاخ مروارید: مهرشهر، منطقه 12 شهرداری کرج. در حال حاضر به دلایلی ورود و بازدید از این کاخ ممنوع است.

زندان قصر

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین زندان های رژیم پهلوی، زندان قصر بود که در سال 1308 خورشیدی توسط رضاشاه بازسازی شد. پس از کودتای معروف 28 مرداد یک بخش سیاسی به این زندان اضافه شد و بسیاری از مخالفان رژیم شاه و مبارزان انقلابی در این مکان زندانی شدند.

این زندان، پیش از این که تبدیل به یک زندان شود، کاخی از کاخ های متعدد شاهان قاجار بود. این کاخ در نخستین سال های سلطنت فتحعلی شاه قاجار یعنی در حدود سال 1117 شمسی ساخته شده است.

علت نامگذاری این زندان به زندان قصر هم همین موضوع بود. رفته رفته این قصر کارکرد نظامی پیدا کرد و در دوران ناصرالدین شاه به یک مرکز نظامی تبدیل شد. کارکرد نظامی این قصر تا سال 1299 ادامه داشت.


زندان قصر


در این سال که کودتای رضاشاه اتفاق افتاد عده ای از کسانی که بازداشت شده بودند در قصر قاجار زندانی شدند. چند سال بعد به دستور رضا شاه این بنا کاملا تخریب شد و ساختمان فعلی زندان قصر با معماری مارکوف روس در جای آن ساخته شد. این زندان در سال 1382 خورشیدی توسط شهرداری تهران به باغ موزه تبدیل شد.

باغ موزه قصر در خیابان پلیس، جنب مقر فرماندهی پلیس تهران بزرگ قرار دارد. برای بازدید انفرادی همه روزه از ساعت 9 تا 17 و برای بازدید گروهی با هماهنگی قبلی باید از ساعت 9 تا 19 اقدام کنید.

کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد که برای رفتن به این مکان با مترو به راحتی می توانید به آنجا بروید. کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است. این بنای تاریخی یکی از آثار جهانی است که به تازگی در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. این مکان تاریخی با وجود معماری حرفه ای و تزئینات ایده آل محلی برای ثبت تصاویر زیبا به شمار می آید. اتفاق های رخدادی در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است. این مجموعه در بافت قدیمی تهران واقع شده است و به راحتی می توان با وسایل نقلیه عمومی به آن جا دسترسی داشت و جذب این همه زیبایی، معماری، فرهنگ و هنر تاریخ ایران شد.


کاخ موزه گلستان


کاخ شهرداری تبریز

یکی از بناهای دیدنی شهر تبریز که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند کاخ شهرداری این شهر است. معماری این کاخ به سبک معماری آلمانی است و در بنایی به وسعت 9600 مربع ساخته شده است.

سال ساخت این بنا از 1314 تا 1320 بوده است. برج ساعت این بنا ارتفاعی حدودا 4 و نیم متری دارد که زنگ آن هر 15 دقیقه یک بار به صدا در می آید. کارهای اداری شهرداری تبریز هنوز هم در این ساختمان انجام می شود.


کاخ شهرداری تبریز


در سال 1386 این کاخ به عنوان نخستین موزه شهرداری در ایران به بهره برداری رسید. در این موزه تالار های گوناگونی وجود دارد، از تالار دوربین های قدیمی گرفته تا تالار دفاع مقدس در این موزه وجود دارد. علاوه بر آن در فضای باز کاخ ماشین ها و تاکسی های قدیمی به همراه اولین ماشین آتش نشانی این شهر نمایش داده شده است.

این کاخ در میدان ساعت تبریز قرار دارد و از ساعت 8 صبح تا 8 شب در تابستان و 8 صبح الی 6 عصر در زمستان پذیرای بازدید کنندگان است. بلیط ورودی این کاخ برای گردشگران داخلی و خارجی 4000 تومان است.

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در بنایی قدیمی با مساحتی در حدود 9000 متر ساخته شده است. این بنا از بناهای باقی مانده از دوران قاجار در  منطقه امیرآباد تهران است.

در این موزه یافته های پزشکی پیش از تاریخ، تاریخی و دوران معاصر نمایش داده می شوند. بخش های این موزه شامل دیرین انسان شناسی، اشیا امانتی موزه ملی ایران، نمایشگاه موقت، اسناد و نسخ خطی، مردم شناسی، کتابخانه تخصصی و سالن های اجتماعات و کنفرانس است.


موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران


یکی از بخش های ویژه این موزه، داروخانه نظامی است. این داروخانه نخستین داروخانه نوین در ایران بود که در سال 1850 تا 1860 از اتریش به ایران آورده شد و از آن زمان به مدت 20 تا 30 سال به عبدالحسین نظامی داروسازی که مدارج تحصیلی را در فرانسه طی کرده بود داده شد.

این موزه روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 15 بعد از ظهر پذیرای بازدید کنندگان است. برای بازدید از این موزه بی نظیر باید به خیابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم بروید.

موزه عبرت

موزه عبرت جایی است که وقایع وحشتناکی در آن رقم خورده است. به همین دلیل برخی معتقدند این موزه جایش در لیست مقاصد توریستی سیاه است. این موزه با هر موزه ای که تا الان دیده اید متفاوت است.

این موزه برای افراد با روحیه حساس و کودکان چندان مناسب نیست. موزه عبرت حال و روز زندانیان در زمان پهلوی دوم را روایت می کند. موزه عبرت پر است از مجسمه هایی که با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده اند و زجر هایی که زندانیان سیاسی در آن زمان می کشیدند را نمایش می دهند.


موزه عبرت


کسانی که به گردشگری سیاه علاقه دارند بیش از آن که قصد تفریح و خوشگذرانی داشته باشند قصد دارند با وقایع تلخ و غمگین کننده برهه هایی از تاریخ آشنا شوند. این حالت خواسته یا ناخواسته در موزه عبرت برای بازدید کنندگان اتفاق می افتد. بخش های این موزه عبارت است از: بخش نگهداری البسه، محوطه اصلی، اتاق شکنجه، شکنجه گران، اتاق تمشیت و محل ملاقات زندانیان.

این موزه در تهران، میدان امام خمینی (ره) ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی واقع شده است. بازدید از این موزه در شش ماهه اول سال از 9 تا 17 و شش ماهه دوم سال از 9 تا 16 ممکن است. ساعت 13 تا 14 در شش ماهه اول و ساعت 12 الی 13 در شش ماهه دوم درب این موزه بسته است.

 موزه میراث روستایی (گیلان)

یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری مرکز استان گیلان یعنی شهر رشت موزه میراث روستایی این شهر است. این موزه اولین اکوموزه در کشور ایران است و فضای آن با موزه های دیگری که تاکنون از آن ها دیدن کرده اید متفاوت است.

میراث روستایی رشت در زمینی به مساحت 260 هکتار برپا شده است. هنگامی که در آن قدم می گذارید انگار پا به یک روستای بزرگ گذاشته اید که هر خانه آن رنگ و بوی اصالت می دهد.


موزه میراث روستایی (گیلان)


اکوموزه به موزه ای گفته می شود که امکانات، ویژگی ها و نیاز های فرهنگی محیطی منطقه را پوشش می دهد و سعی دارد میراث فرهنگ و طبیعت یک منطقه را حفظ کند. با گشت و گذار در این موزه تصاویر قابل لمسی از زندگی گذشته مردم روستاهای گیلان را خواهید دید و با آداب و رسوم، صنایع دستی و... گیلان آشنا خواهید شد.

آدرس این موزه دیدنی و زیبا عبارت است از: گیلان، کیلومتر 18 آزادراه رشت_قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده سراوان_شفت. بهای بازدید از این موزه برای بازدید کنندگان بومی 3000 تومان و برای توریست های خارجی 20000 تومان است.

کاخ موزه سعدآباد

یکی از زیباترین و بزرگترین کاخ هایی که در حال حاضر در شهر تهران وجود دارد، کاخ سعد آباد است. این مجموعه فرهنگی و تاریخی در منطقه دربند واقع شده است. دربند در شمال تهران قرار داشته و از نظر اقلیم، منطقه ای بسیار خوش آب و هوا است. مساحتی که این کاخ به خود اختصاص داده است چیزی در حدود 110 هکتار است.

به داخل کاخ که قدم می گذارید، وسعت این مجموعه اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می کند. این مجموعه پر از باغ، گلخانه، جنگل، خیابان، قنات و چشمه سار است. سعدآباد از قسمت جنوب با تجریش، از شرق با گلاب دره، در ضلع شمالی با کوه های البرز و در قسمت غربی نیز با ولنجک همسایه است.

سعدآباد در زمان قاجارها، احداث شد و بیشتر برای تابستان گذرانی پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفت. زمانی که این کاخ به دست پهلوی ها افتاد، تغییرات بسیار زیادی در ظاهر این کاخ به وجود آمد.


کاخ موزه سعدآباد


رضا شاه، باغ ها و ساختمان هایی را به این کاخ اضافه کرد و از آن به عنوان محلی برای گذراندن تابستان استفاده کرد. او در این کاخ، عمارت ها و ساختمان هایی با اشکال و کاربری های مختلفی ساخت که از هر یک برای منظوری استفاده می کرد.

اسناد و مدارک تاریخی بیان می کند که مساحت این کاخ در ابتدا هشت هزار متر مربع بیشتر نبوده است و بعدها با خریداری زمین های اطراف، به مساحت این کاخ نیز افزوده شده و به سطحی که الان وجود دارد رسیده است. 18 ساختمان و عمارت به این کاخ اضافه شد، که هر یک از آن ها مخصوص یکی از افراد خاندان سلطنتی بود.

برای اجاره ویلا در هرجا و مکانی به سایت رنتی جا مراجعه کنید.