این روز ها برای کاهش استرس و دغدغه ای که در زندگی روزمره ی همگی می باشد وجود یک ورزش برای رفع ان ها از لازمه های هر زندگی است. کوه نوردی یکی از ورزش هایی است  که می توان در اوج به آرامش رسید و دل به دل طبیعت داد و در هوای پاکش از عمق وجود نفس کشید. این ورزش دوستداران و طرفدارن بسیاری دارد که البته برای حرفه ای شدن در ان باید یقینا دوره هایی را نیز طی کرد. در استان تهران کوه هایی وجود دارد که می توان دل از شهر پر جنب و جوش تهران کند و برای رسیدن به یک روح تازه و تمدد اعصاب به آن ها سری زد و در ارتفاعات شان نفسی تازه کرد.  در ادامه ی مطلب قصد داریم بیشتر با این کوه ها آشنا شویم پس در این راه ما را همراهی کنید.


مسیرهای کوهنوردی تهران



بهترین مسیرهای کوه نوردی تهران

خب اگر قصد کوه نوردی دارید و می خواهید به کوه های اطراف تهران سری بزنید باید بدانید بهتر است از راه های ساده تر بروید و تن به مسیرهای پر پیچ و خطر ناک ندهید. مسیرهای وجود دارد که شما را آسان تر و سریع به مقصد می رساند و خطری نیز ندارد. در ادامه با برخی از این مسیرها آشنا می شوید.

کوه نوردی دارآباد

اگر به سمت شمال شرقی تهران حرکت کنید دره دار آباد را می یابید. این مکان دارای رودخانه ای با ارتفاع 1700 متر می باشد که از توچال سرچشمه می گیرد. از میدان تجریش تا دار آباد تنها 6 کیلومتر فاصله است که به راحتی می توان آن را با تاکسی به سمت دار آباد طی کنید. مسیر های متعددی برای این منطقه وجود دارد که بیشتر آن ها مناسب قدم زدن و لذت بردن از طبیعت است و یکی از این مسیر ها  فقط کوه نوردان حرفه ای را می طلبد.

مسیر اول: این مسیر مناسب کوه نوردان بوده و نیاز به تجربه ی بالایی دارد. اگر دره را ادامه دهید به آبشار دار آباد خواهید رسید و ادامه ی این مسیر کار افراد حرفه ای می باشد.

مسیر دوم: در سمت چپ دره می توانید یک مسیر آسان برای پیاده روی انتخاب کنید و در همین مسیر سرویس بهداشتی نیز موجود می باشد و برای پیاده روی های خانوادگی بسیار مناسب است. هیومن پارک وموزه دارآباد در امتداد مسیر بوده که می توانید علاوه بر پیاده روی به این مکان های زیبا نیز سر بزنید.

مسیر سوم: این مسیر که در سمت راست دره وجود دارد پیمایش خیلی آسانی ندارد و به دره دار آباد ختم می گردد.

آدرس: تهران، دار آباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، کوه دره دار آباد.


کوه نوردی دارآباد




کوه نوردی دربند تا شیرپلا

در سمت شمالی باغ سعد آباد دره دربند واقع شده است و مردم بیشتر از دره به عنوان مکانی تفریحی بهره می برند. برای کوه نوردی در این منطقه می توانید از مسیرهای متفاوتی استفاده کنید. در اول دره میدان سربند را خواهید دید. این میدان 1800 متر ارتفاع دارد. اگر قصد دارید میدان سربند را شروع کننده ی مسیر خود در نظر بگیرید فاصله ی آن تا میدان تجریش 3 کیلومتر می باشد.

مسیر اول: 5 کیلومتر از میدان سربند تا پناهگاه شیر پلا فاصله است. 2 کیلومتر ابتدائی این مسیر مقداری شیب دارد که برای افرادی که دوست دارند پیاده روی کنند مسیر خوبی است. البته وقتی از 2 کیلومتر می گذرد کار دشوار شده و برای کسانی مسیر مناسب است که کوهنورد باشند و در آن دستی بر آتش داشته باشند.

مسیر دوم: یکی از راه های فرعی که طی کردن آن سخت است و کار اشخاص حرفه ای می باشد پناهگاه شروین و بند یخچال می باشد.

مسیر های دیگری نیز وجود دارد که فرعی هستند و از مسیر اصلی دربند جدا می گردند. این راه ها به ایستگاه پنجم تله کابین توچال ختم می شود. از این مسیر ها می توان به شیر دره، امامزاده ابراهیم، روستای پس قلعه، مسیر چشمه البستونک، دره دمشگ گدا، مسیر دره اسون و پناهگاه اسپید کمر اشاره کرد. این مسیرها به  جز اسون که کمی طولانی می باشد،  کمی شیب داشته و کوتاه می باشند. مسیر های ذکر شده را می توان به آسانی پیمود و در اخر هم با تله کابین توچال به راحتی می توانید به سمت پائین حرکت نمائید.


کوه نوردی دربند تا شیرپلا


کوه نوردی از دربند تا درکه

درکه در نزدیک ولنجک و اوین می باشد و آب و هوای بسیار خوبی را دارا است و مکان خوبی برای دوستداران طبیعت می باشد. مسیر دیگری که جزو پر رفت و امد ترین مسیرهای کوهنوردی به شمار می اید درکه یا پلنگچال می باشد. این منطقه ارتفاعی 2550 متری داشته و وسط دره ی آن یک رودخانه زیبا عبور می کند. مسیر اصلی کوه نوردی این نقطه راه درکه به سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره 5 توچال می باشد. این مسیر 6 کیلومتری از داخل دره درکه گذر می کند. البته اگر در فصل زمستان قصد دارید به این منطقه بروید مسیر را تا منطقه ی اذغالچال طی کنید که خطری شما را تهدید نکند. از جمله امکانات رفاهی درکه می توان به کافه ها، رستوران ها، قهوه خانه ها، سرویس بهداشتی، مرکز اطلاع رسانی فدراسیون کوه نوردی، مسجد جامع درکه، بانک، بازار میوه و  تره بار و خانه معلم اشاره نمود.

 آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه


کوه نوردی از دربند تا درکه


کوه نوردی فرحزاد

نام فرحزاد حتی برای غیر تهرانی ها نیز آشنا است. این منطقه ی نام آشنا در شمال غرب تهران واقع شده و به روستای امام زاده داوود ختم می شود. برای اینکه به فرحزاد برسید باید از میدان اول شهران تا فرحزاد حدود 8 کیلومتر را با ماشین بپیمائید.

جاده فرحزاد موازی جاده حصارک بوده و ابتدایش را آسفالت نموده اند و سپس باید یک مسیر خاکی را طی نمائید. اگر قصد رفتن به فرحزاد را داشتید بهترین زمان برای آن اوایل بهار می باشد.

کوه نوردی گلابدره

گلابدره جزو مناطق با قدمت تهران به شمار می آید و از بهترین های شهر محسوب می شود. این مکان را به خاطر سیب های گلابش گلابدره نام نهاده اند و در قدیم جزو شمیرانات بوده و با محله امام زاده قاسم یک محله را به وجود آورده بودند.

از قسمت جنوبی اگر در نظر بگیرید گلابدره به تجریش و دزاشیب می رسد، از سمت غرب به رودخانه درکه و شرقش به بزرگراه ارتش ختم می گردد. البته یکی از راه های رسیدن به قله کلکچال هم کوهنوردی این دره می باشد.

مسیر اول: کمتر از 500 متر خاکی را باید از اول کوه بپیمائید و برای دیدن آبشار زیبای آن از سمت چپ رو به بالا بروید. لطفا با تجهیزات کامل وارد این مسیر شوید زیرا یک مسیر تند را در پیش دارید و در اخر به کلکچال خواهید رسید.

مسیر دوم: در قسمت شمالی گلابدره، قله ی 3100 متری اسپیلت واقع شده است. این مکان را چند چشمه کوچک مزین کرده و زیبایی خوبی را به آن بخشیده  که شکوه خاصی به منطقه می بخشد. البته برای رسیدن به این منطقه باید 2 ساعت راه را طی کنید.

مسیر سوم: این مسیر برای افراد حرفه ای و کوه نورد بوده و اگر ماهر نیستید همان مسیر رودخانه را در پیش بگیرید.

در سوی چپ مسیری که به سمت کوه نوردی می روید می توانید سورتمه سواری کنید و از این تفریح پر هیجان استفاده کنید.

تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم 


کوه نوردی گلابدره


کوه نوردی حصارک

در منطقه ی 5 تهران منطقه ای با نام حصارک وجود دارد. گل تنگه حصارک یکی از مکان های تفریحی و مناسب پیاده روی برای مردم تهران می باشد. در زمان های گذشته زیبایی و شکوه این منطقه چندین برابر الان بوده و بسیار پر آب و جذاب به چشم امده است. بزرگراه شهید ستاری را اگر طی کنید به اسانی به حصارک خواهید رسید.

مسیر اول: اگر از دره حصارک عبور کنید به قله بند عیش خواهید رسید که جزو مناطق ناب این اطراف است. در طول مسیر به رودخانه ای می رسید که در فصل های آبی دارای آب فراوان بوده و جذابیت مسیر را چندین برابر نموده است. توجه داشته باشید مسیر دارای شیب تندی بوده که گذشتن از آن کار افراد ماهر می باشد. در اطراف و نزدیکی قله بند عیش قله هایی همچون: قله شاه نشین، قله ی توچال، قله چین کلاغ و قله پهنه حصار قرار دارد.

مسیر دوم: دیگر راهی که با گذشتن از آن می شود به امام زاده داوود رسید، گل تنگه حصارک می باشد. برای عبور از این مسیر باید از سمت راست به پاکوب دره گذر کنید.

آدرس: تهران، حصارک، بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بولیوار غرب، میدان دانشگاه آزاد، بلوار شهدای حصارک

کوه نوردی در اطراف تهران

کوه نوردی کردن در اطراف پایتخت با وجود کوه های متعددی که در سمت و سوی ان موجود است بسیار لذت بخش بوده و تجربه  و حس خوبی را به انسان منتقل می کند. در ادامه قصد داریم بیشتر با این کوه ها اشنا شویم.

قله توچال: این قله دارای ارتفاعی 3959 متری بوده و بلندترین کوه تهران و رشته توچال می باشد و از طریق میدان سربند می توانید به این قله دسترسی پیدا کنید، البته مسیر های دیگری همچون: مسیر کلک چال، مسیر ایستگاه

یک تله کابین به ایستگاه هفت و قله توچال، دارآباد توچال، چین کلاغ توچال برای رسیدن به آن وجود دارد.


قله ی توچال


کوه شاه نشین: قله ی شاه نشین با ارتفاع 3885 دومین کوه بلند تهران بوده و بر روی خط الراس اصلی توچال واقع شده است. شاه نشین به واسطه امام زاده داوود، شهرستانک، توچال، درکه و قله پلنگ چال مسیر صعود دارد.راحت ترین مسیر رسیدن به قله از طریق ایستگاه هفت تله کابین توچال می باشد. بعد از این که به مسیر تله کابین رسیدید به سمت چپ رفته و با رفتن به مسیر جاده خاکی در مجاورت پیست به سوی غرب، یک گردنه کوچک را خواهید دید و اگر آن را ادامه دهید و به سمت شرق حرکت کنید پس از طی چند صد متر به قله صعود می نمائید.

سربازارک: این قله دارای ارتفاع 3840 متری بوده و در سمت شرقی قله شاه نشین می باشد. اگر به شاه نشین صعود نمائید به راحتی می توانید به این قله نیز دسترسی داشته باشید. مسیر  دیگر صعود به این قله نیز گردنه ی اشتر گردن است و برای رفتن به اشترگردن باید از طریق مسیر درکه و پناهگاه پلنگ چال اقدام نمائید.
سیاه بند: این قله بعد از دارآباد قرار گفته و ارتفاعی 3320 متری را به خود اختصاص داده است. دارآباد در پس خود یک مسیر تیغه ای دارد که بعد از عبور 2 کیلومتری از این تیغه می توان به سیاه بند رسید. در زمستان عبور از این تیغه سخت شده و باید حتما تجهیزات و دقت بالایی برای طی کردن آن به کار برد.
لزون( پیاز چال): این قله ی 3500 متری که شامل لزون غربی و شرقی بوده بر روی خط الراس اصلی توچال هستند و بهترین مسیر راه یابی به آن ها را می توان اردوگاه کلکچال، گردنه اسپیلت و تراورس از پشت قله کلکچال به سوی گردنه پیازچال دانست. بعد از این که به گردنه ی پیاز چال رسیدید از طریق یک مسیر که شیب تندی دارد به لزون دست می یابید.
کلکچال: شروع مسیر رسیدن به کلکچال از پارک جمشیدیه آغاز و با پیچ و خم در یک مسیر پاکوب به سوی اردوگاه چهارم کلک چال به سوی بالا می رود. بعد از این که به اردوگاه رسیدید باید مسیر را ادامه دهید و به گردنه 3000 متری اسپیلت برسید. بعد از ورود به یال قله متوجه سنگی بودن یال خواهید شد و شیب تندی را حس می کنید و کمی بعد به قله ی 3350 متری کلک چال خواهید رسید.


کلکچال


اسپیلت: این قله ی 3100 متری واقع در شمال منطقه بند یخچال و بالای دیواره بند یخچال می باشد. مسیری که بیشتر برای رسیدن به آن طی می شود مسیر کلکچال است و بعد از این که به پناهگاه رسیدید به سوی گردنه اسپیلت حرکت خواهید نمود. با رسیدن به گردنه کلک چال در قسمت جنوبی گردنه ی قله اسپیلت همچون یک سنگ بزرگ خود نمائی می کند.
کماچال: این کوه 3050 متری از مسیر ولنجک، بام تهران قابل صعود می باشد و دو مسیر را برای رسیدن به آن می توان طی کرد. مسیر اول از طریق یال قله امتداد پیدا نموده و در نزدیکی های پارکینگ ولنجک و کنار ایستگاه اتوبوس شروع می شود. البته مسیر دیگر آن از طریق جاده خاکی تله کابین بوده که در این مسیر بعد از گذشتن از ایستگاه دو تله کابین و به سمت ایستگاه پنج باید در اطراف قله از جاده خارج شده، و به سوی قله رفته و به آن صعود کنید.
چین کلاغ: ارتفاع این کوه 2820 متر بوده که در سمت غربی مسیر درکه پلنگچال و شمال سعادت آباد و فرحزاد قرار دارد. شروع صعود به قله از مسیر سعادت آباد، ضلع غربی شهرک بام تهران است. در این قسمت یک نگهبانی می باشد و از سمت چپ وارد دره و پاکوب مسیر چین کلاغ می شوید. در این مسیر به محل اصلی چشمه خواهید رسید.
پلنگ چال: این کوه معروف در تهران 3550 متر ارتفاع دارد و در منطقه درکه قرار گرفته است. مسیر دستیابی به این قله ی مشهور حدود 12 کیلومتر می باشد. پناهگاه پلنگ چال در ارتفاع 2550 متری و از طریق غرب پناهگاه و محل ملحق شدن دو رود، مسیر تابستانی صعود به قله پانگ چال می باشد.


پلنگ چال


 دو شاخ: ارتفاع این کوه 3040 متر بوده  و در منطقه درکه می باشد. مسیر هایی که می توان از طریق آن ها به دو شاخ صعود کرد عبارتند از: میدان درکه- کارا، جاده فرحزاد و قله چین کلاغ.
بند عیش: این قله ی زیبا دارای ارتفاعی 2770 متری است و در شمال غرب تهران قرار دارد. مسیر های دسترسی به این کوه شامل: مسیر جنوبی از حصارک و دره دو چناران. مسیر غرب از سولقان و دره ای عمیق که در آخر به قله ختم خواهد شد. مسیر شمالی از جاده ی امام زاده داوود و دره منتهی به رندان است. مسیر شرقی و شمال شرقی یک راه پاکوب بوده که از سمت غربی امام زاده داوود به قله خواهد رسید. مسیر جنوبی یا حصارک نیز مسیر اصلی رسیدن به این قله است.
قله ی عرق چین: ارتفاع قله ی عرق چین به 2800 متر می رسد و از قله های منطقه دار آباد به شمار می آید. مسیر اصلی صعود به این قله از طریق دره دارآباد و پارک کاشانک می باشد. مسافتی که باید طی کنید تا به قله برسید حدود 5 کیلومتر است.

 بعد از گذر کردن از چشمه دو مسیر برای رسیدن به قله وجود دارد که یکی از طریق یال و یکی از مسیر دره است. مسیر یال بعد از چشمه به سوی راست جهت را تغییر داده و وارد پاکوب یال خواهید شد. مسیر دره هم بعد از گذشتن از دره با یک شیب تند مواجه می شوید که در امتداد ان به قله خواهید رسید.

به صورت کلی و عمومی بیشترین صعود از طریق همین مسیر درکه- کارا صورت می گیرد. بعد از شروع حرکت از میدان درکه و پیمایش تا دو راهی کارا، به سوی چپ رفته و به سمت آبشار کارا حرکت می کنید. بعد از وارد شدن به این مسیر می توانید تا گردنه ی بین چین کلاغ و دو شاخ ادامه راه دهید و روی گردنه به سمت راست متمایل شده و مسیر صعود به قله ی دو شاخ را از میان سنگ های زیر قله ادامه دهید.

البته به جز این قله ها می توان به خلنو، کلون بستک، سرکچال، آتش کوه، ریزان و هم هن برای کوهنوردی اشاره کرد.


قله ی عرق چین


اگر به صعود قله های بالای 4000 متر در تهران فکر می کنید قله های زیر بالای 4هزار متر ارتفاع دارند.

خلنو:4375 متر

کلون بستک: 4180 متر

سرکچال:4150 متر

برج: 4323 متر

پالون گردن: 4256 متر

میشینه مرگ: 4000 متر

دوبرار:4082 متر

انگمار:4035 متر

سوزچال: 4060 متر

رخش:4016 متر

ورزا:4000 متر

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی

برای هر ورزشی باید وسایل لازم آن را تهیه کرد که کمتر آسیبی به فرد برسد و انجام آن ورزش راحت تر و بهتر صورت گیرد. کوهنوردی از جمله ورزش هایی است که برای انجامش حتما باید وسایل و تجهیزات کافی را به همراه داشت این وسایل شامل:

کفش مناسب کوهنوردی: این کفش باید پایتان را نزند و کفی آن عاج دار باشد.

کوله پشتی: این کوله باید گنجایش کافی را برای حمل وسایل تان داشته باشد. برند دیوتر، لو آلپین و برند ایرانی قایا جزو بهترین ها در بازار هستند.

لباس مناسب کوهنوردی: شما به 3 لایه لباس نیاز دارید. لایه اول لباس ها: این لباس ها با بدن در ارتباط هستند و باید نرم و عرقگیر باشند. زیر شلواری نخی، پیراهن، دستکش راحت و نازک، کلاه و جوراب جزو این لایه هستند.

لایه دوم لباس ها: این دسته از لباس ها باید گرم باشند و از جنس پلار، یا پشم مصنوعی هستند. این لباس ها می توانند سویشرت ها  و گرمکن های مخصوص باشند.


وسایل مورد نیاز کوهنوردی


لایه سوم لباس ها: این لباس ها باید در مقابل باد، سرما، باران حفاظ خوبی باشند و مانع ورود آن ها به لایه های زیرین شوند. کاپشن های با جنس کورتکس و شلوارهایی با این جنس گزینه ی خوبی برای لایه سوم می باشند.

زیر انداز یا صندلی: خیس بودن و یا سنگلاخی بودن کوه جای خوبی برای نشستن نیست به همین علت حتما یک زیر انداز حرفه ای همراه داشته باشید.

باتوم کوهنوردی: این وسیله در بالا و پائین رفتن از کوه به شما بسیار کمک می کند.

غذا و آب: همراه خود حتما غذاهایی که انرژی زیادی به انسان می دهند را به همراه داشته باشید و آب را نیز فراموش نکنید.

کیسه خواب و چادر: برای این که شب را راحت بخوابید حتما با خود یک کیسه خواب ببرید و چادر مخصوص را برای سفر های بیش تر از یک روز با خود همراه کنید.

چراغ و لامپ: اگر قصد دارید شب در کوه بمانید حتما به یک وسیله برای روشن کردن اطراف خود نیاز دارید.

به جز این موارد ذکر شده وسایل زیر نیز حتما به کارتان خواهد آمد:

لیوان و قاشق چنگال، وسایل بهداشتی، سنگ آتش زنه، قطب نما و نقشه، مدارک شخصی، طناب و کارابین، سوت نجات