برف بازی و پرتاب گلوله های برفی یکی از تفریحات دوست­داشتنی و شیرین دوران کودکی ما است. یکی از لذت بخش ترین کار ها پس از بارش برف، پاگذاشتن در برف های سفید دست نخورده  و ساختن آدم برفی است که حس خوبی را به ما القا می کند. در ایران، بر خلاف سایر کشورهای دنیا که بهای زیادی به ورزش های زمستانی می دهند، گرایش کمتری به ورزش های زمستانی  نشان داده شده است. دیزین و شمشک مهم ترین بخش های سردسیر ایران است که  تنها گروهی از بومیان و عده کمی از مردم معمولی به آنجا رفته و به ورزش و بازی های زمستانی می پردازند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ورزش های زمستانی ایران و مکان های برگزاری این ورزش ها بپردازیم.


ورزش های زمستانی در ایران


تیوب سواری

تیوب سواری یکی از پرطرفدارترین ورزش های زمستانی است که در ایران بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی دارد تا یک ورزش زمستانی. تیوب سواری یکی تفریح هیجان انگیز است که اکثر افراد آن ­را تجربه کرده اند. این تفریح دوست داشتنی بسیار آسان و ارزان است از این رو کمتر کسی پیدا می شود که این ورزش را انجام نداده باشد.

بسیاری ازمردم بی صبرانه منتظر فرا رسیدن فصل زمستان هستند تا بتوانند در کنار دوستان و یا خانواده، از شیب کوه ها و بلندی ها سر بخورند و لحظات شاد و هیجان انگیزی را سپری کنند. اگر قصد تیوب سواری درفصل زمستان را دارید بهتر است به چند نکته مهم دقت کنید. مهم­ترین نکته ای که هنگام تیوب سواری باید به آن دقت شود رعایت ظرفیت استاندارد تیوب و اطمینان از سلامت تیوب است. اطراف و نزدیکی شهر ها، دامنه کوهستان ها و ارتفاعات، محل مناسبی برای انجام  این بازی پرطرفدار است. 

کایت سواری

کایت سواری یا اسنوکایتینگ یکی از ورزش هایی است که در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. کایت سواری ورزشی است که از ترکیب پرواز و اسکی ساخته شده است. کایت یک وسیله برای پرواز است که خلبان در زیر بال های آن آویزان می شود و با استفاده از دست های خود آن را کنترل می کند و  در هنگام سقوط روی پاهای خود فرود می آید. در واقع کایت یک وسیله سبک وزن است که مانند یک پرنده دارای دو بال بزرگ است و در هوا با استفاده از وزش باد سر می خورد. البته یک نوع کایت دیگر هم وجود دارد که به آن کایت موتوردار می گویند. کایت موتوردار دارای یک کابین است که خلبان در آن می نشیند و دیگر نیازی به آویزان شدن نیست. برای کایت سواری مکان مشخصی وجود ندارد و معمولا در ارتفاعات مختلفی از شهر انجام می شود. 


کایت سواری


اسکی

اسکی یکی از محبوب ترین ترین وزرش های زمستانی است که طرفداران زیادی در دنیا، بخصوص در ایران دارد. حتی اگر هنوز تجربه اسکی در زمستان را نداشته باشید، حداقل نام آن را شنیده اید.

اسکی یک ورزش بسیار هیجان انگیز و پر انرژی است که با  هیچ ورزشی در دنیا قابل مقایسه نمی باشد. این ورزش نیاز به آموزش و مهارت دارد و از ورزش های گران قیمت به حساب می آید. اسکی دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از اسکی آلپاین، اسنوبرد، اسکی روی چمن و اسکی روی ماسه. اسکی سالهاست در ایران به عنوان یک  ورزش زمستانی شناخته شده است.

در ایران پیست های اسکی زیادی از جمله شمشک، دیزین، دربندسر، توچال تهران، خوشاکو ارومیه، کاکان کهگیلویه و بویراحمد، بیجار کردستان، سهند در تبریز و شیرباد در مشهد  وجود دارد که ورزشکاران و دوست­داران اسکی هر ساله با  بارش برف به  این پیست ها و ارتفاعات می روند و از برف بازی و اسکی لذت می برند.

یخ نوردی

یخ نوردی یکی از ورزش­های پرهیجان است که از زیر شاخه های رشته  کوهنوردی می باشد. یخ نوردی در واقع همان صخره نوردی است با این تفاوت که در یخ نوردی از صخره های یخی بالا می روند. بالا رفتن از سطوح شیبدار یخ، نفس کشیدن در سرمای شدید و فروکردن تبر در صخره های یخی از لذت­بخش ترین قسمت های یخ  نوردی است. البته این ورزش نیاز به مهارت دارد و اگر در انجام آن مهارت ندارید بهتر است آن را انجام ندهید. یخ نوردی یک ورزش گران قیمت به حساب می آید. از شاخه های مختلف یخ نوردی می توان به عبور از مسیر سنگی، بالا رفتن از یخچال های بلند و  آبشار های یخی  با استفاده از تجهیزات مخصوص یخ نوردی اشاره کرد. مکان هایی که برای انجام این ورزش مناسب است عارتند از آبشار های بلند و یخ زده، صخره های سنگی و پوشیده از یخ که این شرایط  در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید در برخی از مناطق کشور فراهم می شود. 


یخ نوردی


بیل سواری در برف

بیل سواری در برف یا همان شاول ریسینگ، یک ورزش خنده دار و پر انرژی است که محبوبیت زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. این ورزش کمی خطر ناک به نظر می آید. بیل سواری اولین بار توسط مسئولین پیست اسکی استفاده شد که برای پایین آمدن از بیل استفاده می کردند و بعد ها این ورزش مورد توجه همگان قرار گرفت و در حال حاضر به یک ورزش معروف تبدیل شده است. این ورزش به این صورت است که افراد روی بخش فلزی بیل می نشینند و پاهای خود را به سمت جلو دراز می کنند و با دست های خود بیل را به جهت های مختلف هدایت می کنند. بیل سواری مسئولین پیست های اسکی، به یک ورزش و تفریح هیجان انگیز در تمام دنیا و به خصوص ایران شده است.

لژسواری

لژ سواری یکی دیگر از ورزش های پرطرفدار زمستانی است که به وسیله یک سورتمه انجام می شود. این ورزش به این صورت است که لژ سوار به پشت روی سورتمه قرار می گیرد و با قطعه های فلزی که در زیر پایشان قرار دارد سورتمه را هدایت می کنند. این سورتمه های یک نفره و دونفره، هیچ ترمزی برای کنترل ندارند. سورتمه سواری مانند سایر ورزش­های زمستانی از جمله اسکلتون و بابسلد در یک محیط مارپیچ انجام می شود.

نوردیک

نوردیک یکی از پرطرفدار ترین ورزش های زمستانی است که یک ورزش دوگاه به حساب می اید. این ورزش از ترکیب دو ورزش صحرانوردی و پرش با اسکی تشکیل شده است. در این ورزش، ورزشکار مسافتی به طول 15 کیلومتر را با سرعت زیاد به وسیله اسکی طی می کند و در نهایت یک پرش بلند با اسکی انجام می دهد. این ورزش یکی از پر انرژی ترین ورزش های جهان است که نه تنها ورزشکار، بلکه تمام تماشاچیان را به وجد می آورد.


نوردیک


اسکی صحرانوردی

اسکی سواری دارای شاخه های مختلفی می باشد. اسکی صحرایی یکی از مهم­ترین شاخه های اسکی است. در این ورزش، ورزشکار روی پستی ها و بلندی های صحرا ها اسکی می کند. چوب اسکی صحرانوردی دارای پهنا و وزن کمتری نسبت به سایر چوب های اسکی است. همچنین پوتینی که در این نوع از ورزش استفاده می شود بسیار سبک است و از قسمت پنجه به چوب وصل می باشد. در نتیجه حتی در مسافت های طولانی فشار زیادی به پای ورزشکار وارد نخواهد شد.

پرش با اسکی

یکی از ورزش های زمستانی در ایران، پرش با اسکی است که طرفدارن خود را دارد. این ورزش به این صورت است که ورزشکار از بلندترین نقاط کوه ها با پرش عبور می کند تا به بلندترین و دورترین منطقه از سطح زمین برسد. در این ورزش برای حفظ تعادل ورزشکار از چوب اسکی های پهنی استفاده می شود.


پرش با اسکی


اسکی روی یخ (اسکیت روی یخ)

اسکی روی یخ که به پاتیناژ هم معروف است یکی دیگر از ورزش­های هیجان انگیز زمستانی است که در سراسر دنیا و حتی ایران طرفداران خود را دارد. محوطه هایی که برای این ورزش در نظر گرفته شده اند با استفاده از یخ­های مصنوعی پوشیده و آماده شده است. اسکیت روی یخ شامل رشته های مختلفی از جمله پاتیناژ نمایشی، هاکی روی یخ، اسکیت سرعتی روی سطح یخ، و در نهایت اسکیت روی رینگ می باشد. اسکیت روی یخ، به واسطه رقص هنرمندانه تیغه های فلزی  روی سطح یخ انجام می شود و یک لذت بسیار زیبایی را برای شما بوجود می آورد.