یکی از زیباترین و بزرگترین کاخ هایی که در حال حاضر در شهر تهران وجود دارد، کاخ سعد آباد است. این مجموعه فرهنگی و تاریخی در منطقه دربند واقع شده است. دربند در شمال تهران قرار داشته و از نظر اقلیم، منطقه ای بسیار خوش آب و هوا است. مساحتی که این کاخ به خود اختصاص داده است چیزی در حدود 110 هکتار است.

به داخل کاخ که قدم می گذارید، وسعت این مجموعه اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می کند. این مجموعه پر از باغ، گلخانه، جنگل، خیابان، قنات و چشمه سار است. سعدآباد از قسمت جنوب با تجریش، از شرق با گلاب دره، در ضلع شمالی با کوه های البرز و در قسمت غربی نیز با ولنجک همسایه است.


کاخ سعدآباد

تاریخچه کاخ سعدآباد

سعدآباد در زمان قاجارها، احداث شد و بیشتر برای تابستان گذرانی پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفت. زمانی که این کاخ به دست پهلوی ها افتاد، تغییرات بسیار زیادی در ظاهر این کاخ به وجود آمد.

رضا شاه، باغ ها و ساختمان هایی را به این کاخ اضافه کرد و از آن به عنوان محلی برای گذراندن تابستان استفاده کرد. او در این کاخ، عمارت ها و ساختمان هایی با اشکال و کاربری های مختلفی ساخت که از هر یک برای منظوری استفاده می کرد.

اسناد و مدارک تاریخی بیان می کند که مساحت این کاخ در ابتدا هشت هزار متر مربع بیشتر نبوده است و بعدها با خریداری زمین های اطراف، به مساحت این کاخ نیز افزوده شده و به سطحی که الان وجود دارد رسیده است. 18 ساختمان و عمارت به این کاخ اضافه شد، که هر یک از آن ها مخصوص یکی از افراد خاندان سلطنتی بود. 

رودخانه سعدآباد

رودخانه ای که از وسط این کاخ عبور می کند، زبیایی کاخ را دو چندان کرده است. نام این رودخانه جعفرآباد است و مهم ترین و دومین رودخانه پر آب در ناحیه دربند به شمار می رود. طبق برخی اسناد تاریخی تهران با کمک این رودخانه تشکیل شده است.

این منطقه در ارتفاع 1650 تا 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته و متوسط دمای آن، حدود 13 درجه سانتی گراد است. این کاخ، چهار تحول حکومتی که شامل، قاجار، پهلوی اول، دوم و انقلاب اسلامی است را تجربه کرده است.

برای اینکه بتوانید خود را به کاخ ها و عمارت های این مجموعه برسانید، باید دقایقی پیاده روی داشته باشید و از میان درختان موجود در محوطه کاخ، عبور کنید. پس از طی این مسافت می توانید از تک تک موزه های سعدآباد دیدن کنید.

روزهای کاری مجموعه سعدآباد

ساعت کاری این مجموعه در نیمه اول و نیمه دوم سال با یکدیگر تفاوت دارد. در نیمه اول سال هر روز هفته از ساعت 9 صبح تا ساعت 7 و 45 عصر می توان از این کاخ دیدن کنید. در نیمه دوم سال نیز هر روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 6 و 30 بازدید برای همگان آزاد است. بلیط فروشی ها نیز تا ساعت 5 عصر در حال کار و فعالیت هستند.

هزنه بلیط مجموعه کاخ سعدآباد

هزینه ای که باید برای تهیه بلیط به مجموعه پرداخت شود، بدین شرح است:

هم وطنان ایرانی برای ورود به مجموعه بایستی مبلغ  5 هزار تومان و توریست های خارجی مبلغ 50 هزار تومان را پرداخت کنند. هزینه بازدید از سایر عمارت ها و موزه های موجود در کاخ، برای ایرانی ها 4 هزار تومان و برای افراد خارجی 30هزار تومان است. البته هزینه ورودی به کاخ موزه ملت یا کاخ سفید، موزه هنر ملل و کاخ موزه سبز، برای ایرانی ها 5 هزار تومان و برای خارجی ها 50 هزار تومان است.

کاخ ملت

کاخ ملت

معرفی کاخ موزه سبز

به گفته عده ای، این کاخ را می توان جزو یکی از زیباترین کاخ هایی دانست که در کشور وجود دارد. قبل از اینکه این کاخ به شکل امروزی تبدیل شود، به صورت یک ساختمان نیم طبقه و متعلق به فردی به نام علیخان والی بود.

این فرد یکی از افراد معروف و بلند مرتبه در سلسله قاجار بود. بعدها رضاخان این نیم طبقه را خریداری کرد و فردی به نام میرزا جعفر خان معمار باشی، کاخ سبز را بر روی همین نیم طبقه ساخت، بدون آنکه ساختمان قبلی را از بین ببرد.

سنگ های سبز استخراج شده از معادن خمسه زنجان، در ظاهر این بنا به کار رفته است و به همین دلیل به آن کاخ سبز گفته می شود. سرب به کار رفته در مصالح این ساختمان از خرد شدن و فرسودگی سنگ ها جلوگیری می کند.

این بنا از دو قسمت تشکیل شده است: یک قسمت زیر زمین است که به دستور رضاخان در سال های 1350-1352 ساخته شده و در آن از مهمانان خارجی پذیرایی می شد. اتاق پذیرایی، اتاق غذاخوری و دو اتاق خواب نیز در این قسمت وجود دارد. قسمت بالایی این کاخ، مساحتی در حدود 1200متر دارد و اتاق های غذاخوری، خواب، کار، انتظار، تالار آیینه و پله ورودی در آن دیده می شود.

جدای از ظاهر کاخ که بسیار زیبا و قابل توجه است، هنرمندان آیینه کار، حجار، تذهیب کار، گچبر و خاتم کار در داخل بنا، هنر خود با به صورت تام و تمام در برابر چشم همگان نمایش گذاشته اند.

آیینه کاری این بنا توسط استاد شیخان و علی آخوندی و تذهیب به دست استاد حسین طاهر زاده بهزاد انجام شده است. حجاری هایی که در دیوارهای بیرونی کاخ دیده می شود، توسط استاد هنرمند حسین خان زنجانی حجاری شده است.

معرفی موزه ظروف سلطنتی

این موزه با مساحتی حدود 2600 متر مربع در ضلع شرقی سعدآباد قرار گرفته است. رضاخان دستور ساخت این بنا را در سال 1315 صادر کرد و ساخت آن نیز در سال 1318 به اتمام رسید. در ابتدای امر، نمای ساختمان سنگ های تیشه ای بود اما اشرف در سال 1350 دستور بازسازی و مرمت آن را صادر کرد و نمای ساختمان به سنگ مرمر سفید تبدیل شد.

بعد از پیروزی انقلاب، این موزه به موزه ظروف سلطنتی معروف شد. در سال 1380 اشیائی از موزه صنایع دستی به این موزه انتقال پیدا کرد و به موزه ای مختص صنایع دستی تبدیل گشت.

در سال 88 در طبقه دوم این بنا، ظروف سلطنتی چیده شد و ظروف موجود در موزه به محل دیگری منتقل شد. از آن زمان به بعد، دو مرتبه این موزه به عنوان موزه ظروف سلطنتی کار خود را ادامه داد.

اگر به این موزه سر بزنید، می توانید 503 قطعه از ظروفی را ببینید که در 5 طبقه قرار گرفته اند. ظروفی که می توان در این موزه مشاهده کرد متعلق به دوره های قاجار، پهلوی و هم چنین ظروف هدیه داده شده به پادشاهان پهلوی و فرح دیبا است.

موزه استاد فرشچیان

همانطوری که از نام این موزه می توان فهمید، در این موزه آثار زیبا و پر رنگ و لعاب استاد فرشچیان نگهداری می شود. این موزه، 600 متر مربع از مساحت مجموعه کاخ سعدآباد را به خود اختصاص داده است.

قبل از اینکه این بنا به موزه ای برای نمایش  نقاشی های استاد تبدیل شود، محلی برای اسکان رضا شاه و همسر چهارمش، عصمت بوده است. در دوران محمد رضاشاه، برادرش و بعد از او نیز سرآشپزش در این عمارت ساکن شدند. بعد از گذشت چند سال نیز این مکان تغییر کاربری داده شد و از آن به عنوان انبار استفاده کردند.


موزه استاد فرشچیان

این موزه در سال 1380 مرمت و بازسازی شد و آن را به محلی برای نمایش کارهای استاد فرشچیان تبدیل کردند. این موزه شامل 5 سالن است که در حال حاضر 50 اثر بسیار زیبا و چشم نواز از نقاشی ها و هنرنمایی های این استاد بزرگ در آن نگهداری می شود.

علت نامگذاری یک موزه در کاخ سعد آباد به آثار استاد فرشچیان، زیبایی تمام و کمال کارهایی است که توسط او خلق شده است. تمام آثار او به نحوی است که باید ساعت ها در کنار یک اثر ایستاد و با تمرکز و با حواسی جمع، به تماشای آن ایستاد تا شاید بعد از ساعت ها ایستادن و تماشا کردن بتوان رمزی که پشت این نقاشی وجود دارد را فهمید و درک کرد.

موزه پوشاک سلطنتی

ساختمانی که موزه پوشاک سلطنتی خوانده می شود، در گذشته متعلق به خواهر محمدرضا پهلوی بود. احداث این عمارت در سال 1315 شروع شد و در سال 1318 کار ساخت و ساز آن به اتمام رسید. این موزه در دو طبقه با مساحتی حدود 2600 متر مربع ساخته شده است.

این ساختمان در ضلع شمالی کاخ سعدآباد قرار دارد و در طراحی و ساخت نما، از معماری های ایرانی و اروپایی وام گرفته شده است. در سال 1342 خواهر شاه به کاخ اختصاصی خود در کرج رفت و از آن زمان به بعد، این ساختمان برای نگهداری ظروف گران بها و قیمتی که به شاه اهدا می شد مورد استفاده قرار گرفت.

در ضلع جنوبی این کاخ، سالنی برای اجرای برنامه های سرگرم گننده اختصاص داده شد که در آن برنامه های تابستانی، سرگرم کننده و نمایشی اجرا می شد و انواع پرنده از جمله طوطی نیز در آن نگهداری می شد.

بعد از آن که انقلاب پیروز شد، این موزه به عنوان موزه مردم شناسی کار خود را ادامه داد و در سال 1373 نیز افتتاح شد. در سال 88، تغییر کاربری و فعالیت در موزه اتفاق افتاد و به موزه پوشاک سلطنتی تبدیل گشت.

در این موزه شما می توانید عکس و لباس های خانواده پهلوی، فرح و محمدرضا پهلوی را نظاره کنید. علاوه بر پوشاک و لباس می توان برخی اشیای قدیمی مربوط به این خانواده را نیز در این موزه مشاهده کرد.

موزه هنرهای زیبا

یکی دیگر از بناهایی که در کاخ سعدآباد می توان به آن اشاره کرد، موزه هنرهای زیبا است. دستور احداث این بنا در سال 1319 توسط رضاخان صادر شد. اما وی نتوانست پایان ساخت این عمارت را مشاهده کند زیرا در سال 1320 تبعید شد و ساختمان نیمه کاره ماند.

در سال 42، پسر رضاخان، محمدرضا پهلوی، دستور داد که کار ساخت این بنا از سر گرفته شود. وقتی ساختمان در سال 46 به طور کامل ساخته شد، به عنوان وزارت دربار مورد استفاده قرار گرفت.

در نمای خارجی این ساختمان سنگ های سیاه مرمری استخراج شده از معادن ولی آباد چالوس، به کار گرفته شده است. به دلیل همین سنگ های سیاه، این کاخ را، کاخ اسود نیز می خواندند.

پس از انقلاب اسلامی، این کاخ به موزه هنرهای زیبا تبدیل گشت و بازگشایی آن در سال 61 انجام شد. اگر از این موزه دیدن کنید، می توانید تابلوهای نفیس و مجمسه هایی زیبا را مشاهده کنید. این موزه سه طبقه ای، مساحتی برابر 3600 متر مربع دارد و در ضلع جنوبی کاخ سعدآباد قرار گرفته است.


موزه هنرهای زیبا


موزه نظامی

موزه نظامی در قلب و مرکز سعد آباد قرار گرفته است و زیر بنای آن 3000 مترمربع است. این ساختمان دو طبقه و یک زیر زمین دارد و در سال 1314 به دستور رضاخان ساخته شد. رضاخان این بنا را برای همسر دوم خود، تاج الملوک در نظر گرفته بود.

بعد از اینکه این کاخ را در سال های 51 و 52 هجری شمسی مرمت و بازسازی کردند، به شهرام، پسر اشرف پهلوی هدیه شد و از این زمان به بعد، به نام کاخ شهرام معروف گشت. بعد از پیروزی انقلاب، ارتش این کاخ را در سال 60 نوسازی کرد و در سال 62، با نام موزه نظامی از آن بهره برداری شد.

موزه آشپزخانه سلطنتی

این ساختمان در قسمت مرکزی سعدآباد قرار دارد و مساحتش 800 متر مربع است. این بنا در دو طبقه و به نام آشپزخانه مخصوص شهرت داشت. بازسازی و ساخت این بنا، متعلق به زمان پهلوی دوم است اما برخی شواهد نشان می دهد که سابقه این ساختمان به زمان پهلوی اول باز می گردد.

در دوره فعالیت کاخ، این آشپزخانه تنها در خدمت کاخ سفید یا ملت بوده است و به همین دلیل به این آشپزخانه، مخصوص گفته می شود. بقیه آشپزخانه هایی که در کاخ موجود بودند عمومی محسوب می شدند.

زیر زمین این ساختمان، با یک سالن و شش اتاق، انبار نظارت خانه نام داشته است. هر یک از اتاق ها برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گرفتند.

سال 54 یک شرکت متعلق به کشور آلمان، شکل و شمایل آشپزخانه را به صورتی کاملا مدرن تبدیل کرد. از جمله امکاناتی که به آن اضافه شد می توان به فر برقی، دستگاه سرخ کن، قابلمه برقی، غذا ساز، چرخ گوشت، قهوه ساز و... اشاره کرد.

این آشپزخانه تنها دو ماه در سال فعال بوده است زیرا کاخ سعدآباد یک مکان ییلاقی برای خانواده پادشاه محسوب می شد و فقط در فصل تابستان در این کاخ رفت و آمد وجود داشته است.

موزه اتومبیل های سلطنتی

یکی دیگر از موزه هایی که در کاخ سعد آباد به چشم می خورد، موزه اتومبیل های سلطنتی است. برخی اتومبیل های لوکس تولید شده توسط کمپانی های معروف خودرو سازی در این نمایشگاه به چشم می خورد. این موزه در سال 91 توسط سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد. در این نمایشگاه چند دستگاه ماشین بنز، موتور سیکلت، یک اسنومبیل، اسپید باگی و یک کالسکه وجود دارد.

یکی از جذاب ترین اتومبیل هایی که می توان در این نمایشگاه مشاهده کرد، مرسدس بنز 600 خواهد بود. این خودرو مجهز به بدنه ضد گلوله و شیشه های دودی بوده و رضاخان برای رفت و آمدهای شخصی خود از این ماشین استفاده می کرده است.

از دیگر خودرو های مورد توجه در این نمایشگاه، خودرویی متعلق به فرح است. این خودروی کمیاب و زیبا مرسدس بنز sl 300 است که به عنوان یکی از نایاب ترین خودروهای کلاسیک از آن یاد می شود.


موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه سلاح ها

موزه سلاح ها، در قسمت شمالی سعدآباد قرار دارد و در گذشته متعلق به برادر محمدرضا شاه بوده است. در این موزه، انواع سلاح های شکاری، کمری و جنگی وجود دارد که تعداد آن چیزی حدود 110 عدد برآورد می شود. برخی از این سلاح ها متعلق به درباریان و صاحب منصبان بوده است.

از جمله موارد شاخصی که می توان در این مجموعه مشاهده کرد، تنوعی است که در این سلاح ها به چشم می خورد. برخی از آن ها ساخت کارخانه های بسیار معروف آمریکایی مانند وینچستر، اسپرینگ و رمینگتون هستند. در این مجموعه شما می توانید سلاح هایی که توسط ارتش شاهنشاه آن زمان ساخته شده است را نیز مشاهده کنید.

یکی از سلاح های شاخص در این مجموعه، تفنگی است سرپرتک لول که ساخت آن را به قرن 17 میلادی نسبت می دهند و با سیستم چخماق کار می کرده است. این تفنگ توسط کشور هندوستان ساخته شده است.

زیر زمین این بنا، از نظر معماری و طراحی نیز مورد توجه بوده و از ساختمان اصلی جداست. در این قسمت نیز تعدادی سلاح، باروت دان و تپانچه وجود دارد. علاوه بر سلاح هایی که در این موزه وجود دارد شما می توانید از عکس های تاریخی مربوط به سلسله قاجار و پهلوی نیز دیدن کنید. قرار است در آینده ای نزدیک تعدادی سلاح سرد و گرم به این مجموعه اضافه شود.

موزه خط و کتابت میر عماد

بنایی که هم اکنون به عنوان موزه خط و کتابت میر عماد معروف است، بنایی قدیمی در مجموعه سعدآباد است. برخی معتقدند که این بنا در سال های پایانی قرن 13 و اوایل قرن 14 ساخته شده است.

معماری این بنا مشابه ساختمان هایی است که اواخر حکومت قاجارها و ابتدای سلطنت پهلوی ها ساخته شده اند؛ از این دوران با نام دوران انتقال یاد می شود. در گذشته فرزندان محمد رضا شاه با نام های فرحناز و علیرضا در این بنا سکونت داشته اند.

بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، این بنا تا مدت های زیادی بدون استفاده بود. بعدها سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت تغییراتی در این بنا ایجاد کند و از آن برای نشان دادن برخی آثار خطی هنرمندان مطرح در این زمینه استفاده کند. این بنا دو طبقه است و نمایی که از آن به چشم می خورد، ترکیبی از دو معماری اروپایی و ایرانی است.

دو تن از معماران داخلی با برداشتن برخی دیوارهای اضافی، این عمارت را به جایی تبدیل کردند تا بتوان فضایی مناسب برای نمایش آثار هنرمندان در آن ایجاد کرد. در سال 1376 هجری قمری، نام میرعماد الحسنی سیفی قزوینی، هنرمند خطاط قرن 11 هجری قمری، برای این موزه انتخاب شد و این موزه برای نشان دادن آثار خطی بسیار با ارزش افتتاح شد.

چرایی نام گذاری موزه میر عماد

اما سوال اینجا است که چرا در کاخ سعد آباد یک موزه به نام این خوشنویس نام گذاری شده است؟

جواب این سوال در هنری است که میرعماد از آن بهره داشته است. میرعماد یکی از خوشنویسان و هنرمندان شاخص در زمینه خط نستعلیق بوده است. میرعماد خط بسیار خوش و زیبایی داشته و به همین دلیل هر جا نیاز بوده از خط خوش مثالی بیاورند، نام او اولین نامی بوده که آورده می شده است.

میرعماد با خط نستعلیق کاری کرد که خطوط ایجاد شده توسط او را عروس خطوط می نامیدند. او با حذف یک سری اضافات و ناخالصی ها از این خط، زیبایی شناسی این خط را در حد اعلایی بالا برد. او سعی کرد نسبتی که اجزای حروف با یکدیگر دارند را کم کند و بر زیبایی این خط بیفزاید.

موزه برادران امیدوار

برادران امیدوار، اولین ایرانی هایی بودند که تصمیم گرفتند دور دنیا را بگردند و به همین دلیل موزه ای به نامشان در کاخ سعدآباد برای آن ها در نظر گرفته شد.

علاقه ای که این دو برادر به ورزش کوه نوردی و راهپیمایی داشتند، موجب شد که این دو نیز تصمیم بگیرند به جهانگردی بپردازند. در سال 1333 زمانی که این دو برادر 22 ساله و 25 ساله بودند، سفر خود را به دور دنیا آغاز کردند. آنها ده سال در سفر بودند و توانستد 99 کشور دنیا را با پاهای خود فتح کنند. آن ها هم چنین موفق شدند عکس ها و فیلم های زیادی را از سفرهای خود تهیه کنند.

بنای موزه برادران امیدوار، در شمال غربی کاخ سعد آباد واقع شده است و پیشینه تاریخی آن به زمان قاجار باز می گردد. در این ساختمان چهار اتاق وجود دارد که قبلا توسط کسانی که تحت عنوان سورچی فعالیت داشتند، مورد استفاده قرار گرفته است. نمای این بنا با آجرهای قرمز و گچ بری هایی بسیار زیبا تزئین شده است. این عمارت در سال 1381 مورد نوسازی قرار گرفت و یک سال بعد سازمان میراث فرهنگی، نام برادران امیدوار را برای این موزه انتخاب کرد.

در این موزه سه نگارخانه وجود دارد. برادران امیدوار، برخی از عکس ها و فیلم های خود را به این موزه اهدا کرده اند. برخی از عکس های آن ها در دو نگار خانه از این موزه در حال نگهداری است. اشیائی که این دو برادر از سفرهای خود به آسیا، استرالیا، آمریکا و آفریقا جمع کرده اند را نیز می توان در این موزه مشاهده کرد. در نگارخانه سوم، فیلم ها و اسلایدهایی که آن ها در طی سفر خود به سراسر دنیا ضبط کرده اند، به نمایش درآمده است.


موزه برادران امیدوار

موزه استاد بهزاد

موزه استاد بهزاد، در زمان رضاخان، به نام کرباسی شناخته می شد و در واقع محل کار و استراحت او بود. بعد از اینکه پسرش به حکومت رسید، این عمارت را برای اقامت در فصل تابستان مورد استفاده قرار می داد.

وقتی انقلاب پیروز شد، این بنا به عنوان محلی برای نگهداری وسایل و اشیا بقیه کاخ ها مورد استفاده قرار گرفت اما سال 72، این موزه تغییر کاربری دارد و آثار استاد بزرگ مینیاتور، حسین بهزاد در این بنا در معرض نمایش عموم قرار داده شد. این موزه سال 73 و در جشن تولد صد سالگی او افتتاح شد.

اما علت اینکه یکی از عمارت های کاخ به نام استاد بهزاد است چیست؟ استاد بهزاد، برخی از زواید را از نقاشی مینیاتور دور ریخت و توانست سبکی نو ایجاد کند. در نقاشی های قبل از استاد بهزاد، هیچ گونه سایه ای در نقاشی دیده نمی شود اما استاد بهزاد سایه را به نقاشی وارد کرد و سعی کرد در رنگ کردن نقاشی نیز راه و روشی نو خلق کند.

همچنین او سعی کرد ویژگی های تازه و نوینی را به نقاشی وارد کند و از آن به بعد این سبک مورد استفاده بسیاری از نقاشان قرار گرفت. از جمله ویژگی های کارهای او می توان به وارد کردن احوالات درونی افراد به نقاشی، ورود چهره های ایرانی به جای چهره های مغولی، رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های محدود و با یک درجه بندی و غیره اشاره داشت.

در سال 71 پسر استاد بهزاد، با سازمان میراث فرهنگی توافق کرد و 289 اثر از آثار این نقاش را به این موزه اهدا کرد و این سرآغازی بر افتتاح موزه استاد حسین بهزاد شد.

موزه آب

در همه زمان ها و برای همه دولت ها آب همیشه مساله بسیار مهمی قلمداد شده است. به همین دلیل تلاش های زیادی به کار گرفته می شد تا بتوان این مایع گرانبها را به نحو صحیحی استفاده کرد و از هدر رفت آن به خوبی جلوگیری شود. در موزه آب نیز تمام ابزارهایی که گذشتگان برای بدست آوردن آب، انتقال و توزیع آن استفاده می کرده اند گردآوری شده است.

این عمارت در قسمت جنوب شرقی مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد و مساحتی حدود 2800 متر مربع را به خود اختصاص داده است. این موزه سه قسمت دارد که شامل ساختمان اصلی، جانبی و فضای باز است. در فضای باز این عمارت، سعی شده تاسیساتی که در گذشته و حال مورد استفاده قرار می گیرد در ابعاد کوچک ساخته شود تا بتوان درک بهتری از آن ها داشت.

موزه آلبوم و اسناد سلطنتی

ساختمان موزه آلبوم و اسناد سلطنتی، نزدیک دو موزه هنرهای زیبا و موزه ملت قرار گرفته است. در این موزه می توان اسناد و مدارکی که توسط دربار صادر می شده است را مشاهده کرد. وزارت دربار، در نزدیکی کاخ سعدآباد قرار داشته است و این عامل موجب شده برخی از مدارکی که در این وزارت خانه موجود بوده است، در موزه اسناد سلطنتی به نمایش گذاشته شود.

کاخ احمد شاهی

این کاخ، با قدیمی ترین کاخی است که در سعدآباد وجود دارد. سال 1279 هجری شمسی ساخت این کاخ آغاز شد و زمانی که رضا شاه وزیر جنگ بود، ساخت آن به اتمام رسید. این مجموعه فعلا قابل بازدید برای عموم نیست.


کاخ احمد شاهی

کاخ اختصاصی

این عمارت در غرب موزه هنرهای زیبا قرار داد. بعد از پیروزی انقلاب، این کاخ تغییر کاربری داده و به موزه تاریخ طبیعی تبدیل شد. این کاخ فعلا در اختیار ریاست جمهوری است و عموم مردم نمی توانند از آن بازدید کنند.

موزه هنر ملل

این موزه که به نام های کاخ سفید و موزه ملت نیز خوانده می شود، قرار بود که به عنوان گلخانه مورد استفاده قرار گیرد. اما در سال های 40- 45، موزه ای مختص به فرح دیبا شد.

در این موزه، نقاشی هایی از هنرمندانی بزرگ مانند سهراب سپهری، ایران درودی، حسین زنده رودی و... نگهداری می شود. البته تابلوهایی از هنرمندان خارجی مانند بوفه، بایر، شاگال و غیره نیز در این کاخ وجود دارد.

نکته مورد توجه دیگری که می توان به آن اشاره کرد، وجود مجسمه هایی حجمی از استادان به نام ایرانی و خارجی هم چون پرویز تنالی، سزار بالداچینی، یاکوف آگام در این موزه است.

راه های دسترسی به کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد، در خیابان ولی عصر، خیابان فلاحی یا زعفرانیه، خیابان کمال طاهری واقع شده است. برای اینکه بتوانید خود را به این مجموعه برسانید، سه راه وجود دارد:

راه اول: استفاده از خودرو شخصی است. وارد خیابان ولی عصر که می شوید؛ به سمت جنوب حرکت کرده و سپس وارد زعفرانیه شوید؛ این خیابان سمت راست شما قرار دارد. بعد از ورود به زعفرانیه و طی یک مسافت کوتاه، به اولین چراغ قرمز که رسیدید، به سمت راست پیچیده و وارد خیابان طاهری شوید. کاخ سعد آباد در انتهای خیابان طاهری قرار دارد.

راه دوم: استفاده از مترو است. برای اینکه بتوانید با مترو خود را به این کاخ سعد آباد برسانید باید متروی شماره یک تجریش را سوار شده، در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید.

بعد از خارج شدن از مترو، به سمت خیابان ملکی رفته و یکی از تاکسی هایی که در ابتدای خیابان ایستاده و مقصدشان خیابان آسف است را سوار شوید. توجه داشته باشید که این تاکسی ها به سمت کاخ سعدآباد حرکت نمی کنند و شما باید در ابتدای خیابان طاهری پیاده شوید و مسیر باقی مانده تا کاخ را به صورت پیاده طی کنید.

راه سوم: استفاده از اتوبوس و بی آر تی است. در این مسیر نیز شما باید خود را با یکی از اتوبوس ها، به میدان تجریش برسانید. ادامه مسیر درست مانند طی مسافت با استفاده مترو است.

برای گذراندن چند روزی به دور از دغدغه های ذهنی به خارج از شهر سفر کنید و برای اقامت خود اقدام به اجاره ویلا در اطراف تهران رنتی جا کنید.