کشور ایران از شمال تا جنوب سرشار از منابع طبیعی و پارک ها می باشد در هر نقطه ای از کشورمان پارک های کوچک و بزرگ به چشم می خورد، یکی از این پارک های ملی که در استان گیلان قرار دارد پارک ملی بوجاق می باشد، این پارک از محبوبیت های به خصوصی برخوردار است که محل گونه های زیستی و جانداران نایاب می باشد پارک ملی بوجاق در شهرستان آستانه اشرفیه، استان گیلان در شمال کشور ایران واقع شده، و به عنوان اولین پارک خشکی - دریایی ثبت شده است. وسعت این پارک 3260 هکتار می باشد. پرندگان زیادی این پارک را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می کنند و وجود این پرنده ها و صدای دلنشین آن ها در این پارک زیبایی به خصوصی  به این منطقه می بخشد. این پارک را با نام تالاب بوجاق نیز می شناسند و یکی از تالاب های بین المللی به حساب می آید. این تالاب از پل چوبی به نام کیاشهر تشیل شده که دریا و پارک بوجاق را به هم متصل می کند، این پل از میان نیزارها عبور می کند و طبیعتی زیبا را همچون عکس روی کارت پستال ها به وجود آورده است.

زمانی که به این منطقه سفر کردید می توانید با اجار ویلا در ماسال چند روزی را سپری کنید سپس برای تفریح و گذراندن اوقات خوش به این پارک زیبا بروید و لذت کافی راببرید.

در ادامه با رنتی جا همراه باشید تا اطلاعات کافی از این پارک را به دست بیاورید.


پارک ملی بوجاق


معرفی پارک بوجاق

این پارک جزء پارک های حفاظت شده می باشد که در شمال شرقی رشت قرار دارد. وجود موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده پارک بوجاق زیستگاه جانوران و پرندگان بسیاری باشد. به طور میانگین می توان گفت 20 نوع پرنده بومی، 50 نوع آبزی و 250 گونه گیاهی وجود دارد. پرندگان زیادی چون غاز، بالابان، آنقوت، چنگر، لیل، پرستوی دریایی، درنا، خوتکا، مرغابی، گیلار، عقاب، مگس گیر، بلبل، سینه سرخ و ...  دیده می شوند. در این تالاب فقط 20 نوع از این پرنده ها همیشه وجود دارند و دیگر پرنده ها در بعضی از فصول سال به این تالاب مهاجرت می کنند وبعد از به پایان رسیدن فصول به زادگاه خود باز می گردند. در این منطقه وجود پرندگان نایابی چون فالاروپ، غاز پیشانی سفید، غاز پا زرد و عروس غاز باعث شده تا گردشگران به دیدن این پرندگان زیبا به بوجاق بیایند. اردک ماهی ، ماهی سفید، سرخ باله، کلمه، ماهی کپور، سیم پرک و ... از جمله آبزیانی هستند که در این تالاب دیده می شوند.

 همانطور که گفتیم وسعت پارک بوجاق 3260 هکتار می باشد که 1600 هکتار به محوطه دریایی اختصاص دارد و 160 هکتار آن را تالاب تشکیل داده و باقی آن از زمین های علفزار، زمین های جلگه ای و نوار ساحلی پوشیده شده است.


پارک ملی بوجاق


موقعیت جغرافیایی پارک بوجاق

از نظر جغرافیایی شمال پارک بوجاق را دریای خزر و جنوب آن را بندر کیاشهر تشکیل داده؛ این پارک از غرب به رودخانه اوشمک و از شرق به شهر زیبا کنار متصل می باشد.

چه زمانی به پارک ملی بوجاق برویم؟

از آنجایی که پرندگان بسیاری در این منطقه دیده می شوند بسیاری از بازدیدکنندگان برای دیدن پرندگان به این محل می روند شما هم اگر می خواهید این پرندگان را از نزدیک ببینید بهتر است در فصل پاییز و زمستان که پرندگان به این مکان مهاجرت می کنند به بوجاق بروید. البته این پارک فقط به دیدن پرنده ها ختم نمی شود علاوه بر دیدن پرنده ها می توانید قایق سواری بین نیزارها را تجربه کنید و یا در پارک بوجاق به پیاده روی بپردازید و از آب و هوای آن جا لذت ببرید. حتی می توانید به سمت دریا بروید، بهتر است بدانید فک خزری که یکی از پستانداران دریا خزر می باشد در این منطقه زندگی می کند.


پارک ملی بوجاق


چگونه به پارک بوجاق برویم؟

برای رفتن به بوجاق ابتدا باید به سمت جاده قزوین رشت بروید و تا زمانی که به زیبا کنار برسید مسیر را ادامه دهید بعد از گذر از جاده های روستایی به فاصله زمانی 5 ساعت به بوجاق می رسید. برای رسیدن به تالاب بوجاق باید به سمت بندرکیاشهر بروید همانطور که گفتیم پارک بوجاق میان بندر کیاشهر و زیبا کنار واقع شده است.

برای رفتن به بوجاق خوب است این نکات را در نظر داشته باشید:

اگر می خواهید شانس دیدن پرندگان را از دست ندهید از لباس هایی به رنگ خاکی، کرم، سبز و خاکستری استفاده کنید آن هایی که به رنگ طبیعت هستند چرا که پرندگان از رنگ های جیغ و زننده دوری می کنند. اگر مایل باشید بعد از دیدن پرنده ها به پیاده روی بپردازید حتما با خود کفش راحتی یا کتانی به همراه داشته باشید.