اگر ساکن شهر تهران باشید حتما نام بازار تجریش را شنیده اید و می دانید که این بازار یکی از بازارهار های بهترین محله های تهران در شمیرانات می باشد. امروز می خواهیم باهم سری به بازار تجریش بزنیم تا بیشتر با این بازار قدیمی آشنا شوید پس پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله رنتی جا را دنبال کنید و اطلاعات کافی از این محله را کسب کنید.


بازار تجریش


معرفی بازار تجریش

بازار تجریش یکی از بازار های سرپوشیده به حساب می آید و قدمت آن به 200 سال می رسد. این بازار با وجود مغازه های فراوان و مختلف تجمع فروشندگان و خریداران می باشد. مطمئن باشید اگر به بازار بروید دست خالی برنمی گردید. در این بازار همه نوع محصولی با همه نوع قیمتی وجود دارد که با توجه به بودجه خود می توانید خرید کنید. وقتی به این بازار می روید قدیمی بودن این بازار با مسیر باریک و چراغ های زیبایش جلب توجه می کند. در بعضی از این مغازه ها بوی ادویه ها به مشامتان می رسد و حال و هوای خوبی را برایتان فراهم می کند.

سر پوشیده بودن این بازار باعث شده تا هوای خوب و معتدلی در بازار باشد، و چه در تابستان و زمستان برای رفتن به این بازار مناسب می باشد و گرما و سرما این دوفصل شما رو اذیت نمی کند.

این بازار را اگر تا انتها ادامه دهید به امام زاده صالح و کوچه های اطراف آن می رسید، این بازار در یکی از مسیرها به پاساژ معروف قائم نیز قابل دسترسی است.

بازار تجریش کجاست؟

بازار تجریش در شمالی ترین نقطه تهران در منطقه شمیرانات قرار گرفته و بعد از بازار تهران یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین بازارهای تهران به حساب می آید. این بازار در حد فاصل میدان تجریش و میدان قدس قرار گرفته که از هر دو میدان می توان به این بازار رفت.


بازار تجریش کجاست؟


تاریخچه بازار تجریش

بعضی ها می گویند قدمت این بازار به 70 سال می رسد ولی کسبه قدیمی این بازار قدمت این بازار بزرگ را  150 سال به بالا می دانند. البته وجود تکیه معروف بازار تجریش که امروزه به بازار میوه تبدیل شده نشان می دهد که این بازار 220 سال قدمت دارد.

در گذشته این منطقه به شکل امروزی نبود و از خانه های ییلاقی بزرگ و باغ ها و روستاها تشکیل شده بود. مردم عشایر نشین در فصل بهار و تابستان برای استفاده از آب و هوای مطبوع به این محله مهاجرت می کردند. در آن زمان کارگانی از شهرهای لرستان، طالقان، نطنز، نایین و ... برای کار کردن در باغ های تجریش آمدند که بعدها در همین محل ماندنی شدند. بعد از آن رضا شاه محله دربند را برای ییلاق  انتخاب کرد و پس از آن تجریش بسیار رونق پیدا کرد. به همین روال جاده قدیم شمیران تا میدان تجریش ساخته شد و چارپایان جای خود را به ماشین های سواری و ایستگاه های اتوبوس دادند.

با توجه به پیشرفت بازار افراد زیادی به این محل آمدند و برخی از شهروندان در اطراف تکیه تجریش شروع به غرفه زدن کردند و به فروش میوه هایی از باغ های ازگل، تجریش، فرمانیه و دارآباد و ... پرداختند. توسعه این بازار باعث شد تعداد مغازه ها و مشاغل افزایش پیدا کند و به جز فروش میوه مغازه هایی چون قصابی، لبنیاتی، پارچه فروشی، بقالی، قهوه خانه، عطاری و آهنگری شروع به کار کردند. حدود 50 سال پیش این بازار روباز بود و در فصل زمستان با بارش برف و هوای سرد باعث تعطیلی مغازه ها می شد. با این وجود مغازه داران تصمیم به پوشاندن سقف بازار با استفاده از چوب و خشت و گل کردند.

بعد از آن در سال 1352 سقف های این بازراچه را تعویض کردند و از سقف های آهنی به جای چوبی استفاده کردند. و در آخر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازار را بازسازی کرده و با تزیین کاشی های سنتی در مغازه ها نمایی سنتی به بازار بخشید و بازرا تجریش را به شکل امروزی درآوردند.


تاریخچه بازار تجریش


چگونه به بازار تجریش برویم؟

 رفتن به بازار تجریش با وسایل نقلیه عمومی و شخصی امکان پذیر می باشد، ولی رفتن با ماشین شخصی کمی زمان بر است مگر در زمان هایی که ترافیک کمی در مسیر باشد، علاوه بر ترافیک با مشکل جای پارک هم روبه رو می شوید. ولی اگر از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنید زمان کمتری در راه می باشید و دیگر مشکل ترافیک را ندارید. در ادامه با توجه به وسایل نقلیه عمومی زیر می توانید خود را به بازار تجریش برسانید.

مترو: برای رفتن به تجریش با مترو باید وارد خط تجریش – کهریزک شده و در آخرین ایستگاه که تجریش است پیاده شوید. بعد از رسیدن به ایستگاه تجریش با کمی پیاده روی و گشتی در محله تجریش به بازار می رسید.

تاکسی: اگر در هر نقطه ای از شهر تهران باشید تاکسی های زیادی در نقاط مختلف وجود دارند که شما را به این نقطه از شهر می برند.

اتوبوس: یکی دیگر از راه برای رسیدن به این مقصد رفتن با اتوبوس های بی آرتی راه آهن – تجریش و اتوبوس های خط رسالت – قدس می باشد که به راحتی می توانید به بازار تجریش برسید.

این بازار در تمامی ایام هفته حتی روزهای جمعه از ساعت 9 صبح تا 22 باز می باشد.


امام زاده صالح


بازار میوه تجریش

شاید زمانی که به میوه ای دسترسی ندارید این حرف را شنیده باشید که در بازار تجریش پیدا می شود بله درست است در بازار میوه تجریش تمامی میوه هایی  که در بعضی از فصل ها یافت نمی شوند در این بازار وجود دارد. در این بازار میوه، رنگ های زیبایی که میوه ها به این قسمت از بازار داده اند این بازار را بسیار زیبا کرده است حتی اگر از این بازار خرید نکنید دیدن رنگ های جذاب باعث حال خوب شما می شود. کمیاب ترین میوه ها مانند آواکادو و بلوبری مکزیکی و میوه هایی که شاید برایتان آشنا نیست با کیفیت خوب در این محل به فروش می رسد.

جالب است بدانید معروف ترین ترشی فروشی که عمه لیلا نام دارد در این محل می باشد و زمانی که از کنار این مغازه عبور می کنید بوی ترشی های مختلف و آلوچه های خوشمزه شمارا جذب می کند تا از این محصولات خریداری کنید.


بازار میوه تجریش


رستوران های بازار تجریش

برای رفع خستگی خود بعد از خرید و بازار گردی بهترین پیشنهاد رفتن به یک رستوران یا کافه های اطراف بازار تجریش می باشد. در اطراف این بازار همه نوع رستورانی یافت می شود از رستوران قدیمی و سنتی گرفته تا رستوران های مدرن که هرکدام طعم و کیفت به خصوص خود را دارند و شما با توجه به سلیقه تان می توانید فست فود یا رستوران های ایرانی را انتخاب کنید. در روزهای گرم تابستان بستنی و آبمیوه های خنک بسیار گزینه خوبی می باشد و در زمستان از خوردن لبو و باقالی قافل نشوید.


رستوران های بازار تجریش