موزه سكه تهران، درساختمان مركزي بانك سپه، شعبه خيابان امام خميني تهران واقع شده است. بانك پهلوي قشون كه امروزه به نام بانك سپه تغيير نام داده است، اولين بانك ايراني تاسيس شده در كشور است كه با تاسيس آن دست بيگانگان را از سرمايه ملت ايران كواه كرد. هدف از تشكيل اين بانك محكم كردن قدم هاي كودك نوپاي اقتصاد ايران در آن سال ها بود. در كنار اين موزه تاريخي، موزه هايي ديگر از جمله موزه آثار نقاشي و موزه بانك سپه نيز قرار دارد. موسس اين موزه يكي از كه شناسان و پژوهشگر معروف مسكوكات، بانو ملكزاده بياني مي باشد. در اين موزه مسكوكات گوناگوني از دوران مصر باستان گرفته تا به اكنون جمع آوري و نگه داري مي شوند. اين موزه سراسر از سكه هاي مختلف و قيمتي و ارزشمند پر شده و يكي از كامل ترين مجموعه ها در منطقه است. در اين  موزه راهنما هايي حضور دارند و شما مي توانيد سوالات خود را در رابطه با سكه ها، اعم از تاريخچه هركدام، مواد استفاده شده در آن و ... از آن ها بپرسيد.


موزه سكه تهران
 

تاريخچه موزه سكه

موزه سكه تهران در سال 1342 خورشيدي، توسط تيمسار فرج الله آق اولي مدير عامل وقت بانك سپه تاسيس شد. كامل شدن اين موزه با كوشش و تلاش بانو شيرين ملك زاده بياني كه كارشناس مسكوكات بود انجام شد. اين فرد با تلاش بسيار و با گرداوري،  دسته بندي و رده بندي سكه ها، موجب كامل شدن اين مجموعه شد. همچنين علاوه بر بانو شيرين ملك زاده بياني، اعضاي انجمن آثار ملي نيز همچون آقاي دكتر مصطفوي و ديگر اعضاي متشكله اين انجمن، در تكميل كردن اين مجموعه همكاري هاذ و كوشش هاي فراواني كرده اند. در ساختمان قديمي بانك شاهنشاهي كه اكنون به بانك سپه مشهور است، اين موزه داير شد. اين بنا داراي سه طبقه و شامل زيرزمين، همكف و طبقه فوقاني مي باشد. اين ساختمان آجري و كهن، حامل قطعه هايي از فرهنگ ها و تمدن هاي مختلف مي باشد. اين مسكوكات از دوران هخامنشي تا به اكنون در اين موزه گرداوري شده است. همچنين شما مي توانيد مسكوكاتي از فرهنگ هاي ملل مختلف را نيز در اين موزه شاهد باشيد. تنوع غير قابل انكار اين مجموعه، هر روزه طالبان زيادي را به خود جذب مي كند. اين موزه علاوه بر سكه هاي گفته شده شامل سكه المپيك مونترال كانادا، شاهنامه فردوسي با خط امير تومان و سكه هاي بازي هاي آسيايي سال 1974 تهران نيز مي باشد. 

انواع سكه ها در موزه سكه

در اين موزه مسكوكات مختلف و گوناگوني از تاريخ ايران، به نمايش در آمده است. از جمله اين مسكوكات مي توان به سكه هاي يران مركزي در دوره هخامنشيان تا عصر حاضر اشاره كرد. اين موزه به علت داشتن مجموعه كامل مسكوكات دوران ساسانييان مشهور است. مجموعه سكه هاي اين موزه شامل سكه هاي دوره صفوي با ضرب هاي شهرهاي گوناگون ايران، نيز مي باشند.

اين موزه داراي سكه هاي خارجي نيز مي باشد كه از جمله آن مي توان به سكه يادبود بازي هاي المپيك مونترال كانادا و بازي هاي آسيايي 94 ميلادي تهران كه سكه يادبودي بين المللي بود اشاره كرد.

اين موزه در سال هاي اوليه فعاليت خود، مقصد بسياري از اهدايي هاي قيمتي بود كه از جمله اين ها مي توان به شاهنامه فردوسي به خط امير تومان و تفنگ ايشان كه در غائله آذربايجان و نبرد با روس ها استفاده شد، نام برد. 

موزه سكه

 

گالري نقاشي موزه سكه

 

يكي از بخش هاي جالب و افتخار انگيز موزه بانك سپه كه براي اولين بار پس از انقلاب اسلامي به روي همگان باز شد، گالري نقاشي موزه بود.

 در موزه بانك سپه در حدود بيش از 50 قطعه اثر نقاشي از هنرمنداني مشهور و محبوب از جمله سهراب سپهري، ايران درودي، رضا مافي، صادق تبريزي، ناصر اويسي، داوود امداديان، حسين زنده رودي، محمد احصايي، حسين كاظمي، سيراك ملكنيان و حسين محجوبي و ديگر هنرمندان، وجود دارد. جمع آوري اين تابلوهاي نقاشي از قبل از انقلاب اسلامي آغاز و تا كنون ادامه داشته است. به منظور استفاده از آثار هنرمندان در بخش هاي مختلف موزه، آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان گوناگون خريداري شد. با خريد اين آثار نفيس و نگهداري از آن، سران و مديران  اين موزه قصد داشتن تا علاوه بر حمايت از هنرمندان ايراني، از خروج آثار هنري آنان از كشور نيز جلوگيري كنند.اين تابلوهاي ارزشمند در اسل هاي اخير با اهتمام ورزي عاملان به حفظ آثار هنري و ارزشمند، در شرايطي عالي نگهداري شده و در صورت نياز مورد بازسازي و مرمت نيز قرار گرفته اند. 

گالري نقاشي موزه سكه

ساعت كاري موزه سكه

موزه سكه تهران، از شنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه فعال است. شما مي توانيد از ساعت 9 صبح الي 15 در روز هاي شنبه تا چهارشنبه، و از ساعت 9 الي 13 به استثناي تعطيلات رسمي، در روز پنج شنبه از موزه بازديد بفرماييد.

 

تلفن و آدرس موزه سكه

موزه سكه تهران در شعبه خيابان امام خميني بانك سپه تهران قرار دارد. اين بانك در ابتداي خيابان امام خميني واقع شده است.

شماره تلفن: 02166748060

مسير دسترسي به موزه سكه

براي دسترسي به موزه شما مي توانيد هم از ماشين شخصي خود و هم وسايل نقيله عمومي مختلف نظير مترو و اتوبوس استفاده كنيد. براي استفاده از مترو شما بايد سوار خط 1 يا 2 مترو شويد و در خيابان امام خميني پياده شويد. از نزديك ترين ايستگاه مترو تا بانك سپه، چيزي در حدود 50 متر فاصله است. اگر مايل هستيد كه از اتوبوس استفاده كنيد، شايان ذكر است كه ايستگه اتوبوسي در نزديكي بانك سپه قرار دارد. شما مي توانيد با توجه به مسير خود سوار اتوبوس هايي كه به خيابان امام خميني مي روند، بشويد.